Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Jeetje Kiki, dat is ook niet leuk, overal onvoldoendes voor halen, dat motiveerd ook niet echt neem ik aan.

Kathy, fijn dat je zo'n zonntje er bij hebt, genniet er van.

Annika gaat nog steeds als een speer. De laatste fles KV hebben we nu vervroegd en geven die nu als ze naar bed gaat. Dat scheeld een voeding, maar om 19.30 uur heb ik sowieso niet veel melk meer over. Ik probeer nog iedere avond te kolven, maar ik verlies de moed en de zin. Op het KDV drinkt ze nu meestal niet meer dan 1 fles van 180 cc, dat is wel lekker, want dan hoef ik niet meer zo veel te kolven.

2. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Kiki, wat vervelend dat het zo zwaar voor je is. Hopelijk gaat het gauw wat beter met je studie.

Loeki, geef de moed niet op! Ik heb 2 maanden lopen tobben met kolven en nu gaat het weer wat beter. Het is niet meer zoals het was, maar ik kolf iig op een werkdag weer één voeding :rolleyes:

3. geke

geke Fanatiek lid

May 10, 2006
    3,155
    0
    0
    appeltje: ik moet me ook vaak inhouden als mensen met van die domme redenen komen warrom ze gestopt zijn. zeg dan gewoon dat je niet meer wilde denk ik dan. maarja, misschien komt het ook door de vaak slechte info en kunnen die mensen er ook niets aan doen.

liefzonnetje: wat een last heb jij toch van die verstoppingen! gelukkig word je er handig in. hoe gaat het drinken op t kdv?

kathy: fijn dat het beter gaat bij jullie!

kiki: wel goed voor jezelf zorgen hoor! zo op je tenen lopen en dat alles dan toch nog misloopt met je tentamens is wel heel jammer. kun je een beetje uitrusten met de feestdagen? sterkte voor je en knap dat je toch nog doorzet!

loeki: fijn dat het goed gaat met Annika. ik kolf ook steeds de laatste voeding baal er soms ook van dat ik alles weer moet schoonmaken enzo. toch mn vriend maar es uitleggen hoe dat werkt :) Idee? maar heb het ook echt wel nodig omdat ik op mn werk maar 1x kolf. Dat scheelt wel zeg dat ze nog maar 1 fles drinkt! Hier gaat nog steeds alles naar binnen.

Was gister uit mn werk later thuis dan ik dacht (Jo lag allang in bed!) en had nog maar een klein flesje melk in de koelkast staan en Jo was te moe om boontjes te eten. dus heeft mn vriend maar wat kv bijgegeven. af en toe toch wel handig.
    Gister ook van een collega weer te horen gekregen: je bent zeker aan het afbouwen? ;)
    Maar hij vond het toch niet zo heel raar dat ik doorga geloof ik.
    Morgen vertrekken we richting Frankrijk! Mn moeder woont daar en we gaan een klein weekje logeren. Hoop dat t een beetje goed gaat met de lange autorit.

4. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38

Hoi Appeltje,
    Ja, ook ik kan me wel eens ergeren aan al die argumenten waarom vrouwen met borstvoeding stoppen (of sterker nog, er niet eens aan beginnen!). Maargoed, het is hun lichaam en hun kind, dus ik wil me er dan ook niet teveel mee bemoeien. En mijn grenzen liggen nou eenmaal vrij hoog. Ik bedoel: ik ben niet snel uit het veld te slaan :D . Als iets niet wil lukken dan bijt ik me er alleen maar verder in vast! Heeft me ook erg goed door de bevalling heen geholpen trouwens ;)

Anyway: ook hier worden mijn tepels nog wel eens wit na het voeden, maar allang niet meer zo erg als in het begin. Het brandende gevoel heb ik ook al een tijdje niet meer gehad. Helpt vitaminie B6 tegen vaatkramp? Dan ga ik dat ook maar eens aanschaffen!

Ik heb in de weken dat ik zo liep te worstelen met de borstvoeding constant om me heen gehoord: "stop er toch mee!" "pijnig jezelf toch niet zo!" Op die momenten was het zó verleidelijk om inderdaad over te stappen op KV, maar als ik dan naar mijn gezonde, tevreden mannetje keek dat het zó goed deed (en doet!) op mijn borstvoeding, kon ik het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om te stoppen. Ik ging dus maar weer stug door. En zie hier het resultaat; er ligt al bijna 8 kilo in de wieg ! :D

5. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik vind ook als je kindje het goed doet op BV, dan ben jij als mama ondergeschikt daaraan en heb je de *plicht* ( ik stel het even heel bot) om het beste te geven aan je kind,namelijk Bv. Als dat voor jou als mama op dat moment niet zo is, jammer dan. Je kind moet altijd hoogste prioriteit hebben, dan ben jij zelf aan de beurt.
    Aan de andere kant als je van de ene borstontsteking naar de andere spruwbehandeling rolt, je kindje groeit niet goed, en een lactatiekundige biedt geen uitkomst....... tja soms moet je dan keuzes maken. Bijvoorbeeld om fulltime te kolven en je kind via de fles te voeden, of om te kolven om je productie op peil te houden en tijdelijk kv te geven.
    Ik kan me voorstellen dat je dan wanhopig wordt. Maar hoe vaak zal dit nou voorkomen?
    Ik denk dat heel veel vrouwen bij de eerste de beste regeldag het bijltje er al bij neer gooien, vaak door onwetendheid en onzekerheid, en dat is zo jammer.

6. Niet meer actief

Ik ben het helemaal met jullie eens, al lijkt het soms wel dat je dat niet mag zeggen (hier of 'in de buitenwereld'). Maar ik hoor ook vaak van vrouwen dat ze geen BV gaan geven 'omdat ze dat gewoon niks vinden' of 'geen gedoe aan hun borsten willen'. En dat zijn argumenten die ik gewoon niet snap.

Toen mijn vk me vroeg of ik bv of kv ging geven, keek ik haar geloof ik een beetje dom aan. Ik vond het namelijk vanzelfsprekend dat ik BV zou (proberen te) geven en heb er niet eens over nagedacht. Dat hoorde ze niet vaak meer, zei ze...vreemd toch?

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zo even een beetje bijgelezen hier. Ben een paar dagen niet hier geweest. Ik weet niet wat ik had maar ik was echt helemaal niet lekker heb vanaf maandag avond tot gister middag zo een beetje alleen in bed gelegen/gezeten/geslapen/gevoed. Was misselijk, steeds overgeven, koorts. Niet mijn favo bezigheid, maar nu weer een stuk opgeknapt. Gelukkig. Ik ben dus dinsdag niet zelf naar het consultatiebureau geweest, maar mn vriend is met ze erheen geweest. Malou woog 2700gram precies en was 54cm, Ruben woog 2565gram en was 53cm. In anderhalve week dus resp. 110 en 85 gram aangekomen. Prima vind ik, voor ons doen. ;) . Maar ik had Leander dus ingefluisterd eerst niets te zeggen dat we geen flesjes meer gaven, en het pas na het wegen mocht vertellen. Maar het stomme, vind ik echt niet grappig, ze hebben er niet eens na gevraagd. Ik kan potdorie niet binnenkomen of t word me al gevraagd en er word verteld dat ik toch echt flesjes moet geven en hij gaat met ze en ze vragen er niet eens na. :confused: . Nee, dat is dus echt niet leuk. Maar ik vind het prima, ze zijn gegroeid dus we gaan lekker aan de borst verder. Laat ze maar stikken daar op dat consultatibureau. Toch? ;)

Verder met iedereen hier alles goed? Loeki weer een beetje opgeknapt.
    Ik wil jullie heel fijne kerstdagen toewensen en een gelukkig nieuwjaar waarin al onze kindjes lekker kunnen smullen van onze melk.
    Groetjes Bolbuikje.

Bedankt stranger, is inderdaad wat anders dan mij verteld/aangepraat is.

Mooi gesproken! ;)
    Vind dat jullie hier wel gelijk in hebben. Jullie in de zin van de andere berichtjes hierover.

8. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ik vind het wel lastig hoor.

Aan de ene kant vind ik dat ik er ben voor mijn kijnd en niet andersom. Dus ja, dat betekent dat ik dingen moet doen in zijn belang die ik niet altijd even leuk vind.

Aan de andere kant heb ik zelf bij tijden zitten janken vanwege het kolven, dus ik begrijp goed als mensen er naar tegenslag mee ophouden.

9. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ff een vraagje voor de moeders met wat oudere kids...

drinken jullie kleintjes nog wat anders dan bv?

Mijn zoon drinkt nog maar 4x pr dag (soms maar 3x) maar hij weigerd dus elk ander drinken. Water, appelsap, thee, roosvice lauw of koud maakt allemaal niks uit hij wil alleen maar bv. Leuk en aardig maar ik heb het idee dat mn productie niet meer zo geweldig is en hij dus wat tekort komt. Hij wil niet vaker drinken aangezien hij het te druk heeft met spelen. Wat moet ik hier nou mee?

10. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Zeeuwsmeisje, Ik denk dat als hij niet wil drinken hij ook geen dorst heeft.
    Dylan drinkt wel water, en halfvolle melk, sterk verdund met water. Eerst uit een flesje, nu ook uit een tuitbeker of een gewone beker (wel met hulp).

Ik maak me niet druk wat de "buitenwereld" vindt of denkt. Nou krijg ik ook weinig commentaar op het feit dat ik nog steeds bv geef. Het viel mij alleen wel op dat Dylan de enige op het kdv is die nog bv krijgt.

11. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Annika is er ook echt een van de BV, maar ik oefen nu bij de lunch met thee met melk, dat lust ze wel, alleen snapt ze de functie van een beker nog niet helemaal.

12. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    3,967
    0
    0
    Centraal
    Moeilijke puntjes weer hoor. Eigenlijk ben ik ook van mening dat BV voor mijn eigen grillen gaat. Maar ik ben nu zover dat ik er aan onder door ga, en mijn zoontje daar natuurlijk ook last van heeft. Hier nu dan de oplossing voor de dagen dat ik het niet meer zie zitten er wat KV aan te pas komt. Maar stoppen met BV is gelukkig nog heel ver weg. Maar alleen enkel al door de mogelijkheid van KV en de druk niet meer hebben van het ik-moet-zoveel-cc-kolven, een veel vrolijkere en ontspannen moeder en dat is ook heel veel waard.

13. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Ik vind dat welzijn van moeder én kind op de eerste plaats komt en als de moeder zich niet goed voelt bij BV dan moet ze voor het welzijn van beide kiezen en KV kunnen geven. Het zou niet mijn keuze zijn, maar ook Annika krijgt nu al 2 maanden KV naast de BV, anders zou ik het niet redden en als ik mij genoodzaakt zou voelen om te kiezen voor óf BV óf KV dan had ik ook voor de KV moeten kiezen. Jezelf wegcijferen als je ook nog een baan hebt is voor mij helaas geen optie.

Annika gaat nu wel steeds meer eten. Vandaag was ik heel blij met twee volle eetlepels couscous, maar mijn vriendin zei dat dit eigenlijk veel te weinig is voor een kindje van 8 maanden. Ik heb niet het idee dat Annika te weinig eet, maar hoeveel 'moet' en kindje van 8 maanden eigenlijk eten?

14. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Je hebt altijd grote eters en kleine eters... mn dochter heeft nooit veel gegeten. Mn zoon daarintegen eet als een bootwerker en meer dan mn dochter van 2,5.

Ik cijfer mezelf wel weg voor de bv. Zeker het eerste half jaar vind ik dat bv gewoon moet. Zou het mezelf ook zeker kwalijk nemen als ik ze niet die 6 mnd uitsluitend bv zou geven... ik wil ze het beste geven, zorg dat ze fijn thuis hebben, 2 ouders die van elkaar houden, veel liefde, straks een goede school en dus ook dat ze op gebied van voeding het beste krijgen.. zeker op jonge leeftijd bv dus. Als dat betekend dat ik zelf dan moet inleveren dan moet dat maar.. het is zo´n korte periode eigenlijk. Ikzelf kom dan straks weer aan de beurt. Nu zie ik het absoluut niet als een belasting hoor dat voeden maar bij mn dochter had ik een pnd en voelde ik me zwaar ellendig. Toen was de bv wel een hele opgave en dat was ook de reden dat ik na 10 mnd stopte, toen ging het ook gauw beter maar eerder stoppen kon gewoon niet. Dan had ik weer verdriet omdat ik mn dochter tekort deed. Kortom ik denk dat veel moeders tegauw miepen.. die energie zouden ze beter kunnen gebruiken. Denk dat veel meer kids dan zouden kunnen genieten van bv.

15. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

Nov 5, 2006
    430
    0
    0
    Ik kom hier ook weer even kijken mag het nog :)

Ik vind de borstvoeding voor Sven ook veel te belangrijk om eerst aan mijzelf te denken. Het is gewoon het allerbeste voor hem en als het ten koste gaat van mij moet ik dat oplossen en niet stoppen met de borstvoeding. Dat vind ik geen oplossing. Ik moet heel erg opletten dat ik niet teveel afval, dat komt door de borstvoeding maar Sven hoeft daar geen last van te hebben. Ik moet daar zelf opletten. Voor mijn gevoel is het ook niet dat ik mezelf wegcijfer al denken anderen daar wel anders over. Het hoort er gewoon bij net als bij wijze van alle poepluiers en doorkomende tandjes. Die kun je ook niet overboord gooien.

@zeeuwsmeisje: Sven heeft ook een periode gehad dat hij slecht dronk (ongeveer 5 borstvoedingen en verder niks erbij willen drinken). Zijn plasluiers waren toen ook wat minder. Eten deed hij wel goed en spelen en onderzoeken ging hij net doen in die tijd. Ik had hier of op het borstvoedingsforum een topic daarover geopend, zal het even opzoeken. Hij drinkt nu heel goed (thee met koeiemelk, water, diksap) Wij hebben ook een poosje moeten uitproberen waar hij het beste uit dronk. Fles, tuitbeker, rietjesbeker. Nu drinkt hij heel goed uit de rietjesbeker.

* opgezocht, wel een klein beetje anders als jouw situatie:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=68695

http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?t=38884&highlight=

16. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

Oct 31, 2006
    1,882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    Hoi, ben nieuw op dit topic, hoop dat ik met jullie mee kan kletsen, ben nml héééél erg trots op mijn meisje en mezelf. Na twee maanden bv geven bij de KA geweest, Eline kwam niet genoeg aan. Ze was maar 200gr in drie weken aangekomen en is al aan de kleine kant, dus was even niet leuk. De KA gelijk aangeraden om en om aan de fles te gaan.

Met kerst bij m'n schoonzus gezeten en schoonmoeder- en zus waren er ook voor dat Eline aan de fles moest.

En NEE, ik heb voor één keertje niet de adviezen van anderen opgevolgd en ben haar gewoon wat vaker aan gaan leggen, ze sliep nml zoveel (10-12 uur 's nachts) dat ik het idee had dat dat hetgene was dat mijn melkprouctie terug liet lopen. Nu maak ik haar dus om een uurtje of 11/12 wakker en dan om 4.00 weer...En raad eens? In één week 180 gr erbij!

Dus wilde ik hierbij even een hele dikke vinger opsteken naar mijn KA en mijn schoonfamilie die geen vertrouwen in mij hadden wat mijn dochtertje betreft!

Wat goed dat sommigen van jullie al zo lang bv geven, wil il eigenlijk ook wel, zeker omdat ik niet werk!

17. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Geweldig meid!
    Heel goed van je, dat je je eigen gevoel volgt.
    Je kan trots op jezelf zijn en op je meisje natuurlijk.
    Ik zou zeggen: op naar de 6 maanden.

18. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

Oct 31, 2006
    1,882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    Dank je wel Jingels, zou mooi zijn hè? ;)

19. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Goed hé Marieke! Zeker een reden om erg trots te zijn!

20. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Thnxs voor de tips... zal het idd maar gewoon moeten accepteren. Vandaag weer aangeboden maar krijg er echt niks anders in dan bv. Voelt ook wel een beetje als een verkapt compliment maar toch... zal voor hij aan het bier en de breezers gaat toch nog wel iets anders gaan drinken hoop ik.

Geweldig Marieke! Heel veel succes en plezier de komende maanden. Over het algemeen wordt het alleen maar leuker en makkelijker.

Share This Page