Loeien en Bertha , nou toch fijn dat we nu ook op de hoogte zijn van wat het precies is, ook al had ik al een vaag vermoeden! Marieke, waar we al niet bang voor kunnen zijn he?? Een paar nietige cijfertjes bepalen je humeur voor de rest van de dag . Enne mac donalds, je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen! Hihi! Heerlijk toch (krijg er trek in ), en hoe ging het voeden in het openbaar of had je dat al wel vaker gedaan? Ik vond het de eerste keer met echt andere mensen erbij toch wel spannend/eng/vreemd hoor. Nynke, hopen dat je vannacht wat beter kunt/mag slapen! Appeltje, zeker druk! Volgens mij heeft iedereen dat! Hier beginnen de kleintjes ook steeds meer aandacht te vragen en dan idd nog het huishouden etc. Ik heb ook haast geen tijd om hier te kijken, laat staan te reageren. (en dan hoef ik nog niet eens te werken) jingels, ik las dat je kolfrecht af gaat lopen, ik hoop voor je dat je werkgever/baas een beetje coulant naar je is en je gewoon door kan kolven. Gooi je charmes in de strijd en overtuig hem/haar 8) dat je echt nog voorlopig moet kolven. Nog ff een vraagje, hoest met loeki? Lang niet meer gezien hier. (of ik mis wat, beschouw dit dan als ongeschreven) Hoop dat alles prima gaat met haar en kleine annika (en natuurlijk het drinken en kolven).
Eerste keer, ben helemaal niet preuts, maar die stomme Fransozen wel dus ben ik netjes in een hoekje gaan zitten en heb een spuugdoekje bij de hand gehouden om de boel een beetje te "bedekken". Ging prima! Was trouwens wel gek gezicht vandaag, vanaf 1 januari mogen de mensen hier nietmeer in een café of restaurant roken, dus stonden er allemaal bosjes mensen op straat met een sigaret, heel vreemd gezicht is dat dan. Maar goeie regel!
hihi, nouja, preuts wil ik het niet noemen, maar enigzins ongemakkelijk voelde ik me wel! Goed hoor dat het jullie zo goed af ging. Idd een spuugdoekje is handig, ik had een hele hydrofiel handdoek meegenomen . En ja, in een hoekje is het natuurlijk wel lekker rustig, ook voor je kleine meid! En grappig vind ik het ook wel al die mensen die boos zijn omdat ze niet binnen mogen roken. Straks overal buiten hele rookwolken! haha! Dan weten we hoe laat het is! Maarja, persoonlijk heb ik er eigenlijk ook geen probleem mee dat ze binnen roken, zolang het maar niet blauw staat.
goeiemorgen! of eigenlijk niet zo want voor het eerst in tijden hadden we ook weer een gebroken nacht. drinken om 23.30, 1.00 (hele fles bv), 5.00, 7.00, 8.30. tsss, rare jongen. ik ging er gewoon raar van dromen ook: dat Jonathan echt een hele mond vol tanden had en kon praten en hij zei dat ie taart wilde hahaha. Maar niet meer gebeten sinds gister! Ik denk dat ie pijn in zn buik/darmen had ofzo want hij liet hele harde winden en ik heb hem ook 3x moeten verschonen vannacht. Nu lijkt er niets aan de hand te zijn, hij is gewoon vrolijk, eet, drinkt, kruipt etc. Hoop dat dit een eenmalige actie was. Hij had ook niet echt honger (na die fles dan) want hij deed niet veel moeite. Alleen terug in bed gaan vond ie niet zo'n goed idee. Nynke: volgens het boekje toch? regelen met 3 maanden? en fijn dat we op de hoogte zijn van het oktobermama-jargon bolbuikje: inderdaad, Loeki al een tijd niet gezien. jingles: kun je het kolven op het werk al met 1x per dag af misschien? dat scheelt alweer natuurlijk. appeltje: nee, geeft niks joh! kom gewoon kletsen als je zin hebt. mariekebalm: ik heb ook al es in frankrijk gevoed, in een restaurant bij een aire langs de snelweg. ik gebruik ook vaak een doekje maar je ziet toch wel wat hoor...
Hoi allemaal, Ik ben jullie topic aan het doorlezen omdat ik me goed in bv wil verdiepen. Eerst wilde ik absoluut geen bv geven omdat ik zeer gevoelige tepels heb en bang ben voor de pijn! Maar omdat ik bepaalde allergieen heb en astma is het toch beter om bv te geven, en ik wil nou eenmaal mn kindje een goede start geven met zo min mogelijk kans op allergieen ed. Nou is mijn vraag wie van jullie heeft een borstvoedingscursus gedaan en waar? En wat zijn jullie ervaringen met zo'n cursus? Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mn vragen. Alvast bedankt Groetjes Minnie
Hey Minnie, Goed dat je je vooraf gaat verdiepen in BV! Zelf was ik oook erg bang voor pijn bij het zuigen, maar - bij mij - echt geen centje pijn ervaren. Vooraf heb ik voornamelijk veel gelezen op diverse forums en ben naar 1 informatieavond geweest over BV van een vrijwilliger van de BVN. Die avond vond ik maar zozo. Kwam ook een beetje door de vrouw zelf. Ik vond het een beetje een muts en kreeg het gevoel alsof ze voor iedere druppel moedermelk provisie kreeg ofzo. Wat ik wel heb gemist (maar dat kan ook aan mijzelf hebben gelegen) is informatie over de eerste tijd en dan met name dat het begin best wel moeilijk kan zijn. Gelukkig had ik een hele goede kraamhulp en heeft zij in een heel vroeg stadium een lacatatiekundige erbij geroepen. Hierdoor - en door mijn eigen motivatie - geef ik nu ruim 2 maanden volledige BV en gaan we lekker door. Succes en als je vragen hebt, gewoon stellen! Lfs Esther
Hoi Esther bedankt voor je reactie. Wel jammer dat bij jou die voorlichtinsavond zo is tegengevallen, ligt idd wel aan de persoon die spreekt natuurlijk maar het kan je ook afschrikken hihi. Ik lees iig ook veel boeken over bv. Misschien stom dat ik het zeg maar eerst dacht ik dat het van die geiten wollen sokken types waren die bv gaven! Sorry meiden ik ben er helemaal op terug gekomen hoor, was gewoon onwetenheid van mij dus hoop niet dat iemand mij dat kwalijk neemt....
@Minnie: ik heb 2 cursussen gedaan. 1 in het begin van de zwangerschap bij een thuiszorg instelling. Daar kreeg ik voornamelijk info die ik al wist. Ik heb n.m. de opleiding tot verpleegkundige gedaan en daar had ik al het een en ander geleerd. Ook films gekeken over goed aanleggen e.d. En folders meegekregen. Daarna, later in de zwangerschap nog een cursus gedaan bij een lk samen met mijn man. Ik deed het samen met mijn man omdat ik ook wilde dat hij er wat vanaf wist, zodat niet iemand hem wijs zou maken dat mijn melk niet goed zou zijn ofzo. En zodat hij me écht bij kon staan als het moeilijk zou worden. Ook daar veel folders gekregen en films gezien. Ook zat bij de cursus dat ik 2 weken lang telefonisch contact mocht hebben met de lk zonder verdere kosten. Nou dat was handig !
Waar ik tegenaan ben gelopen in de voorbereiding voor de bv (2 informatieavonden, internet, boeken) is dat er soms wel een irreel beeld wordt geschetst van het geven van bv. Het 'zou geen pijn mogen doen'. Nou, bij het aanhappen ging ik steeds door de grond. Nu bleek ik ook meteen vanaf de eerste dag spruw te hebben die al diep in de borst zat (dankzij een schimmel onder mijn oksel tijdens de zwangerschap die niet reageerde op cremes). Maar daarnaast kan het de eerste tijd best wat pijnlijk zijn, omdat de melkkanaaltjes opgerekt worden tijdens het voeden. Ook lieten ze tjdens beide bv-avonden een filmpje zien van een vrouw die haar kindje voor het eerst aanlegt. Je zat het kindje netjes de tsr opwekken met oppervlakkig zuigen en daarna kwam de melk en hoorde je het flink slikken en klokken. Dus toen ik Kevin voor het eerst aanlegde en dat niet gebeurde toen riep ik ui: 'Hij kan nog niet klaar zijn, want ik heb hem nog niet horen klokken!'. De verloskundige schoot toen hard in de lach dat dit pas veeeel later gebeurde en dat er nu alleen maar een paar druppels colostrum uitkomt. Ik zeg niet om je af te schrikken hoor, maar als het allemaal niet meteen zo vloeiend gaat zoals op die promofilmpjes tijdens die info-avonden, denk dan niet 'oh jee, ik heb geen melk. het lukt me niet, want het hoort geen pijn te doen' etc. Het is in het begin even zoeken, hard werken en soms even op de tanden bijten. Maar al heel snel gaat het goed hoor!
hahaha, minnie! borstvoeding geven is hartstikke hip hoor! wat goed dat je al boeken over bv leest! ik had me totaal niet voorbereid op bv geven want het was voor mij zo vanzelfsprekend dat ik de vk heel raar heb aangekeken toen ze over een cursus begon. Maar nu raad ik iedereen aan een cursus te doen of in ieder geval veel te lezen. Ik heb natuurlijk wel de boekjes van het cb gelezen (had een apart boekje over bv) en daar stond ook wel het een en ander in en verder veel op internet. wat betreft de pijn, tja, bij mij was het in het begin ook wel zoals appeltje zegt, af en toe moeilijk, pijnlijk, frustrerend... maar dat hoeft niet zo te zijn, en er is altijd hulp! ga er gewoon voor want het is het waard hoor. als het moeilijke achter de rug is is het fijn en makkelijk! wens je veel succes.
Minnie goed dat je je goed wilt voorbereiden op de borstvoeding. Succes. Ik heb vanmorgen besloten maar eens te gaan proberen om de ukjes niet elke 2 uur wakker te maken voor een voeding. Tja, wie niet waagt wie niet wint, zo zit ik over een half jaar nog altijd elke 2 uur te voeden en dat zie ik nu eigenlijk ook niet zitten . Malou meld zit netjes elke 2.5-3 uur. Langer houd ze het niet vol , dus dat gaat naar mijn idee goed. (als het zo blijft gaan tenminste). Ruben heeft nu om 6uur vanmorgen gedronken, toen om half 8, toen rond 10uur en nu om half 1 voor het laatst gedronken en lijkt nog niet wakker te worden voor een voeding. Ik denk dat ik hem maar eens ga helpen met wakker worden . Of wat denken jullie? Zou hij ook gewoon langer dan 3 - 3.5 uur zonder voeding kunnen? Voelt zo vreemd en over mn borsten maar niet gesproken, ze staan op knappen. Maar wat ik me afvroeg, is dit niet heel slecht voor mn productie? Ze drinken nu natuurlijk veel minder (vaak) dus die borsten van mij denken dat ze minder melk hoeven te maken, of zie ik het nu verkeerd? Groetjes Bolbuikje.
He Minnie, jij bent goed bezig zeg! Ik heb een cursus van VBN gedaan en ik vond het goed. Wel wist ik al veel maar dat kwam omdat ik al veel gelezen had. Toen eht in het begin niet ging bij ons heb ik haar gemaild en ze heeft echt geholpen, ook doorverwezen naar een lk. Bolbuikje: Malou doet het goed hè? Hm, Ruben vind ik wat lastiger... misschien kun je een vrijwilliger bellen om het morgen eens te vragen?
idd Malou is een topper! haha! Maar Ruben laat het echt afweten, heb hem net zelf maar wakker gemaakt en denk dat ik hem gewoon lekker om de 2uur (misschien 2.5uur) wakker blijf maken. Zn gewicht is natuurlijk ook niet echt veel hè. . Maar dat niet steeds op de klok hoeven kijken is wel een hele opluchting. Hm een vrijwilliger bellen? Ik weet het niet, ik denk dat ik het volgende week maar eens met de kinderarts overleg. Die paar daagjes kunnen er ook nog wel bij hoor .
@Appeltje: je "moet" niks hoor. Tuurlijk is het druk met alles. Ik zal vanaf volgende week ook minder actief zijn. Moet weer werken dan. @Bolbuikje: de nacht was iets beter gelukkig. Ik zou Ruben om de drie uur gewoon wakker maken denk ik. Je productie gaat zich aan passen en je nieuwe ritme. @Geke: wat een droom zeg. Ik hoop voor je dat Jo het vannacht weer beter doet. Idd een kind volgens het boekje die Marijn. @Minnie: welkom. Goed dat je je zo aan het voorbereiden bent. Ik heb geen cursus gedaan maar wel veel gelezen. En bij de eerste had ik een super kraamverzorgster en de mazzel dat bv bij mij erg makkelijk gaat. Ik heb bij alle drie geen kloven, stuwing oid gehad. Succes met de zwangerschap. Marijn regelt hiet lekker door. Gelukkig kwam hij vannacht maar twee keer. Ik ben al blij dat hij nu regelt en niet volgende week als ik moet werken.
Meiden harstikke bedankt voor jullie reacties! Kom even regelmatig bij jullie kijken hoor hoe het allemaal verloopt met de bv, en als ik over 22 weken mn kindje in mn armen heb kom ik hier gezellig meekletsen. Zal misschien wel af en toe een vraagje aan jullie stellen hoor! Liefs Minnie
@ Appeltje Mads drinkt ook "maar" 3 keer max 120 op het KDV hoor. En dinsdag waren ze het derde flesje net aan het verwarmen toen ik al kwam. Overigens heb ik ze dat nog wel laten geven, en hij wilde desondanks meteen aan de borst toen we thuis waren. Voor de gezelligheid denk ik Ik heb wel vaker gehoord dat babys rond de 14 weken opeens flesweigeren, omdat dan de zuigreflex afneemt, en drinken dus meer een "keuze" wordt. En die opmerking... *zucht* Hier hebben we ook geen schema, en zelfs niet echt een ritme. Soms spelen we eerst even na het wakker worden, soms meteen voeden afhankelijk van of hij vraagt/zoekt. En soms zitten we anderhalf uur gezellig te spelen en gaat hij dan weer zijn bedje in, en soms wat korter en dan ligt hij daarna nog wat in de box of wipstoel (meestal als ik nog wat moet doen). Desondanks doet hij het goed en slaapt hij prima. @ Bolbuikje. Kan me voorstellen dat het spannend is en dat je elke week wil wegen hoor, ik vind het wegen van Mads ook altijd spannend, ondanks dat hij vanaf het begin goed groeit en iedereen nu zegt "hij krijgt duidelijk genoeg ". Woensdag mag ik weer. Openbaar voeden, ik zat laatst bij de Burger King, vond ik toch wat minder moet ik zeggen. Tussen de tieners mijn borst (discreet) ontbloten was toch raar, hoewel ik denk dat ze het niet eens doorhadden. Maar bij de Hema bijvoorbeeld vind ik het geen probleem. @Minnie. Ik heb/had ook erg gevoelige tepels, mijn vriend mocht er alleen bij hoge uitzondering aankomen omdat ik er meestal (in bepaalde delen van mijn cyclus) helemaal kriebelig en op een verkeerde manier afgeleid door werd als hij eraan zat . Nu helemaal nergens last van, dus dat zegt helemaal niets. Nu heb ik wel gehoord dat sommige vrouwen als ze weer menstrueren de week vantevoren wel last hebben, maar ben zelf nog niet weer ongesteld geweest dus... Ik heb een bv cursus gedaan, maar ik heb er zelf niet zoveel aan gehad moet ik zeggen. Het was voor mij te theoretisch, op dat moment, ik had net zo goed gewoon de info kunnen lezen. Ik heb veel meer aan het lezen van dit soort topics en op borstvoeding.com toen ik werkelijk aan het voeden was. Maaar... eigenlijk is de bv bij mij tot nu toe vrij probleemloos gegaan (geen pijn etc.) dus helemaal representatief ben ik niet. @ Barbabintje: ik had ook zo'n Muts tijdens de cursus. Had het gevoel dat ze die avonden gaf zodat ze aan haar sociale contacten kwam. Wel echt een geitenwollensokken type dus. Maar gelukkig had ik hippe vriendinnen die BV gaven, en zelf ben ik natuurlijk ook harstikke hip .
@ Minnie, Goed hoor meid, weet dat je welkom bent! "geiten wollen sokken types" @ready, ja, dat is ook wel wat ja, in een drukke burgerking met allemaal tieners. Maar waarschijnlijk durven die (wanneer ze zien wat je aan het doen bent) niet eens meer te kijken zonder rooie boei te krijgen. Bij de hema zijn over het algemeen wat oudere dames *zoekt dekking* dat is toch wat gemakkelijker ja. (denk ik) @nynke, laat hem maar lekker even regelen ja, kan maar gebeurt zijn. . En volgende week weer aan het werk. succes, heb je er al weer zin in?
haha, ok, het is je vergeven en zegt het voort he, dat het dus hip is over voeden in het openbaar: soms is het moeilijk om in te schatten of mensen kijken uit nieuwsgierigheid of afkeuring of vertedering... etc. ik probeer altijd zo goed mogelijk daar niet over na te denken en gewoon te doen wat ik moet doen @ready: hoe gaat t met werken? kun je je een beetje concentreren? @nynke: inderdaad goed dat ie nu regelt! hier ging het vannacht wel beter dan gister maar ik heb het vermoeden dat Jo behalve van zn buik ook wat last heeft van een sprongetje. hij werd steeds wakker 's avonds laat en moest heel erg huilen en ik kon hem nauwelijks troosten en hij wilde ook de borst niet. heb een klein flesje (80 cc bv) gegeven en toen ie dat op had wilde ie ook nog wel even live drinken. maar toen ik hem daarna zn slaapzak weer aan deed werd ie weer heel kwaad en wilde ie weer niet drinken (geen honger meer ook natuurlijk). ging wel weer snel slapen. hij is denk ik kwaad omdat ie weet dat ik wegga en ons normale naar-bed-breng-ritueel werkt dus niet meer. vanmorgen bij de creche moest ie ook huilen toen ik wegging. zo zielig! maar ik heb even gegluurd vanuit de gang en hij werd al snel afgeleid door een leidster. echt een nieuwe fase?
Hallo allemaal! Wat is het hier gezellig druk zeg de laatste tijd, ik lees me helemaal suf als ik ff niet geweest ben haha! Mag ik even klagen? Ik heb echt zulke slechte nachten achter de rug! Lieve heeft volgens mij èn last van haar tanden èn ze is aan het regelen. Ze is wel 5 keer per nacht gekomen! En natuurlijk weer vroeg wakker, al hield ze het nog redelijk keurig: 06.30 uur. Ik ben helemaal kapot zeg! Ik zie wel dat onder is haar 2e tand bijna door en boven net een miniscuul scherp puntje. Nou komt het ergste: ik heb door al die voedingen niet goed opgelet met aanleggen 's nachts, en ik zag vanmorgen dat ik een bloeduitstorting/ bloedblaartje midden op m'n tepel heb! En zeer dat het doet joh! Komt volgens mij echt door verkeerd aanleggen, er zitten ook drie kleine doorzichtige blaartjes naast, alles precies op het puntje van m'n tepel. En ze deden al zo'n pijn sinds ze bezig is met die tandjes. Iemand nog tips wat ik op/met m'n tepels kan doen? Of moet ik het maar gewoon droog laten? Stranger: morgen de grote dag! Heb je het er al druk mee vandaag of heb je de verjaardag van strangerdreumes van het weekend al gevierd? Geke: klinkt bekend, hopelijk is deze fase/sprong weer snel voorbij. Let maar op, je zal straks zien dat hij weer allemaal nieuwe dingen doet/zegt die hij voorheen nog niet kon! Verder heb ik geen tijd om op iedereen te reageren, maar wil wel even zeggen dat ik vind dat jullie het allemaal geweldig doen! Zo, steek die maar in je broekzak