Ik kolf trouwens meestal vroeg op de avond. In de ochtend wil Vincent meestal vaak achter elkaar drinken (clusteren), dus dan komt dat niet zo handig uit hier. Brand maar los als je vragen hebt, hoor! Hopelijk kan ik je helpen. Weet je al welke kolf je krijgt? Het zou zomaar kunnen dat Sem en Vincent op elkaar lijken. Hier ook een blonde van ruim 5 kilo (oke, hij is dan wel een week of 4 ouder, maar hij was dan ook 3 weken te vroeg geboren ) Ik zal eens een recente foto in mijn album plaatsen.
he paprika kom ik je hier weer tegen, je gebruikt de handkolf die je van mij gekocht hebt nog steeds lees ik. Mijn meisje weigert uit t flesje te drinken en de electrische kolf die ik toen gekocht heb is dus ook amper gebruikt Mijn meisje krijgt ongeveer 5 voedingen per dag en s'nachts slaapt ze door, sinds dat ze bijna 4 maanden is. Rond 23u maak ik haar wakker voor een voeding en dan komt ze s'ochtends zelf tussen 7u-half 9. Ik krijg ook steeds vaker verbaasde blikken dat ik nog steeds zelf voed. En ben van plan t zo lang mogelijk te doen. Behalve mijn zus die ook n baby heeft is er niemand in mijn omgeving die zelf voed of gevoed heeft (tel ik die enkeling die na een paar weken stoppen omdat t niet lukt, en zich daar meteen bij neerleggen niet mee) Van mijn 3 eerdere kinderen hebben er 2 bv gehad, maar die zaten met 3 maanden al op volledige flesvoeding, kwamen niet genoeg aan, vitamientjes eruit zeg maar. (ik spreek nu over 14 en 16 jaar geleden) ikzelf vermoed dat dat kwam omdat ik weer aan de pil was begonnen. Dus om ellende te voorkomen begin ik nu aan geen voorbehoedmiddel, vertrouw t gewoon niet, ook niet als de arts zegt dat t wel kan, zeiden ze toen ook.. Ik baal er heel soms wel eens van dat ik geen kant op kan omdat ze de fles weigert. Haar meenemen naar bijvoorbeeld een restaurant is geen optie, ze slaapt t liefst in haar eigen bed en laat dat dus ook duidelijk merken. En ik zou ook graag weer eens lekker op stap willen. (maar ach, ik voel me nog een zeekoe dus dan kan ik toch niet fijn stappen) Maar dit zijn zeker geen redenen voor mij om te stoppen hoor. Ze heeft sinds 2 Januarie 2 tandjes en wat groeien die snel, hopelijk gaat ze niet hard in mn tepels bijten. Ik voed trouwens bijna altijd liggend in bed. Lekker ontspannend en rustig.
@Joldeg: was sneu van je kat. Sterkte ermee. Kan het zijn dat er regeldagen aan zitten te komen of een sprongetje? @Bolbuikje: goed van je twins meid. Nu niet meer zenuwachtig zijn hoor. @Chrisje: lijkt me idd lastig dat je meisje de fles niet wil. Ik heb helaas geen tips voor je maar je zal alles wel geprobeerd hebebn gok ik zo. @Sembo: ik kolf ook s'ochtends het beste. Mij helpt het om een foto van Marijn bij me te hebben en veel aan hem te denken. @Geke: ik was nooit zo pro bv. Snapte mensen best als ze stopten maar nu toch steeds minder. Ik heb me wat meer verdiept in bv en vind het nu lastig als mensen stoppen omdat het gedoe word of omdat ze weer gaan werken. Wel vind ik nog steeds dat je 100 % achter bv moet staan omdat het anders zeker gedoemd is te mislukken. Ik heb vanavond om 18.00 even gekolfd om te kijken of meneer de fles nog wou. Opbrengst: 150 ml en de fles was zo leeg daarna nog 5 minuten de borst gehad en nu slaapt hij nog steeds. Ben erg blij dat het goed gaat, geeft meer moed om te gaan werken.
Hoi allemaal, @geke: sneu van je kat, sterkte. @ a.s. kolfsters: een vast kolfmoment uitkiezen en dat volhouden ,werkt het beste. Ik heb zelf 22.30 aangehouden, Jelte sliep op een gegeven moment op dat tijdstip door ( met 10 weken), en ik vond het zonde omdat onbenut te laten. Sindsdien kolf ik altijd gemiddeld zo'n 130 ml. Als ik werk kolf ik uiteraard ook. Ik heb de enkelzijdige kolf van medela de swing. Bij de volgende schaf ik ook een dubbelzijdige eletrische kolf aan. Het is inderdaad zo dat je 's ochtends de meeste opbrengst hebt.
Hier ook nog eens een berichtje van mij, is alweer heel even geleden dat ik nog gereageerd heb in dit topic. Leander krijgt nog steeds bv, maar ook al bijvoeding intussentijd. Zo kan ik ook wat ik te weinig kolf, opvangen. 's Avonds krijgt hij normaalgezien een fles kv, doordat m'n productie 's avonds echt een serieuze dip had, toen ik terug begon werken. De nachtvoedingen daarbij, begonnen toen ook zwaar door te weken. Dit weekend dacht ik, morgen moet ik toch niet werken, ik geef deze avond eens geen kv, ik laat hem 's nachts nog wel eens komen voor een voeding, is goed voor m'n productie. Maar nee hoor, Leander sliep door. Daar ging m'n idee om m'n productie nog eens een zetje te geven. Vanavond neem ik opnieuw het risico op een nachtvoeding. Ik heb hem opnieuw geen fles kv gegeven, ik ben benieuwd hoe hij het deze nacht doet. Soms ben ik wel bang dat hij niet voldoende vocht binnenkrijgt. Maar als Leander genoeg heeft, heeft hij ook echt genoeg en draait hij zich weg van de borst. Dit is het zo wat een beetje. ik zie wel weer veel nieuwe namen passeren. Leuk!
Joldeg: het spijt me heel erg voor jullie, wat vreselijk zeg. Trek je het nog een beetje? Echt enorm k*t als zo'n klein gezinslid komt te overlijden. Hopelijk gaat het met de bv ook snel beter, heb je spruw al uitgesloten? He crisje! Ik heb idd nog heel veel plezier van jouw kolf! En wat jammer dat dat bij jou allemaal niet zo makkelijk gaat zeg, dat valt vast tegen. En die zeekoe gevoelens zijn ook hier aanwezi, snap precies wat je bedoelt! Lieve slaapt ook het liefst in haar eigen bed, ze slaapt nog geen minuut in de kinderwagen of zo. Maar goed, ik pas me wel aan. Komt vanzelf wel weer goed hoop ik, wanneer ze minder gaat slapen overdag. Slaapt jouw meisje nog veel overdag?
hallo, wat wordt er veel in dit topic geschreven. Leuk! Hier nog steeds bv aan Liene, al gaat het nog steeds op en neer met de hoeveelheid. Maar ze blijft goed drinken en drinkt dan wat sojamelk achterna. Ze komt 5-tal keer per dag, en als ze valt nog eens wat meer. Ik denk dat het tandemvoeden echt gaat lukken. Mijn zwangerschap is nu over de helft en de bv blijft gaan. Dus dat komt zeker goed. Soms ben ik wel wat onzeker omdat ieder kindje toch weer anders is aan de borst. Nu heb ik het idee dat het allemaal een fluitje van een cent gaat zijn, maar in mijn mindere momenten heb ik schrik dat de bv niet gaat lukken met ons kleintje. Hopelijk zit dat maar tussen mijn oren en anders heb ik nog steeds een fantastische vk. Saartje
Saartje, wat een superstreven om beide kindjes aan de borst te voeden! Diep respect! En ben heel benieuwd naar je ervaringen.
Nemo: Oeh ja, die verhalen over waarom ze gestopt zijn met bv...Gaan mijn haren bijna van overeind staan... Joldeg, dat doet ze bij mij als ze er niet genoeg uitkrijgt...Misschien ff niet zoveel melk? Wat kl*te van je kat zeg...En ook nog door zo'n stom ongeluk...Sterkte! Sembo: Kunnen we samen aan de melkmachine, joepie! Zo, lekker jochie heb jij van 5 kilo zeg! Nou is die van mij dan ook wel heel klein, maar dat haalt ze vast wel weer in als ze zo doorgaat! Crisje, tja, nog maar ff wachen met stappen dan...Ik weet ook niet of het mij nu gaat lukken met flesjes, normaal weigert ze die ook... Nynke, fijn dat het kolven bij jou zo goed gaat! Saar, was jij dat niet met die mooie foto van je zwangere buik en bv? Super! Komt vast goed met dat "tandemvoeden"...
Nou zeg, Ruben in ik zijn weer naar beneden verbannen . Weer hetzelfde als van de week. Meneer slaapt niet, krijst alleen maar tenzij hij aan de borst ligt heerlijk op mn borst ligt. Op zich natuurlijk heerlijk zo een wurmpje tegen je aan, maar heb het liever overdag dan snachts. Ik geloof dat we toch echt een logeerkamer moeten gaan inrichten waar we kunnen bivakkeren . En, ik zal proberen de volgende keer met wegen niet meer mezelf zenuwachtig te maken . Paprika, Ik vind het persoonlijk ook vreselijk, die vreselijk zoet ruikende/smakende tandpasta. Om te gewoon, die fabrieks aarbeienluchten ! Maarja, ieder zn keus natuurlijk. Ik heb zelf elmex tandpasta, die heeft gewoon een milde mint smaak, misschien is dat een idee voor je? Zit alleen niet in een "coole" verpakking, maar saai rood/wit met een aapie! Joldeg, he bah, wat een vervelend nieuws zeg. Heel veel sterkte met het verlies. Sembo, Goed hoor, wat een gewicht! Mooi gedaan! Mariekebalm en Sembo, wat hebben jullie voor kolf als ik vragen mag? Ik heb er eerst een gehuurd, maar dat was een vreselijk groot herriemakend apparaat. Saar, goed hoor dat de borstvoeding nog steeds goed gaat. Fijne zwangerschap nog, en dat tandemvoeden gaat je vast wel lukken! Succes! En nu dat er toch over het kolven begonnen is. Ben ik ook eens gaan nadenken. Maar ik geloof nooit dat het mij gaat lukken om alle voedingen bij elkaar te krijgen. Helemaal niet als ik straks weer aan het werk ga (duurt nog even 14 april hoef ik pas weer te beginnen). Ik heb ook geen idee wanneer ik zou moeten kolven om vast een voorraadje te krijgen. Ik voed ze nu ieder om de 2 uur, Ruben om 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22 uur en Malou om 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23 uur. En dan nog de nachtvoedingen wanneer ze zelf komen, meestal beide 1x. Dus heb geen idee wanneer ik nog een extra kolfmoment kan inlassen. Ow hemel wat een gedoe , ik weet het niet meer hoor. Maar aan de andere kant, misschien dat we over een paar weken wel wat minder voedingen hebben? Dan is er tussendoor wel wat ruimte om te kolven natuurlijk. Voorlopig nog maar even afwachten denk ik. Hoe lang kun je trouwens gekolfde melk bewaren in de vriezer? Heb nog een aantal flesjes staan, van 16-17-18-19 november. Of kan ik die net zo goed wegkiepen? ( wat een lang verhaal weer)
Oh het wordt druk hier zeg, ik kan het niet meer bijhoudemn. Goed teken . @ Bolbuikje: je kunt ingevroren mm maximaal 3-6 maanden bewaren. Ikzelf heb altijd 6 maanden aangehouden. @ de verhalen: ik merk nu ik bijna een jaar kolf en mensen dat horen, ik ineens allerlei verhalen krijg waarom de bv bij hen echt niet kon. Ik baal daar wel van eigenlijk. Want a. zit ik daar helemaal niet op te wachten, ik vraag er niet naar, en b. wat moet ik ermee? Zeggen dat ze het goed gedaan hebben ofzo? Terwijl ik vaak denk en zeg: oh dat waren regeldagen, of oh dat is heel normaal, elke 2 uur voeden in het begin. Nee, geef mij dan maar een kennis die bij de 2e na 9 maanden gewoon eerlijk zei dat ze na hun verhuizing gen zin meer had om de productie op te krikken. Dat is eerlijk.
ah, lekker zeg, een jaartje extra. ik heb wel verlenging gehad ivm zwangerschapsverlof maar heb toch het afgelopen half jaar nog vertraging opgelopen. ga ook maandag weer hard aan de slag! zit aan de TU Delft. Jij? en jee... wat een hoop verhalen weer, fijn al die herkenning te lezen in ieder geval. tja, het is soms even doorzetten, bv, maar uiteindelijk is het echt makkelijker dan flesjes hoor! niets heerlijker om 's ochtends naar je kindje te gaan en hup aan de borst @jingles: het was de kat van joldeg... @joldeg: gaat het alweer een beetje? wat naar zeg en dan ook nog als het toch al niet lekker gaat. neem maar rust zoveel je kan! @saar: ieder kindje is anders dus kan me je zenuwen wel voorstellen. maar aan de andere kant, je hebt nu al zoveel ervaring! dat moet wel goedkomen! @Nynke: fijn dat t goed gaat met kolven en fles, inderdaad een rustiger gevoel als je weer moet werken. @sembo: wat een bink! haha, ik heb ook een echte hollandse jongen maar wel een kleine fijne donkere @crisje: wat leuk dat je na 3 kids nog weer zo enthousiast over de bv bent geworden. succes! en misschien eens een bekertje proberen ipv een flesje? @bolbuikje: jeetje, nu ik zo jouw voedtijden lees... RESPECT! ja, je hebt gelijk, moeilijk om daar nog kolfmomenten tussen te vinden, en je moet ook af en toe even rusten als dat kan... hoop voor je dat er met een paar weken wat meer ruimte is. je zou anders ook wel direct na een voeding kunnen kolven hoor, dan heb je hele kleine beetjes maar als je het vaak genoeg doet... nou, lijkt me wel lastig want je moet ook nog voor 2 kolven. misschien kun je op het borstvoedingsforum(.nl) eens kijken want daar zitten wel meer tweelingmoeders geloof ik, misschien hebben zij tips. o, en we hebben gister tandje (!) gepoetst maar dat is nog even wennen. er wordt vooral op de borstel gekauwd. en ik maar: mondje open, aaaaah
Dat vermoed ik inderdaad zelf ook, verklaart ook waarom ze ineens weer vaker komt overdag. Daarom ben ik nu dus een beroep op mn kolfvoorraadje aan t doen en weer verder gegaan met kolven, weet ik in elk geval dat ze genoeg binnenkrijgt. Als ze gewoon rustig drinkt en niet loslaat en beide borsten drinkt, dan laat ik het zo. Als ze veel loslaat, dan geef ik een klein flesje extra. En dan hopen dat t vanzelf weer goed komt.
Was wel raar vanmorgen hoor, de kat zit altijd bij t raam 's morgens (hij is snachts buiten)....maar nu zat ie er dus niet. En ineens besefte ik me dat dus zo blijft. Erg vreemd
Joldeg, nog veel sterkte met het verlies met je kat. Mijn man wil om die reden geen huisdieren, omdat je ze dus ooit weer moet afgeven. Stranger, daar kan ik ook van gruwelen... mijn schoonzus geeft geen bv omdat ze daar echt geen zin in heeft. Dat vind ik dus geweldig! Niet dat ze kiest voor kv, maar wel dat ze geen excuses zoekt. Ook kan ik me ergeren aan de verhalen van mensen die geen bv geven over hoe het dan wel zou moeten. Vooral nu ik zwanger ben, krijg ik vaak te horen, dat dat wel helemaal niet mag, zwanger borstvoeden! Geke, hier poetsen we de tandjes nu 2 maal per dag. Soms gaat het heel goed, andere dagen minder. Mariekebalm, ik had idd een foto geplaatst samen met Liene aan de borst en de buik. Echt mooi vind ik hem niet, maar we gaan binnenkort een betere maken. Gisteren wilden we er eentje maken. Liene lag zo lief te drinken op mijn buik. Maar toen ze het fototoestel zag, wou ze dat liever gaan bekijken. Groetjes, Saartje
@ Joldeg ik begrijp nu niet helemaal wat je bedoelt. Geef je een flesje na en kolf je dan ook nog? Is het niet beter én makkelijker om vaker aan te leggen? Des te eerder is de productie weer op peil... @ Saar: tja, de beste stuurlui staan aan wal . En inderdaad, zoals je schoonzus zegt, dat kan ik veel beter hebben dan iemand met smoesjes... @ Geke: wij poetsen bij het naar bed gaan, zonder tandpasta . Maar eens navragen op het CB dan.
Oh Bolbuikje, wat zou het idd fijn zijn als het overdag zo zou gaan ipv 's nachts! En idd niet meer zo zenuwachtig maken voor het wegen. Aan de andere kant kan ik het me wel voorstellen. Jij bent echt de hele dag bezig met voeden, alles is natuurlijk dubbel! Ik vind het toch leuk en goed van je dat je BV geeft. Ik zou alleen niet weten wanneer jij moet kolfen. Stranger: ja de mensen moeten gewoon veel eerlijker zijn en toegeven waarom ze met BV gestopt zijn. De mensen willen altijd alles maar mooier maken dan het is en het goed praten. Jammer..... Joldeg, bah dat zijn inderdaad de moeilijkste momenten. Het verlies van een huisdier is zwaar en ook op de meest onverwachte momenten wordt je daar weer mee geconfronteerd helaas. Heel naar en vervelend, sterkte nogmaals.
Universiteit Twente. Idd, helft van mijn verlenging is ivm zwangerschap (en dan 3 maand ft uitgesmeerd over 6 maanden) en de rest is bij elkaar gesprokkeld. Ik moet ook nog zien of ik het ga redden . @ Joldeg, shit joh, van je kat. Heb er zelf 2 en moet er niet aan denken dat er een verongelukt. Bij ons moet de ene ook altijd aan het lijntje naar buiten (drukke weg voor), de ander blijft gelukkig binnen de schuttingen. Vandaag een vriendin op bezoek die ook na 2 maanden gestopt is met bv, omdat ze onzeker was over de groei van haar kindje. Nu zegt ze dat ze te snel gestopt is, en dat ze zich teveel van "hoe het hoort" (CB, andere mensen) heeft aangetrokken. Zelfde met slapen, toen ik vertelde dat Mads overdag meestal 50-60 minuten aan een stuk slaapt zei ze dat zij daar altijd (achteraf misschien onterecht) onrustig van werd omdat ze dacht dat babies minstens 2 uur moesten slapen. Waardoor ze zelf helemaal in de stress zat omdat haar zoon het niet deed. Bij een 2de zou ze zowel bv als slapen in ieder geval anders aanpakken.