Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. geke

geke Fanatiek lid

May 10, 2006
    3,155
    0
    0
    hahaha, joldeg. ja, het begin is wel gedoe, het is niet zo makkelijk maar je wordt er steeds beter in! wat voor handkolf heb je? als je de pomp ingeduwd houdt, houdt je kolf dan niet het vacuum vast? ik gebruik ook handkolven en ik krijg echt geen lamme hand maar had dat de eerste keren ook wel hoor. prima opbrengsten voor de eerste keren in ieder geval en die melk kun je inderdaad bij elkaar gooien en invriezen. (wel zo snel mogelijk doen he)oefen ze :)

@liefzonnetje: verstopping al weg?

@loeki: hoe gaat t met jou?

2. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    @Joldeg: 's morgens heb je sowieso meer opbrengst dan 's avonds. Kolven is een kwestie van oefenen, op een gegeven moment is het voor je borsten gesneden koek.
    Ik heb mezelf een vast tijdstip aangeleerd om te kolven en voor mij werkt dat perfect, ik heb dan ook elke keer dezelfde opbrengst.
    Je zal zien na een paar weken gaat het al veel beter en is je opbrengst ook meer.
    Maar 60 ml om mee te beginnen op 1 dag is helemaal niet slecht, ik zou zeggen ga zo door.

3. Niet meer actief

Jingels, ik had dus juist 's avonds meer dan 's morgens...
    1e keer, smorgens: 10ml
    2e keer, savonds: 50ml
    3e keer, smorgens: 20ml
    4e keer, smorgens: 30ml (vanmorgen)

Ik heb nu in elk geval 100ml bij elkaar, dus heb t ingevroren, heb ik in elk geval vast 1 voeding voor d'r ;)

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi hoi, daar ben ik ook weer. We zijn een tijdje van de aardbodem verdwenen geweest! We hebben hier vanaf woensdag avond zonder stroom gezeten. (hmm nu word wel heel duidelijk waar we wonen maar vooruit 8) ) Wat een nachtmerrie zeg, met twee kleintjes in huis. En wat was ik blij met de bv zeg, want een flesje warmmaken zonder stroom gaat natuurlijk niet. De eerste nacht zijn we thuis gebleven toen smiddags naar vrienden gegaan in nijmegen want bij ons thuis was het echt vreslijk koud, vooral voor de kleintjes :( . Vanaf woensdag avond heb ik dus ruben en malou allebij alleen bv gegeven en geen flesjes meer. Aangezien we thuis geen flesjes warm konden maken en bij de vrienden waar we waren, wilde ik liever geen flesjes in hun magnetron warmmaken. :rolleyes: Hihi, we zaten dus met 2 kleintjes in een studentenhuis, en zoals jullie misschien wel snappen is de keuken daar niet het meest fris van allemaal :( Maarja we moesten natuurlijk iets he? Alles beter dan bevriezen :rolleyes: . Vanmorgen zijn we gelukkig weer thuis gekomen en zit ik hier rustig te lezen, probeer wat te posten, loopt de computer vast. Nu doet ie het weer, dus hoop dat ie het ook blijft doen ;) .

Even een vraagje, ik heb nu de afgelopen dagen dus veel vaker gevoed dan normaal gesproken. Mn borsten staan echt steeds op springen, kan dit stuwing zijn? Omdat ze natuurlijk ineens veel meer melk hebben moeten maken? Ik was vandaag weer begonnen met om en om flesjes te geven, maar als ik zo aan mn borsten voel, moet ik nu echt tussendoor gaan kolven anders knappen ze :) . Ik zit eigenlijk te denken om ze maar is gewoon weer alleen bv te geven en dan geen flesjes kv meer. Maar hoe zullen ze dan groeien? Ik ben gisteren ook niet naar het cb geweest om te wegen (daar was ook geen stroom) dus weet niet wat ze zijn aangekomen afgelopen week :( . Dus wil ik dinsdag weer gaan wegen.
    En ik heb sinds gisteren bij 1 tepel een rood plekje, de huid is niet helemaal kapot, maar wel rood en pijnlijk. Zou dit iets van een kloofje kunnen zijn? Wat moet ik daaraan doen? Heb er nu bepanthem zalf opgesmeerd. (en klopt dat dat dat dus komt omdat ik een keer niet goed heb aangelegd?) Nou, was weer een heel verhaal, en weer een hoop vragen, maar we zijn gelukkig wel heerlijk weer warm en in ons eigen huis!

@ stranger, gefeliciteerd met je mijlpaal! 11 maanden is echt al een hele tijd! Super van je hoor! Ga zo door! Nog een paar weekjes en je mag het jaar vieren! Verstopte melkkanaaltje overigens al weer helmaal weg?

@ loeki2, hoe is het nu met je? Al een beetje rust gekregen? En gaat het kolven alweer beter? of is het nog steeds balen? :(

@ liefzonnetje, heh toch, daar ook al een verstopt kanaaltje, is het ondertussen al weg of nog niet? Zo niet, sterkte en dat het maar snel weg is!

@ joldeg, prima "opbrengst" toch? Je gaat waarschijnlijk toch steeds wat meer melk kolven tot het een beetje stabiel word. Goed meid! Ga zo door en hou vol! Over je vraag van het "moeizame aanhappen/leggen" kan ik je helaas geen antwoord geven. Sorry!

en als laatste,
    @ geke, ook daar een mooie curve! Je ziet hem idd echt mooi naar de 'gemiddelde' lijn toegaan! Fijn dat ie zo goed groeit hoor!

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hallo dames,

Ik heb een paar vragen.... :)
    Iemand bekend met regeldagen rond de 9 weken? Ik heb al 2 dagen dat ik zoonlief elke 2,5 uur voedt (in de avond soms elke 1,5 uur), hij lijkt onverzadigbaar. Soms twijfel ik of hij alleen voormelk drinkt en daarom zo snel weer komt...
    Ik kan hem tegenwoordig niet meer motiveren om langer dan 15 minuten te drinken aan 1 borst, stribbelt dan echt tegen. Hij drinkt krachtig en ik heb het idee dat mijnn borst dan ook 'leeg' is. Daarna drinkt hij nog rustig 10 minuten aan de andere kant.
    Weet iemand na hoe lang drinken de achtermelk wordt aangesproken?

Alvast bedankt!

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Appeltje, ik weet niet of regeldagen gewoon zijn met 9 weken, maar m.i. is er op dit moment wel sprake van. Naar mijn idee zou hij in die 15 min + 10 min wel genoeg melk binnen moeten krijgen het even op vol te houden. Over de voor en achtermelk. De voormelk is melk die je borst heeft gemaakt in de eerste tijd na de vorige voeding, hoe langer deze in de borst blijft (hoe langer er tussen 2 voedingen in zit) hoe minder vet deze word. De achtermelk komt wanneer die eerste melk dus "weg" is en je borst nieuwe aanmaakt, (tijdens het drinken) dit is dan de achtermelk. Nu je kleintje dus elke 1.5-2.5 uur komt om te drinken zou hij dus meer achtermelk moeten krijgen. Je borst moet hier weer aan wennen door meer melk te maken, komt dan toch weer neer op regeldagen? Of misschien clusteren? Want clusteren is toch ook als een kindje heel vaak/veel bij je wil drinken? Ojee, ik probeer een antwoord voor je te maken, maar kom zelf ook weer op dingen uit die ik niet (meer zeker) weet! :oops: :( :oops: ! Nou, hoop dat de andere moeders nog wat voor je weten! ;)

7. appeltje

Hé bolbuikje.... bedankt voor je antwoord.
    Ik zie dat onze ukkies even oud zijn, dus dat is inderdaad handig vergelijken (alhoewel... jij hebt er twee die eerder zijn gekomen en ik heb eentje die er bijna 2 weken langer in heeft gezeten! :D).

Ik had nog nooit gehoord dat de voormelk zijn vetgehalte 'verliest' als het langer in de borst zit. Net is het me trouwens wel gelukt hem langer te laten drinken (borstcompressie).... 23 min aan de ene kant en 8 min aan de andere kant. Kijken hoe lang hij het hier op 'doet'.

Soms denk ik dat ik zuigbehoefte verwar met honger en dat ik hem dan te vaak voeding geef waardoor hij dan weer te kort drinkt. Net heb ik de voeding iets langer kunnen uitstellen door hem af te leiden en dat is misschien de reden dat hij dit keer langer heeft gedronken.

8. geke

geke Fanatiek lid

May 10, 2006
    3,155
    0
    0
    he appeltje, ik denk ook even mee. het is natuurlijk ook zo dat je kindje nu hij wat ouder wordt wel sneller en effectiever kan drinken dus het kan zijn dat hij daarom korter drinkt. Je hoeft je geen zorgen te maken dat hij vaak wil drinken hoor, het beste is gewoon aanleggen, dan regelt alles zich vanzelf weer. het vaker willen drinken in de vooravond wordt wel vaak clusteren genoemd en komt doordat je eind van de middag en 's avonds wat minder melk hebt omdat je dan zelf drukker bent geweest. Helemaal niet erg en gewoon toegeven aan zijn honger/zuigbehoefte.

@bolbuikje: wat een gedoe die stroomstoring! ik snap wel dat je daar geen flesje wilde warmen, ik krijg al kriebels bij de koelkast op mijn werk waar ik mn melk in moet zetten ;) fijn dat jullie weer warm thuis zijn. Logisch dat je borsten op springen staan, dat is inderdaad stuwing omdat je de productie hebt opgevoerd door ze vaker te laten drinken, dat werkt dus! Je zou best eens kunnen proberen het weer alleen op moedermelk te doen, je kindjes zijn ook weer wat sterker en kunnen nu misschien beter uit de borst drinken? wel slim dan om voor de zekerheid te gaan wegen op het CB, dan kun je in de gaten houden of dat echt goed gaat. wel zo makkelijk he, geen gedoe meer met flesjes. dat plekje op je borst komt denk ik inderdaad door verkeerd aanleggen, wat je beschrijft klinkt niet als een kloofje maar bepathen helpt tegen al die zere plekjes! na elke voeding eerst wat moedermelk erop, dat aan de lucht laten drogen en dan dik bepanthen erop smeren.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Geke, bedankt! Ja, dat was echt niet grappig. Dan zie je maar weer hoe afhankelijk je bent van stroom/elektriciteit. Ik moet er niet aan denken dat ik alleen fv had gegeven, wat hadden we dan toch moeten doen die eerste nacht. Maar gelukkig hadden we voorraad in mn borsten :) .
    Maar het is dus toch stuwing. Ow wat is dat vreselijk zeg, heb dit nog nooit eerder gehad. Toevallig enig idee hoelang het duurt voor mn borsten weer normaal voelen? Maar ik was dus eigenlijk gisteren weer 'ineens' begonnen met die flesjes. Ik dacht weer terug in ons oude ritme dat was dus geen goed idee :( ! Ik dacht echt dat ik ging knappen :) . Maar daar zijn we weer snel mee gestopt en ze krijgen nu nog uitsluitend bv. Hoop echt dat ze goed gegroeid zijn als we dinsdag gaan wegen! Dan blijven we dit natuurlijk volhouden, anders gaan we weer aan de slag met flesjes ;) . Het plekje is dus geen kloofje, bij kloofjes is het echt kapot toch? Nouja, voortaan toch weer beter opletten hoe we aanleggen/happen! Maar ik zal het is proberen met wat moedermelk en dan te laten drogen. (had ik nog niet gedaan) En hoe bedoel je met dik erop? Is een dun laagje niet genoeg?

Appelje, idd scheeld niet veel in leeftijd tot je kijk hoelang ze "in de buik" hebben gezeten. Hier ruim 4 weken te kort, daar 2 weken te lang. Uit de buik schelen ze ook 2 weken toch? Dus dan zou je zeggen 4 weken verschil! haha! Maar dat rekent allemaal zo lastig! Voor mij zijn ze gewoon 11 weken en 2 dagen oud! of ze nu 42 weken in de buik hebben gezeten of 36 weken. Haha! Gemakzucht heet dat denk ik! Maar ben wel een klein beetje nieuwschierig, hoeveel weegt jou kleine en hoe groot is ie? Tja, vergelijken kunnen we niet want hier groeien ze maar minimaal! hoe is het daar, hoelang heeft ie het nu "gedaan" op de voeding die je beschreef? Succes meid! En ik zou zeggen als je denkt dat ie om voeding vraagt lekker aanleggen hoor! ;)
    Groetjes Bolbuikje.

10. appeltje

Bolbuikje.... nou, succes hier hoor. Hij heeft het er wel 3,5 uur op 'gedaan'.
    En net was hij weer lekker hongerig en heeft aan beide borsten wel 20 minuten gedronken. Wel met hulp (compressie) van mij, want hij viel steeds in slaap. Ik kreeg zelfs ineens een extra toeschietreflex aan het einde van de voeding (beide kanten), dus hoorde hem weer hard klokken.

Mijn 'kleintje' woog bij de geboorte 3510 gram, viel af tot 3220 gram en woog bij het consultatiebureau afgelopen week met 9 weken maar liefst 6350 gram!

Jij veel succes met jouw kindjes. Als ik het zo hoor, kan je volgens mij best met alleen bv het proberen. (toppie hoor, dat jij - ondanks de tegenslagen - doorzet met de borstvoeding. Het is niet niks met twee van die kleintjes!)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Goed joh dat ie het er toch zo lang op heeft "gedaan". Goed van jullie allebij, en ja dan mag ie wel weer honger hebben he ;) . Lekker dat ie nu toch ook weer goed heeft gedronken, misschien nu weer even voldaan? Lekker uitrusten ;) . Mooie gewichten, groeien doet ie goed van je melk! Lekker volhouden hoor!

En ja proberen met alleen bv kan altijd, als ze maar groeien he? Dat is echt het struikelpunt hier. Zolang ze groeien vind ik het goed. Als ze weer niiet groeien op alleen bv pak ik er meteen de flesjes weer bij :( . Hier onze gewichten Malou geboorte 2155gram 47cm (28-9), laagste gewicht 2015gram (4-10), laatste gewicht 2590gram 54cm (7-12) Ruben geboorte 2045gram 47cm (28-9), laagste gewicht 1870 (4-10), laatste gewicht 2480gram 53cm (7-12). Hihi, ze zitten hier nu nog niet eens op jou kleine zn geboorte gewicht! Maarja, ben allang blij dat de lijn omhoog blijft gaan.
    Groetjes.

12. Niet meer actief

Mag ik even trots op mezelf (en mn boobies) zijn? :)

Had vanmorgen last van mn rechtborst, voelde heel zwaar en vol, nouja, nu weet ik dus dat ie ook écht vol was hihi. Heb even de handkolf erop gezet en kolfde in 10 minuutjes 110ml, uit 1 borst dus! Wow! Toen ik t zag was ik gewoon helemaal verbaasd haha. Als dit zo blijft, ga ik niet eens een elektrische dubbele kopen, als ik dit soort resultaten met 10 minuutjes handkolf kan halen ;)

En mn borst voelt nu in elk geval weer normaal, das ook wel fijn :)

(Angelina drinkt meestal maar uit 1 borst, vandaar dat ik dan 1 borst kolf, zo kom ik nooit in de problemen met voeding enzo..best handig)

13. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    @ Appeltje: er zijn een paar bekende periodes van regeldagen, maar in feite kunnen ze altijd optreden, bijv. als je kleintje een groeispurt heeft, je ziek bent enz. Dus het kan nu heel goed hoor. Niks om je zorgen over te maken.

Wat betreft voor- en achtermelk. Ik heb begrepen dat die begrippen een beetje achterhaalt zijn en niet meer door de bv-organisaties gebruikt worden. Door de dag heen verandert de samenstelling van de melk. Wel is het eerste gedeelte van de melk meer dorstlessend.

@ Bolbuikje: gaaf zeg, alleen de borst. Ik ben reuzebenieuwd hoe ze het erop doen.
    Ga je trouwens eerst wegen en dan pas zeggen dat je geen flesjes meer geeft? (Dan is ze minder bevooroordeeld misschien)
    Ik vroeg me trouwens af waar je dit gelezen had
    Ik had daar nog nooit van gehoord...

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja, het bevalt me prima zo geen gemier meer met flesjes, water, melkpoeder, schoonmaken etc.! haha! Wel een goed idee van je eerst niks te zeggen. Denk dat ik dat maar doe ja! En van dat gequote stukje van mij over voor en achtermelk, dit heb ik nergens gelezen dit heb ik me 'laten' vertellen. Is t niet zo dan? Tja, ik heb t me laten vertellen en voor waar aangenomen :oops: . Niet zo slim misschien! Maar de eerste melk is dus wat meer dorstlessend en de latere melk is dus voedzamer?

Joldeg, goed joh! Vol blijven houden!

15. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Bolbuikje, ik denk dat het niet klopt wat je verteld is... ik heb het nog even opgezocht en vond dit:
    Dat heb ik hier gevonden: www.borstvoeding.com, een erg leuke en leerzame site vind ik.

16. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Het ging iets beter, maar ik heb iets verkeerds gegeten en lig nu met voedselvergiftiging op de bank. Annika wil niet drinken en ik heb de puf niet om te kolven.
    Ik voel me zo hondsberoerd.

17. Niet meer actief

Jakkes Loekie, das wel heel vervelend. Ik hoop dat je snel opknapt. Beterschap!

18. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Hier alweer een mijlpaal in zicht. Deze week loopt mijn kolfrecht af. Bijna 9 maanden bv alweer, wat gaat het hard! Ik kan waarschijnlijk wel doorgaan met kolven gelukkig. Dylan drinkt op het kdv sinds vandaag nog maar 1 fles. Daar ben ik wel blij mee, want dan kan ik het met kolven weer een beetje bijhouden.

Beterschap Loeki!

19. geke

geke Fanatiek lid

May 10, 2006
    3,155
    0
    0
    ja, dat is een mooie mijlpaal jopie! en fijn dat je kunt blijven kolven. eet dylan al zoveel dat hij nog maar 1 fles drinkt?

@loeki: alweer een beetje beter? waarom wilde annika niet drinken? rust maar een beetje uit he!

@joldeg: lekker zeg, zo'n kolfopbrengst, kun je mooi voorraad aanleggen.

@bolbuikje, stranger & appeltje: ik had inderdaad ook begrepen dat de begrippen voormelk en achtermelk achterhaald zijn. ze zijn beide voedzaam iig.

hier gaat alles z'n gangetje. vanmorgen werden we wakker van de wekker om 8.00 en snoozten we door tot half negen en hoorden we Jo nog niet! dan ga ik toch liever even kijken. hij was wakker of werd wakker van mij. gelijk koppie omhoog, zo lief! maar om nou te zeggen dat ik uitgeslapen ben... ;)

20. babsie

babsie Fanatiek lid

Sep 10, 2006
    1,432
    0
    0
    Yes, Ik ben zo trots op mezelf. Ik geef nu 7 maanden borstvoeding :D:D. Nr2 is op komst en ik ben heel benieuwd hoelang ik het nu kan gaan volhouden. Zijn er nog mama's hier die hetzelfde hebben mee gemaakt? dus nr 1 en 2 tegelijk bv geven?!

Share This Page