Inderdaad! Bij ons op borstvoedingscursus gaven ze dat ook als voorbeeld. Moesten we opchrijven hoevaak je die dag zelf iets te eten of te drinken had gehad.....Nou, geloof me, iedereen kwam ruim boven de 10 keer hoor. Dus waarom mag een baby dat niet? Soms willen ze ook alleen even een klein slokje, prima toch? Dat ontzeggen we een ander toch ook niet?
Dag Dames, Nou, ik lees hier nu een paar dagen mee dus zal me even voorstellen. Ik ben Ready, eerst ready voor een kindje, ready voor BV en inmiddels weer ready om te gaan werken (hoewel? ). Mijn zoon is inmiddels al weer bijna 3 maanden. Maandag mag ik weer beginnen dus ik ben nu aan het zoeken naar info over hoevaak/hoeveel kolven, hoeveel meegeven en hoe omgaan met voeden op verzoek op het KDV. Lastig allemaal hoor, maar ik vertrouw er maar op dat we ons ritme wel zullen vinden. Ik ben niet een heel aktieve forumschrijfster maar ik lees altijd graag mee met de ervaringen en vragen van anderen. @ Appeltje. Ik ken je nog van de oktobermama's en lees natuurlijk je mans blog nog. Wat vervelend zeg voor jullie en Kevin! Sterkte en ik hoop dat hij snel opknapt! Groetjes!
Ready, jij ook welkom. Ik hoop dat je hier de informatie kunt vinden die je zoekt. Ik kan hem je niet geven. Misschien over een tijdje, maar dan is het al te laat voor je. Joldeg, hihi, dalijk komt de melk nog uit 'r oren als je moeder er zoveel melk in wilt hebben. 8) Jopie, das inderdaad een goeie! heeft ie vast geen antwoord op. En ik, ik zit hier met een klein jongetje dat al vanaf dat het eigenlijk bedtijd was bij mij wil liggen, steeds drinken, en verder niks. Alleen huilen/krijsen en dan maar weer drinken . We zijn maar lekker samen naar beneden gegaan zodat papa zn zusje wel lekker kunnen slapen. En nu zitten we dus al heel tijdje samen te computeren . Tja, je moet iets he
Ja, dat herken ik.... al heb ik het op de tepel alleen. In mijn geval is dat het syndroom van Raynaud. Een soort wintertenen en - vingers, maar dan in je tepel. Dat komt door een vaatvernauwing waardoor er tijdelijk geen bloed in komt. Bij mij deed het hels pijn (tot 2 uur na de voeding), maar mijn spruw over is en ik een vitamine B6 kuur heb gedaan, doet het geen pijn meer. Het wordt nog wel steeds wit.
Ready, welkom hier, gezellig Ik kan je ook nog geen antwoord geven. Ik kolf nog niet. Ga ik heel binnenkort mee beginnen en dan komen mijn vragen hoor Barbabintje, heel irritant! Ik kan me voorstellen dat je je zelf stond op te vreten. Ik kan daar ook helemaal niet tegen, maar ik word meetstal achteraf pas kwaad. Idd een goeie van jou Jopie! Ik trouwens ook helemaal niet tegen de mensen die zeggen:' Ik deed het zus en zo en dat werkte.' Ieder kind en iedere situatie is toch anders!
Ik wens iedereen een heel mooi, gezond en liefdevol 2008, samen met het gezin! Joldeg, ik zou het gewoon op die vijf voedingen houden. Als ze honger heeft vraagt ze vanzelf wel om meer lijkt, maar zo denk ik erover haha.
Appeltje, dat klinkt pijnlijk en naar! Hoop voor je dat het snel beter wordt! Bij mij doet het geen pijn, maar ik heb wel snel last van winterhanden (maar dan niet zo ernstig dat ze blauw worden), dus misschien is daar een verband tussen. Ik houd het in de gaten en vraag het vrijdag bij de HA nog even na (daar moet ik toevalling naartoe voor mn anti-conceptie). Dank voor ja antwoord, in ieder geval! Ik heb weer een mooie in het rijtje " goed bedoelde, maar stomme adviezen" (komt namelijk van een flessenmama, die zich duidelijk niet heeft verdiept in BV, maar wel net alsof doet): Om Vincent door te laten slapen, moet ik gaan afkolven en dan de fles geven met een schep rijstebloem erdoor. Toen ik vroeg hoe ze dat wilde rijmen met "op verzoek voeden", hoe ze dacht dat mijn borsten 's morgens dan aanvoelen en wat de risico's zijn voor de melkproductie, viel ze eerst even stil om vervolgens te zeggen dat ik dan alleen mezelf er mee had, omdat hij dan nooit zou gaan doorslapen Ik heb maar gezegd dat alle kinderen uiteindelijk wel doorslapen en dat ik het niet echt belangrijk vond dat Vincent nu al doorslaapt. Volgende opmerking: Vincent kwam op een avond daar alweer na een uurtje. Volgens haar moest ik rekken, maar die opmerking heb ik gewoon maar genegeerd. Daarna kreeg ik een hele verhandeling dat ik eerst maar eens moest checken of mijn melk wel vet genoeg was, want hij was duidelijk niet verzadigd Ik vroeg (voor de grap eigenlijk) hoe ik dan moest checken hoe vet de melk was. Antwoordt ze serieus dat ik een beetje met de hand eruit moet kolven en dan voelen tussen de vingers en de kleur bekijken! Whahahahahaha wat een onwetendheid! Maar dit soort gesprekken komen jullie vast ook wel bekend voor?
Overigens doet Vincent het geweldig goed. Hij clustert voornamelijk in de ochtend en soms in de avond, op de dag en in de nacht zit er zo'n beetje 4 uur tussen. Soms in de nacht wel eens 5 of 6 uur. Dat is toch praktisch doorslapen?!
Ben ik ook weer eens. Allemaal nieuwe namen, leuk zeg! Hier gaat het wel prima. Ga in de 3e fles minder mm doen, rond zijn verjaardag (over 2 weken dus ) wil ik die eraf halen, maar dat wil ik niet te abrupt doen. Dan gaat hij zijn 2e levensjaar in met 3x 150cc mm! Ongelofelijk, wie dat de eerste maanden had gezegd, had ik voor gek verklaard !
Klinkt prima hoor Esther! En die opmerkingen..kwestie van groene zeep op je schouders en af laten glijden. Angelina komt overdag om de 3 a 4 uur en snachts wordt het nu steeds langer, gisteren liet ze er zelfs 8! uur tussen, vannacht weer 7. Dus ben daar wel erg blij mee natuurlijk
Sembo, fijn dat het zo goed gaat! Hou vol hè? El slim om ze te laten wennen aan een speen denk ik, die van mij pakt dus geen enkel flesje hè... Bolbuikje: Jeetje, wat goed zeg, dat jij bv geeft! Zal wel niet altijd even makkelijk zijn zeker, met twee...Fijn dat ze zo goed aangekomen zijn! Lekker laten l*llen die handel als ze over flesjes beginnen! Heej, Nynke, jij ook hier? Iedereen: bedankt voor het warme welkom! Joldeg, je productie regelt zich wel weer, net als die van mij...Ik moet morgen toch langs vk voor de bekkenbodemspiertrainig en die kan hier een receptje voor huur van kolf uitschrijven en dan krijg je een dubbele pomp en alles wordt vergoed door de verzekering, erg fijn! Jingels, 8 mnd goed zeg! Gefeliciteerd! Appeltje, ziekenhuizen, praat me er niet van ....Pffff....Kevin, zet 'm op kereltje, word gauw weer beter! MiniUs, geef jij dan altijd de borst als je kindje huilt? Die van mij gaat spugen als ze te snel wat krijgt en huilt erg veel...Dat lukt dan toch niet? Doorslapen: Eline slaapt al sinds dat ze twee weken of zo was 10-12 uur door 's nachts. Laat dat nou net het probleem zijn...Mijn melkproductie loopt hierdoor achteruit en ze groeit niet goed, nu ik haar één tot twee keer wakker maak 's nachts groeit ze veel beter. Ze is alleen niet rustiger overdags...Pfff Barbabintje, tja, anderen zullen altijd "beter weten" hoe jij met je kindje omgaat...Lastig hè? Denk dat we als moeders dan toch op onze strepen moeten staan. Enneh 3 uur is ook hier erg lang hoor, overdags! En ja, 5-6 uur 's nachts is doorslapen! Bolbuikje: Is ie vast aan het regelen, heb net ook twee van zulke dagen achter de rug...
Wat leuk allemaal nieuwe mensen in dit topic ! @Stranger: toppie dat jij het zo volhoudt ! En al bijna 1 jaar. @Mariekebalm: jij moest van de ka toch een flesje geven voor de groei ? Moet je ook terugkomen bij die ka ? Kun je hem/haar mooi uitleggen hoe jij het doet zonder flesje ! @Barbabintje: officieel heet het doorslapen als je kindje 5 uren achter elkaar slaapt. Dus idd Vincent slaapt door. En jouw kindje al rijstebloem geven Dat is al bijvoeding dat wordt niet geadviseerd voor de 6 maanden en jou kindje is nog maar een paar weken. En hier helpt het trouwens ook niet om pap te geven voor het slapen. Heb idd ook eens een gesprek gehad met een collega over te weinig voeding in de melk. Nou mijn oren klapperden van de fabels waar zij in geloofde. @Ready: ik kolf 2 of 3x per werkdag. Ik denk dat je gewoon wat moet proberen en zo jouw ritme vinden. Je weet wat je rechten zijn ?
Yep, moest zelfs om en om fles en borst doen, dus als ik dat advies opgevolgd had, had ik nu geen melk meer over gehad...Gelukkig maar dat ze de fles niet pakte... Ga kijken of ik niet door de HA gevolgd kan worden, heeft ook KA op zijn naamplaatje staan nml... Wil echter wel proberen om te kolven en dat per fles te geven, aangezien ik van de zomer weer op de camping wil werken...Lijkt ver weg maar als mijn meiske dan niet aan de fles wil heb ik een enorm probleem. En ik wil gewoon zo lang mogelijk bv geven en weet zeker dat ik op mijn werk kan kolven op een rustig moment!
Zo, dit is lastig zeg, al die nieuwe namen. en al is het nog zo kort geleden, ik heb moeite om te bedenken hoe het in het begin ook alweer was... ik las iets over kolfvragen? kan het iets specifieker? ik kolf alweer 5 maanden op mn werk (euh... tot nu want ik ben nu werkloos ) dus laat maar horen? ik heb nog steeds maar weinig fabels over bv gehoord van mijn omgeving. oja, wel een keer van iemand die dacht dat dr melk niet goed was omdat t blauw was. en een keer iemand die vroeg of ik nog wel genoeg had. mensen beginnen nu wel vaker te vragen of ik nog steeds voed en verbazing daarover te uiten maar meestal niet vervelend. haha, moet ook zeggen dat ik wat snel in de verdediging schiet en meteen als ze wat vragen uitleg dat wij het allebei prettig vinden. oja, joldeg, Jonathan ging ook al snel maar 5 voedingen vragen en doorslapen (na 8 weken ofzo) maar kwam toen wel een periode wat weinig aan. heb toen toch maar weer wat vaker aangelegd overdag. dus ja, vroeg doorslapen is niet altijd handig. mijn ervaring is trouwens dat iets door de voeding niets uitmaakt en ik zou dat zeker zo vroeg nog niet doen. en jee stranger wat gaat dat hard, nog maar 2 weken!
Bedankt voor het welkom heten allemaal. @Joldeg: fijn dat je een voorraadje had idd. Ben je weer opgeknapt nu? Als Angeline het goed doet op 5 voedingen zou ik het zo laten. Mocht ze toch gaan afvallen oid kan je altijd wat vaker aanleggen. @Sembo: ik ben begonnen met kolven en flesje aanbieden toen Marijn 6 weken was. Gelukkig gaat het kolven goed en wou hij prima de fles pakken. @Minius: ik denk dat ik ook maar 2 keer ga kolven. Mijn lijf geeft wel aan waarneer gok ik zo. @Bolbuikje: je werkt vast bij een tandarts? Thanks voor de info. Hoe gaat het nu met Ruben? Wil hij alweer goed slapen? @Esther: lastig zo'n schoonvader. Idd bekende verhalen. Ik word zo moe om steeds weer hetzelfde verhaal te doen. 5 a 6 uur vind ik ook uitslapen hoor. Marijn komt overdag zo om de 3a4 uur en s'nachts zit er soms 5a6 uur tussen. @Stranger: al weer bijna een jaar. Goed hoor. @Ready: welkom hier. Ik ben ook zoekend naar een ritme qua voeding/kolven etc op het werk. @Marieke: ja ik ook hier. Knap dat je het zo goed volhoud hoor met Eline. @Geke: ik werk onreglmatig en voed op verzoek. Waarneer kan ik dan het beste kolven? Hier gaat alles goed. Marijn gaat s'nachts al wat langer slapen. Rond 23.00 uur komt hij voor een voeding en dan rond 5.00 uur weer. Heerlijk pak ik toch wat meer uurtjes achter elkaar. Nou heb ik het geluk dat Marijn in 7a8 minuten klaar is en ik slapend voed zo ongeveer. Het maakte me eerst erg onzeker dat hij maar zo kort dronk maar Marijn doet het er prima op dus hij zal best de goede melk binnen krijgen neem ik aan. Hier leverd het voeden op verzoek ook rare blikken en reactie's op. Ik probeer maar tot 10 te tellen en me er weinig van aan te trekken.
ha nynke, gaat goed dus. tja, wanneer kolf je, doe gewoon wat handig is voor jou en aat er niet al te veel tijd tussen zitten in het begin. als ik werkte voedde ik meestal 's ochtends om 7.00 ongeveer en dan om 11.00 kolven en om 15.00 kolven en om 18.00 weer thuis voeden... ongeveer dan, er zat wel es een half uur speling in. er zijn ook moeders die 3x kolven als ze bij 2x niet voldoende opbrengst hebben. ach, je wordt er vanzelf handig in en dan doe je wat voor jou het beste is. oja, je herinnerde me nog aan iets wat ik nog wilde vragen: bolbuikje: begrijp ik goed dat ik dan maar 1x per dag tanden hoef te poetsen? (bij Jo dan he?!) ik was van plan netjes 2x daags te doen... trouwens, voel nog niets van het tandje, iemand vroeg dat. waar ik wel last van heb de laatste tijd is een knijpend handje: Jo is aan het ontdekken hoe melk uit een tepel/flessenspeen komt en knijpt als ie de fles krijgt in de speen zodat de melk eruit komt... maar hij doet dat ook bij de borst, en verbreekt zo telkens het vacuum en bovendien is het erg pijnlijk! Ik probeer het hem maar af te leren maar vandaag zei ik heel hard en gemeend AU en daarop begon hij gelijk te huilen
Wat een nieuwe namen, ik ben zwaar onder de indruk..en nu wordt het toch moeilijk met reageren. Poehe! Iemand een idee hoe het met Kathy en Leander gaat, of heb ik nu ergens overheen gelezen, nee toch? Hier alles zijn gangetje. Met het besluit tekorten aan te vullen met KV is de kolfproduktie omhoog geschoten en heb ik in twee weken maar 180cc nodig gehad (hoezo kolfstress). Nu twee weken op vakantie dus kan ik ook alles zelf voeden en komen de zes maanden in zicht en kan ik tekorten hopenlijk met bijvoeding gaan opvullen . Heerlijk vooruitzicht.
Geke: Ah, jij hebt hetzelfde met Jonathan gehad als ik dus, alleen ik nog een beetje vroeger. Hoe heb jij dat precies opgelost? Ik maak haar als wij naar bed gaan nog een keertje wakker (uurtje of 12) en zorg dat ze met ons om een uur of 6.30 opstaat, anders slaapt ze zo 10-12 uur door de luilak En wanneer liet jij de extra voeding vallen?