Bedankt voor het meedenken maar daar doe ik niet aan. Staat me gevoelsmatig erg tegen, plus dat ze zich erin op zou hangen want ze is veel te beweeglijk en sterk.
over uitkoken, ik doe het niet elke dag hoor, maar rune is ook al wat ouder, dus voor mijn gevoel ligt dat dan wat minder gevoelig. tepels in kolf, ja, hier ook. en ik heb nogal wat en t kan er een eind in maar ja, als het maar werkt denk ik dan. heb er geen last van verder. nemo, een mooie tekening dan maar ipv een foto 8) sembo, ik bewaar de morgenmelk in de koelkast. als de avondmelk ook koud is kan je het gewoon bij elkaar gooien en invriezen paprika, jeetje, dat is vermoeiend zeg. dat houd ze lang vol. ik heb geen tips. ik gok dat je al hebt geprobeert om haar te laten huilen. dan rest denk ik verder alleen afwachten. uiteindelijk gaan ze echt doorslapen, ik hoop dat ze dat wel snel gaat doen. (al is het maar een voeding.)
@ paprika: wij hebben ook zo'n periode gehad, of eigenlijk meerdere. De laatste is een paar weken geleden. Ik heb het boek 'Lekker slapen zonder huilen' van Elizabeth Pantley gelezen en dat was erg fijn moet ik zeggen. Misshcien een idee? Heeft er iemand nog tips voor tepelkloven> Ik wordt er een beetje simpel van. Iedere keer als ik kolf trekt het weer open. Ik laat hem aan de lucht drogen, smeer er voor en na PureLan op en zet de kolf zo zacht mogelijk. Maar het helpt niet. Iemand nog ideën?
stranger, misschien even een poosje geen purelan gebruiken juist? of alleen na t kolven en niet voor? ik heb wel eens gehoord dat als je het te lang/vaak gebruikt je tepels er juist zachter van worden en dus kwetsbaarder. dus dan alleen moedermelk erop en dan aan de lucht laten drogen. ik weet t anders ook niet.... paprika: vermoeiend zeg, maar gaat vast weer over, is ze misschien druk met iets nieuws leren? je zegt dat ze zit te spelen in haar bedje. misschien helpt het als je juist geen speeltjes bij of in het bedje hebt? ik kook wel elke dag m'n kolf en flesjes uit, is ook uit gewoonte eigenlijk en ik heb zo'n magnetronsterilisator en dan is het eigenlijk geen moeite. En inderdaad, een tepel(hof) kan heel ver in een kolf hier alles prima. moest Jo om 8.30 vanmorgen zn bed uit trekken Och en hij lag zo lief te slapen met zn duim in zn mond Hij is helemaal van de fopspeen af, wil dat ding echt niet meer hebben, ging zomaar vanzelf.
Ojee, nu word ik helemaal achterlijk geloof ik. Ik probeer hier al vanaf kwart over 9 bij te lezen, maar ik er gewoon niet doorheen! Ik lees wat jullie geschreven hebben, maar ik onthou het gewoon niet. Sorry, word steeds afgeleid! Kan me niet concentreren . Ik geloof dat het op het moment bij enkele van jullie niet echt gemakkelijk gaat, heel veel sterkte hoor! Niet opgeven! En dat het snel maar weer beter mag gaan. Ruben was ook nog zaterdag de hele dag, de nacht van zaterdag op zondag en zondag de hele dag onafscheidbaar van mij . Telkens als ik hem 'weglegde' of aan de papa gaf zette ie het weer op een krijsen en bij mij is ie stil, wel wilde hij steeds vaak drinken. Zondag avond heb ik hem om 22.00 een flesje met flesvoeding gegeven hij heeft ruim 150ml gedronken en daarna is ie eindelijk gaan slapen! Snachts niet geweest voor voeding, smorgens om 6.00 uur moest ik hem wakker maken om te drinken. Gister overdag weer normaal gedronken bij mij, en savonds weer een flesje flesvoeding gegeven (130ml opgedronken) en weer de hele nacht geslapen. Vreemd, weet niet wat we hier mee moeten. Malou, die doet het echter prima, ze drinkt wanneer ik haar wakker maak om te drinken en vind alles wel best!
Zou hij aan het regelen kunnen zijn? Of het is clusteren, dan willen kindjes (vaak 's avonds) heel vaak achter elkaar kleine beetjes drinken. Waarom maak je hem eigenlijk wakker? Kun je hem niet gewoon op zijn eigen tijd laten komen? Of ben je daar nog een beetje bang voor ivm de groei?
Hallo allemaal, paprika, bedankt voor de tip. Ik heb een berichtje geplaatst daar, ben benieuwd naar de reacties. Een tip om het slapen te laten lukken heb ik ook niet. Liene slaapt altijd na een wandeling en ik laat haar dan buiten verder slapen in de kinderwagen. Doet Lieve dit ook? Kan je haar zo misschien laten inslapen? Saartje
Stranger, ik weet ook niet wat het was. Geen idee. Hij wilde gewoon 2 dagen en nachten alleen maar bij mij liggen en steeds drinken. Wanneer ik hem weglegde of aan iemand anders gaf zette hij het op een krijsen tot ik hem weer pakte en aanlegde. Dan dronk hij steeds een minuut of 6 - 8. En dan wilde hij dus weer niet bij mij vandaan. Tot ik hem dat flesje heb gegeven . Maar gisteren en vandaag gaat het weer normaal. Gelukkig. *even afkloppen* Ja, dat wakker maken is hier nogsteeds ivm de groei. Hoewel ze nu toch al een paar keer goed gegroeid zijn. Over anderhalve week moeten we weer naar de kinderarts, zal het er toch eens over hebben. Maar ik ben bang dat ze dus niet zelf gaan komen wanneer ze honger hebben. Hebben ze natuurlijk al in geen tijden meer gedaan. Ik maak ze natuurlijk al vanaf half november gewoon elke 2 uur wakker om te drinken. Papa hier denkt dat ze wel gewoon zelf zullen komen wanneer ze honger krijgen . Maar ik durf dus nog niet.
Pfff.... ik heb echt respect voor je bolbuikje! Elke 2 uur voeden en dat 2 keer! Voed je ze gelijktijdig af na elkaar? Hoe dan ook.... groot respect! Hier regelt Kevin nog lekker door. Hij drinkt nu zo'n 9 a 10 keer per etmaal. Hij beperkt zijn nachtvoeding tot 2 keer, dus reken maar uit hoe het overdag hier aan toe gaat! Hopelijk is het vandaag of morgen zijn laatste dag (heb er nu al zo'n 5 dagen op zitten), want vrijdag gaat ie voor het eerst naar de creche en ik maak me zorgen of zij er wel op in kunnen springen als hij vaker voor een voeding komt. Iemand daar ervaring mee?
Zo had een hoop bij te lezen! Ik vind het jammer dat ik geen tips kan geven, heb zelf geen ervaring kloven of de andere problemen die ervaren worden. Vincent groeit supergoed en laat steeds een beetje langer tussen de voedingen. Een week of 3 geleden zat ik nog op 9 a 10 voedingen, maar nu zijn het er nog maar 6 a 7per etmaal. Vannacht mocht ik zelfs doorslapen van 2300 tot 700 uur Het gaat er lekker ontspannen aan toe. Lekker hoor. Ik vind het wel vervelend dat ik alleen nog maar kan meelezen maar (nog?) geen adviezen kan geven. Sorry daarvoor!
Dat is toch juist lekker Barbabintje, beter dan dat je een expert bent wat betreft tepelkloven of spruw ofzo . Enne, we zijn allemaal zo begonnen!
@ Bolbuikje: kan ik me goed voorstellen, die angst. Ons mannetje heft in het begin stille ondervoeding gehad en ik was ook lang bang dat hij niet genoeg kreeg... moest echt dat vertrouwen terug krijgen dat hij het wél zelf aan kon geven. Dat heeft eh... toch wel een maand of 4 geduurd .
@Stranger: ik weet niet hoe goed jij erin bent, maar is het een optie om even met de hand te kolven ? Dus zonder kolf maar met je handen ? Dan heeft je tepel even echt rust.
Stranger: balen zeg dat je zo'n last heb van kloven, heb ook de gouden tip niet ben ik bang. Misschien een dagje gordijnen dicht, verwarming hoog en topless lopen? Dat heeft mij wel eens van een hardnekkige kloof afgeholpen. En ik zal eens kijken voor dat boek, misschien heb ik er idd wel wat aan. Bolbuikje: meid ik vind het knap wat je doet! Zo Barbabintje heb jij even lekker mogen slapen! Heerlijk! Appeltje: sorry daar heb ik geen ervaring mee. Mijn moeder past op, maar het zal vast wel goedkomen. Je zal toch de eerste niet zijn met een kindje die borstvoeding krijgt? Anders bel je even om te vragen naar hun beleid wat dat betreft, gewoon brutaal zijn hoor mag best. Ik laat Lieve niet huilen, dat heb ik toen ze klein was gedaan omdat ze zo overprikkeld en oververmoeid was dat het in mijn ogen niet anders kon, maar voel me daar nu nog rot over eerlijk gezegd en heb me voorgenomen om dat nooit meer te doen . Heb er nu nog zo'n spijt van... Ze heeft alleen haar kroeltutje in bed, zo'n kroeldoekje zeg maar. Ze vindt van alles om mee te spelen hoor dat maakt niet uit, ze trekt zelfs de rits van haar slaapzak soms open. Houdini hahaha! In de kinderwagen valt ze helaas nooit in slaap, daar is ze veel te nieuwsgierig voor. Vind het gewoon zo triest, ze is echt moe maar kan dan niet slapen. Natuurlijk heeft ze vandaag bij m'n moeder een slaapdagje gehouden toen ik aan het werk was, ze heeft alles bij elkaar zo'n anderhalf uur geslapen. Lichtpuntje is wel dat ze vannacht maar 1 keer is geweest, ben benieuwd hoelaat ze morgenochtend de dag wil beginnen hoop dat het niet voor 06.30 uur is
Stranger, stille ondervoeding? Hoe merkte je dat? Vince groeit heel langzaam, als ik geluk heb zo'n 100 gram in de week. Hij komt overdag om de 3 uur en de laatste nachten 's nachts ook weer 1 a 2 keer. Tussendoor is hij super tevreden, hij plast goed, dus niets aan de hand zou je zeggen. Maar dat langzame groeien (Hij zit onder de onderste groeicurve) vind ik soms wel wat eng.
Bolbuikje, wat kan je dan genieten he als hij weer normaal drinkt en slaapt? Dan ben je die twee dagen volgens mij ook meteen weer vergeten! Barbabintje, echt eeb kado he als je een keer zo lang mag slapen. Toen me dat de eerste keer gebeurde moest ik echt tien keer op de wekker kijken voor ik het doorhad. En toen schrok ik:' OH ik ben hem vergeten te voeden' (ik sliep nog half). Ik laat Sem alleen even huilen als ik hem net in bed heb gelegd, hij huilt dan niet hard. Hij valt na een kleine tien minuten dan gewoon in slaap. Pas huilde hij een keer langer, toen ben ik even gaan kijken en dat was al genoeg voor hem: hij viel meteen in slaap. Zo schattig!
Appeltje, spannend, vrijdag voor het eerst naar de creche. Kan me wel voorstellen dat je je afvraagt of hun je kindje wel "begrijpen". En om even terug te komen op je vraag. Ik voed ze niet tegelijk. In het begin geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar om ze beide aan te leggen. Dus begint Ruben de dag om 6.00 uur met de eerste voeding en om 22.00 is voor hem de laatste voeding. Malou begint om 7.00 uur met de eerste voeding en om 23.00 is voor haar de laatste voeding. Snachts krijgen ze alleen voeding als ze er zelf om komen. Stranger, ik ben dus niet de enige die het niet durft. *gelukkig* dan ligt het dus niet alleen aan mij! andreamvryan, stille ondervoeding. Kindjes groeien niet goed, plasluiers zijn minder/te weinig, baby laat lange tijd (bijv 6uur) tussen de voedingen zitten, baby is sloom (rustig, slaapt veel). Dit is wat ik o.a. gevonden heb op internet. Wel eng, komt me namelijk heel bekend voor. Hier zijn ze altijd heel rustig geweest, huilde bijna nooit, plasluiers zijn een paar dagen minder geweest, ze groei(d)en niet goed. We zitten hier ook nog ver onder die onderste lijn. Maar, de lijn gaat omhoog dus dan vind ik het goed. zolang het maar neit meer naar beneden gaat. Lijkt het mij prima. Sembo, waarschijnlijk dat ik het volgende week weer vergeten ben, maaar nu nog niet hoor. hihi, hoop nu dat ie gewoon gaat slapen vannacht. Kan ik ook ff bijtanken. Fijn joh dat Sem zo lekker in slaaap valt! Heerlijk!
@ Andrea: toen hij geboren was heeft hij de eerste 2 dagen niets gedronken. Volgens vk en kvp zou het wel goed komen, maar de derde dag werd hij niet meer wakker en melde zich niet meer, geen plasluiers... toen moest er acuut bijgevoed worden ineens. Hij is trouwens ook nooit harder gegroeid dan zo'n 125 per week, en zit nog steeds op de onderste CB-lijn. Een rank manneke. Net als zn vader .
Ik had eerder moeten zeggen van die tepelkloof. Vanaf het moment dat ik dat getypt heb is ie niet meer open geweest .