Borstvoeding op verzoek en troost

Discussion in 'Borstvoeding' started by madelein, Feb 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Weer een BV vraag:
    Onze dochter ( vannacht een maand oud) krijgt BV op verzoek. Ze gaf in het begin heel duidelijk aan wanneer ze honger had, smakken, op dr knuistje sabbelen en happen. Deze signalen lijken wat minder duidelijk nu, ze gaat nu ook vaak gelijk huilen.
    Nu is dat nog niet zo'n probleem, maar ik heb het idee dat ze vaak ook aan de borst wil als troost. Momenteel leg ik dr dan ook aan, maar vraag me af of ik daar goed aan doe.
    Ze drinkt over dag elke 2-3 uur, soms vaker. Als ze overstuur is wil ze altijd drinken ( ze zoekt dan duidelijk). Met als gevolg dat ik regelmatig elk uur met haar aan de borst zit, aangezien dat het enige is wat haar rustig krijgt. Mijn man hoeft al helemaal niet te proberen haar te troosten, dat lukt niet. Ze wil alleen maar bij mij zijn. Heel lief, maar wel zwaar want kom aan niks toe. Heb dr nu regelmatig in een draagzak zodat ik in huis wel wat kan doen.
    Ook als ze erg moe is en niet zelf in slaap valt gaat ze pas slapen aan de borst.
    Als ze net gedronken heeft en weer wil probeer ik eerst een speen. Dit werkt soms, maar vaak ook niet.

Hoe gaan jullie hier mee om? Wat kan ik het beste doen? Gewoon blijven aanleggen als ze erom vraagt? Of af en toe wat strenger zijn voor dr?

2. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

Aug 23, 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Gewoon accepteren, ze is net een maand, jullie moeten nog op elkaar afgesteld raken (denk hierbij aan je productie!) en "verwennen" kent ze echt nog niet!
    Streng zijn heeft ze niks aan, rust, regelmaat en reinheid wil werken (als dat wat voor je is tenminste).
    Ze heeft net bijna 9 maanden in je buik gezeten en is er amper een maand uit!

3. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

May 19, 2012
    809
    7
    18
    Het klinkt een beetje als clusteren, dat wordt echt vanzelf minder. Je kunt haar na een voeding natuurlijk wel bij je man in de draagdoek binden, dan kun jij ook even wat voor jezelf doen :).

4. mama201

mama201 Bekend lid

Feb 25, 2015
    973
    1
    16
    Accepteren dit had me zoontje ook en het was even zwaar ik kwam ook aan niks toe en had nog 3 kids rond lopen

Maar je doet het goed door het te geven hoor ha vooral zo door

5. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Dank jullie wel voor de reacties!

Je gaat zo twijfelen, met name ook door reacties van anderen. Zoals schoonma en een vriendin die dan zeggen: joh 1x in de 3 uur voeden is meer dan genoeg. Geef dr maar een speen of laat dr maar huilen als ze eerder wil.
    Uhm ja maar ze geeft duidelijk aan dat ze honger heeft... T is net Woody woodpecker dan.

We gaan dus zo door en zet m'n eigen dingen maar even aan de kant voorlopig ;)

6. Modra

Modra Fanatiek lid

Jul 24, 2014
    1,656
    445
    83
    Groningen
    #6 Modra, Feb 14, 2016
    Last edited: Feb 14, 2016
    Ja, ik herken het ook. In de beginperiode kon ik ook bijna niets doen. Vaak kon ik amper douchen...Dan hoorde ik hem alweer huilen, al deed mijn man ook z'n best ;)... Hij heeft heel veel aan de borst gelegen... En inderdaad mensen zeiden er niet per se echt wat van, maar ik kon wel zien dat ze het maar wat gek vonden dat hij almaar aan de borst moest. Maar anders werd hij echt overstuur... Mijn zoontje weigerde trouwens ook een speen, dus ja, ik gaf toe, het was ook het enige dat hij wilde. :p Het wordt beter. Succes! Rust en regelmaat hielpen hier op een gegeven moment trouwens ook in. Oh en wij hebben ook uren gedragen in de doek, dan sliep hij daar... Zowel ik als mijn man trouwens.

7. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Ik vond het ook soms wel zwaar in het begin, dat hij me zo veel nodig had en ik nauwelijks even kon douchen of dergelijke. Maar het wordt echt beter :) Ik heb de draagdoek pas erg laat ontdekt, die voorsprong heb jij vast, helpt erg goed om toch je handen vrij te hebben!
    Ik denk dat het heel normaal is dat je baby je veel nodig heeft. Ze heeft 9 maanden in je buik gezeten en jouw geur en warmte en beweging en stem is alles wat ze kent en daar wordt ze rustig van. Borstvoeding is wat dat betreft zoveel meer dan alleen voeding. Ook troost en geborgenheid. En ze weet zelf prima hoeveel ze nodig heeft. De ene baby drinkt veel ineens, de andere 'snackt' meer. Maar ik heb geen maatstreepjes op mn borsten dus ik zou niet weten waar het op gebasseerd is dat een voeding voor minstens zoveel uur genoeg moet zijn. Baby vraagt ik geef, ja dat is zwaar in het begin voor jezelf, maar ik zie het nut niet van laten huilen en uitstellen. Het duurt echt nog lang voor je mogelijk zou kunnen 'verwennen', en dan nog, verwennen met troost en geborgenheid? Teveel borstvoeding geven kan niet, met kjndstvoeidng kun je overvoeden maar met borstvoeding regelt je baby het prima zelf.
    Er is in mijn omgeving ook een baby die vanaf het begin al uren sliep, vaak de nachten door, veel uren tussen voedingen, makkelijk voor uren weg te leggen in wieg of box. Tja soms maakt me dat onzeker. Vooral als moeders met een 'makkelijk' kind dan 'advies' aan jou gaan geven. Maar het ene kind is het andere niet. Dus dat kan je ook niet vergelijken. Gewoon naar je kind kijken en ingaan op de behoeftes die je ziet en dan kan je het ook niet fout doen :)

8. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Ik denk dat je moet kijken naar het effect van de voedingen, is ze blij en tevreden? Houden zo! Hier hapt baby soms een uur na een voeding ook op handje, en geeft duidelijk hongersignalen.. In kraamtijd had ik dan de neiging om aan te leggen. Resultaat: kwam net zo makkelijk weer terug, want honger was het niet, hij had uur daarvoor nog stevig gegeten. Dus dan neem ik hem bij me, knuffelen, soms pinkje erin( speen moet hij niet) en vaak komt er dan een spuitluier of boertje los en valt hij direct in slaap. Dus de klassieke hongersignalen zijn in zijn geval op dat moment toch geen honger signalen, anders zou hij niet in slaap vallen en 3-5 uur doorslapen, vervolgens weer tevreden wakker worden.

Zou dus heel erg naar je kindje kijken en naar je gevoel luisteren. Ik merk dat hij veel effectiever drinkt door om de zoveel tijd echt goed te eten. Hij krijgt wel een "toetje" borst na verschonen, daar valt hij dan vaak door in slaap, maar ik heb dus ervaren dat het steeds aanleggen alleen maar voor spugen en onrust zorgde en hij tevreden was met wiegen en pink. Nogmaals, is er echt honger zal dat niet werken en zou ik ook niet onnodig gaan rekken, kijk naar je kindje.:)

9. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Helaas is onze dochter sowieso slecht weg te leggen door verborgen reflux :(. Op dr rug leggen staat vaak gelijk aan rochelen, spugen, en uiteindelijk huilen door pijn in dr slokdarm. Dus het wakker worden uit slaap is niet helemaal een betrouwbare maatstaf.
    Over het algemeen valt ze na een voeding in slaap op m'n borst, maar soms komt ze dan dus na een uur weer.
    Ik laat het nu vaak van m'n gevoel afhangen. Heeft ze daarvoor echt effectief gedronken of was het meer tutten en slapen? Als ze echt veel gedronken heeft probeer ik haar te troosten door bij me te leggen en speen te heven, anders krijgt ze weer een voeding. Met name in de avond leg ik snel aan in de hoop dat ze clustert voor de nacht. dat lijkt aardig te werken want het eerste deel van de nacht maakt ze vaak 4 uur vol soms 5 uur ( zoals vannacht :))

Het blijft dus een gevoelskwestie als ik jullie zo lees.

10. 1982Justme

1982Justme Niet meer actief

Mijn dochter geeft ook hongersignalen als er een boer dwars zit net zoals fee zegt. Wie weet heb je er wat aan.

11. LianneE

LianneE Niet meer actief

Clusteren is al genoemd maar dat deed mijn dochter ook een periode in de avond en dan elk uur drinken gedurende de hele avond. doodvermoeiend maar ik was het eigenlijk alweer vergeten tot ik er aan dacht door jouw topic :)

als ik 1 ding heb geleerd deze 5 maanden is dat je eigen gevoel altijd goed is :) doorgaan met daarnaar luisteren dus.

Share This Page