Borstvoeding en trots!

Discussion in 'Borstvoeding' started by jingels, Jul 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    ff klagen hoor... ik heb een heleboel melk ingevroren in diepvrieszakjes maar op de een of andere manier gaat het niet goed. De zakjes gaan kapot. Het is trouwens pas een probleem bij het ontdooien, gelukkig zette ik ze al in een bakje dus er gaat niet veel verloren, maar bah wat een geklieder!

Ik heb ook ingevroren in diepvrieszakjes, hopelijk bevalt dat beter!

De eerste porties had ik in goedkope flesjes ingevroren, maar ik had geen zin om bergen flesjes te kopen. Maar dit is ook niks...

2. saar

saar Fanatiek lid

ik weet niet of het iets is, want ik kolf niet... maar in de créche waar ik werkte, deden veel mamas dit in aventbekers. Die passen op de kolf, dus je kan er direct in kolven en nadien past de speen er ook op, dus je moet de melk niet meer overgieten.

3. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    kimkivits ik heb hetzelfde probleem gehad..

Ga eens naar borstvoedingsforum.nl daar zijn heel veel mensen die je kunnen helpen..een lactatiekundige kun je inderdaad ook proberen.
    En ook ik heb tepelhoedjes gebruikt hoor..alleen eslem dronk er niet goed uit..ik zou het gewoon doen..je moet toch die tepel tijd gunnen om te kunnen genezen..
    Ik denk dat het inderdaad eraan ligt dat je kindje niet goed aangelegd wordt..wat eslem deed was dat ze alleen het puntje van mijn tepel pakte wat zo vreselijk veel pijn deed..

Maar..ik heb het ook doorgezet..en ze is nu 10 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding!
    het wordt leuk..gewoon doorzetten..op een gegeven moment wennen je tepels eraan..

4. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

Apr 28, 2006
    2,084
    0
    0
    Noord Brabant
    Nachtvlinder: ik heb nog neit op mijn werk aangegeven dat ik wil gaan kolven maar ik verwacht daar weinig problemen mee. Maar misschien toch binnenkort maar eens doorgeven.
    Heb trouwens het idee dat het kolven nu wat op gang begint te komen. Heb vanmorgen uit de borst waar ze niet aan gedronken heeft 85cc gekolfd. Nog geen hele voeding maar het gaat de goede kant op. Ik heb trouwens wel gekolfd terwijl ze aan het drinken was en dat hielp volgens mij goed voor het toeschietreflex.

Ik vroeg mij trouwens af, als ik straks weer ga werken kan ik dan standaard sochtends al meteen een keer kolven aan de borst waar ze niet van drinkt ?(ze drinkt nl meestal maar 1 borst) Want dan zou ik dus voor die dag al weer wat gekolfd hebben en dat scheelt weer voor als het kolven op het werk niet zo zou lukken :rolleyes:

Saar wat betreft die avent-flesjes dat ligt wel aan het merk kolf wat je hebt. Bij de medela (die ik heb) passen bijv de difrax flessen op. maar dat betekent wel dat je dan veel flessen moet kopen als je die allemaal in de diepvries wil doen. Vandaar dat de meesten met zakjes (klooien) want dat is toch goedkoper. ;)

Stranger
    , wat ging nou niet goed mbt het invriezen want je schrijft 2 x diepvrieszakjes :confused: Bedoelje soms een keer ijsklontzakjes??

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    @ Stranger: Idd met flesjes heb je wel errug vel flesjes nodig... ik heb nu ong 5 liter op reserve dus reken maar uit. Welk merk heb je stranger, misschien dat het daar aan ligt? Ik heb AH huismerk, die blauwe en ik heb eigenlijk nooit problemen. Als ik ze uit de vriezer haal doe ik de blokjes eruit drukken (oke plakt wel wat maar verspil bijna niks) in een avent fles ofzo, die zijn lekker breed en dan ondooit het verder daarin. Heb ook 1x diepvries zak in de koelkast gelegd om te ontdooien en die toen gewoon opengeknipt en leeggegoten maar dat vond ik wat meer gedoe maar das denk ik een kwestie van handigheid. Verder over je dipje, ik had vorige week ff een dag of 2 die niet lekker liep maar de dipjes zijn aanmerkelijk minder heftig naar mate ik langer bv geef. Ik heb er idd valk voor mn ongi ook last van maar nu met een spiraal wordt ik niet ongi dus ook geen dip. Hoe gaat het nu?

@spijkervrouw, tuurlijk kan je sochtends ook al kolven. Kan idd best schelen want beide borsten worden dan weer gestimulleerd meer melk aan te maken dus op termijn goed voor de productie en verse melk vinden babys soms lekkerder en is volgens mij ook ietsje beter dan bevroren. Ik zou het wel ff op korte termijn doorgeven, om van je kolrecht gebruik te maken is het wel een voorwaarde dat je je werkgever ruim van te voren op de hoogte stelt van je plannen zodat ze evt. dingen kunnen regelen daarvoor.

6. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    haha, ik was vanochtend nog niet helemaal wakker... ik bedoelde de 2e keer inderdaad ijsklontzakjes!

ik gebruik de diepvrieszakken van de C1000, dat gaat dus niet echt goed. En de ijsklontzakjes van de AH, maar hoe dat gaat weet ik niet, ik moet eerst nog de diepvrieszakjes opmaken.

@ Saar: ik gebruik de PISA dus de Avent bakjes passen er niet onder... daarbij heb ik nu 26,5 liter in de vriezer dus dat wordt wel een dure liefhebberij (die Aventdingen zijn niet heel goedkoop, zelfs als je goedkope flessen koopt ben je nog veel kwijt)...

@ Zeeuwsmeisje: de dip blijft nu hangen op een zelfde niveau dus waarschijnlijk heeft het er meer mee te maken dat ik een kolfbeurt afgebouwd heb... ik ben nog niet ongesteld geworden sinds de bevalling maar soms wel een zeurderig gevoel in mijn buik, vandaar dat ik daaraan dacht. Verder vind ik het wel prima om op dit niveau te blijven hangen (zo'n 850-950cc in 3x kolven) dan kan ik elke dag een fles uit de vriezer halen en raakt die enorme voorraad ook eens op...

@ Spijkervrouwtje: hoevaak ga je werken? Je kunt gekolfde melk 5 dagen goed houden in de koelkast. Het is beter om niet in te vriezen omdat er dan toch wat stoffen verloren gaan. Dus misschien kun je het zo uitkienen met je werkdagen dat je niet in hoeft te vriezen? Dus bijv. de melk die je de ene dag kolft de volgende dag meegeven? En dan een voorraad in de vriezer houden voor noodgevallen?

7. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Nog even iets anders: ik merk aan mezelf dat ik het vervelend vind om in het openbaar de fles te geven... ik wil niet dat mensen denken dat ik kv geef...

Erg hè...

8. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Hahaha! Moet eerlijk zeggen dat als ik even empatisch met je meedenk ik dat ook wel zou hebben... :rolleyes:

9. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Hallo allemaal,

Vanochtend even 1 borst afgekolft, kwam toch mooi zo'n 130 ml uit, Jelte had de ander leeg gedronken.
    Ik wilde toen ik pas de KS gehad had, perse een succesvolle BV. IK dacht 3 maanden dat zou al heel mooi zijn, vooral omdat je eigenlijk zoveel negatieve verhalen hoort over BV. Gaandeweg mijn verlof ben ik mij steeds meer erin gaan verdiepen, en nu wil ik zolang mogelijk geven. Ik vind het te kostbaar om er met 6 maanden mee te stoppen, bovendien geniet ik erzelf ook enorm van.

10. Harmless

Harmless Fanatiek lid

Oct 14, 2006
    1,986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo dames. Ik heb eerlijk gezegd niet alle reacties gelezen, wat zijn het er veel. Wel ben ik blij om er achter te komen, na de eerste paar pagina's door te lezen dat ik niet de enige 'idioot' ben die kranig heeft doorgezet om bv te blijven geven. (Mijn omgeving vind het enorm raar, gelukkig ook knap)
    Na 2 weken gerommeld te hebben (ondanks de voorlichtingsbijeenkomsten) heeft de LK ontdekt dat ik vlakke tepels had (ondanks dat ze er zo niet uit zien ;) ). Helaas was de productie op dat moment al zo omlaag (mijn lichaam dacht: er is geen vraag) dat ik veel moest aanleggen (met tepelhoed) en kolven, wat een opgave was dat.
    Nu gaat het lekker, alleen omdat iedereen zo vroeg opgeeft omdat ze 'niet genoeg melk hadden' of welke verkeerde interpretatie van bv dan ook gestopt zijn, kan ik bij niemand terecht met vragen. Wat ben ik blij dat jullie er zijn!
    Hoeveel 'produceren' jullie borsten per keer? (Bij 2 maanden bv) Mijn borsten geven 75cc per borst is dit veel of weinig?
    Mijn zoon geeft regelmatig een mondje terug. Doen jullie jullie kinders toch een slabber om? Of hebben jullie gewoon een doekje in de buurt.
    Is het normaal dat dit mondje terug zelfs een uur nadien kan komen?
    Mijn zoon heeft ook vaak de hik, ik hoorde dat dit is als een kind voldaan is. Fabel of waarheid?
    Bedankt alvast voor jullie reacties!

11. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Hoi, fijn dat je productie lekker op peil is, en dat het zo goed gaat.
    Ik denk dat het kolven per persoon verschillend is,maar ik denk 75 ml per borst is helemaal niet verkeerd hoor, lijkt me prima.

Ik zit zelf 's avonds ook op zo'n 75 ml per borst. 's Ochtends is het een stuk meer zo'n 130 ml per borst. Hoeveel voedingen geef je ongeveer per dag?
    Jelte heeft ook regelmatig de hik, dit heeft niets met voldaanheid te maken,maar met de drinksnelheid, het middenrif kan dit niet zo snel verwerken,vandaar de hik.

12. eko

eko Actief lid

Jul 22, 2007
    244
    1
    0
    Gelderland
    Harmless,
    mijn zoontje is ook 2 maanden. En het hang er van af hoeveel uur ertussen zit. Als er 4 uur tussen zit dan kan ik 60 à 70 per borst kolven en als er meer tussen zit (5 uur of langer) dan wordt het al gauw 100 cc per borst.
    En niet te vergeten een kind haalt er meer uit dan een kolf.

13. ster

ster Fanatiek lid

Nov 1, 2005
    1,549
    0
    0
    Hoi hoi
    Eerst kreeg mijn kleine teveel borstvoeding en werd mij geadviseerd om 1 borst per keer te geven. Maar nu blijkt na wegen dat ze aan de krappe kant zat en moet ik weer 2 borsten gaan aanbieden. Het blijft wel uitzoeken steeds met de borstvoeding. Hoop wel dat ik genoeg productie blijf houden. Hadden jullie dit ook in het begin?

14. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    He Harmless,

Ik kolf ook zo'n 75 cc per borst hoor soms zelfs minder. Gebruik geen slab alleen een doekje, en m'n dochter geeft bijna nooit meer een mondje terug, deed ze alleen de eerste twee en halve maand. Haar klepje sluit nu beter denk ik :) . En de hik heeft ze na bijna elke voeding, had ze in m'n buik ook al vaak. Soms ligt ze al een half uur te slapen voordat ze te hik krijgt. Als ze gulzig drinkt heeft ze naar mijn idee sneller de hik, als ze slapend drinkt heeft ze het namelijk bijna nooit.

15. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

Oct 28, 2005
    1,830
    0
    0
    Ik wil alleen maar even zeggen dat ik het heel knap vind dat jullie (zo lang) borstvoeding geven/gaven.
    Ik heb het 3 weken volgehouden en was toen heel blij dat ik de keus maakte om over te stappen....

16. saar

saar Fanatiek lid

Hier nog een. Ik ben er ook trots op om Liene de borst te geven in het openbaar en denk dat ik me ook zo zou gaan verantwoorden, mocht ik bv in een fles aanbieden. Zo van, 't is afgekolfd hoor. :)

Eigenlijk nergens voor nodig, want je wete zelf wat je geeft, maar ik kan je begrijpen.

17. Harmless

Harmless Fanatiek lid

Oct 14, 2006
    1,986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Tussen de voedingen zit nog steeds 2 1/2 tot 3 uur. Alleen 's nachts doet hij het erg goed en slaap hij soms al door en soms komt hij 1 keer. (Maar ik kolf altijd tussendoor als hij niet komt)
    Ik voed ook overal. Ik ben er gewoon zo blij mee dat het gelukt is. Ik vind het ook zo wonderbaarlijk dat dat in principe alles is wat je kind nodig heeft. (Ik heb zelfs al bij de kapper gevoed.... HAHA mijn vent zij al straks krijg je op een forum een 'topic' op welke plaatsen heb jij gevoed?....) Mijn zoon krijgt wel allebei de (.)(.) en eet gem. 15 min. per borst. Dat is wel aardig toch?
    @Ster: Ik vind het ook zoeken maar wel heerlijk. Zeker als mijn manneke zo voldaan erbij ligt heerlijk!
    Overigens haalt Toon maar krap 6 plasluiers. Soms minder is dat erg? Ik heb gehoord dat 6 minimaal is.

18. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    He Harmless,

Heb begrepen dat 4 plasluiers het minimum is, meestal zitten wij op 5. Zijn wel echt zware luiers dan.

19. Nemo

Nemo Niet meer actief

Haha volgens mij heeft mijn vriend daar zelfs last van. Hij was gisteren aan het bellen met een vriend zegt hij: ik moet nu ophangen want de kleine moet een flesje afgekolfde melk.
    Haha het werd er zo expliciet bij gezegd :)

20. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik heb sinds gisteren echt wat pijnlijke tepels gekregen.. Ik dacht eerst dat t gewoon kwam van t kolven maar ze doen pijn, ik zie niks of zo. Heb net creme opgesmeerd en hopen dat t over gaat. Wil t sowieso nog een kleine maand volhouden!

Share This Page