Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.839
    113
    @ichtus:Je kunt verschillende dingen om een tsr op te wekken. Warmtecompressie, schudden, ontspannen en aan je kleintje denken. Ook kun je een neusspray gebruiken als het niet lukt. Die heb ik vaak nodig bij het kolven. Bij live voeden krijg ik wel een tsr. Ik voel het niet, maar als mijn dochtertje goed ligt te klokken heb ik wel een tsr.

Heb ook een vraagje aan jullie ervaren bvmama's. Mijn dochtertje drinkt echt zo onrustig en kort deze week, alleen in de nacht drinkt ze goed en rustig. Heeft dat met haar leeftijd te maken? Ze is ook constant afgeleid.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Ichtus: ik voel de tsr heel duidelijk. Dan voel ik de melkklieren in m'n borsten gewoon samentrekken en dan begint Thirza vervolgens echt te drinken (als in klok-klok-klok achter elkaar door). Je kunt het zien aan de lange halen die ze dan maken met drinken: dan maken ze met het kinnetje steeds van die lange halen, waaraan je ziet dat ze een grote slok binnenhalen en dat gaat dus achter elkaar door dan.
    Op borstvoeding.com kun je doorlinken naar filmpjes waarop je kunt zien hoe je kindje hoort te drinken enzo, (geloof filmpjes van een Amerikaanse arts, Jack Newman?).

@Suus: herkenbaar, dat onrustige drinken. Dan zijn ze idd afgeleid door interessantere dingen... Ik ging/ga dan vaak maar boven op bed voeden, iig een zo prikkelarme omgeving als maar mogelijk is, kiezen. Dan gaat het drinken beter.
    En niet bij de eerste kick aanleggen, maar even wachten tot de honger groot genoeg is om door te drinken. (Ook niet te lang wachten, want dan gaan ze door te grote honger juist onrustig drinken: is echt even de middenweg vinden daarin).

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.839
    113
    @rozemarijke: ai, dat is wel lastig. Ik durf niet zo goed boven te gaan zitten, heb ook nog een zoontje van 2 rondlopen en die laat ik nog niet alleen. Dan zet ik die maar voor een dvd zodat hij even stil is, misschien helpt dat ook. En die tip van even afwachten ook wel, ik leg haar soms ook wel te snel aan heb ik het idee, dat ze niet echt honger en maar matig drinkt.

4. raspberry

Dan misschien een sjaal ofzo om jullie heen? Doe ik vaak als ik buiten/in openbaar voed, omdat ze anders alles om ons heen veel te interessant vindt...
    Want snap dat je de oudste niet alleen achter wilt laten beneden nog :) (Alhoewel je die eventueel ook even op zijn eigen kamertje te spelen kunt zetten met wat speciaal speelgoed? Mijn moeder had voor ons altijd een speciale tas met speelgoed, waar we alleen mee mochten spelen als zij aan het voeden was... Dan waren we daar wel weer even zoet mee, zeg maar, en kon zij rustig voeden :)).

5. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Hier echt een vrij gevoelig toeschietreflex, niet te missen hahahaah auwie!

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

He bah wat een zieke kindjes allemaal! Beterschap hoor SLC, Rozemarijke en MG met jullie kleintjes!

@Ichtus: tsr; tsja... Met kolven kreeg ik em ook niet. Kolven is ook gewoon heel anders dan voeden; met voeden zuigt de baby, een kolf trekt alleen maar. Kreeg dus die Syntocinon-neusspray en dat werkt goed hoor!

Nu is ie op en ik krijg van de ha geen nieuwe. Allemaal hormonen zegt ie en dat klopt ook wel; heb rond de bevalling wel genoeg oxytocine gehad en hij zegt dat het bovendien niet goed is voor mijn baarmoeder omdat ik een keizersnee heb gehad en door die oxytocine trekt de bm wel samen, dan voelde ik wel in het begin. Hij zegt dat ik een nieuwe krijg als ik door omstandigheden weer moet gaan kolven. Ik was er even bang voor dat de tsr met live voeden ook weg zou blijven, maar dat is gelukkig niet zo.
    Sinds een maand komt de tsr wat later, maar echt 7 maanden lang had ik hem direct en da's in combinatie met veel melk ook niet altijd even prettig voor je baby. Nu zuigt hij eerst even en dan komt ie en gaat hij grote teugen klokken.

@Suus: Ik heb ook een gevoelig, gauw afgeleid kindje en als hij druk is, voed ik ook op de slaapkamer waar het rustig en niet zo licht is. Als hij goed gedronken heeft, is hij lekker voldaan en kan ik hem zo in zijn bedje leggen.
    Maar in de nacht en vroege ochtend drinkt hij sowieso veel beter, dan tankt hij een voorraadje voor de rest van de dag.

7. Poeh30

Poeh30 Actief lid

10 jun 2009
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag,

Deze familie is weer thuis en heeft het heel leuk gehad. Hahahaha. De spullen zijn opgeruimd en de kleine meid ligt te slapen. Waren om 13 uur thuis. Zijn op de terugweg langs onze goede vrienden gereden, want zij is dinsdag van een gezonde, flinke jongen bevallen en het was op de route naar huis, dus twee vliegen in een klap.

Hier veel zieken lees ik, allemaal van harte beterschap. Gaat het verder wel goed met jullie allemaal? Er staat teveel om terug te lezen, maar ik zal wel snel weer bij zijn als jullie weer schrijven en kan dan reageren.

Hadden een heel leuk, gezellig, ruim huisje met ruime slaapkamers en een sauna en 's morgens werden broodjes aan de deur geleverd met een krant. Twee keer uiteten geweest en ook wezen zwemmen. De kleine meid in zo'n zwemring waar ze in kan zitten, vond ze wel leuk volgens mij, maar na het zwemmen was ze steeds erg moe. Ja ze doet dan zoveel indrukken op en andere geluidjes. Waren elke keer maar een half uur geweest, was lang genoeg voor haar dan. Hebben ook lekker kunnen uitrusten en hadden goed weer, wel koud, maar wel droog.

Vanavond uiteten met mijn man zijn werk, mijn moeder komt oppassen. Straks dus douchen en omkleden en dan nog het weekend en dan volgende week weer aan het werk. Ja zo'n week gaat wel snel voorbij, maar het was een erg leuke week.

Hier gaat het verder goed, alleen de kleine is verkouden. Snotterig neusje en een ontstoken oogje, maar ze houd zich goed en blijft gewoon vrolijk. Ja morgen word ze alweer 4 maanden! Van het weekend komen ook de hondjes weer thuis, logeren bij mijn schoonouders. Wat we het weekend gaan doen weten we nog niet. Inieder geval boodschappen in huis halen voor de komende week en verder nog even rustig aandoen. Ze voorspellen ook sneeuw, dus lekker binnen blijven.

Nou ben er weer vandoor en meld me snel weer. Een dikke knuffel en tot snel.

Poeh

8. linde90

linde90 Niet meer actief

hoi, ik heb en vraagje, ik ben vandaag begonnen met kolven omdat ik over een aantal weken moet gaan werken.
    Zo kunnen mijn dochtertje en ik wennen aan kolven en zij aan de fles.
    Ik heb na de voeding mijn borst leeggekolft, een kleine 30 cc, en die aan haar gegeven nadat zij even gespeeld had.
    Zij vindt de fles dus niets, zo de eerste keer.
    Ik moet zeggen, vondt het ook niet leuk om haar de fles te moeten geven in haar mondje ipv mijn borst. Het ging zo tegen mijn gevoel in......

Maar nu heb ik dus een bodempje staan van 30 cc, kan ik datzelfde flesje straks weer gebruiken als ik kolf, of moet ik bij iedere keer een nieuwe pakken? Het staat in de woonkamer bij kamertemperatuur.???

Ik ben echt een leek in dit, alvast bednkt voor jullie antwooden....

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Afgekolfde bv kun je beter in de koelkast bewaren en mag 1x opgewarmd worden. Daarna moet het binnen een uur gegeven worden. Volgens mij mag je het wel bewaren bij kamertemp, maar omdat je al geprobeerd hebt te voeden en je dochter de speen in haar mond heeft gehad kun je bacteriegroei krijgen. (iemand anders weet vast beter hoe dat zit, dan ik... ;) )

Als je dan een tweede keer kolft zet je dat ook in de koelkast en als het afgekoeld is mag je het bij elkaar doen en invriezen of 5 dagen in de koelkast bewaren. Vooral als je in gaat vriezen is het belangrijk om hygienisch te werken, en je spullen goed schoon te hebben.

Dat ze niet wilde drinken is op zich niet vreemd, ze had tenslotte net gedronken. Wat ik heb gedaan de eerste keer, is ongeveer een hele voeding afgekolfd (in delen, steeds nakolven tot ik ongeveer 120cc had) en die op een moment gegeven dat ze anders aan de borst zou gaan. Dan wist ik zeker dat ze honger had en dronk ze makkelijker uit een flesje. Het is voor een kindje ineens een hele andere techniek en daar moeten ze soms best aan wennen.

Dan die voeding die je niet gegeven hebt, afkolven en met een beetje geluk heb je dan een hele voeding voor een volgende keer.

Die 120cc had ik berekend aan de hand van de flesvoedingsformule:
    Gewicht in kilo's x 150 delen door het aantal voedingen per dag. Het is een richtlijn, zodat je iets hebt om je aan vast te houden.

10. linde90

linde90 Niet meer actief

Dank je bluesky, dus deze melk kan ik dan beter weggooien? en helemaal opnieuw beginnen?

11. raspberry

Jep, deze melk kun je nu beter weggooien :)
    Het zal een beetje uitproberen zijn wat voor je dochtertje het beste gaat werken: na een voeding nog even sabbelen of juist op de tijd van een voeding maar gelijk in het diepe :)

Hier werkte honger hebben ook beter...
    (Helaas kregen we hier flesweigerdrama's toen ik weer aan het werk ging, terwijl het daarvoor probleemloos ging, zucht..)

12. linde90

linde90 Niet meer actief

thanxs. ik zal het maar weggooien.
    Maar stel: ik ga nu weer kolven na een voeding, en straks na de voeding weer, en morgen weer, kan dat dat allemaal bij elkaar als het is afgekoeld tot ik 120 cc heb? Of is het echt van dezelfde dag alleen?

Sorry voor de vele vragen

13. zogelukkig

Ik ben geen kolf-expert maar dacht dat je wel mag sparen zeg maar, dus beetjes bij elkaar aanvullen totdat je een goede portie hebt. Wel gekoeld bewaren, niet op kamertemperatuur.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Geen sorry zeggen omdat je vragen hebt hè? Van vragen word je slimmer... ;)

Je mag het gewoon bij elkaar doen, van verschillende dagen. Wel af laten koelen en dan pas bij elkaar doen, dat is beter voor de voedingsstoffen.

Misschien is het ook verstandig om voor nu even kleinere porties te maken dan 120cc. Heel in het begin deed ik porties van 60/70cc (Toen wist ik hoeveel ze dronk omdat ik haar voor en na een voeding aan de borst woog) en als ze dan nog meer wilde, warmde ik een tweede portie op. Een hele portie in een keer is misschien teveel en dan moet je weggooien en dat is zonde van alle (kolf)moeite... ;) (ik was dit al weer helemaal vergeten, kun je zien hoe snel dat gaat.. ;) ) Na een paar keer weet je wel ongeveer hoeveel ze drinkt en dan kun je gewoon hele porties maken.

15. linde90

linde90 Niet meer actief

dank jullie wel!!!

16. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    Vanaf wanneer kan ik een voorraadje gaan maken? ik moet over 5 week weer werken en had laatst een paar zakjes ingevroren.. heb er 4 van 150ml liggen maar toen las ik dat dat niet veel zin heeft omdat de samenstelling ook veranderd? iemand tips?

Ik kan erg veel kolven meestal zo'n 300cc per keer.. kolf nu vaak 1x per dag om de boel even wat leger te maken en zodat mijn man even flesje kan geven.. dus een voorraadje maken lukt makkelijk maar wil niet straks alles weg hoeven gooien.

Hoe ontdooi ik het makkelijkst straks die zakjes? gewoon in de avond in de koelkast leggen?

17. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Je kan prima die zakjes gebruiken, de samenstelling veranderd maar denk nou niet dat dat rigoureus is. Pas na 6 maanden zie je een grotere overgang met een naar verhouding grotere hoeveelheid anti-stoffen ( beetje ingewikkeld verhaal zal ik je nu niet mee vermoeien). Kortom BV-melk van bijv. 3 weken terug kan je prima over een maand gebruiken,of over 2-3-4 maanden,maakt allemaal niet uit.

Je kan de zakjes idd voor het slapen gaan in de koelkast zetten dan zijn ze ´s ochtends ontdooid. Ze moeten dan wel binnen 24 uur gebruikt worden.
    Je hebt dus al een vast kolfmoment ingelast, prima!

18. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

zucht...
    2 x op een nacht.
    Ik ben zo een slecht avond mens.
    Rozemarijke snap nu helemaal jou gevoel. Van doorslaper na wakker zijn. Zucht zuch zucht.
    Huilen dat ze doet als ik haar in bed leg. Dus als ik verder wil slapen dan hoor ik door ons huis een huilend kind. Het is echt verlatingsangst. Alleen dus in bed he. Ik baal zo als een stekker.
    Vrijdag ging ze naar oma en papa paste op. Ze vertikte het om een flesje te drinken of wat fruit.
    Echt allemaal gekomen sinds ze ziek is geweest. Zuchtterdezucht.

Kan er letterlijk van janken!

Iemand tips? Ik geef haar nu niet elke keer een voeding in de nacht want ik weet dat ze zonder kan. En zo lekker slaapt ze er ook niet op namelijk. Kan haar ook niet elke keer in slaap aaien toch. Ze moet t echt leren.

Oja rozemarijke ik mag nu wel met brood starten van onze electro accupunct. Matigen met nachtschades zoals aardappel en paprika en tomaat (laatste twee kreeg ze al niet veel) en ook met het fruit banaan (bizar...daar reageert ze ook op. Gek he)

19. zogelukkig

Mijn zoontje kwam deze week ook twee keer per nacht, zo om de 4 a 5 uur. En twee keer wou hij daarna niet meer verder slapen. Paar dagen geleden om 5.45 en vanochtend om 7.15 zijn we dus mar opgestaan, dan is ie helemaal happy en leeft zich uit op de grond of in de box.
    Koud is het niet op zijn kamertje; heb 's nachts gewoon de thermostaat aan en de radiotoren uitgedraaid in de woonkamer. Weet ook niet precies wat het is. Ik denk de tweede voortand die eraan komt; hij schijnt al door het tandvlees heen. Hij wil ook niet op zijn rug liggen. hij draait nu ook steeds op zijn buik.

Ik wist tot voor kort niet dat paprika en tomaat tot de nachtschade behoorden, maar ventje van mijn vriendin blijkt er ook allergisch voor. Had er iets over opgezocht, blijkt dat in heel veel producten nachtschades zijn verwerkt! 't Is iets met eiwitten waar allergisch op wordt gereageerd.

Nachtschade - Allergieplatform.nl

20. raspberry

Wist ook niet dat dat bij nachtschade hoorde, maar de dietist had ons wel aangeraden tomaat voor het laatst te bewaren bij de herintroductie. Lekker handig als je met potjes wilt werken, zucht.... (heb hier gewoon tijden niet de energie gehad om zelf te maken). Zo stom dat fabrikanten van alle kanten werken met allerlei producten die hardstikke allergeen zijn!

@Lara: je kunt idd rustig van verschillende dagen bij elkaar doen, maar het is wel handig om dat pas te doen als je het gaat opwarmen voor de voeding. Wat je op 1 dag kolft, kun je rustig bij elkaar gooien aan het eind van de dag, (mits het allemaal helemaal afgekoeld is en dus zelfde temp heeft).
    Als je van verschillende dagen zo al bij elkaar gooit, wordt het een beetje onoverzichtelijk hoe lang je het nog kunt bewaren, (en bederft nieuwere melk gewoon sneller doordat het bij oudere melk zit). Ik zet zelf de flesjes altijd op volgorde in de koelkast: wat het eerst op moet op de bovenste plank en zo verder naar beneden werken.

@tandjes: hier dus ook nog steeds drama. Kies 3 is bijna door, voelt al wel scherp, maar volgens mij nog niet helemaal door en kies 4 zitr eraan te komen. Aan het kaakje te voelen krijgen we daarna weer even rust, dus dan kunnen we eens zien hoe de nachten worden nu de eczeem vrijwel helemaal weg is! (Yeah!)

@SLC: balen dat je nu weet hoe het hier voelt :( Dat gun ik echt niemand!
    Heb trouwens een geweldige website gevonden: allemaal glutenvrije producten! www.glutenvrijewebshop.nl
    Heb ik van de week cakemix besteld voor m'n nieuwe hobby :) (marsepeintaartjes maken).
    Ei gaat hier nu goed trouwens! (Tenminste: als ik het eet). Van de week weer eens een heerlijke bterham uitsmijter mey spek gegeten. My, my, wat is dat toch LEKKER als je dat een paar maanden niet gehad hebt! :D

Deel Deze Pagina