Weer dat te weinig melk he... waar komt dat toch vandaan? Dat langer dan 38 weken kan ik me wel vorostellen, ivm met de ontwikkeling van de zuigreflex. Oh J-alarm, ik moet gaan.
Wat is ouder? Ik ben 29, heb ook mbo gedaan en ben krapaan 36 weken zwanger geweest. En toch hou ik het al 6 maanden vol. Ben ook een ram, en vreselijk eigenwijs....
Ik denk dat alles vanaf 30 jaar ouder is... weet het eigenlijk niet. Vind het ook een beetje vreemd dat hoger opgeleiden langer zouden voeden, ik kan me voorstellen dat die ook een baan hebben met meer verantwoordelijkheden en dat ze dan eerder stoppen omdat het lastig is icm hun drukke baan. Aan de andere kant zijn de hoger opgeleiden misschien beter op de hoogte van de voordelen van bv en dus meer hun best ervoor doen... Je kan het van zoveel verschillende kanten bekijken. Denk toch dat het geven van bv en het slagen daarvan voor een groot gedeelte afhangt van het karakter van de moeder.
Ik denk idd het karakter, maar ook wat je van huis uit hebt meegekregen. Mijn moeder "moest" mij gaan bijvoeden met kv, maar dat heeft ze pertinent geweigerd.
Help help. Ons kereltje heeft niet meer gedronken na 5 uur. Meestal komt hij om de 2 a 3 uur. Hij is wel vrolijk/tevreden en zijn luiers was ook goed nat. HELP ! Heb hem op meerdere manieren proberen aan te leggen maar hij wil echt niet. Zo hij zijn ritme weer omgooien of is dit borstweigeren ? PF het blijft moeilijk soms.
Misschien gewoon een dagje minder nodig... hier gisteren maar 4x bv. Echt weinig voor zn doen. Wel ff opletten of je borsten het aankunnen en dat je geen pijnlijke plekken krijgt.
Nemo, probeer hem aan te leggen als hij slaapt of halfslaperig is. Dit is het advies van mijn LK wanneer hij langer dan 5 uur tussen laat.
Heb niet echte stuwing dus ik denk dat hij vanacht wel genoeg heeft gehad. Ook door zijn volle luiers denk ik dat. Hij slaapt naast mij in bed en ik denk dat hij 2x gedronken heeft. Maar mischien was het wel meer en hoeft hij daarom nu even niet. Ik hoop dat hij straks wel wil.
Samen slapen? Dat lijkt mij ideaal, maar dat mag zeker pas vanaf drie maanden (lijkt nu nog heel ver weg). Ik denk wel dat mensen die zich goed voorbereiden op de BV over het algemeen langer doorgaan. Puur omdat je weet tegen welke problemen je aan kan lopen en wat je eraan kan doen. Een goede LK is ook een pre. Wij hebben er hier drie. En elke woensdag is er inloopspreekuur. Echt geweldig. Tevens ook altijd te bereiken op haar 06 en een eenmalig gratis consult wordt vergoed door de gemeente. Dus hier geen reden om geen BV te geven
Nou pf kereltje heeft net gedronken. Ik moet gewoon wat meer vertrouwen in hem hebben. Hij weet zelf wel wanneer hij honger/dorst heeft. Zal hij dus vanacht wel vaker hebben gedronken dan 2x. Ik ben dan vast nog slaapdronken als ik hem aanleg @Stranger: ja wij slapen vaak samen. Ik leg hem 's avonds wel in zijn eigen bedje en als hij dan komt dan blijft hij vaak bij ons in bed liggen. Het is eigenlijk zo gegroeid. Ik viel n.m. steeds in slaap bij het voeden. In het begin wilde ik dat echt niet maar ik kon onmogelijk wakker blijven. Mijn man heeft nu een hekje getimmerd zodat hij niet uit bed kan vallen. Hij slaapt ook onder zijn eigen dekentjes. Ik heb wel het idee dat als hij bij mij slaapt hij vaker komt 's nachts. En geloof me je gaat echt NIET op je eigen kind liggen hoor. Je slaapt gewoon "anders". @Zeeuwsmeisje: eigenlijk om te janken die cijfers. Te weinig melk ik kan me er zo over opwinden. Gewoon een k*texcuus. @kiki80: zo dat is nog een super een inloopspreekuur. En een consult dat wordt vergoed ! Toppie. Ik was zo'n schijtluis ik zat al bij de lk toen ik nog zwanger was En ik ben toch maar 25 (toen ik zwanger was 24) en heb ook maar MBO.
Altijd wel interessant ja, die cijfers. ik denk dat t karakter van de moeder van belang is maar ook wat je van huis/ omgeving hebt meegekregen speelt heel erg mee. klopte best wel in de poll die ik een poos geleden had opgezet hier. vrouwen die zelf bv hadden gekregen gaven toch vaak ook zelf bv. ik had me totaal niet voorbereid op de borstvoeding omdat ik dacht dat dat vanzelf ging (is immers natuurlijk). maar ben wel informatie gaan zoeken toen het moeilijker bleek dan ik dacht. ik ben 29 (niet oud en niet jong?) en hoog opgeleid (WO). Denk inderdaad wel dat t uitmaakt hoe zwaar en druk je baan is, ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die het kolven niet volhouden (of er helemaal niet aan beginnen), zeker als het wat moeilijker gaat of veel tijd kost.
Weet ik . is mij ook overkomen. En het is inderdaad anders. Was alleen benieuwd of je het uit principe deed zeg maar. Mmm ik denk dat er ook veel onwetendheid is. Ik ben eerlijk gezegd bang dat bv te vaak als vanzelfsprekend, want natuurlijk, wordt gezien waardoor men zich niet goed voorbereid... tel daar de regelmatig voorkomende fouten en gebrek aan kennis van artsen, vk's en dergelijke bij op en voilà, het recept voor te weinig melk... Trouwens dames, ik wil niets horen over 'maar MBO'. [-X Jullie hebben MBO, klaar. Ik ben trouwens ook een uitzondering, WO gedaan en op mijn 24e zwanger en op mijn 25e moeder. Het gemiddelde van moeders met een universitaire opleiding ligt op 34 jaar... Trek ik het lekker naar beneden hahaha.
Nou ik heb ook MBO en ben 26 jaar, en m'n dochter krijgt ook "al" 6 maanden alleen bv! Ik heb zelf geen bv gehad en had me slecht voorbereid, iedereen bleef maar zeggen dat dat vanzelf ging, nou m'n klo*tjes! Mede daardoor ging het zo slecht de eerste maand en heeft ze toen niet aan de borst gedronken. Als ik er aan denk auw, had de blaren op m'n tepels staan. Goddank had ik wel het nr. van een lk klaarliggen die ik na 3 dagen heb gebeld, naar mijn mening nog te laat gebeld maar goed, ze drinkt alweer 5 maanden live dus ik mag eigenlijk niet zeuren. Oh, heb de foto's van het allereerste hapje peentjes in m'n album staan! Vind het wel grappig hoor dat bijvoeden, als je ziet hoe ze met die hele penen aan de slag gaat haha !
@Stranger: mag ik vragen of jij werkt ? En zo ja, hoe ga jij het straks doen met het kolven als je kolfrecht voorbij is ? En te weinig melk. Zeker zal het ook ontwetendheid zijn. Maar regeldagen zijn erg vermoeiend/zwaar goed excuus om niet te regelen en te stoppen omdat je toch te weinig melk had. @Paprika: mooie foto's hoor !
@ Nemo nee ik werk niet op het moment, wel druk bezig met solliciteren, maar ja... geen ervaring bladibladibla... dat schiet dus echt niet op he . Hoewel ik er ook enorm van geniet om thuis te zijn voor mijn kereltje, maar ik zou graag 2 dagen werken en dan kan mijn man van 36 naar 32 uur gaan. En ja tuurlijk is het vaak ook een excuus... en vergeef me, gebrek aan doorzettingsvermogen. Want met dat laatste kom je een heel eind.
@Stranger: wat voor werk zoek je dan ? Ik heb straks trouwens ook geen werk meer Mijn contract wordt niet verlengd. Ben dus ook druk aan het solliciteren. En ik zeg altijd maar waar een wil is is een weg !
@ Nemo, ik zoek werk als beleidsmedewerker bij een gemeente of bijde provincie, of een stichting. Liefst op het terrein van integratie en dergelijke. Of ik wil onderzoek gaan verrichten. En jij? Ja en waar een wil is is zeker een weg. Die weg kan er alleen soms wat anders uitzien dan je eerst voor ogen had (kolven bijvoorbeeld ).
Ik denk doktersassistente maar wil ook wel wat anders doen. Maar tja wat dan he. En je doet het toppie hoor ! Pf al 8 maand kolven. De meesten houden het "gewoon" voeden nog niet eens zo lang vol. Je mag trots op jezelf zijn