Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Hey marieke, je mag zeker trots zijn op jezelf. Lekker vol blijven houden en laat je schoonloeder maar kletsen.

Ik ben hier ook nieuw. Marijn is mijn derde en ook de eerste twee hebben bv gehad. Alleen met hun ben ik met 4 maanden al begonnen met bijvoeding en daardoor liep de bv snel terug en was het op met 6 maanden. Ik wist toen ook weing van bv en iedereen zei wat anders dus ben ik ook gestopt. Ik was nooit super pro bv maar door dit forum en het internet ben ik een stuk wijzer geworden. Ik wil nu dan ook 6 maanden volledige bv gaan geven. Ik hoop hier nog veel tips en adviezen te kunnen vinden mocht dat nodig zijn.

2. Sembo

Sembo Actief lid

Dec 28, 2007
    403
    0
    0
    Hoi allemaal, ik ben ook nieuw hier en ik hoop dat ik met jullie mee mag kletsen :D

Ik heb een zoontje van bijna vier weken en ook ik geef borstvoeding. Ik vond het ook zo vanzelfsprekend dat ik BV zou geven, mits het zou lukken natuurlijk. Ik was ook echt verbaasd dat mensen aan me vroegen of ik BV of KV zou geven. Ieder zijn eigen keus natuurlijk, maar als ik dit voor mijn baby kan doen: heel graag!
    En gelukkig gaat het ook goed, hij drinkt vanaf het begin erg goed aan de borst, komt lekker aan ook.
    Ik wil dan ook zo lang mogelijk doorgaan met BV.

Groetjes Joos

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mariekebalm en Nynke, welkom hier! En succes met het voeden!

Hier gaat het prima! Gisteren weer een bezoekje gebracht aan het consultatiebureau. Kleintjes zijn "super goed" gegroeid. Of eigenlijk Malou weer super goed en Ruben gewoon goed! Malou weegt nu 2910gram en Ruben weegt 2690gram. Dus, in 10 dagen is Malou 210gram aangekomen en Ruben 125gram aangekomen. En allebei 1 cm gegroeid. Dit keer zelfs tegen mij geen gezeur over het geven van flesjes. Heb dit keer wel verteld dat we geen flesvoeding meer gaven, en ze snapte niet dat ze toch zo goed gegroeid waren. :p Nou, ik weet het wel! Mijn melk is gewoon veel beter om van te groeien en lekkerder! :)

4. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Bolbuikje, netjes hoor!

Nynke, Sembo leuk dat jullie ook hier mee komen kletsen!

5. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    @Bolbuikje: super zeg dat je zo hebt doorgezet. Heerlijk dat je kindjes zo goed groeien op je bv. Laat het cb maar lekker denken.

@Sembo: fijn dat de bv zo goed gaat. Dat maakt dat het makkelijk is om door te gaan vind ik.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Sembo/Joos, natuurlijk ook welkom hier! En succes met voeden! Fijn dat het zo goed gaat joh, en dat de kleine goed aankomt. Had je berichtje net gemist! :oops: . Jij plaatste het terwijl ik mijn bericht aan het typen was!

Jopie, bedankt!
    Nynke, bedankt! En zo is het, laat ze maar lekker denken! ;)

7. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

Mar 28, 2007
    2,397
    0
    0
    Hoi, ik ben ook nieuw hier en wil lekker meekletsen over BV! Zeker omdat ik de enige in mijn omgeving ben die BV geeft en dat terwijl er veel baby'tjes zijn geboren de laatste tijd. De reacties zijn extreem: of ze vinden het geweldig of vinden het maar vreemd! In beide gevallen loop ik wel tegen veel onbegrip aan, want onbekend maakt tenslotte onbemind.

Even voorstellen: mijn naam is Esther, 29 jaar, mama van Vincent, 7 weekjes, geboren met 37 weken zwangerschap. Hij krijgt sinds zn geboorte volledig BV, maar na 3 dagen bleek dat hij niet voldoende zuigkracht/reflex had om voldoende te drinken, dus na een hoop kunstgrepen (vingervoeden, hulpset etc) heb ik 2 weken volledig gekolft en gevoed via de fles. Gelukkig kwam hij uiteindelijk weer aan boob terug! Nu probeer ik 1x per dag te kolven om en voorraadje op te bouwen voor als ik weer aan het werk ga.

8. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Meiden, welkom!
    Wat leuk, andere fanatieke borstvoedende mama's!
    Kunnen er niet genoeg zijn.

9. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Welkom allemaal.

10. Niet meer actief

Hey Esther, gezellig je ook in dit topic te zien! En ook de andere nieuwe meiden, welkom!

Hier gaat t voeden weer helemaal prima. Ik ben een paar dagen grieperig geweest en daardoor leek ik wat minder voeding te hebben. Dus heb 2 keer een flesje uit mn kolfvoorraad gegeven, zodat ze in elk geval genoeg binnenkreeg. Ik wilde eigenlijk gewoon meer aanleggen om t op gang te houden, maar dat lukte helaas niet, voelde ik me te slap voor. Maar op deze manier is t dus goed gelukt, ik was blij dat ik al wat gekolfd had.

Bolbuikje, wat fijn dat je kids het zo goed doen. En lekker gewoon op je bv! Ze stonden zeker raar te kijken daar, je hebt groot gelijk dat je je eigen gevoel gevolgd hebt hoor, jij bent hun mama en niet het cb!

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Esther, jij ook welkom hier!
    Joldeg, dat hebben jullie toch mooi opgelost zo! Zo zie je maar waar je 'voorraadje' goed voor is. ;)

12. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik geef ondertussen alweer bijna 8 maanden BV, en het gaat nog steeds super.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hej Jingels! Voor jou natuurlijk ook een dikke pluim! 8 maanden is niet niks! Goed hoor! Dat je nog lekker lang mag voeden! Hoe staat het ondertussen met de rapley?

14. Sembo

Sembo Actief lid

Dec 28, 2007
    403
    0
    0
    Inderdaad Nynke, als de borstvoeding goed gaat is het ook makkelijker om door te gaan. Ik had op een gegeven moment wel een tepelinfectie, zo dat deed me toch een pijn als hij aan de borst kwam! Toen dacht ik ook: laat dat plies snel overgaan anders is BV ineens een stuk minder leuk!

Jingels, acht maanden BV alweer, jammer genoeg hoor je dat niet vaak meer.

Joldeg en Ester, grappig om jullie hier tegen te komen. Ik heb namelijk een poos meegelezen bij de november mama's. Niets geschreven alleen met jullie meegekeken :oops:
    Dus ik weet alles over jullie hahah nee joh, maar het was wel leuk meelezen, zo heerlijk herkenbaar allemaal!

Ik heb nog nooit gekolfd, is het waar dat het aan te raden is om daar toch een keer mee te beginnen om de baby aan de speen te laten wennen?

15. Niet meer actief

Sembo, wij kregen als advies om tussen de 4 en 6 weken te beginnen met het wennen aan de speen, maar ik geloof dat de meningen daar over verdeeld zijn. Ik heb zelf bij een week of 4 voor het eerst een flesje gedaan en dat ging prima, ze neemt t flesje goed en mn borst ook nog. Ik heb een week lang elke dag gekolfd om wat voorraad aan te leggen en kolf ik nog maar af en toe.

Grappig dat je Esther en mij 'kent' van de novembermama's.

16. Sembo

Sembo Actief lid

Dec 28, 2007
    403
    0
    0
    Joldeg, ik ga van de week ook beginnen met kolfen. Eerst een apparaat inslaan, is ook wel handig :D Mijn vriend verheugt zich enorm op het geven van de fles, al is het maar een paar keer.

17. appeltje

appeltje Niet meer actief

Mijn zoontje heeft het rs-virus opgelopen en heeft 2,5 dag in het ziekenhuis gelegen. Vanmiddag zijn we weer thuisgekomen. Gelukkig heeft hij een sterk lijfje en flink wat reserves, dus hij kan de rest thuis - met de nodige medicatie - uitzieken.

Maar wat was ik blij dat ik borstvoeding geef. Hij kon na alle vervelende onderzoeken, druppels,vernevelkapjes en pufjes weer heerlijk tot rust komen aan de borst. Ik had zo met hem te doen en kon gelukkig dit stukje gezondheid aan hem geven (en een hoop liefde natuurlijk).

Overigens is mij meerdere malen gevraagd door huisarts, kinderarts of verpleegkundige:
    - Wanneer was zijn laatste fles?
    - Welk merk poeder gebruiken jullie?
    - Hoeveel mililiter drinkt hij normaal?
    - Mogen we hem bijvoeden met hypoallergeen? (neeeee! wat denk je zelf... heb mijn borsten bij me, een kolf en een vriezer thuis vol melk...)

Wat mij opviel is dat ik de enige bv-moeder was op de afdeling. Al die kleine prematuurtjes zaten allemaal aan de kunstvoeding... :cry:

18. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Het is verbazingwekkend hoe weinig er bekend is over BV in de medische sector.
    Appeltje, je hebt het prima gedaan! Wees blij dat je bv geeft, dan is je kindje er veel sneller bovenop.

19. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

Mar 28, 2007
    2,397
    0
    0
    Hihi Ilse, jouw opmerkingen in het novembertopic over andere forums waren eigenlijk de aanleiding om hier eens een kijkje te gaan nemen ;)
    Leuke avatar heb je trouwens!

En Sembo, voor wat hoort wat...jij " kent" Ilse en mij al....nu willen we jou natuurlijk ook leren kennen, hihi ;)

Allemaal trouwens bedankt voor het hartelijk welkom hier!

Appeltje, wat zielig voor je kleintje om zo ziek te zijn. Maar zeker een van de voordelen van BV, dat je er zo kunt zijn voor hem :D

Na de bevalling is VIncent 1 dagje opgenomen geweest in het ziekenhuis en ik moet zeggen dat ze daar supergoed op de hoogte waren van BV en er ook naar handelden! Ik werd per direct ook opgenomen, zodat ik bij hem kon zijn voor de voedingen en werd iedere keer naar de kinderafdeling geroepen als Vincent honger had, werd geholpen met aanleggen en tussendoor kolven om de boel te stimuleren en kon altijd met alle vragen terecht. Echt petje af voor dat specifieke ziekenhuis! En voor de belangstellenden: het is het Van Weel Bethesda Ziekenhuis in Dirksland :D

20. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    @Appeltje: fijn dat Kevin weer thuis is. Ik hoop dat hij snel opknapt. Jammer dat het zh er al van uit gaat dat je fv geeft.

@Jingels: 8 maanden al weer. Goed hoor.

@Nieuwe meiden: welkom hier.

Even een vraagje: ik voed op verzoek en een ritme hebben we niet. Maar hoe doe ik dat met kolven op mijn werk? Gewoon zelf aanvoelen waarneer of om de 4 uur gewoon?

Share This Page