Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    ja idd.. hoorde ook over stille ondervoeding..ik ga idd meer aanleggen.. ze komt nu meestal om de 4u..daar ga ik dan 3u van maken en ook snachts maar wakker maken...tis wel zo dat als ik haar om de 3u op mijn verzoek voed (gebeurd savonds nog wel s ) dan krijg ik haar niet echt wakker en slaapt ze zo weer.. verschoon haar dan nog een keer extra tussen door zodat ze weer wakkerwordt, maar echt goed drinken doet ze dan niet.. een paar flinke teugen een paar minuten,maar dan is ze weer snel in dromenland...

2. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Dank jullie wel iig alvast voor de reacties.. ik breek zomaar weer ff in en meteen weer hulp.. echt fantastisch..

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Graag gedaan, hoor! Daar zijn we toch voor, een steuntje in de rug als je het even niet meer weet! *dikke knuffel*

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Ichtus: en als je nog even navoed met gekolfde melk na een voeding, (vingervoeden? cupfeeding? flesje?)? Want kan het zijn dat wat oogt als 'tevreden' eigenlijk meer iets is van te weinig puf? Dat je in een vicieuze circel zit met 'r?
    En voeden voor en na het slapen is altijd wel een handige, wat MG ook zegt :)

Nou, hier verder even egoberichtje...
    Terug van ons weekend en dat was gezellig, alleen drama-nachten, evenzo met eten en daardoor een jengelige Thirza. Ze had zichtbaar last van de nieuwe omgeving, dus dat niet slapen en niet eten kwam wel daardoor, duidelijk. Maar pfff... weer ff 6-7 keer wakker 's nachts, niet zelf in slaap kunnen komen, enz :(
    En toen dus vanochtend met al die sneeuw dat eind naar huis moeten rijden, (want mn man heeft geen rijbewijs). Nouja, we zijn er weer en zodra ik Thirza op de grond zette, was het goed, ging ze zomaar spelen en kon ik hier gewoon m'n gang gaan met spullen uitpakken enzo. Ze kwam me nog wel even achterna de gang in toen ik daar wat spullen ging halen, (zo van: Je gaat toch niet weg he?), maar dan gewoon rustig, zonder gejengel, gewoon even kijken. Zat gelijk ook weer lekker te kraaien, (deed ze in de auto trouwens ook al, ik had ook gezegd dat we weer naar huis gingen en dus zat ze lekker te kap-kap-krap-krabbe-len (zo klinkt haar gebrabbel :D)
    Nou, ik ga vanavond dus lekker op tijd op bed, nog even een stukje polar-express kijken in bed denk ik, en dan ben ik morgen vast een stuk fitter :)
    Er is hier trouwens megaveel sneeuw gevallen... m'n ouders vonden het maar niks dat we allemaal zo'n eind moesten rijden, moesten we ff bellen als we thuis waren. Man en ik zeiden al aan de foon: nou, de laatste 100 meter waren het gevaarlijkste, hahaha: we moeten drempel over, een keer rechts, een keer links vanaf een vrij grote straat, om onze straat in te komen, en dat lukte dus bijna niet, omdat vanaf de drempel niet meer gestrooid is.... Hihi, heeft manlief ons over de drempel staan duwen :D Inparkeren bij het huis was dus ook een leuke actie, hahaha. Auto zwalkte alle kanten op, hij staat dus nu maar half gaar geparkeerd omdat ik niet verder durfde te gaan ;)

5. Poeh30

Poeh30 Actief lid

Jun 10, 2009
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey meiden,

Hoe gaat het hier? Alles goed?

Hier inieder geval alles goed. Buiten ligt een dik pak sneeuw en wij maken het binnen gezellig. Was vandaag vrij. Mijn man ook. Hij had voor vandaag en voor woensdag vrij genomen, omdat ik moest werken. Hoef ik alleen de dinsdag en de donderdag en zijn dus vandaag samen vrij en a.s. woensdag ook. Hoeven allebei alleen de dinsdag en de donderdag en dan gaat ons meisje gewoon naar de KDV. Die week erop is die de hele week vrij. Dan zit het bedrijf waar hij werkt dicht en dan gaat de kleine niet naar het KDV en dan hoef ik ook alleen de gewone dagen te werken en die week erop (1ste week van januari) gaan we een midweek naar center parcs met zijn drieën.

Heb daar trouwens wel een vraag over. We willen dan met de kleine in het zwembad gaan, het baby badje. Nou zegt een collega dat de kleine pas met 6 mnd in het zwembad mag, maar ik dacht gelezen en gehoord te hebben dat het eerder mag. Ze is dan in die week 4 maanden. Weet iemand dat, volgens mij mag het wel?

Heb trouwens zaterdag wel fijn gewerkt en ja dat gesprek heeft een hoop duidelijkheid gegeven en mezelf wat meer rust en minder gestres en dat werkt toch een stuk fijner.

Rozemarijke weer terug dus. Vervelend dat de nachten zo slecht zijn gegaan met Thirza. Zou dat idd. aan een andere omgeving hebben gelegen? Wij hebben dat in oktober met ons meisje ook meegemaakt dat het 's nachts niet goed ging. Waren toen in een huisje in center parcs en werd ze heel vaak wakker 's nachts. Misschien dat het straks beter gaat in januari. Grappig dat nu ze thuis is dat dan alles weer goed gaat.

Wel handig en fijn dat deze topic bestaat en dat we zo ervaringen met elkaar kunnen delen en elkaar tips en adviezen kunnen geven.

Wens jullie een fijne avond vast en tot snel.

Morgen weer werken!

Groetjes en liefs Poeh

6. Poeh30

Poeh30 Actief lid

Jun 10, 2009
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    De kleine meid is in bad geweest, heeft gedronken en ligt nu in bed. Ze is alleen wat aan het mopperen. Het is standaard bij haar (´s nachts soms ook), dan leg je haar op bed en begint ze te jammeren en na 5/10 min. wil ze toch wel de speen en dan is het goed en dan valt ze in slaap. Soms denken we wel eens we gaan haar zo de speen geven als ze ligt te jammeren, maar dan is ze zo moe en valt ze toch zonder speen in slaap. Ze heeft haar eigen maniertjes en dat is wel leuk en we beginnen ze steeds beter te begrijpen.

Trouwens zaterdagavond hadden we een verjaardag van mijn zwager en ze is ook meegeweest natuurlijk en heeft daar lekker in de bak van de kinderwagen geslapen. Hadden de bak in hun serre gezet en de deur een kiertje open laten staan, maar dat ging heel goed. Ook bij andere op schoot vind ze geen probleem. Was niet zo druk hoor, alleen mijn schoonouders en de ouders van mijn schoonzus en wij dan (en natuurlijk schoonzus en zwager hahaha), maar ook op schoot bij de moeder van mijn schoonzus was geen probleem. Lacht daar net zo hard tegen als tegen ons.

Wat zijn jullie plannen met de kerst? Hier kerstavond thuis, eerste kerstdag bij mijn schoonouders en blijven daar ook slapen en tweede kerstdag komen mijn ouders bij ons eten.

7. Poeh30

Poeh30 Actief lid

Jun 10, 2009
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Spreek een collega van mij op msn en de ruimte waar ik kolf word nu gebruikt voor het maken van salade´s. Werk in een slagerij. Ik zei dan ga ik wel op de tijden dat ik moet kolven naar huis. Is maar 2 min. lopen. Zegt mijn collega mooi dat die je niet laat gaan, mijn baas dan. Vandaag is het heel druk geweest en morgen waarschijnelijk ook. Heb dus een probleem morgen, nou eigenlijk heeft mijn baas een probleem. Ik moet kolven! Teneerste voor het toeschieten van de bv en tentweede voor het KDV voor morgen en donderdag moet ik ook werken (dag voor kerst) en ja ook op die dag moet ik kolven voor het toeschieten van de bv. Kan echt niet even een dag overslaan. Borsten staan dan op springen en ga heel erg lekken!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ach meid toch, wat een gestress zal dat zijn! Heeft die man zelf kinderen en weet jij of die borstvoeding hebben gehad? Klinkt van niet in ieder geval!
    Sterkte met kolven en de drukte op het werk.

9. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Poeh, wat vervelend zo´n werkgever die je toch min of meer onder druk zet, hoewel jullie wel een fijn gesprek hebben gehad. Kijk jij hebt recht op die kolftijd, en als je probeert met je baas mee te denken,dan kan/mag hij toch niet mopperen.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Dat MAG hij niet verbieden...

11. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

Apr 19, 2008
    3,996
    1,582
    113
    Hoi,

Ik breek hier even in. Ik heb een zoon van 4 weken en ik geef ook bv. Dit gaat prachtig. Heb eigenlijk teveel voeding. Nu is te weinig voeding een probleem, maar teveel is ook niet fijn hoor. Nils verslikt zich veel, spuugt de laatste dagen veel en huilt veel. Ook is hij onrustig tijdens het drinken. Ik heb zoveel melk dat hij steeds loslaat en dan spuit het echt in zijn gezicht. Ik kan er niet echt van genieten. Ik probeer als ik toeschietreflex heb, het overtollige melk eruit te masseren zodat de druk eraf is. Is hier iemand die tips heeft? Ik wordt zo onzeker van dat gespuug en gehuil.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Heftig hoor... En wat kun je onzeker zijn hè? Geeft niks, hebben we allemaal last van, en ik kan je vertellen dat je dat over een paar maanden ook nog kan hebben... ;)

Ik kan je weinig vertellen over overproductie, maar een linkje kan ik wel geven... Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melkproductie - Te veel melk
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melkproductie - Hyperlactatie tijdens de lactatieperiode

Vooruit, twee linkjes dan.. ;) Ik hoop dat je er een beetje mee geholpen bent! Succes!

13. raspberry

@Lautjuh: had dat probleem ook en ik kolfde de eerste druk er even af, zodat Thirza rustiger kon drinken. Dat was in het begin dan zo 80 cc wat ik (per borst!) afkolfde, voordat het er niet meer vanzelf uitspoot... Ik kolfde dus even af (met handkolf) totdat het er niet meer vanzelf uitspoot. Niet meer, want dan houd je je productie dus hoog en blijf je last hebben van teveel voeding. In de loop van een aantal weken werd dat vervolgens steeds wat minder, totdat ik zonder afkolven kon voeden.
    En verder kun je gewoon 1 borst per keer gaan voeden, (mits Nils daaraan genoeg heeft uiteraard). En blokvoeden: als hij zich binnen 3 uur na een voeding weer meldt, voed je aan dezelfde borst. Net zo lang tot die 3 uur voorbij is.
    Dus bijvoorbeeld: hij meldt zich om 11.00 voor een voeding, om 12.30 weer en om 14.30. Dan voed je dus om 12.30 aan dezelfde borst als om 11.00 en om 14.30 aan de andere borst.
    Stel dat ie zich om 11.00, 12.00 en 13.00 meldt: dan dus al die keren aan dezelfde borst. Zo zorg je dat ie niet steeds een hele lading voormelk binnenkrijgt en dus steeds snel weer honger heeft.
    Succes!

Nou, hier gaat het wel redelijk ondertussen. Pijnlijke tepels, omdat Thirza niet lekker aanhapt. Doet ze het hele weekend al niet lekker, met alle onrust, dus niet erg bevorderlijk voor de TSR :( Beetje vicieuze circel, dus vandaag maar weer eens kijken of ze afgekolfd wil om de boel wat rust te geven...

Gisteren pepti geprobeerd te geven in het kader van: Kijken of ze daar dan haar pap van kan gaan eten, maar dat werkte ook niet echt. Ze trok een megavies gezicht en wilde na 2 keer een slokje echt niet meer... Vind het zelf niet zo gek, heb het vorige week eens geproefd en getver-de-getver wat is dat spul vies!!!!! Zit een heel bitter bijsmaakje aan, dus ik neem het 'r niet kwalijk dat ze niet wil...
    In de loop van de komende tijd hier en daar nog maar eens proberen, en eens zien of ze het wel eet als ik er pap van maak, maar ik verwacht er niet teveel van. Met de KA volgende week maar eens even kijken wat handig is en niet, als alternatief voor BV... Ik drink zelf wel rijstemelk met toegevoegde calcium, maar daar zit dus geen vet in en geen vitamine B2, dus ze zou dan -als BV op een gegeven moment geen optie meer is- voedingssupplementen moeten hebben.
    Iemand nog een idee? Want ze zou qua calcium enzo nu zo'n 300 cc per dag nodig hebben. Dat is zeg maar 3-4 voedingen, beetje afhankelijk van hoeveel ze drinkt. Maar ik moet zeggen dat ik er niet zo op zit te wachten om daar nog heel erg lang mee door te gaan... Ik zou het wel best vinden om nu gewoon 's ochtends als ontbijt te voeden en 's avonds voor het slapen gaan en verder niet. Maar Thirza is dus nogal een boobaholic en heeft ook gewoon meer dan die 2 voedingen nodig om aan haar calium te komen.

Nouja, zo ploeteren we een beetje aan... ;)
    Hoe is het bij jullie verder? Nog leuke plannen voor de kerst?

14. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

Apr 19, 2008
    3,996
    1,582
    113
    Hey bluesky
    De sites die je doorgaf had ik al via google gevonden. Hele goeie site waar je wat aan hebt. Bedankt nog voor de tips.

15. Poeh30

Poeh30 Actief lid

Jun 10, 2009
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey meiden,

Gisteren heel fijn gewerkt en zelfs het kolven ging heel goed! Ze waren wel achter bezig, maar als ik aangaf dat ik zo pauze wilde en wilde kolven, dan gingen ze ergens anders staan of ook even pauze houden, maar dan niet in dezelfde ruimte. Nee dat was netjes geregeld. Weet alleen niet hoe dat morgen gaat, al denk ik wel dat mijn baas mij laat kolven omdat die weet dat het moet. Trouwens hij heeft 3 kinderen en die hebben vroeger ook bv gehad en toen werkte zijn vrouw ook gewoon.

Vanmorgen de boodschappen in huis gehaald, ook voor tweede kerstdag als mijn ouders hier komen eten. Eerste kerstdag gaan we naar mijn schoonouders. Hebben voor allebei de ouders ook een fotoalbum met wat leuke foto's van ons meisje. Hebben we via de kruidvatsite gemaakt, is erg mooi geworden. Waren net voor de drukte vanmorgen weer terug van boodschappen en net hier beneden de boel gedaan en is het huis ook weer lekker schoon en fris. Vandaag is mijn man ook vrij, dat is wel fijn hoor.

Morgen dus een drukke dag, maar houd me hoofd koel en doe mijn werk en dan gaat het vanzelf wel goed en daarna, daarna ga ik lekker kerst vieren!

Na deze week nog 1 week en dan gaan we een midweekje weg!

Handig van die tips hé Lautjuh85, daar heb je wat aan hé. Hoe gaat het nu bij jou Rozemarijke met Thirza?

Hier is er een naar bed gegaan om 12 uur na haar voeding en heeft wel iets geslapen, maar is meer aan het mopperen. Heeft soms echt haar eigen willetje, maar het is wel een schatje en is ons schatje.

Fijne dagen dame's en maak er wat leuks van.

16. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    @rozemarijke: er bestaat zoiets als appelsientje met calcium.
    Dit wordt veel geadviseerd door dieeetisten aan moeders die kindjes met KMA hebben, en BV geven.
    Ik weet niet of je dochter tegen citrusvruchten kan? Anders zou ik dat ( misschien verdund) eens proberen, daarnaast zal ze gewoon die BV nodig hebben.

17. raspberry

@Jingels: he, dat wist ik niet, da's een handige!
    En verder, BV vind ik prima voor 's ochtends en 's avonds nog, maar een beetje verder afbouwen zou niet verkeerd zijn. Als ze overdag zonder kan, (iig op mijn werkdagen) scheelt me dat een hoop gedoe, want kolven moet nu natuurlijk in m'n eigen tijd en met mijn werk is dat best organiseren allemaal...
    Maar zit vooralsnog nog even in de ziektewet, dus momenteel kan ze gewoon BV krijgen.

@Poeh: fijn dat het gewoon zo geregeld kan worden!
    Hier gaat het wat op en af. Thirza is nog echt wel uit haar doen door ons familieweekendje, huilt om het minste of geringste en moet mij voortdurend in de buurt hebben. Vanochtend was ik even de gang ingelopen, al pratend en met de deur open, en dat is dan prima, maar al spelend had ze blijkbaar niet helemaal opgeslagen dat ik weer teruggekomen was en ze zat zo te spelen dat ze me vervolgens niet in beeld had, dat ik even achter de laptop gekropen was. Ging ze dus bij de deur zitten huilen... :( Pfff, echt niet grappig :(
    Overmorgen gaan we naar mijn schoonouders halverwege de middag en vroege avond en zie er nu al tegenop. Ben bang dat ze dan zaterdag ook weer helemaal van slag zal zijn en dat we weer van voren af aan kunnen beginnen. En als ik zelf nou miss Energy herself was....
    Nouja, hoef ik me iig niet schuldig te voelen dat ik in de ziektewet zit, is wel duidelijk dat ik daar terecht gebruik van maak dan :(
    Gister een vriendin op visite en die zei al: jij moet pas weer aan het werk als je het huishouden er weer met 2 vingers in je neus bij doet. Hmm, ja, dat is wel een goeie graadmeter idd...
    Eens zien wat de arbo-arts daarvan zegt over 2 weken, :D

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

In melkproducten zit natuurlijk niet alleen calcium maar ook vitamine A en D en de benodigde vetten.
    Vitamine B2 zit ook in groente, fruit en vooral graanproducten.
    Ik dacht dat je bij een kma na 1 jaar langzaam aan koemelk kan gaan introduceren? Anders geitenmelk(producten) of paardenmelk? Daar zit natuurlijk wel die A en D in.

19. Poeh30

Poeh30 Actief lid

Jun 10, 2009
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rozemarijke dat vind ik wel een heel goed advies van die vriendin. Je moet nu echt even aan jezelf en de kleine denken en het werk even werk laten. Jij moet eerst echt tot rust komen. Wel rot dat Thirza zo reageert op gebeurtenissen. Zal ze teveel tot zich nemen, teveel indrukken? Sterkte en succes en hopelijk een fijne kerst....

Geld ook voor alle anderen hoor!

Onze kleinde meid heeft vanmorgen al 4 luiers gepoept voordat ze net weg ging naar het kdv. Gisteren ook al veel luiers. Heb je net een schone aangetrokken, laat ze weer een scheetje en is die weer vies. Het is alleen een beetje waterig lijkt het en het is een soort groen van kleur. Heeft ze nu last van diaree? Gelukkig drinkt ze wel genoeg, dus als ze daar last van heeft kan ze niet zo snel uitdrogen. Ben zo naar het werk. Zal een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele drukke dag worden!

20. raspberry

Klopt, de calcium is eigenlijk nog het gemakkelijkste te vervangen. Maar dan idd de vetten, de vitamines A B en D. Ik gooi tegenwoordig gewoon al een flinke hoeveelheid margarine in haar ware prak, (zoveel heeft ze toch niet bij te zetten). Fruit eet ze bijna niet, dat krijg ik er gewoon niet in. Fruitprakjes niet, maar losse stukken ook niet. Die hapt ze wel, en kauwt wat, maar dan laat ze het zo weer uit haar mond lopen... :( Brood gaat ook niet, pap dan gelukkig wel.

Nouja, ga dat volgende week ook maar eens aan de kinderarts voorleggen en heb ook bedacht om wat afgekolfde melk mee te nemen, kunnen ze dat eens onderzoeken en kijken of ik wel voldoende voedingsstoffen heb. Ik eet namelijk al minder dan iemand zou moeten die geen borstvoeding geeft...
    Qua opnieuw koemelk proberen... het is hier door allerlei verkoudheidjes enzo steeds zo onrustig dat ik daar niet eens de ruimte voor vind, maar moet zeggen dat ik het ook niet zo goed durf :( Laatste keer dat ze koemelk binnen heeft gehad, was overigens bij 11 mnd en toen reageerde ze er hardstikke heftig op, dus ook wel reden om het voorlopig even weer te laten. Maar je wordt geacht dat dan elk half jaar weer even uit te proberen...
    Geitenmelk wordt afgeraden, omdat dat heel erg veel lijkt koemelk qua eiwitstructuur. En bovendien ontbreken daarin een aantal voedingsstoffen die dus wel in koemelk zitten, (zei de dietist).
    Nouja, volgende week woensdag dus naar de kinderarts...

Share This Page