Dat had ik dus nooit moeten zeggen he Vandaag elke 2.5 uur zo'n beetje gevoed haha ze was erg onrustig en wilde alleen maar de borst. En vannacht kwam ze ineens weer om 4 uur, dus dat waren ook maar 5 uurtjes. Maar ach, ze is verder zo lief voor me, dit mag ook wel een keertje, dan kan ik er tenminste ook niet aan gewend raken Ik las net iets over tandjespoetsen als er nog geen tandjes zijn? Heb ik dat nou verkeerd gelezen of mis ik gewoon iets? Wie wil me dat even uitleggen?
Nemo, het is voor een goed doel he! Joldeg, haha, te vroeg geroepen ! Even serieus, misschien daar ook even aan het regelen? omdat je zegt dat ze elke 2.5uur wil drinken.Over dat tandjes poetsen, er zijn ook mensen die alvast poetsen terwijl er nog geen tandjes zijn. Dit om te de kindjes te laten wennen aan het borsteltje in de mond, maar is natuurlijk niet nodig! . Snap je `m? Hier beginnen we ook pas als het eerste tandje door is hoor. (de tandpasta en de borsteltjes zijn in iedergeval al in huis ja, ik weet het erg vroeg, heb ze al gehaald toen ik nog zwanger was )
Bolbuikje: Succes morgen met wegen! Ze zijn vast heeeel veel aangekomen Eline begint nu echt een speknekje te krijgen heeerlijk! tandjes: Geen ervaring mee nog...Komt nog wel
We zijn weer terug van het wegen! En goed nieuws! Malou weegt 3050gram (140gram erbij in 1 week) Ruben weegt 2800gram (120gram erbij in 1 week) Mariekebalm, wel te hopen ja, dat die tandjes komen he? Hoewel die "kunstgebittebekkies" toch ook wel heel schetig zijn!
goed zeg bolbuikje! maak je nu volgende keer maar geen zorgen meer. wij hebben een mooi borsteltje gekocht voor ons kunsgebittenbekkie met een halve tand Jo kennende vindt ie het vast superinteressant, tanden poetsen. moet nog even een verhaal vertellen waar ik een beetje mee zit: gister waren vrienden van ons hier met hun kindje van 2 maanden. zij gaat na volgende week weer werken en was al een beetje aan het dubben met het kolven, lukte niet zo goed. ik heb haar toen uitgelegd dat het een beetje oefenen is en haar zelfs het motortje van mijn kolf geleend zodat ze die van haar kan ombouwen naar een elektrische. Maar nu vertelde ze (zit een paar weken tussen) dat ze toch al over zijn op de flesvoeding. hun kindje krijgt a 4x 200 cc en dan nog 2x bv. Ik weet dan toch niet zo goed hoe ik moet reageren. Op zich snap ik best wel dat ze geen zin heeft in kolven op haar werk maar toch... aan de ene kant wil ik ze meer vertellen over waarom bv toch veel beter is... aan de andere kant, ze hebben duidelijk hun besluit al genomen en ik kan er niet veel meer aan doen en wil niet gaan zeuren over bv. ze was van plan om de ochtend en avondvoeding bv te blijven geven maar dat lijkt me niet haalbaar na 2 maanden. dat heb ik wel ter sprake gebracht. Nouja, het dilemma is dus dat ik mezelf hoor zeggen: ach ja, het is jullie keuze en ik snap het wel. Maar eigenlijk vind ik het zomaar overstappen echt raar, de bv liep echt vanaf het begin goed bij haar en dan stop je gewoon en zie ik hier zo'n heel klein babietje met een fles melk groter dan Jo ooit gehad heeft! Moeilijk...
Geke, ik kan het me goed voorstellen hoe je je voelt. Dat zou ik ook hebben hoor... Zeker omdat ik hartstikke moeite heb moeten doen om zonder pijn te kunnen voeden (pas na 9 weken). Als er dan anderen om mij heen uit gemakzucht stoppen, dan moet ik ook even op mijn tong bijten....
dankje appeltje, ben blij dat je het je kunt voorstellen. vind het zo jammer dat dit soort verschillen in opvatting toch een beetje het gesprek stil laten vallen, je moet zo voorzichtig zijn met wat je zegt soms! Maarre, ik keek net even in je album: wat een ontzettend leuk koppie heeft Kevin!
Maria, tvp? Geke, ik herken je dillemma en gevoel helemaal. Hier heb ik het voornamelijk meegemaakt met mensen die nog moesten starten met BV en het in mijn ogen geen eerlijke kans hebben gegeven. Maar ja, het is een heel persoonlijke beslissing, al kan ik me niet altijd niet goed inleven in de aangevoerde argumenten
Geke, ik probeer ook altijd de mensen hun keuze te respecteren, maar dat hoeft niet te betekenen dat ik dat dan moet begrijpen, toch? Borstvoeden is natuurlijk wel iets waar je 100% achter moet staan, anders heeft het geen zin, aangezien het niet echt kiezen voor de makkelijkste weg is...En is 200 niet supersuperveel voor 2 mnd? Ik vind het nogal wat! O ja, ik krijg dus waarschijnlijk vandaag mijn kolf (of morgen want de apotheek heeft nog niet gebeld...) een dubbele elektrische...Nog iemand tips? Heb nog nooit gekolfd maar wil toch dat Eline een beetje aan een fles went, niet om flesvoeding te gaan geven hoor maar als ik van de zomer aan het werk moet dan moet ze dus wel mijn melk uit een fles kunnen drinken en dan kunnen we beiden heel rustig aan oefenen. Wordt het ook geen drama...
ja, marieke, inderdaad, als je niet 100% achter de bv staat houdt t op, dat blijkt dus. soms is het gewoon moeilijk om je enthousiasme over bv in te slikken op zulke momenten. maar ik weet wel dat t geen zin heeft en ook irritant is om erover te beginnen. wat t kolven betreft: ik zou beginnen met 's ochtends een half uur tot een uur na de eerste voeding te oefenen met kolven, dan heb je de meeste melk en gaat t makkelijker. en ik zou maar gauw beginnen met oefenen met de fles... ben benieuwd hoe het gaat!
Bolbuikje: helemaal goed zeg! Ben ook blij dat je gewoon weer over bent op volledige borstvoeding, en kijk maar eens hoe ze het erop doen! Nog tips voor peutertandpasta trouwens? Vind ze allemaal zo walgelijk zoet ruiken, en dat wil ik eigenlijk niet in haar mondje doen... Kweet het, ben een doos wat dat betreft maar om nu van tandenpoetsen al meteen een snoepreisje te maken, dat hoeft voor mij niet. Geke: kan me je gevoel helemaal voorstellen! Nu is mijn probleem ook nog dat ik vaak niet zo empatisch kan reageren als het over stoppen met borstvoeding gaat. Kan me altijd wel enigszins inleven in iemand maar ik heb met dit onderwerp erg veel moeite. Ook bij mij heeft het aardig wat moeite gekost en om dan te horen dat er iemand stopt omdat ze het voeden of kolven "teveel gedoe' vinden stuit mij erg tegen de (grinnik) borst. En mensen die zeggen dat "het wel leuk moet blijven" daar kan ik al helemaal niet tegen. Nee, borstvoeden is niet altijd leuk! En dat mag best wel moeite kosten! Het hoeft niet altijd leuk te zijn, het is gewoon noodzakelijk! En kolven op het werk hoort er gewoon bij! Dit is mijn mening in ieder geval, kan me ook niet voorstellen dat flesvoeding altijd feest is. Je blijft dezelfde zorgen en twijfels houden volgens mij. Kan me wel voorstellen dat als je te weinig kolft je er kunstvoeding bij geeft uit nood, maar dan dat is een hele andere situatie. En met 2 of 3 maanden naar 2 voedingen per dag lijkt me vrijwel onmogelijk, daar moet je productie toch wel enigszins stabiel voor zijn.
@Geke: ik heb dat ook hoor. Een vriendin van mij (zelf nog geen kids) had het steeds over haar collega die een tweeling had en die ze bv gaf. Nou dat vond ze wel zo raar. Ze doet er zo negatief over. Als ze er nog een keer over begint zeg ik er wat van. En al die mensen die zijn gestopt om een k*treden. Ik ga er volgende keer gewoon wat van zeggen. Bij mij gaat het ook niet altijd van een leien dakje. Maar waar een wil is is een weg zeg ik maar. Mijn schoonzusje is gestopt na 1,5 dag. Nu achteraf zegt ze: ik had me beter moeten verdiepen en toen gewoon moeten doorzetten. Kijk dat vind ik eerlijk en daar kun je dan wat mee. En mensen die op kraamviste komen en vragen wat voor voeding geef je en dan uitgebreid vertellen waarom zij er na een paar dagen weken al mee gestopt zijn: geen melk, te weinig melk, kind kwam zo vaak, tepelkloven enz. Gek werd ik ervan !
Hey meiden Hier gaat t de laatste dagen ff minder met de BV. Angelina is erg orustig en laat steeds tussendoor de borst los. Soms zelfs heel sneaky en hapt dan snel zelf weer aan, maar pakt dan alleen een stukje tepel..auw! Zodra ik dat merk haal ik haar los en leg haar goed aan natuurlijk. Maar per voeding gaat dat dus zeker zo'n 10 keer of vaker, erg vermoeiend en onrustig, voor ons allebei. Ik heb dus ook t idee dat ze nu gewoon niet genoeg binnenkrijgt, want ze geeft t af en toe gewoon op, lijkt t wel. Ik ben vandaag dus maar weer gaan kolven om haar op die manier wat meer te kunnen geven, maar ook dat wil niet lukken! Grmbl. Ik heb gelukkig nog genoeg voorraad, maar ik denk dat ik gewoon maar weer elke dag 1 keer per dag ga kolven, dan hou ik t tenminste op peil, want ik merk nu als ik een tijdje niet kolf, dat het gewoon niet meer lukt. Ik hoop dat t met iedereen goed gaat, ben niet bijgelezen, ben er met m'n hoofd niet helemaal bij want m'n kat is vandaag overleden (doodgereden), dus ben een klein beetje van slag, sorry.
Grappig, welke uni? Ik mag maandag weer beginnen aan mijn proefschrift, heb een jaar contractverlenging gekregen om het af te maken (en moet natuurlijk ook nog anderen dingen doen daarnaast om dat te verdienen). Ennuh, over stoppen met bv, tja, ik heb het gevoel dat ik me moet verdedigen waarom ik doorga nu ik weer ga werken, en om me heen stopt ook iedereen voor die tijd (behalve een vriendin die niet werkt). Een vriendin zei laatst (ivm een uitje) over 3 maanden ben je wel gestopt he? Zelf zeg ik dan maar "ach jah, als het me teveel gedoe wordt dan stop ik ook wel", beetje om de druk eraf te halen zeg maar. Maar hoeveel "gedoe" teveel is dat laat ik dan een beetje in het midden. En op dit moment bevalt het zo goed dat ik wel aardig veel gedoe moet hebben wil ik het opgeven. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik eraan begonnen ben met het idee, we zien wel hoever we komen. En als ik nu spruw zou krijgen of zo, dan zou ik alles doen om toch te blijven voeden. Maar als ik dat in de eerste week gehad had, dan weet ik niet welke keuze ik gemaakt had. Heb in ieder geval veel respect voor mensen die (vooral in het begin) doorzetten als het allemaal niet makkelijk loopt. Beetje warrig verhaal, but you catch my drift ?
Joldeg, vervelend voor je dat je kat is overleden, sterkte! Dat zijn nare dingen..... En ik hoop ook voor je dat het met de voeding weer snel beter gaat. Wat jij omschrijft heeft Sem weleens 's avonds laat, dan graait en hapt hij, laat los, maakt een wild geluid enzovoort. Worden we idd allebei erg onrustig van. Het zal allemaal vanzelf wel weer overgaan. Mariekebalm, toevallig krijg ik morgen ook een electrische kolfapparaat, een dubbele. Ik wilde ook al vragen of iemand tips heeft. Kan ik mooi nu jouw antwoorden meelezen! Ik ben ook érg verbaasd over hoe veel mensen over BV kunnen denken (en wat ze zeggen ook). Voor mij was het zo vanzelfsprekend om BV te geven, of het in ieder geval te proberen. En ik had met mezelf afgesproken om ook door te zetten als het niet zo goed ging en zou het dan nog niet lukken, ja dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Ik heb ook last van spruw gehad, de eerste 2 weken en dat deed errug veel pijn! En toen hoorde ik ook een paar keer:'Je gaat toch niet door!' Gelukkig heb ik dat wel gedaan want het gaat weer helemaal goed. En hij weegt ruim 5 kilo en is ruim vier weken, ohoh!
Wil niet zeggen dat als ik de fles had gegeven hij niet hetzelfde zou wegen, dat weert ik natuurlijk niet.
Wow, is Sem al 5 kilo?! Wat een lekker beertje! Zelf heb ik ook een dubbele elektrische kolf en dat gaat super. Hebben jullie behoefte aan tips op specifieke gebieden?
Ja haha Sem is echt zo'n Hollandse blonde, en bolle, baby! Mijn eerste vraag over kolfen was ook wanneer je het beste kunt kolfen en daar las ik net het antwoord op ('sochtends na de eerste voeding). Ik heb het apparaat nog niet in huis, weet er echt nog niets van. Ik denk, weet ik wel zeker, dat de vragen komen als ik eraan ga beginnen. En dan brand ik los hoor!