@ MG, goed schema. Ze lijken toch allemaal een beetje op elkaar. Is maar goed ook want dat betekent denk ik dat we het goed doen. Vanisha heeft net maar een half uurtj geslapen terwijl ze normaal na een badje wel anderhalf uur slaapt. I denk dat we hier ook langzaam aan het ochtend slaapje moeten laten vervallen. Zodat ze smiddags wat langer slaapt. Al red ze het nu ook wel met smiddags een kort slaapje en sochtends naar bed.
Met 7,5 mnd ben ik de late voeding weg gaan laten, die was sowieso op mijn verzoek en eigenlijk niet op het zijne. Als ik hem wakker maakte dronk hij half slapend en niet eens heel veel.
Tis echt ff uitvogelen met die slaapjes he! 1 (lange) middagslaap is wel erg lekker, heb je even je handen vrij . Maar je weet nooit van te voren hoe lang ze slapen, das wel lastig, haha
Na een goede nacht vrijdagnacht, kwam ze vanacht wel een paar keer (een keer voor eten en twee keer voor de speen). Hopelijk deze nacht een betere nacht. Met de verkoudheid gaat het beter, al kan ze soms nog wel goed hoesten vooral als ze moe begint te worden. Gaan vanavond voor het eerst de ena laatste voeding vervangen door fv (kunst) en bij de laatste voeding doen we wat rijstebloem zodat ze misschien de nachten goed door kan slapen. Zo bouw ik toch iets de bv af, maar wel langzaam aan en niet te snel, want wil dat ze tot een half jaar bv krijgt. Kan ook niet te snel afbouwen, is voor haar dan een hele gewenning, maar voor mijzelf ook en zeker voor mijn borsten en wil geen borstontsteking. Hier alles goed met iedereen? Geen zieken meer? Gisteren fijn gewerkt, was heel rustig. Ik was dus optijd thuis en konden ook op een normale tijd bij mijn schoonouders zijn. Wel slim van ons om te blijven slapen met dat weer van gisteravond-vanacht (iets sneeuw en wat ijzel), maar wel om kwart voor 10 naar huis gegaan, want de kleine meid begon weer moe te worden en wilden haar in haar eigen bedje weer hebben waar ze daarna meteen in slaap viel. Ze werd toen wij wat gingen eten om 12 uur wakker en heeft toen weer wat gedronken (de vorige voeding was om half 8) en weer naar bed en ze slaapt nu nog. Laat haar gewoon liggen tot ze zichzelf gaat melden en krijgt dan voeding. Doe het niet meer om de 3 uur, maar laat haar zelf komen en merk echt wel wanneer ze honger krijgt. Fijne zondag! oja ze wil steeds vaker ergens op bijten. straks zat ze bij me op schoot en wilde toen in de tafel gaan bijten. zou het echt betekenen dat ze tandjes gaat krijgen. handen en vingers van ons zijn ook niet veilig voor haar mondje.
Hoeft niet, kan ook honger zijn! Hier de eerste tandjes met 6 maanden. Hij vond het vanaf 4 maanden wel lekker om op zijn houten bijtringen te bijten, maar als hij mijn vinger pakt en in zijn mond steekt, is dat echt honger! Nu is dat alleen een stuk minder dan met 4 maanden, want heb nu dan 4 tandafdrukken in m'n vinger!
@Poeh: is idd niet perse van de tandjes... Hier gaan we de goeie kant weer op, Thirza begint weer wat beter te eten en de laatste kies drukt nu op 3 plekken stevig tegen het tandvlees: voel 3 redelijk scherpe plekken... (maar nog niet door dus). Maar vanochtend was dat nog maar 1, dusseh... als het in dit tempo doorgaat Hopelijk gaat ze dan straks ook echt beter slapen, want de eczeem is ook bijna helemaal weg (!), dus daar zou het straks niet meer aan mogen liggen...
Goedemorgen, Alles goed hier? Hier wel. Vandaag beginnen we met 5 voedingen per dag bij Sterre en dan bij de laatste voeding wat rijstebloem en dan hopen dat ze 's nachts doorslaapt. Afgelopen nacht is dat niet gebeurd en misschien komt het doordat ze overdag toch iets te weinig heeft gehad, dus dat word een kwestie van goed plannen en zorgen dat ze genoeg binnen krijgt. Ik zou niet willen dat ze te weinig binnen krijgt en honger gaat krijgen. Rozemarijke fijn dat het weer wat beter met Thirza gaat en ja nu wel hopen dat dat kiesje snel doorkomt. Ook fijn dat ze bijna van de eceem af is zeg. Zogelukkig en rozemarijke het kan dus zijn omdat ze dus honger heeft en niet nog vanwege tandjes? Ik ken mensen waarvan de baby's ook zo rond deze tijd de eerste tandjes krijgen, maar id. meestal is het zo rond 5-6 maanden. Ik ben er weer vandoor, een fijne dag vandaag gewenst. Poeh Wens jullie een fijne dag! groetjes Poeh
@Poeh: KAN wel van tandjes zijn, maar ik hoor ook een boel mensen die al maanden en maanden en maanden roepen dat er tandjes aankomen, zeg vanaf een maand of 3-4 en dan verschijnt de eerste pas bij 8-9 maand ofzo. Had je al aan het kaakje gevoeld? Als je daar wat verdikking voelt, dan zitten er tandjes aan te komen. Hier had Thirza van de eerste tandjes een kleine maand last. Kwamen toen door bij 5 mnd 1 wk. Maar dat is dus redelijk vroeg, gemiddelde voor de eerste tandjes ligt geloof ik tussen de 6 en 9 mnd.
@poeh: doorslapen met 4 maanden is helemaal niet ongewoon hoor, sterker nog het is heel natuurlijk aangezien kinderen van die leeftijd nog geen volledig ontwikkeld slaapritme hebben. Vijf voedingen per dag is ook helemaal niet nodig, BV geef je immers op jouw of haar verzoek een opgelegd ritme hoeft absoluut niet. Misschien vertoont ze clustergedrag in de middag/avond? Dan zou ik daar lekker aan toegeven. Je kindje probeert op die manier voldoende voeding binnen te halen om de nacht door te komen. Rijstebloem door voeding voegt helemaal niets toe en bovendien ben je dan aan het bijvoeden,kindjes hebben dat helemaal niet nodig onder de 6 maanden. Daarnaast staat 4 maanden bekend om het feit dat kindjes weer wakker worden ´s nachts, als je je dochter gewoon aanlegt slaapt ze weer het snelste ( weet ik uit ervaring ) Tandjes krijgen is heel verschillend ,de meeste kindjes krijgen pas rond 7 -8 maanden tandjes maar zoals bij alles, heb je snelle Jelle´s en langzame Loetjes . Wel zie je rond de 4 maanden een ontwikkeling van de speekselklieren en willen ze graag wat meer op dingen bijten, ook hun belevingswereld wordt groter en vaak zijn ze daar ook wat meer wakker door ´s nachts. Desalniettemin, succes!
Poeh, ik zou niet nu al rijstebloem gaan geven hoor, dat is tenslotte bijvoeding en je kindje is pas 4 mnd. Enne 5 voedingen bij 4 mnd is ook niet heel veel, zeker als dat niet op haar verzoek is.
Dank jullie wel voor jullie adviezen en weet je ik probeer wel 5 voedingen per dag, maar als ze tussendoor nog honger heeft dan krijgt ze echt wel en wel raar die rijstebloem is vanaf 4 mnd en bij het cb zeiden ze ook dat ik daar mee kon beginnen, maar ze krijgt maar een klein beetje (een schep) door de melk heen en van die tandjes voel nog niks geloof ik. Trouwens wist geeneens dat ze met 4 maanden weer meer wakker zijn ´s nachts, dank je wel voor dat advies en ja dan kijken hoe we dat voor elkaar krijgen dat ze weer door gaat slapen ´s nachts. Nogmaals dank jullie wel! Waardeer deze tips (en andere) tips enorm en vooral als je een beginnende moeder bent.
Ze heeft hier om 8 uur gehad en om 11 uur. Allebei de keren kwam ze zichzelf melden. Nu ligt ze weer op bed, maar wil nog niet echt slapen. Wacht het even af en ga dan even kijken, kijken of ze dan de speen weer terug wil.
Waarom wil je Sterre maar 5 voedingen op een dag geven? Dat is met 4 maanden aan de lage kant hoor. 7 a 8 voedingen is een veel reëler aantal! En daarmee blijft je productie ook stabieler (rijstebloem is in dat opzicht ook een heel slecht idee!)
Probeer te doen wat het cb zegt en merk ook zelf dat Sterre niet snel meer om de 3 uur komt. Ja vanmorgen wel, maar er zijn ook wel eens dagen dat ze om de 4 uur komt, maar weet je je wilt het zo goed mogelijk doen en zeker bij een eerste. Alles is nieuw, alles is wennen en dan probeer je dit en dan dat, maar ik heb nu gewoon zoiets ik geef wanneer zij erom vraagt en zie wel hoe het gaat.
Als ik het goed begrijp heeft het CB je dus geadviseerd 5 voedingen te geven? Dat mogen ze je eigenlijk helemaal niet adviseren...BV kan je nooit teveel van geven namelijk.Eigenlijk hebben ze je een kunstvoedingsadvies gegeven.... vreemd nietwaar. Daarnaast als zij je rijstebloem hebben geadviseerd voor het doorslapen..... heel fout, de WHO adviseert niets anders dan BV tot 6 maanden, rijstebloem is dus bijvoeding. Jammer hoor dat je Cb je zo slecht adviseert, gelukkig heb je ons nog
Nou hier krijgt ze mooi tot 6 maanden bv en wanneer zij erom vraagt en het verminderen dat komt nog wel. Ja gelukkig heb ik jullie en aangezien jullie ervaring hebben is dat wel heel fijn.
van 3-6 maanden zat ik wel eens op 4 voedingen. Dan weer 5 en soms ook wel 7 x op een dag. Als ze een keertje om 4 vroeg was de volgende dag vaak een keertje meer en ging ze 1x per week de boel inhalen en zat ik op 7x. Nu was het ook midden zomer en vroeg ze wel om meer vocht.
@Poeh: gek advies van je CB. Tuurlijk komt er na verloop van tijd wat meer tijd tussen de voedingen, maar bij BV is dat wel wat anders dan bij KV: Bv is lichter verteerbaar en dus hebben ze wat sneller weer honger dan bij KV. Gewoon lekker naar de hongersignalen blijven kijken, zou ik zeggen, en tuurlijk kun je eens kijken of je kleintje met een speentje 's nachts wel weer gaat slapen, maar ze mag nog rustig een nachtvoeding hebben en zeker als er toch sprake is van tandjes, hebben ze die troost vooral ook hard nodig En dan slapen ze idd op Bv veel sneller weer door dan met troosten en een speentje... HIer krijgt Thirza nu haar pap en flesjes bij de gastouder half-omhalf met rijstemelk. Volgende week de verhouding wat kleiner maken nog naar 60-40 en dat gaan we dan steeds afbouwen zodra ze probleemloos wil drinken/eten. Hoef ik straks overdag niet meer te kolven en zal ze naar alle waarschijnlijkheid haar warme prak en dergelijke ook wel wat meer van gaan eten... Ik merk aan het kolven ook dat dat steeds wat minder wordt, dus blijkbaar pakt ze per keer steeds wat minder (zou mooi zijn als ze ipv daarvan het aantal momenten zou verminderen, maar goed, we hebben hier een boob-aholic helaas). Maar heb besloten dat als de flesjes enzo bij de gastouder en papa goed gaan, ik overdag zelf ook flesjes ga geven en niet meer voeden aan de borst. Toch eerst overdag dan maar afbouwen en zien of ze daardoor 's nachts ook minder nodig gaat hebben... (Tenzij ze straks als die laatste rotkies door is, ineens toch door gaat slapen. Hoop-hoop-hoop... ).