Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik denk dat je bij BV ervan overtuigt moet zijn dat je het WIL en KAN. Je moet een instelling hebben waarbij het woord *stoppen* niet voorkomt. En een beetje geduld doet wonderen.
    Ik denk als veel vrouwen de 101- voordelen van BV van borstvoeding.com gelezen hebben, ze misschien meer ervoor over hebben.
    Ik snap vrouwen gewoon niet die het niet eens willen proberen, ik begrijp daar werkelijk he-le-maal niets van.

Ik heb VWO maar na een mislukte rechtenstudie uiteindelijk apothekersassistente geworden.
    Maar dat zegt niets. Ik ken een heleboel vrouwen van mijn leeftijd met een afgeronde wetenschappelijke opleiding die na de eerste regeldagen afgehaakt zijn.
    Karakter en instelling in mijn optiek de belangrijkste drijfveren voor het langdurig geven van BV.

2. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    nou, zo te lezen hebben we hier in elk geval borstvoedende moeders in alle soorten en maten, wat inderdaad maar weer eens bewijst dat iedereen het kan (ok, op de enkele uitzondering na) als je maar wilt en doorzet.

de 101 voordelen van borstvoeding lezen heeft mij ook over de eerste hobbels heen gelopen. toen ik dat had gelezen wist ik echt zeker dat ik niet ging stoppen.

enne, stranger en nemo: ga binnenkort ook weer solliciteren.. vanaf januari ben ik werkloos. (wist ik al langer hoor en heeft niks met kindje krijgen te maken). veel succes met zoeken vast!

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Wat een boel solliciterende mama´s...

Ik ben me aan het beraden of ik een baan wil... ik denk dat ik het voor mezelf wel fijn vind. Niet veel hoor en niks moeilijks... gewoon 20u en dan zijn leuke collega´s belangrijker dan de baan opzich (ben niet echt ambitieus ingesteld) maar ik zie er zo enorm tegenop om mn kids bij het kdv te brengen. Heb er vorige week 1 bezocht en ik vond het niks...

Ga dus eerst kijken of ik een kdv kan vinden waar ik mn kids met een gerust hard achter wil laten en dan opzoek naar een baan. Ben tot nu toe tbm geweest.

4. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    zeeuwsmeisje: ik denk dat het moeilijker is om je kinderen na het kdv te brengen als je zelf al langer moeder bent. ik deed het na 3 maanden en het besef dat de leidsters daar sowieso meer ervaring met babies/kids hebben dan ik is dan wel geruststellend. in jouw situatie is dat heel anders natuurlijk. maar toch, als je denkt dat het voor jou goed is een baan te hebben zou ik het wel proberen. ik hoop dat je een kdv vindt dat je wel bevalt!

en een late reactie op paprika: ik keek net pas in je album. wat zit ze lief te eten zeg! kan ze al zo goed zitten?!

5. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Het voelt nogal egoistisch voor mij om nu aan het werk te gaan... mn dochter heeft ruim 2 jaar 24u per dag mn aandacht gehad en nu zou mn zoon dan niet hetzelfde hebben omdat ik zonodig iets erbij wil doen... als het nu echt nodig was oke maar we redden het al heel lang van 1 salaris.
    Maar ik moet nu van mezelf ook bij die andere kdv langs, misschien dat ik daar een beter gevoel aan overhoud en dat het makkelijker wordt.

6. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Pfff hier even een dipje... :( Vroeg ik me begin deze week nog af of ik wel extra moest blijven kolven nou denk van wel want mijn productie is behoorlijk ingezakt volgens mij. Heb dan ook alles op 1 hoop. Ben deze week weer begonnen met werken, afgelopen woensdag voor het eerst ongi geworden en as maandag wordt Isa 4 maanden en ze wil ook opeens meer drinken dan voorheen :confused:
    Tja niet zo vreemd dan denk ik dat mijn productie dan inzakt.
    Als ze de fles krijgt deed ik daar 150 cc in maar omdat ze de laatste keren allemaal volledig leegdrinkt ben ik al gaan ophogen naar 160 cc en ook die gaan schoon op dus denk dat ze echt behoefte heeft aan meer melk. De eerste dagen dat ik kolfde ging het goed maar als ik nu op mijn werk kolf, kolf ik ongeveer 120/130 cc uit 2 borsten, niet genoeg dus.
    Ena ls ik haar thuis de borst geef dan wil ze al heel snel na 1 borst over op de andere en daarna heeft ze vaak nog niet genoeg dus bied ik beide borsten vaak nog een keer aan. (soms met een half uur ertussen)
    Verder probeer ik veel te drinken en wat rust te nemen (valt niet mee) Maar zou ik dan mijn productie weer op peil krijgen? Ongi is overigens al wel weer bijna weg maar was wel 3 dagen superveel, heb ik nog niet eerder gehad :confused:
    Ik heb er ook aan gedacht op snachts een keer te kolven, maar toen ik vanacht naar de wc moest om 3 uur was ik zo moe dat ik het niet op kon brengen :oops: , heb daar nu wel spijt van, misschien toch vanacht maar een keer kolven :(
    Maar alle tips zijn welkom hoor want ik wil mijn meissje voorlopig nog Bv geven ;)

7. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Jeetje dat is echt balen spijkervrouwtje! Volgens mij ben je wel goed bezig hoor! Want je kan wel midden in de nacht gaan kolven, maar dan raak je alleen maar meer uitgeput (= productie verlagend denk ik). Misschien steeds gaan nakolven?

En mogelijk is dit dan de 4 maanden dip? Kijk het een paar dagen aan. Misschien zit je in wat regeldagen en gaat het daarna weer makkelijker. Veel drinken en wat je al schrijft: meer kan je niet doen denk ik.

En ik weet niet of ongesteldheid hiermee nog te maken kan hebben. Dit heb ik zelf niet gemerkt toen ik 3 weken terug voor het eerst ongi werd.

Veel succes :)

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    's Nachts kolven is juist supergoed voor je productie! Maar het klinkt inderdaad of je alles tegelijk hebt, even doorbijten nog!

9. ster

ster Fanatiek lid

1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Ja tuurlijk is dat supergoed voor de productie, maar mama moet ook een beetje fit blijven toch? Kijk waar je je het beste bij voelt ;)

10. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    heb net ff lekker half uurtje geslapen op de bank dus zorg wel goed voor mezelf hoor ;) :) En maandag (is hubbie jarig) gaan wel lekker samen naar de sauna met wat behandelingen. lekker bijkomen :D
    Misschien vanacht een keertje kolven, ik kijk wel hoe het vandaag verder gaat.
    Hoop inderdaad dat het maar iets van een paar dagen is. Laat jullie wel weten hoe het verder gaat. ;)

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hier nog steeds geen ongi, kan niet zeggen dat ik het nou echt mis ;)

12. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo !

Thijs wordt 10-10 1 jaar en hij krijgt nog steeds borstvoeding ! Ik ben er heel trots op dat we het zo lang volhouden !

We hebben allerlei problemen doorstaan. Eerst tepelkloven ... balen hoor, door een fout advies van de kraamverzogster die ons de nacht kwam doorhelpen. Gelukkig kregen we de week erna een betere kraamverzorgster en mede door haar ging het beter !

Daarna een beginnende borstontsteking. Dat is huilend voeden, maar gelukkig dronk Thijs zo goed dat het vanzelf is weggegaan.

Toen Spruw. 4 weken heb ik ons beiden moeten behandelen. Daarna was het over. Het erge was, dat mijn HA slecht op de hoogte was. Hij zei dat Spruw bij de moeder niet pijnlijk is. Nou, het leek alsof er 1000 spelden in mijn tepel werden geprikt. Afschuwelijk. Maar ook hier kwam we doorheen !

Thijs heeft 6 maanden alleen bv gehad. Ik ben, toen hij 3 maanden was weer gaan werken en kolfde op het werk 2, en soms 3 keer. Dat ging gelukkig allemaal prima. Ik ben juf, dus heb een lange zomervakantie. Toen hebben we het langzaam teruggebracht naar 2, hooguit 3 keer per dag. Ik hoef nu dus niet meer te kolven. Ik voed Thijs 's ochtends en 's avonds nog. En als hij van streek is of zo ook soms nog wel eens een keer 's middags, maar dat is bij uitzondering.

Wij hebben tijdens de zwnagerschap een cursus gedaan bij een lactatiekundige / voedingsdeskundige. Ik kan haar altijd bellen en ze heeft steeds goede raad. Zonder haar hadden we het nooit zo lang gered. Volgens haar kun je ook nooit te weinig melk hebben, je lichaam maakt meer aan als je kind meer vraagt. Vaker aanleggen dus als te kindje te weinig krijgt !

Alle moeders die bv geven: ben er trots op ! Je geeft je kind het beste wat je geven kan ! En de band die je zo met je kind hebt is op geen enkele andere manier zo intensief te krijgen. Heerlijk toch !

Groetjes,
    Nikki F

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wat goed, een jaar alweer!

14. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Mooi hoor Nikki een jaar!

@Geke: ze kan best goed zitten, maar ze zit in de kinderstoel met twee theedoeken aan elke kant zodat ze recht blijft zitten.

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik lees net een onderwerp van de lactatiekundige over haarverf.
    Ik heb mijn haar tijdens de zwangerschap 1x en tijdens de bv tot nu toe 2x gekleurd met KEUNE verf bij de kapper. Ik vind het een rotidee om te weten dat het in de bv komt, alhoewel ik dit zelf ook bedacht had.
    Iemand enig idee hoe schadelijk het is? En in welke mate het overgaat in de moedermelk?
    Ik ga zaterdag as weer naar de kapper namelijk.
    Haar had ik van te voren ook gevraagt of het kon, zij gaf aan van wel.
    Zal ik er nu van afzien of niet?

16. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    @nikkiF: BRAVO voor een heel jaar!

@jingles: ik lees alleen maar overal dat het geen kwaad kan je haar te verven. de LK hier zegt ook dat niet bekend is in welke mate het schadelijk is en dat er maar weinig mensen zijn die het laten. maar als je er nu een vervelend gevoel bij hebt zou ik het even niet doen (of is dat echt geen optie? :))

@zeeuwsmeisje: maar denk je niet dat het een illusie is dat je je kinderen hetzelfde kunt behandelen/ geven? Alleen al het feit dat de een de eerste is en de ander de tweede maakt al dat hoe jij je aandacht kan verdelen anders is. En probeer het KDV ook niet alleen als negatief te zien: kinderen vinden het daar ook echt leuk hoor en het kan ze weer iets anders meegeven dan een moeder alleen thuis kan. wie weet is het juist wel een hele goede ervaring voor je zoontje die je dochter gemist heeft.

17. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Tja ik denk dat mijn kids het gelukkiste zijn bij mij en dat ik ze het beste kan geven. Ik doe ook mn best om een kdv als niet negatief te zien daarom ga ik er nog 2 bezoeken. Mn dochter gaat anders, als ik niet aan het werk ga eind deze maand naar de psz dus dan heeft ze ookal een andere omgeving. Maar zij is dan ookal ruim 2 en er merkbaar aantoe. Dat maakt het een stuk makkelijker en daar heb ik geen probleem mee, misschien ook omdat ik aar wel meteen een goed gevoel had toen ik daar binnenliep. Maar mn zoon is "nog maar" bijna 8 maand. Heeft er voor mn gevoel verder nog niks aan dus vooral hem naar zoiets brengen is lastig.

Eerst maar eens verder kijken, verder ook nog rekening houden of het wel te doen is met al zn afspraken ed. Moet wel een baas vinden die mee wil werken door vrij te geven/werk zo te plannen voor al die ziekenhuis bezoekjes ed.

Woensdag heb ik in ieder geval een gesprek met nog een kdv, die andere kan ik vanmiddag pas bellen.

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Jingels: ik ken andere lk's die er heel anders over denken over haar verven. Die vinden het geen probleem. Kijk ook maar eens op borstvoeding.com. Maar als jij je er niet prettig bij voelt, gewoon niet doen !
    @Zeeuwsmeisje: al uitslag van de MRI ?

Vraagje: als jullie kindjes wakker zijn krijgen ze dan elke keer drinken ? Ons kereltje heeft een nieuw ritme en wil niet elke keer drinken als hij uit zijn bedje is.

19. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik bied het aan en 9 van de 10x drinkt hij wel al is het maar 5 minuten. Maar inderdaad soms is het alleen maar even sabbelen nouja is het snel klaar.

20. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    @zeeuwsmeisje: ja, dat gevoel dat ie er niks aan heeft omdat ie nog te jong is had ik toen J drie maanden was ook wel. Nu is dat al anders, het is voor hem heel leuk om naar de andere kindjes te kijken, misschien leert ie daar ook wel van en vindt ie het ook wel leuk om met andere speeltjes te spelen. Verder vind ik het ook wel goed voor hem dat ie met andere mensen in aanraking komt van jongs af aan.
    Maar inderdaad, je moet er zeker een goed gevoel bij hebben, anders is t niks.

@nemo: ja, als ik hem uit bed haal begint ie al te zoeken en hij wil ALTIJD drinken. tis een wonder dat ie nog steeds zo'n lichtgewicht is... magere melk zeker :p

Deel Deze Pagina