@loeki: ja, lastig is dat zo'n verkoudheid. jammer dat t niet lekker loopt daardoor. maarja, even weer zo'n periode waar je doorheen moet he?! Als t straks weer achter de rug is ben je weer blij dat je bv geeft, zeker met verkoudheden enzo. Fijn dat de heupjes goed zijn! @jingles: fijn dat t zo lekker gaat! en dat Jelte een beetje gaat eten is ook leuk natuurlijk. ik was even bang dat hij (en jij?!) zo verslaafd waren aan bv dat ie nooit zou gaan eten hier gaat t ook wel weer lekker de laatste tijd. Jo drinkt niet meer 's avonds laat (euh... nouja, zonet wel ineens maar meestal niet) dus kan ik extra kolven 's avonds en is er weer minder druk op t kolven overdag. wel lekker is dat, altijd genoeg. Jotje doet ook iets dat op kruipen lijkt, ik noem het rupsen: steeds knietjes onder zich tot kruipstand en dan glijdt ie weer op zn buik en zo verder. maar hij komt goed waar ie wezen wil @liefzonnetje: ja, anders is dat, met tandjes. hier nog steeds niks... hoe is t verder? @paprika: wat leuk! verstoppertje! ga t ook es proberen. kiekeboe is al een heel leuk spelletje
Ha Jingels, lekker he wortel! Gaaf joh voor je... het wachten is beloond! Kruipen..... hier nog weinig activiteiten in die richting.... Hier is de ziekeboeg weer over, op een lelijk hoestje van ons kleine mannetje na dan. En het feit dat er niet meer doorgeslapen wordt.... Verder nog steeds een flessenweigeraar op de creche.. ik word er een beetje wanhopig van, maar heb nu geregeld dat als ik geen les hoef te geven op de maandag ik lekker thuis mag werken. Dat scheelt me in ieder geval per keer 1 uur reistijd als ik mijn mannetje moet voeden want de creche is bij ons achter. Tja en tandjes.. hij doet weer heel suf met zijn tongetje en kwijlt als een tierelier niet normaal meer, dus ik denk dat tand 4 eraan zit te komen. Het replay is een succes hier! Brocolli blijft met stip op nr 1 staan, maar ook gekookte witlof ging er in terwijl hij ook wortel op zijn bord had liggen.... Mooi he? nou ik ga ff sint kadootjes kopen, want ik verwacht over 2 uur weer een telefoontje van de creche dat hij niet wil drinken....
Hallo dames Ik heb dit topic nog niet helemaal doorgelezen hoor (85pagina's heb ik nu even geen fut voor), maar wou me gewoon alvast even bij jullie melden. Ik ben sinds 2 weken de trotste mama van Angelina en geef haar dus ook BV. De eerste dagen kwam het niet op gang en heb ik moeten bijvoeden dmv fingerfeeding, maar was zo blij en trots toen het na 2 dagen toch gewoon weer lukte en de kolf terug in de doos mocht. Het lukt niet altijd even goed, maar op zich gaat het me goed af. Ik ben absoluut een voorstander van BV en hoop het dan ook lang vol te kunnen houden. Ik hoop dat ik veel van jullie, als ervaren bv-mama's, kan leren hier. Groeten Ilse
Hallo Ilse, leuk dat je je even komt melden hier. en natuurlijk GEFELICITEERD met Angelina. Fijn dat ze nu drinkt bij je. Veel succes de komende tijd samen
Hoi LZ, hoe is het gegaan op de creche vandaag? En hoe heb je de witlof aangeboden? Ik heb het nog niet gegeven, wist nog niet hoe ik dat nou aan moest pakken eerlijk gezegd. Lieve heeft vandaag voor het eerst zelf een halve druif gepakt en in haar mond gestopt woehoe! Hopelijk gaat ze het nu zelf pakken in plaats van het tussen mijn vingers vandaan te happen. Geke, rupsen hahaha! Zie het helemaal voor me hihi! Ilse van harte gefeliciteerd met je kleine meisje, hoop dat jullie nog lang van de borstvoeding mogen genieten!
Ilse, gefeliciteerd met je kleine meid! En heerlijk dat de BV nu beter gaat. Hoop net als paprika dat jullie er samen heel lang van mogen gaan genieten! HEt begin is lastig, maar het wordt steeds makkelijker! Geniet van alles! Paprika, ik had gewoon de witlof door midden gesneden, het hart eruit gehaald (dat doe ik altijd) en gekookt. dan gaan de blaadjes wel wat uit elkaar, maar dat vind ik niet erg. Ik heb gewoon een paar losse blaadjes op zijn bord gelegd.. tja en dan was het aan hem... pakken en in zijn mond Een halve druif.... wow, dat lijkt me ook wel een beetje eng... als ze dat niet eerst goed kauwt... 1ste fles gedronken op de creche! s morgens mocht ik nog op komen draven omdat meneer de fles pertinent weigerde, maar nadat hij 2,5 uur geslapen had daar en eerst 20 minuten met de fles heeft liggen spelen op schoot van de leidster heeft hij eerst 60ml en daarna nog 70 ml gedronken! Ik wist niet wat ik hoorde toen ik belde! Ik kon zomaar kolven op een creche dag nou en dat ging als een tierelier... 280ml in 10 min... pfffff waar moet ik met al die melk naar toe (lang leve de diepvries en hopen dat Steven steeds beter gaat drinken uit de fles en anders kunnen we altijd nog pannenkoeken bakken )
Wat ik nog het moeilijkste vind aan de BV is meegaan in haar ritme. Dat heeft ze namelijk nog niet. Dus de ene keer laat ze er uren tussen zitten voor ze komt en daarna wil ze na een uur weer en na een uur weer...dat vind ik wel heel vermoeiend. Maar als ze zo ligt te huilen en te zoeken, is voeden gewoon het enige wat haar stil krijgt. Dus hup, borst eruit en voeden maar Maar als ze eenmaal ligt, kijkt ze zo tevreden en is ze zo lief en stil, dat ik het toch niet wil missen hoor
280 cc in 10 minuten, doe mij zo'n borst, ik kolf op mijn werk 40 minuten voor een luizige 80 tot 100 cc. Het loopt voor geen meter hier. Denk echt wel eens waar doe ik dit nog allemaal voor. Zit op ieder 'vrij' moment te kolven, op werkdagen 4 en op vrije dagen 2 keer per dag en dan nog slinkt mijn voorraad in de vriezer en krijgt ze ook nog 280 cc KV. Sorry meiden, zit echt ff in een dip
Ik denk dat je dochtertje behoefte heeft aan clustervoedingen. Vaak komen kleine kinderen 's avonds een paar keer vlug achter elkaar om dan langer door te gaan slapen.
Hoi Joldeg, Op die leeftijd hebben kindjes geen ritme hoor, dat kan nog wel een paar weken duren maar........ heel langzaam ontwikkelt ze het wel, dus wees geduldig. Hier kwam er pas echt een ritme met een week of 10. Probeer te slapen wanneer je kindje ook slaapt dan hou je het het langste vol. Heb je vragen, wees niet timide. Heerlijk om een nieuwe mama zo enthousiast te zien voor BV!
Leander krijgt nu enkel 's morgens nog live bv. Overdag afgekolfde mm en 's avonds een flesje beba. Ik merk wanneer hij gans de dag aan de borst drinkt, dat hij echt lastig is, terwijl hij de afgekolfde melk via de fles krijgt, hij veel contenter is. Het doet me pijn dat ik hem nog zo weinig aanleg, maar merk zelf, dat hij zich beter voelt met de fles. Mss over een volgende week op m'n vrije dag nog eens volledig live voeden. Verder loopt het kolven echt lekker. Ik kolf 's morgens meestal nog eens 150cc na. Om 11 uur zo'n 180cc, om 16u zo'n 200cc en 's avonds rond 21 uur ook nog eens tussen de 180 en 200cc. Verder weinig nieuws te melden van deze kant.
dat klinkt niet goed Loeki. Heb je zelf enig idee waar het aan ligt? Drinkt Annika alweer aan de borst of zit dr neus nog vol? Ze zal wel veel energie nodig hebben he, die actievelinge! En hoe gaat t met jou? Te veel druk op het kolven werkt alleen maar averechts he. Tja, ik weet ook eigenlijk niet hoe ik je verder kan helpen. Wens je in ieder geval veel sterkte! @Joldeg: je doet het goed hoor, door gewoon vaak aan te leggen, al is het ieder uur. Gaat vanzelf wat meer ritme in komen! @lz: Goed van die fles op de creche! pff dat zal een opluchting zijn. Even nog een vraagje: als jullie al brood geven, geven jullie je kindje nu 1x per dag brood? ik heb het idee dat Jonathan 's ochtends ook al aan een wat steviger ontbijt dan alleen bv toe is. Zou dat kunnen?
Geke, ik geen Annika 3x per dag brood (of ander eten) gewoon als ik ook eet, ontbijt, lunch en avondeten. Ja ik weet dat druk achter het kolven niet positief werkt. Ik word er zo moe van. Ik kolf 's morgens en 's avonds extra, maar dat hangt me zo de keel uit ondertussen, daarnaast kolf ik op mijn werk nog, daar heb ik 45 minuten voor, maar dat is gewoon niet meer voldoende. In de pauze 1,5 uur voor ik ga kolven drink ik 3 bekers water, dus het is ook niet te weinig drinken. Vanmorgen heb ik gekolft zonder te voeden. Ik had gisteravond niet gekolft en er kwam niet meer dan 180 cc uit dat is dus na bijna 12 uur geen voeding. Annika drinkt nu wel weer aan de borst. Mijn voorraad is bijna op, dus het moet nu echt uit de borst komen.
Zit ik vrijdat te zeggen dat de bv van een leien dakje loopt, zit ik nu met een enorme dip. Ben nu wat aan het regelen gegaan, hoop dat het opbrengt. Leander ligt enkel 's morgens nog aan de borst, de rest kolf ik af. Maar begin het kolven serieus beu te worden, zo erg zelfs dat ik aan afbouwen zit te denken. Als leander live aan de borst drinkt is hij altijd zo huilerig en heeft hij enorm veel krampen, daarom kolf ik de rest van z'n voedingen ook op m'n vrije dagen af.
Heh loeki toch, dat klinkt niet best zeg. Lijkt me heel erg fustrerend. Zo je best doen en dan komt er gewoon bijna niks. Ik heb ook geen tips voor je, al had ik ze je graag gegeven. En (ik weet even niet meer hoe jullie dat noemen) als je haar nu een dag of 2 heel vaak aanlegt, krijg je an niet meer voeding? Nou ik hoop voor je dat je snel weer wat meer melk kolft hoor. Hier ook weer een dip, vrijdag weer wezen wegen. In 1 week tijd is malou 70 gram gegroeit (2590gram 54cm) en ruben 40 gram gegroeit (2480gram 53cm). Dus jullie raden het wel, weer niet goed gegroeid aldus het consultatiebureau. Ik snap niet waarom ze niet willen groeien hoor, ze drinken toch elke 2 uur de ene voeding aan de borst de andere voeding een flesje kv (ongeveer 80-100ml) 6xper dag bv en 4xper dag kv (en dan snachts nog bv wanneer ze zelf komen). En alleen die flesjes is dan dus al 300-400ml per dag + de melk die ze nog binnenkrijgen van de andere 6 voedingen. Is dat rekensommetje niet 150ml per kilolichaamsgewicht? zeg 2.5kilo is dus 450ml? Of zit ik nu helemaal verkeerd? Maar daar komen ze dus al bijna aan met alleen die flesjes kunstvoeding? ik weet het niet meer! Wat lastig toch allemaal zeg. Iemand tips? U roept maar!
regeldagen bedoel je denk ik. Vanmorgen was het ook drama (voor mijn gevoel) bij het opstaan voelden mijn borsten neit anders dan na het kolven gisteravond (40cc). Links ging nog wel, maar rechts ... gelukkig merkt mijn meisje er weinig van, die krijgt er nog wel genoeg uit lijkt het zo, maar ik krijg er met kolven haast niets meer uit en dus is mijn voorraad in de vriezer geslonken tot 6 bekers van 180 cc en meestal moet ik er per week 1 a 2 bekers van ontdooien om genoeg voor het KDV te hebben. Ik ga het dus net redden tot de kerstvakantie, dan 2 weken vrij en dan zie ik januari wel weer.
@loeki: misschien kun je in de kerstvakantie eens een dag (of 2) in je bed blijven liggen dan? Een hoop rust lijkt me het enige dat nu nog kan helpen. Wel frustrerend maar laat t je niet ontmoedigen... je houdt al zo lang goed vol! Gun jezelf maar even een break! En bedankt voor je reactie. Ik ben ook maar begonnen met een ontbijtje voor Jo. Brood vind ie echt zo lekker! Zelfs als ie net gedronken heeft eet ie daarna rustig een boterham. maar hij blijft goed melk drinken dus ik denk dat t wel goed gaat zo. We moeten woensdag naar t CB en ik ben echt heel benieuwd hoeveel ie is gegroeid. Weet wel dat t prima gaat met 'm maar ik heb echt zo t idee dat ie dik wordt! @bolbuikje: tja, raar is het dat ze niet veel lijken te groeien. Ik denk toch dat je maar gewoon door moet gaan zoals je doet en niet al te veel naar de cijfers moet kijken. Ze krijgen toch echt melk binnen nu. Hoe zijn ze verder? Goed plassen en tevreden? Het kan best he, dat het net weer een ongunstig moment was om te wegen... wanneer ga je weer?
Wanneer zijn jullie begonnen met kolven? Hoevaak zou ik moeten kolven eigenlijk? Even uitleg..ik werk niet buitenshuis, dus daar is kolven niet voor nodig. Het gaat puur om een keer een dag wegkunnen of een keer iemand anders de voeding over te laten nemen. Wat zouden jullie adviseren? En moet ik dan een dag lang gewoon steeds kolven zodat ik voldoende melk heb voor een voorraadje? Of gewoon zo nu en dan wat kolven? Ik heb werkelijk geen idee.
Kolven is echt iets wat je moet oefenen en na verloop van tijd gaat het beter. Ik zou je wel een elektrische kolf aan raden, het liefst dubbelzijdig. Ik ben pas met een week of 5 gaan kolven. Ik begon de eerste keer gelijk met 70 ml,maar de meesten beginnen met 20-30 ml. 's Ochtends heb je de meeste opbrengst. Aangezien het moeilijk te bepalen is wanneer je kindje weer biij je komt drinken omdat je op verzoek voedt, is het misschien een goed idee een uurtje na de voeding te kolven, en dit dan een aantal dagen achter elkaar rond hetzelfde tijdstip te doen. Kijk eens op www.medela.nl of op de avent site. Daar staan ook tips omtrent het schoonmaken van je kolf. Op www. borstvoeding.com staat ook heel veel info over kolven, dat is echt een goede leidraad.
Loeki, vervelend joh dat het zo achteruit loopt..... misschien een tip om veel venkelthee te gaan drinken. Het schijnt dat dat BV stimuleert... heb ik ook gedaan toen ik niet veel had (en drink het eigenlijk nog steeds omdat ik het erg lekker vind) en het heeft mij toen goed geholpen. Maar ja, dan wel een hele pot zetten en lekker weg drinken. ik drink als ik niet werk meestal 2 potten per dag aan thee dus al bijna 2 liter, naast melk/sapje etc. Sterkte en hoop dat je snel wat meer melk gaat krijgen! Joldeg, fijn dat je zo positief bent over BV! In het begin is er nog weinig regelmaat te vinden en willen de kleintjes vaak drinken (clusteren) ZOals Jingels ook al schreef, duurde bij mij dat ook een maand of 2 voordat dat over was. Het is echt heel vermoeiend in het begin, maar het wordt steeds makkelijk! Wanneer je moet gaan kolven? Niets moet maar het is raadzaam als je kleintje tussen 4 en 6 weken oud is de fles te gaan introduceren zodat ze dat ook gaat leren (en geen flessen gaat weigeren, want dat is echt heel lastig, spreek uit ervaring!). JOEPIE net door de creche gebeld en hij heeft weer een flesje gedronken! 110ML ik ben zo trots op mijn kleine man.... haha raar eigenlijk he? maar ja, dat gaat mij wel iets meer vrijheid geven... (alhoewel ik nog wel ff thuis blijf werken op de maandagen als ik geen les hoef te geven... heerlijk is dat en je doet zoveel meer tja en misschien juig ik te vroeg en kan ik straks wel weer op komen draven.. maar goed de eerste voeding is er in gegaan )