Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Littlebird

Dec 6, 2006
    55
    0
    0
    Studente en a.s. moeder
    Wat betreft het drinken uit de fles is mijn kleintje net een verrader, maakt niet uit wie hem geeft (al doet hij het tegenwoordig het liefst zelf) of waar.

Verder wil ik ook graag gaan rapleyen, maar ik zal nog even 2 maanden de strijd aan moeten met oma die vind dat hij toch al wel toe is aan wat anders...

2. hier dus ook rapley en net als ik hier al las, vind ik het ook geweldig.

Inderdaad, het is een knoeiboel, maar aan de andere kant zit Liene gewoon bij ons aan tafel, iedereen kan eten en niemand moet gevoerd worden. Is dus gezellig.

Ik doe gewoon een slab aan, een plastieke placemat op het tafelkleed en nadien gewoon alles in de was.

Gisteren waren we op restaurant geweest. Liene in een stoel daar, slab aan en ze heeft lekker brood gegeten en een beetje vis van mij. Dus dan is het echt super.

Over de commentaar op bv... hier zijn de meeste ook enthousiast, maar ik merk ook dat bij het minste 'probleem' het de bv is. Liene slaapt nog niet door... mijn bv zal wel niet 'straf' genoeg meer zijn.
    Liene geeft terug... beter kv geven.
    Enz.

Ook het cb (kind en gezin hier) hebben eens gezegd, toen Liene 3 maanden was (en volgens hun niet genoeg was bijgekomen) dat ik 's avonds een fles kv moest bijgeven. Nu had ik toevallig op het bv-forum gelezen dat een afplatting van de curve normaal is bij bv-kindjes. Dus kon ik dat als weerwoord gebruiken. Gelukkig.

Groetjes,
    Saartje

3. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Gelukkig inderdaad, Saartje! Maar... zulk soort dingen moet je maar net weten! Hoeveel moeders zouden er niet stoppen met bv vanwege zulk slecht advies van CB's en K&G?

Ik las net op het bv-forum dat iemand van het CB de opdracht kreeg naar 3x bv per dag te gaan... kindje is 6,5 maand oud :confused:! Dan ben je net begonnen met bijvoeden dat kan toch nooit! En bij mij was de arts gisteren zo positief, die vond het voldoende dat hij bv kreeg en goed groeide, ze vroeg helemaal niet hoevaak en hoeveel...

Zo'n verschil, ik kan er gewoon niet bij!

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Bij de meimama's kreeg iemand het advies om de melk dikker te maken door nutriton (heet dat zo) omdat de melk te waterigachtig was. Advies van CB !

En ik was bij het CB en vroeg hoe vaak je flessen e.d. moet uitkoken. Ik zei dat ik alvast wilde oefenen met een flesje voor als ik straks aan het werk was. Weet je wat die arts zei: je mag alle flesvoeding gebruiken die je maar wilt. Ik dacht wie heeft het hier over kv ? Nog nooit van kolven gehoord ?

5. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ze gaan er eigenlijk al standaard vanuit dat een vrouw KV geeft, het is gewoon de omgekeerde wereld! Die CB's moeten nodig eens naar een bijscholingscursusje ofzo, het moet niet gekker worden!

6. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

Apr 28, 2006
    2,084
    0
    0
    Noord Brabant
    Nou het CB geeft dus ook niet altijd goede adviesen hoor ik wel :( Vandaar dat ik mijn vragen ook gewoon hier stel :)

Ik moet over 8 weken weer gaan werken en wil dan gaan kolven. Het duurt dus nog wel even maar ik lees bij sommigen dat het kolven best tegenvalt dus ik dacht erover om nu alvast dagelijks 1 voeding te gaan kolven en die dan savonds als laatste voeding te geven (rond 23.00 uur). Ze drinkt nl heel makkelijk uit een fles dus ik denk dat ze uit een fles ook meer drinkt als avondvoeding als aan de borst want dan is ze vaak erg moe (moet haar nl meestal wakker maken en wakker houden :( )
    Zou dit kunnen of is het toch beter om haar de laatste voeding aan de borst te laten drinken en een ander tijdstip voor de fles te kiezen :(
    En hoeveel moet ikhaar geven? Ik gaf haar eerst meestal 100 cc en dat dronk ze goed op. Ze weegt nu ongeveer 4 kilo en eergisteren heb ik haar ook afgekolfde melk gegeven en toen dronk ze eerst 110 cc met gemak op en heb toen nog 40 cc bijgegeven omdat ze het zo snel op had.

Het moeilijke is dat Isa eigenlijk altijd heel tevreden is. Gaat niet huilen als je de fles/borst bijv al na een paar min weghaalt, ze geeft dus niet echt zelf aan dat ze nog meer honger heeft, als ze al een klein beetje gedronken heeft is haar hongergevoel blijkbaar al weg en maakt het haar al niet zo veel meer uit :confused: Moet ik haar dan net zoveel afgekolfde melk geven totdat ze echt niet meer wil (bij haar is dat meestal in slaap vallen :rolleyes: ) of toch maar een max aanhouden?

Oja en dan nog over het aanleggen van een voorraadje. Ik heb een heleboel flesjes gekregen bij mijn kolf. Makkelijkmet maatstreepjes en kunnen zo de diepvries in, maar hoeveel kan ik nu het beste in die flesjes doen? Volgens mij gaan de streepjes tot 120 cc maar past er ongeveer 150 cc in. Of kan ik beter bijv altijd er maar 100 cc in doen. Weet wel dat het op zich niet zoveel uitmaakt maar heeft er iemand ervaring mee wat het makkelijkste werkt. Want ik weet nu nl nog niet hoeveel ze straks over 8 weken zal drinken....
    En maakt het voor de kwaliteit/voedingsstoffen eigenlijk iets uit dat ze dan bijv over 8 weken melk van vandaag krijgt. Maw zit er in de melk altijd dezelfde benodigde stoffen of past dat zich ook aan als je beby ouder wordt ?

7. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

Nov 5, 2006
    430
    0
    0
    Paar antwoorden:

- Sommetje om te kijken hoeveel borstvoeding je in het flesje moet doen (is slechts een richtlijn) iets meer of minder is niet erg:

Gewicht van het kind in kilo's vermenigvuldigen met 150. Dit vormt dan de totale hoeveelheid die kinderen op een dag ongeveer binnen moeten krijgen. Dit getal deel je dan door het aantal voedingen op een dag.

- Ik vries mijn melk in in ijsklontzakjes (blauwe, bij de doorzichtige zie je niet of er nog plastic in de melk zit) Als je het in bakjes doet zou ik verschillende porties maken, niet alleen grote want als je te veel ontdooid moet je het weggooien dat is zonde. je kunt ook een diepvrieszakje in de bakjes hangen, in de vriezer en als het bevroren is zakje eruit en het bakje kun je dan opnieuw gebruiken, scheelt veel ruimte in je vriezer. Ontdooien bevroren zakje weer in het bakje en ontdooien in de koelkast. Puntje eraf knippen en zo de melk eruit gieten.
    Het is even zoeken wat je zelf het prettigst vind om in te vriezen. Ik heb wel vier verschillende systemen gehad :D Ijsklontzakjes vind ik nu het handigst.

- Melk mag je in een grote vriezer 6 maanden bewaren. Voedingswaarde wordt wel iets anders maar dat is niet zoveel anders dat je het niet kan geven.

8. spijkervrouwtje

Apr 28, 2006
    2,084
    0
    0
    Noord Brabant
    ja dat rekensommetje had ik ook al eens gehoord. 4 kilo x 150 = 600 cc gedeeld door 6 voedingen is dus maar 100 cc per keer. Das dus niet zoveel als je kijkt dat ze eergisteren 150 cc zo wegtutterde :rolleyes:

hmm ijsklontzakjes heb ik gepobeerd maar vond ze niet handig. akje zat niet vol dus in de diepvries werden het bij het neerleggen allemaal halve bolletjes :( maar gewone depvrieszakjes kan ik ook nog wel gaan ptoberen in combi met bakjes dan.

9. missgwen

missgwen Bekend lid

Apr 23, 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    spijkervrouwtje
    mijn zoontje drinkt afgekolfd melk
    en ik laat hem drinken zoveel hij wil
    eerst dronk hij veels te weinig volgens de richtlijnen en nu weer teveel
    kijk of ze goeie plas/poepluiers heeft en gewoon wakker is net zoals anders
    zal haar gewoon laten drinken wat ze wil
    je kunt ook niet zien wat ze uit de borst haalt

10. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    De tip: als het zakje niet helemaal vol is houd je het rechtop en dan hang je het deel wat leeg is zeg maar over de rand van de vriezer ofzo (als je van die lades hebt), lade dichtdoen en de melk blijft onderin. Na een paar uur kan je het dan gewoon in je vriezer leggen, verder gebruik ik schildertape waar ik de datum opzet en de hoeveelheid.

11. spijkervrouwtje

Apr 28, 2006
    2,084
    0
    0
    Noord Brabant
    oh dat is nog wel een goeie tip, heb nog genoeg van die zakjes dus dan kan ik daar nog wel mee vooruit ;)

12. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik heb nog van mn kolf van die knijpdingetjes liggen, dan vouw ik als t ware t ijsklontzakje na t vullen in de lengte in 3en en dan zo'n knijper er op. Dan kan ik m gewoon neerleggen in principe..

13. Assepoester

Assepoester Bekend lid

Jul 24, 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Voor de papa-band kolf ik ook altijd een voeding af, zodat hij die kan geven uit een flesje. Ze mag dan zoveel drinken als ze wil, net als aan de borst. Van de wijkverpleegkundige hoorde ik dat als ze alles opdrinkt, wel meer mag hebben. Ze drinkt nu ong. 170cc mm, dus maak ik ong.180cc klaar en gooi het laatste beetje weg. Zo weet ik in ieder geval dat ze genoeg heeft gehad.
    Ze krijgt het flesje 's avonds, de laatste voeding. Uit een flesje drinkt ze makkelijker en ze slaapt het heerlijk op. Ik maak haar wel om 24.00 uur wakker voor het flesje, anders komt ze om 4.00 's nachts en nu slaapt ze tot 8-9 uur.

14. Niet meer actief

Dag Dames,

Ik heb f maar 4 weken bv gegeven jammer genoeg! Maar als ik ooit een 2e ga krijgen dan ga ik me er ook veel meer in verdiepen met manlief samen.

Ik voel me nog vaak schuldig, maar het is bij mij een feit! Ik heb ook echt niets meer.

Ik kon voor 2 weken geleden niet eens meer kolven zon pijn had ik aan mijn borsten, nu bleek ook wel dat de klieren verstopt waren waardoor het ontstoken was. Ik kon dus niet meer kolven, maar als ik kolfde kwam er nog maar 10 a 30 cc uit per kolf beurt. daar kon ik me kind dus niet mee voeden.

Toen heb ik een "regeldag" ingeschakeld op advies van een van de mei mama's maar ook dat zette geen zoden aan de dijk helaas had over een hele dag circa 90 cc afgekolfd :(

En toen ben ik gestopt omdat het te pijnlijk was voor mij om het ook nog langer aan te zien vanaf dat moment nooit meer gekolfd noch aangelegd en wat denk je.... geen stuwingen, geen lekkende borsten of wat dan ook het is gewoon weg.

Dus achteraf gezien had ik mijn jochie dus niet kunnen voeden denk ik dan.

Maaaaaaaaar mocht er dus ooit een 2e komen neem ik gewoon Jingels in dienst ;) zij gaat het mij dan maar eens piekfijn uitlegen en leren.

De mama's die nu nog bv geven TOP! jullie zijn echte bikkels, want menigeen hadden het dus ook echt al opgegeven als ik sommige verhalen zo lees. Applausje waard en een pluimpje voor jullie!

15. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ahhhhh onzewonder, wat lief dat je het zegt.
    Onzewonder voel je niet schuldig, je hebt Joaquin 4 weken lang jouw melk gegeven, en dat heb je prima gedaan. De *eerste* vaccinatie heeft hij daarmee gehad, en dat is heel belangrijk.

P.S. Nemo weet er nog meer van dan ik hoor :D

16. Niet meer actief

Nou Nemo jij bent dan zeer zeker ook van harte welkom :)

hoe meer zielen hoe meer info hoe meer vreugd zullen we maar zeggen :)

17. Judy77

Judy77 Fanatiek lid

Aug 31, 2006
    1,699
    0
    0
    Hier een fv mama....maar ik moet toch even reageren, want mijn klomp breekt wederom als het om cb's gaat!

Mijn dochter is twee maanden te vroeg geboren. Ik heb haar na vier weken zh mee naar huis mogen nemen, waar ze twee voedingen aan de borst lag en de rest afgekolfd, eerst via sonde, daarna via flesje. Eenmaal thuis gaven we fulltime bv, maar Mirthe trok dit niet. Van het cb moest ik door blijven zetten, dus dat hebben we dan ook gedaan. Na twee weken ellende (Mirthe viel al in slaap als ze mijn tepel zag, dronk dan 5 cc om een half uur later weer wakker te worden enz....resultaat: een oververmoeid kind) ging het echt niet meer langer en door het advies van het cb om te blijven proberen, wilden mijn borsten ook geen melk meer geven aan het kolfapparaat.

Toen Mirthe uit het zh kwam, wilden mijn borsten maar al te graag melk produceren aan de kolf. Had het cb gelijk aangeraden te blijven kolfen in plaats van doorzetten met fulltime bv, dan hadden we misschien een tijdje zo door kunnen gaan tot Mirthe groot genoeg was om toch alles uit de borst te drinken....

Natuurlijk ben je daar zelf ook bij, maar die adviezen? Ik snap er niets van. Des te meer snap ik niet dat jullie juist de tegenovergestelde adviezen krijgen. Eerst hoor je 6 maanden lang dat bv het beste is en ben je bijna een slechte moeder als je dat niet geeft (zoek op de websites van Nutrilon, Kruidvat of Friso maar eens naar zuigelingenmelk, niet te vinden, alles gaat over opvolgmelk en borstvoeding). Ben je die 6 maanden doorgekomen, dan is het CB zeker van mening dat je klaar bent!

Waarom laat het cb toch niet meer aan jouzelf en jouw kindje over! NIet gelijk conclusies trekken!
    Ik krijg ook tegenstrijdige adviezen van de arts en de verpleegkundige in het cb. Gelukkig loopt Mirthe nog onder controle bij de kinderarts in het ziekenhuis, daar heb ik tenminste wat aan!

Maar goed, mijn lange verhaal weer kort makend: Ik vind het erg knap dat jullie al zo lang bv geven en zelfs werkend nog doorgaan! Applaus! Jammer genoeg is mij dit niet gegeven bij dit kindje, wie weet ooit bij een volgende....maar goed, gelukkig ben ik zelf (ook te vroeg geboren) met fv groot geworden, dat lukt Mirthe inmiddels ook aardig...

Ik hoop dat jullie het niet erg vonden dat ik ff inbrak hier.....

18. Niet meer actief

@Judy ik begrijp helemaal wat je bedoeld wb CB ze weten af en toe echt niet wat ze doen daar geloof ik. Hun voelen zich wat dat betreft echt de beste mensen die alles het beste weten mbt kinderen nou niet dus!

Je moet echt je eigen weg volgen, en als ik nu iets heb bel ik me huisarts op en die weet ook wel raad.

19. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Judy77: ja die CB's :evil:. Ik vraag ze wel eens om advies maar als het mij niet aanstaat luister ik er gewoon niet na.
    En mischien een tip voor jou voor de volgende keer. Gewoon een nummer van een LK bij de hand hebben en die gelijk bellen als er problemen zijn niet eerst zelf aanmodderen. Ik heb zelfs van te voren contact gehad met LK omdat ik problemen verwachte. Veeeeel beter dan het CB.
    Jij hebt in elk geval je best gedaan !

@onzewonder: volgend keer gewoon weer met goede moed beginnen, komt vast goed dan !

Hoe lang willen jullie trouwens doorgaan dames ? Ik ging eerst voor het halfjaar. Nu wil ik echt zo lang mogelijk door gaan.

20. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier zo lang mogelijk.... zal denk ik nog wel een poos duren aangezien hij nogsteeds vol overgave drinkt en flesjes ed. weigerd. Mn dochter hielt het na 10 mnd gezien maar zij is heel anders. Veel drukker ondernemender, toen ze leerde lopen met 10 mnd had ze geen interesse meer in mn borst. Maar mn zoon is veel rustiger, drinkt beter, minder problemen dus als hij bepaald zelf wel waneer het genoeg is.

Ik ben al lang geleden opgehouden met advies inwinnen bij het cb. Ik neem standaard alles met een flinke korrel zout. Ze helpen meer moeders de put in wbt bv dan dan ze hulp bieden en als ik daar kom je... het gaat alleen maar over fv. Ze nemen uitgebreid de tijd om schema's te maken voor fv maar zt je met een bv probleem dan wordt al gauw bijgehaald dat je ook wel voor dei 6 mnd wat anders kan bijgeven of kan overstappen op fv. Bizar want eigenlijk zijn ze verplicht bv aan te bevelen en daar ook kennis over te hebben. Als ik niet zelf had uitgevogeld waar je wel aan goede info kan komen was de bv algauw gestopt (vooral bij de eerste, dan ben je toch wat onervarender) Enne de rapleymethode destijds met mn dochter.... hadden ze nog nooit van gehoord. "Later mogen ze idd wel stukjes maar je begint toch wel met gepureerd he ivm verstikking..." Aaaah ongelooflijk! Heb toen het www adres van het bijvoedingsforum opgeschreven zdat ze het zelf konden nalezen... verder nooit meer wat over gehoord. Volgende week moet ik er weer heen en dan zullen ze wel weer beginnen over bijvoeden... ben benieuwd of ze me nog kennen.

Voor de overige die geinteresseerd zijn in Rapley
    http://www.network54.com/Forum/382080
    http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/introductie_van_bijvoeding.html#lees

Share This Page