Borstvoeding en trots!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 18 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Firella

    Firella Actief lid

    14 aug 2006
    201
    0
    0
    Hoorn
    Ik geef ook borstvoeding.
    Misschien heb ik geluk gehad, want van te voren had ik me niet zo erg voorbereid, maar ik heb eigenlijk helemaal geen problemen gehad.
    Vanaf het begin liep het gewoon lekker. Mijn dochter krijgt elke dag een keer een flesje met afgekolfde melk, zodat ik ook eens langer weg kan dan de drie uur. Dat idee alleen al geeft mij wat meer rust..

    Vanaf de geboorte slaapt mijn dochter de nachten al door. In de kraamtijd moest ik haar 's nachts nog een keer wakker maken voor de voeding, maar omdat ze binnen een week na de geboorte al 150 gram zwaarder was, mochten we haar laten liggen. Heerlijk!
    Ze is nu ruim 9 weken en is al 61 centimter en 6 kilo! (bij geboorte 3,5 kilo) Mijn borsten bevatten echt slagroom :oops:

    Ik hoop dat mijn dochter en ik ook nog lang mogen genieten van de borstvoeding!

    Groetjes Firella
     
  2. Hallo,
    Ik geef ook BV, en met plezier.

    Ik vraag me alleen af, hoe het straks zit als Stijn 6 maanden is.
    Krijgt hij dan gewoon al zijn voedingen die hij nu ook krijgt? (ik geef nu ca. 5 á 6 voedingen per dag) en een fruithapje. Of gaat er dan 1 of meerdere borstvoedingen weg?

    groetjes, Marijke
     
  3. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Hee, nog een rapley-er. Hoe gaat het bij jouw. Hier gaat het best goed, zeker met fruit, dat gaat er in één keer in. Groente iets minder. Ik geef eerst borstvoeding en een half uurtje daarna ofzo een rijstecracker, fruit of groente.
     
  4. essepes

    essepes Actief lid

    18 aug 2006
    198
    0
    0
    @Marijke; In principe zal Stijn dat zelf regelen, en vantevoren kun je eigenlijk nog niet weten wat jou zoontje gaat doen.
    Sinds ik ben begonnen met bijvoeden (rapley) zitten we hier toch wel op 1 voeding minder per 24 uur, maar dat zijn er dus nog steeds een stuk of 9.
    Het is in ieder geval niet zo als met de fles dat de bijvoeding flessen gaat vervangen. Wat je het best kan doen is eerst borstvoeding geven, daarna fruit/groente. Als je meteen gaat proberen fruit/groente in plaats van een voeding te geven heb je kans dat je productie terug gaat lopen.

    Maar het komt er dus op neer dat je zoontje dat prima zelf kan regelen. ;)
     
  5. essepes

    essepes Actief lid

    18 aug 2006
    198
    0
    0
    @Lintjezuur; Nog meer rapleyers! Hier gaat het fruit ook super...en groente ook minder. Het enige wat hij tot nu toe lust zijn worteltjes. Bloemkool en brocoli vindt hij maar niks.
     
  6. ster

    ster Fanatiek lid

    1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Hier nog een die graag borstvoeding geeft, maar af en toe wel aan het twijfelen wordt gebracht!

    Mijn baby heeft geregeld darmkrampjes en kan sommige dagen huilerig zijn en niet veel slapen overdag. Ze slaapt de nachten wel goed door (van 11.00 tot ongeveer 5.00 uur).

    Vandaag kreeg ik commentaar van mijn moeder.......ja wij denken dat jullie het niet goed doen en zou je niet een flesje gaan geven erbij. Dan wordt de baby vanzelf rustiger......

    En dit terwijl ik op het consultatieburo te horen kreeg dat mijn baby teveel voeding krijgt (zat bovenin de groeicurve).

    Ik weet het : je moet er niet naar luisteren, maar het greep mij erg aan. Ik heb er echt een hekel aan als mensen zich ermee bemoeien! Enne een baby mag toch huilen!

    Zo dit heb ik even van mij afgeschreven! En ik blijf lekker borstvoeding geven hoor!
     
  7. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Ster: mijn schoonmoeder riep toen ik zwanger was al van: en wat nou als je niet voldoende voeding hebt ? Ach laat maar lullen.

    Veel mensen (kraamvisite) vragen altijd wat voor voeding je geeft. Als je dan zegt bv nou dan komen de verhalen: mijn zus heeft het ook geprobeerd maar die had niet genoeg, mijn collega had een tweeling en die wou ze ook perse borstvoeding geven. PF wat een gedoe zeg.
    En mijn vriendin gaf ook bv die had zulke kloven het bloed kwam eruit.
    En de eerste 2 heb ik wel gegeven maar het wilde niet en bij de derde ben ik er maar niet mee begonnen.
    Wordt er wel eens :( van.
    En dan komen ze weer op visite en dan vragen ze: geef je nog steeds bv ?
     
  8. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Ster: weet je trouwens dat er 2 groeicurves zijn ? N.m. 1 voor kv en 1 voor bv. Je kunt het online bijhouden op www.borstvoeding.com. Mischien kun je het zelf invullen en bijhouden ?
     
  9. ster

    ster Fanatiek lid

    1 nov 2005
    1.549
    0
    0
    Dankje Nemo voor de tip, dit wist ik niet trouwens en ga het eens bijhouden voor mezelf!

    En ja, ik kreeg ook al tijdens mijn zwangerschap te horen van mijn moeder en anderen dat ze niet genoeg voeding konden geven etc!

    Ze zijn gewoon jaloers ;)
    Ik luister er ook niet meer naar hoor!
     
  10. chiesa

    chiesa Fanatiek lid

    4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    Ik wist al voor dat ik zwanger was dat ik borstvoeding wilde geven. Toen ik zwanger was heb ik me er in verdiept en nu Sienna er is geef ik haar borstvoeding :D HEERLIJK :D

    Ik vind het juist de normaalste "zaak" van de wereld ;)


    Ik heb juist alleen maar positieve reacties van mensen om me heen gelukkig.

    Nou ja alleen maar :( Deze heb ik wel een aantal x voorbij horen komen:

    -> je bent wel erg gebonden hoor.


    Maar over het algemeen is iedereen in mijn omgeving zeer positief over gelukkig! :D
     
  11. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Pfff, gezeur. Sven zat in de onderste lijn. Nou daar moest ik wel op letten zeiden ze tegen mij op het CB :rolleyes: . Het is toch niet voor niks een gemiddelde dus daar zitten kindje onder en boven. Dat blijkt maar weer
     
  12. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Mensen hebben altijd wat te zeuren. Ik vind het ook zo irritant dat live voeden niet algemeen geaccepteerd is. Als ik ga winkelen ofzo, geef ik haar wel eens in het restaurant bij de Hema. Dan gooi ik er nog een doek over, zodat er niets te zien is, en dan loopt nog iedereen je aan te gapen.
     
  13. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Niet doen hoor! (tenminste als je het zelf niet wil...) Van kv wordt de kans op krampjes alleen groter. De darmpjes moeten dan nog harder werken.

    Nemo, Dylan komt al een week of 2 overdag om de 2 uur. Best vermoeiend, maar ik geloof dat het nu weer beter gaat. Vandaag zit er alweer 3-4 uur tussen de meeste voedingen.

    Spijkervrouwtje, Dylan begon met doorslapen ook om 20.00 en werd dan wakker om 02.00. Ik ben hem gaan wakker maken om 23.00 voor de laatste voeding. Na 2 weken had hij het door en sliep hij na de voeding van 23.00 door tot ongeveer 08.00. Na een aantal weken ben ik ermee opgehouden om hem wakker te maken, en hij slaapt nu van 20.00 tot ca 5.30.

    Vraagje voor de Rapleyers: hoe gaat dat? Ik hoor van iedereen (die de methode dus niet toepast, dat het zo'n geklieder is. Maar als ik kinderen met een fruithap zie, is het ook een bende...
     
  14. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Dylan is ook wat lichter dan "gemiddeld", maar ik werd raar aangekeken toen ik zei dat Dylan nog ongeveer 7 voedingen per dag krijgt. Ze hadden toch eigenlijk wel verwacht dat ik op 4 voedingen zou zitten.....

    Wat betreft de alcohol. Ik wilde weer een glaasje nemen toen Dylan 's nachts doorsliep, maar ik vind het niet lekker meer. Dus voor mij (voorlopig) geen alcohol.
     
  15. essepes

    essepes Actief lid

    18 aug 2006
    198
    0
    0
    @Jopie; 4 voedingen :confused: denken ze dat je flesvoeding geeft ofzo...

    En rapleyen is inderdaad een heerlijk geklieder, maar dat geeft niets want mika heeft er veel plezier in.

    Hier een link...het hele verhaal erachter uitleggen heb ik geen tijd voor ;)

    http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... eding.html
     
  16. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Rapleyen ging bij mn dochter super hoor... ik vind het reuze meevallen met het geklieder. Tuurlijk gaat er wel eens wat naast maar dat weegt niet op tegen de grote voordelen. Het eten is al hel gauw een gezellig gebeuren omdat ze het ook zelf doen ipv dat je kind er tijdens de echte maaltijd maar wat bijzit omdat die al een potje heeft gehad ofzo en nog voor ze ene jaar was at mn dochter al met een vork en nu ook een lepel en knoeit ze practisch nooit meer. Kan al echt met haar uit eten.

    Gewoon een slabber om, evt. een plastic placemet (bij het gedeelte waar het bordje staat, hoeft je tafellaken niet elke keer in de was en verder bij voorkeur op een plek met een gladde makkelijk schoon te maken vloer. Hier was het in het begin gewoon met een schone vaatdoek ff over de placemet en de vloer en de slab in de was, handjes en mond schoonmaken en dan was het oke. Ik dweil er in ieder geval niet meer om ofzo.
     
  17. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Over het groeien... het is ook niet gauw goed hoor. Mn zoon heeft nu wel een hele aparte curve. (zie fotoalbum)

    Hij was al flink maar de laatste maand is het helemaal typisch. Gelukkig kun je ze met bv echt niet overvoeren dus dat maakt verder niks uit. En mocht het lijken dat ze te weinig groeien dan geldt meestal dat het goed is zolang ze hun eigen groeilijntje volgen. Het is heel normaal dan een bv-baby in het begin hard groeit en na 4 mnd veel minder hard.
     
  18. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    essepes, dat stuk op borstvoeding.com heb ik al helemaal doorgespit. Dit heeft mij ook ervan overtuigd dat ik het op z'n minst moet proberen. Ondanks bijna alle mensen die ik erover spreek het eng vinden.

    Ik vind Dylan nog wel netjes groeien hoor. Hij zit met z'n lengte net ietsje boven het gemiddelde, alleen het gewicht zit er iets onder, maar helemaal niet veel. Ik heb ook even de curve in m'n album gezet.

    Zeeuwsmeisje, hij is lekker gegroeit zeg!
     
  19. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Klinkt goed :D Ik ga haar vanavond in ieder geval ook wakker maken als ze na 4 uur nog niet uit zichzelf is gekomen. Dan even voeden en in een warm badje, hopen dat dat helpt :)
     
  20. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Succes!
     

Deel Deze Pagina