marieke, dat deed ik inderdaad ook, een late voeding om 23.00 (dat was de vijfde). En ik heb ook een poos (toen hij echt te weinig aankwam) hem zowel na als voor zn slaapjes overdag gevoed om wat extra te geven. voeden op verzoek werkt hier gewoon niet. ik moet hem aanleggen op mijn verzoek. De late voeding heb ik laten vallen toen hij na 7 maanden echt flink wat anders erbij ging eten (fruit en brood en groente). Tegen die tijd merkte ik ook dat hij niet zoveel zin meer had in die late voeding. Nu dus al een poosje 4 echte voedingen maar ook nog wel eens wat slokjes extra tussendoor.
en kiki: wat goed zeg dat t nu beter gaat met kolven! Dat scheelt he, als de druk eraf is ik heb ook na 6 maanden af en toe kv bijgegeven omdat ik het zat was om cc's te tellen maar nu is t bijna nooit meer nodig.
Ik heb even een vraagje, gaat niet over BV. Kreunt en steunt jullie kindje ook wel eens in zijn slaap? Vooral 's ochtends hoor ik Sem kreunen en steunen in zijn slaap, en dat duurt best wel lang. Echt een apart geluid haha.
Sembo, hier een echte kreuner en steuner! Al vanaf het prille begin; hij deed het al in het ziekenhuis. Ik was poliklinisch bevallen en alles was in orde. Alleen gezien het tijdstip moesten we een nachtje blijven (geen kraamhulp). Maar 's nachts en 's ochtends kreunde hij en toen hebben ze hem uit voorzorg opgenomen, omdat kreunen een eerste teken van een infectie kan zijn! Gelukkig was er niks aan de hand, maar het was wel even schrikken. Het bleek al snel dat Vincent gewoon veel kreunt en steunt, dus ik maak me pas zorgen als er naast het kreunen ook andere symptomen te zien zijn
Jelte deed het ook altijd. Volgens mij is het gewoon een reflex wat heel langzaam minder wordt, naarmate je kindje ouder wordt.
ja, Jonathan doet dat ook. we sliepen toen we op vakantie waren een nachtje in een hotel met zn allen op een kamer maar hij hield ons echt wakker met zn gekreun en gesteun!
Vanmorgen bij het CB geweest en Vincent doet het geweldig goed qua groei....10 december woog hij 4365 bij 53 cm en vandaag - 3,5 week later - 5360 bij 57 cm! Dat is een kilo in minder dan een maand! En dat allemaal op mijn melk...ben best een beetje trots
@ Bolbuikje. Thanks voor het welkom, ik lig hier nu met Mads aan de borst in bed, was al een paar dagen huilerig en veel drinken, dus vandaag maar een dagje met tv en compu en baby in bed dus.. Op zich wel handig, ff regelen voor ik volgende week weer mag werken. Hoop alleen dat het dan voorbij is... @ Nemo. Ik weet wat mijn rechten zijn maar denk niet dat dat een probleem is, Heb een vrij flexibele baan en mijn baas doet niet moeilijk. Boven kolf ik dubbelzijdig en ben ik nu meestal na 10 minuten wel klaar, dan komt er niet meer uit. Dan heb ik tot nu zo 120-130 ml (als ik een voeding vervang). Dus dan kan ik in 2 uur wel redden. @ Geke. Ik vraag me af hoevaak/hoeveel ik moet kolven om genoeg te hebben. Tot nu dronk Mads niet meer dan 120 uit een fles, maar eigenlijk ook nooit meer geprobeerd (hij was dan wel tevreden). Ik weet wel dat ik gewoon moet uitproberen, maar was toch benieuwd naar de ervaringen. Wat ik nu van plan ben is: 6.30 op mijn verzoek voeden, dan rond 10-10.30, 13.00 en 15.30-16 kolven, om 16.30 weer naar huis om Mads om 17 op te halen. Het KDV geef ik dan 2 flessen van 120 ml en 2 van 60 ml, met het verzoek om de 3/4 uur te voeden (dat is zijn normale ritme) en de halve fles extra te geven als hij nog niet genoeg lijkt te hebben.
Zeker iets om trots op te zijn. Ik 'gloei' ook altijd van trots als hij in een week weer 250 tot 450 gram is aangekomen op mijn slagroom.
Even tussendoor: YES 310gr erbij deze week! 4190gr nu....Glunder glunder... Barbabintje: Heeeel netjes!
Allereerst allemaal de beste wensen! Ben al een tijdje niet geweest geloof ik, heb alleen soms even snel tussendoor gekeken. Lieve haar eerste twee tandjes zijn doorgekomen en de 3e is ook al aan het vervelen. Ze is afgelopen weken erg humeurig en eet/slaapt slecht overdag. Gelukkig houd ze me 's nachts niet al teveel wakker, op de gebruikelijke 2 a 3 voedingen na natuurlijk. En aangezien ik in de ggz werk heb ik leuk mogen werken met de feestdagen, bweh! Ben blij dat die dagen voorbij zijn want wat een stress met familie enzo zeg! En wat een commentaar weer op de borstvoeding.. Natuurlijk de gebruikelijke opmerkingen dat ze 's nachts zou doorslapen als ik zou stoppen met borstvoeding, volop commentaar op het feit dat we bijvoeding volgens Rapley geven en ga zo maar door. De nadruk gaat ook steeds meer liggen op het woordje "nog", geef je nu NOG borstvoeding? 1e Kerstdag was natuurlijk de 9 maandengrens whoehoe! Ik zeg steevast dat ik nog lang niet van plan ben om te stoppen en dat ze op haar 1e verjaardag de taart mag wegspoelen met een slokje mama Alle nieuwe dames van harte gefeliciteerd met jullie kleintjes en super dat jullie borstvoeding geven! En wat een cijfers zeg! Lieve is nooit zoveel ingekomen in 1 week hoor, netjes! Appeltje, kan me voorstellen dat jullie blij waren met de borstvoeding in het ziekenhuis! Is hij al helemaal opgeknapt nu? En ook ik krijg tranen in m'n ogen als ik denk aan al die kleine mensjes die de bv zo hard nodig hebben maar het niet krijgen, heel treurig. Stranger: kan niet vaak genoeg gezegd worden: echt geweldig dat je al zo lang kolft voor je kleine man! Sara: Lieve drinkt ook niets anders dan borstvoeding. Ik geef bij de boterham nu een beetje koude gekolfde melk uit een bekertje, dat wil ze nog wel extra drinken maar met wat anders hoef ik ook niet aan te komen. Misschien voor jou ook een idee? Over kolven: ik ga nu over naar 2 keer per dag omdat mijn kolfrecht is afgelopen, voorheen kolfde ik altijd drie keer. Ik liet er maximaal 3 uur tussen zitten, vaak was het 2 1/2 uur. Ook ik werk onregelmatig, soms als het heel druk was wilde ik wel eens 2 keer kolven in plaats van 3 keer maar dat is misschien maar 3 keer gebeurd. Buiten het feit dat ik met 2 keer niet genoeg kolfde vond ik het een fijn idee dat m'n borsten in ieder geval 3 keer gestimuleerd werden en ik me minder zorgen hoefde te maken over eventuele terugloop. Ik heb een enkelzijdige elektrische (Swing) waar ik een handkolf (Harmony) bij heb gekocht en ik kolf zo dubbelzijdig. Heerlijk, ben met 10 minuten klaar! Wat een verhaal weer, heb even van 2 weken ingehaald geloof ik!
dat gaat goed barbabintje en marieke! lekker gevoel he?! @ready: je plan klinkt prima. slim om 'grote' en kleine flesjes mee te geven, dan kunnen ze op kdv ook een beetje uitproberen. alleen zit je laatste keer kolven wel erg dicht op het ophalen van mads... hij wil vast thuis ook meteen weer aan de borst, misschien kun je daarmee nog iets schuiven? maar je komt er vanzelf achter of het werkt zo voor jullie. ik gaf eerst 2 flesjes van 140 en een flesje van 100 als reserve mee. al gauw vonden de leidsters dat te weinig en ben ik overgegaan naar 2 flesjes van 160 en 1 van 100 als reserve. die laatste ging nooit meer op. er ligt wel ook altijd een extra voeding in de vriezer bij het kdv voor als er eens iets om mocht gaan ofzo. ik kolfde in het begin 2x om 11.00 en om 15.00 omdat ik daarmee meestal genoeg kolfde (150-180cc per beurt). heb ook nog een poos 's ochtends thuis na de voeding gekolfd en dan maar 1x op t werk. nu kolf ik sowieso nog maar 1x overdag en 1x 's avonds laat omdat Jo dan niet meer drinkt. dus zoals je ziet, zelfs bij 1 mama is het niet steeds hetzelfde, je past steeds weer je ritme aan. @paprika: leuk weer even van je te horen. en jullie oefenen dus ook alleen thuis met de beker.
Stranger: Gefeliciteerd al bijna 1 jaar! Ech super van je hoor! Wat een doorzettingsvermogen! Joldeg: Zo, doet ze goed hoor om de 3á4 uur en snachts zelfs 7á8 uur. Ruilen? Mariekebalm: 310 gram in 1 week! Wow hé goed joh! Wees trots op jezelf en je meisje! En jou gaven ze ook het advies om flesvoeding te geven met zogoed aankomen in 1 week, zijn ze gek geworden ofzo? Ja, ik denk idd dat ruben aan het 'regelen' was, heeft ie denk ik gelijk voor zn zusje gedaan, die heeft namelijk nergens 'last' van. Nynke: Idd, ik ben tandartsassistente (het hulpje van de angst van een heleboel mensen) Met Ruben gaat het weer goed, afgelopen nacht weer gewoon geslapen (behalve dan die 2 keer dat ie kwam om te drinken). Geke: Werkloos?? Positief of negatief? En ja, dat begrijp je goed, je hoeft maar 1 keer per dag zn tandjes te poetsen, maar je mag natuurlijk ook 2 keer per dag de tandjes poetsen. Doe niet te veel tandpasta op de borstel ivm inslikken. (te veel fluoride inslikken is niet goed, hoewel de kindertandpasta`s aangepaste hoeveelheid fluoride heeft is het toch niet goed er veel van binnen te krijgen) Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om 1 keer met en 1 keer zonder tandpasta te poetsen. Dus het mag alle bij, of 1 keer poetsen of 2 keer poetsen. Je kunt het ook even in je eigen praktijk (als je voor controle bent oid) vragen wat hun advies is. Knijpen, auwtch. Wel zielig dat ie het op een huilen zette toen je AU riep/zei! Hier doen ze ook af en toe gemeen knijpen , maar heb meer het idee dat het een soort van kneden is, om de melk eruit te krijgen ofzo? Kiki80: Goed hoor dat je nu weer beter kolft, misschien toch stress geweest ja. Barbarintje: 1 kilo en 4 cm, in minder dan 1 maand! Enof jij trots mag zijn op jezelf, je kleine man en natuurlijk op jouw melk! Paprika: Die rottanden ook altijd he! ! Hoop dat ze snel weer de oude is, dat is toch een stuk gezelliger he? En weer goed drinkt en eet natuurlijk. Fabels heb ik ook regelmatig gehoord, en ben er ook in gaan geloven vandaar dat we dus ook een tijd flesjes flesvoeding hebben gegeven met om en om borstvoeding. Maar nu alleen maar borstvoeding! En hoe dan ook, iedereen schijnt je van de borstvoeding af te willen hebben. Maar aan de andere kant word er weer geroepen dat borstvoeding beter is! Tjonge, gek word ik er af en toe van! Morgen gaan we weer wegen, en hoewel ze de laatste keren prima gegroeid waren blijf ik er zenuwachtig voor. . . . . . .
ha bolbuikje, dankje, je bespaart ons een hoop gepoets... haha, we beginnen dan maar eens met een keer per dag. ga morgen een tandenborstel en pasta voor hem kopen... na het weekend zal het tandje wel helemaal door zijn denk ik. en ja... sinds mijn tandarts 2 verstandskiezen tegelijk bij mij heeft getrokken ben ik zo iemand die een beetje bang is... maar niet overdragen op Jo... moet mn vriend maar gaan met hem. succes morgen! als het je troost: ik was tot Jo 4 maanden was ook altijd zenuwachtig... daarna sta je wat steviger in je nieuwe mama-schoenen enne.. werkloos is omdat mn contract is afgelopen. ik ben een proefschrift aan het schrijven aan de universiteit en moet dat nog afmaken maar ga ondertussen vol goede moed een nieuwe baan zoeken en heb daar ook veel zin in!
Hoi Geke, Idd, lekker een peuter/kindertandpasta voor hem kopen en een mooi borsteltje En die angst, ja, geef m dan maar aan je vriend mee . Maar ik moet je bekennen, ik zit ook liever op mijn krukje dan in die "prachtige" stoel die plat gaat . Hoewel ik volgende week op controle moet, ik heb er nu wel zin in! Zie ik mn collega`s weer, gezellig! Maar je contract is afgelopen dus, vandaar dat je werkloos bent. Succes met zoeken naar een nieuwe baan! Enne, ik hoop dat die "mama-schoenen" snel wat beter/steviger gaan zitten! . De "papa-schoenen" schijnen hier veel sneller goed te zitten Maarja, ik denk eigenlijk dat ze gewoon weer goed gegroeid zijn hoor!
@Geke: ik ga maar gewoon uit van twee keer kolven. Afhankelijk van hoelaat Marijn s'ochtends komt. Nu komt hij regelmatig om 5 uur en ik moet om 7 uur beginnen met werken dus dan kolf ik 3 keer. Ik zou Jo thuis laten oefenen met de beker. of ze moeten op het kdv het niet erg vinden om te oefenen en darna nog de fles te geven. Succes met je proefschrift en het vinden van een baan. @Bolbuikje: fijn dat het met Ruben weer goed gaat. Succes met wegen. Het zit vast wel weer goed! @Paprika: gewoon lekker bv blijven geven zolang jullie je daar goed bij voelen. @Marieke: goede voeding heb jij hoor. @Esther: zo Vincent groeit ook al zo goed. Lekker gevoel is dat.
@Bolbuikje: je moet perse met tandpasta poesten ? Wij doen dat n.m. nog niet. En moet je perse poetsen om gaatjes te voorkomen, of is het meer om alvast te wennen ? Wij vergeten n.m. ook regelmatig te poetsen
nemo, zijn er al tandjes? Zo ja, dan is het het beste om met fluoride houdende tandpasta te poetsen, fluoride helpt de tanden beschermen tegen het vormen van gaatjes. Zo nee, dan is tandpasta niet nodig en is het echt alleen om te wennen. En vooruit, zo in het begin met slechts een enkele tand is er wel een oogje dicht te knijpen! als je het een keer een dagje vergeet. ( laat dit mn collega`s maar niet horen ) maar het is echt iets van gewenning. Het komt er nieuw bij, en daar moet je nog aan wennen. Probeer er echt elke dag aan te denken, des te sneller zit het in je "programma".