Ik wou aan de meer ervaren dames hier vragen of ik reeds mag afkolven? Mijn kleine Julie is nu 18 dagen oud maar eist constant de borst. ́s nachts kan ik uren wakker blijven daar ze constant ad borst wil. Gisterennacht heeft ze 2 maal in haar wiegje blijven slapen voor enkele uurtjes. Maar dit was eenmalig...Op die manier kan ik dan ook eens wat slapen. Overdag slaapt zij bijna niet. Wil constant bij mij zijn. Ook de papa kan haar nooit troosten. Nu vroeg ik me af of ik een flesje kan gebruiken voor 's nachts met afgekolvde melk. Zo kan papa ook eens meehelpen... Op die manier wordt het anders te zwaar voor me als dit nog weken aanhoudt...
Er zijn geen vaste regels, je moet doen wat goed voelt. Over het algemeen wordt afgeraden te kolven voor zes weken om je productie niet in de war te brengen, en wordt flesjes geven voor die tijd afgeraden omwille van het risico op speenverwarring. Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling om er zelf aan onderdoor te gaan. Hou er wel rekening mee dat je last kan krijgen van stuwing als je 's nachts wil doorslapen, en dat je daarvoor alsnog zal wakker worden. Ik raad je vooral aan om op zoek te gaan naar oplossingen voor meer rust. Probeer een draagdoek overdag. Maak een co-sleeper van het ledikant of leg je baby (veilig) naast jou te slapen zodat je 's nachts minimaal wakker moet worden. Probeer niet te veel op de klok te kijken. Bekijk even kritisch of het niet slapen vooral (mama)honger is, of dat er iets anders scheelt zoals overproductie of reflux of verkeerd aanhappen of allergie. Een lactatiekundige is het best geplaatst om je daarbij te adviseren. Maar bovenal: hang in there. Bv is erg zwaar in het begin, maar het wordt zoveel leuker en makkelijker daarna. En als het toch niet lukt, dan is dat ook ok.
ik zou zeggen: probeer het Ik heb in de kraamweek al moeten kolven en flesjes geven maar hij drinkt nu super aan de borst, totaal geen verwarring gemerkt bij hem (en ook niet bij de oudste 2 die al snel combi kregen)
Eerst de basics, groeit ze goed? Heeft ze krampjes? Wil ze jou of je borst? Laat ze uit zichzelf de borst los? Baby's houden vaak helemaal niet van in bed liggen, bij voorkeur liggen ze bij mama of papa. Als je kindje verder goed groeit is er ook kans dat ze mam-honger heeft en niet zo zeer honger. Je kan dan proberen te werken met een draagdoek of dergelijke en 's nachts proberen met een co-sleeper of hand bij haar houden. Dat kan je man ook doen.
Ze komt goed aan. Is 220gr bijgekomen in 1 week. Ik veronderstel dat het eerder mamahonger is. Probleem is wel dat ik ook slaap nodig heb en niet graag heb dat ze bij mij in bed slaapt. Dit maakt me bang dat er iets zou gebeuren. Ze wil ook niet in haar wieg. Als mijn man of ik ze uit bed nemen en haar in haar wieg leggen weent ze na 5 min. Onze matras ligt in dewoonkamer op de grond naast haar wieg. Inbakeren helpt niet, t shirt met mijn geur ook niet en waterkruik ook niet. Alle tips zijn welkom. Een tutje wil ze ook niet nemen. Zou een flesje s nachts uitkomst bieden? Afgekolvde melk dan.
Ik betwijfel dat dat helpt. Ten eerste moet je dan opstaan om dat flesje te gaan halen uit de ijskast en opwarmen. Ten tweede zeg je dat het vooral mamahonger is (fles voldoet daar niet aan) of zuigbehoefte (en ze neemt geen tut). Maar je kan het altijd proberen.
Heel herkenbaar. Mijn dochter wou de eerste weken ook alleen bij mij zijn en alleen op mijn arm slapen. Na een paar weken ging het 's nacht wat beter en vanaf 7 weken sliep ze door vanaf 23:00. Maar wel totdat ze 11 weken was elke avond op mijn arm liggen en clusteren. Doodvermoeiend. Maar het ging vanzelf beter gelukkig... Er is niet zoveel aan te doen denk ik, gewoon aan toegeven, het wordt echt vanzelf beter en dan kun je ook genieten van de bv!
Vermoeiend hè? Hier heeft ze de eerste weken alleen maar haast op mij of mijn man geslapen. Ik met een vest aan in bed en mijn dekbed tot dan mijn middel. en dan apart een dekentje op haar leggen. Ik sliep wel licht, maar ik sliep wel. Mijn man had haar ook weleens in de nacht en dan sliep ik met oordoppen voor 2 uurtjes. In de avond ging ik steevast van 19-20:30 uur slapen, met oordoppen. Mijn dochter had dan gedronken en ik wist dan dat ik met geluk 2 uurtjes kon gaan slapen. Mijn man had haar dan in de draagdoek of ging den stuk wandelen. Dit deed ik op de middag ook vaak, dan was of mijn man thuis of (schoon)moeder. Maar je kan natuurlijk altijd een flesje afgekolfde melk proberen, je merkt snel genieg of het werkt. Het kan ook zijn dat ze nu regeldagen heeft, hier moet je je echt aan toegeven. Des te sneller is het over namelijk. Nog een andere optie is dat jij in de nacht even in een andere kamer slaapt, en dat je oordoppen in doet. Je man zorgt dat hij je kindje vastheeft en vertroeteld, en als ze weer honger begint te krijgen, dan brengt hij haar naar jou toe. Jij voedt haar en kan daarna weer verder slapen. Als je dit misschien al 1 nacht doet, dan kan je er weer even tegenaan.
Ik herken je verhaal een beetje alleen is mij zoon 3 maanden... Hij kwam eigenlijk maar 1 keer per nacht maar sinds een paar weken wil hij alleen maar 's nachts aan de borst. Krijg hem niet stil anders. Hij slaapt in een coosleeper maar zelfs dan wil hijnaast mij slapen in bed. Ikvind het ook zwaar. Hij weegt ruim 7 kilo dus echt honger zal hij niet hebben. Als ik er 1 of 2 keer per nacht uit moet om te voeden ook niet erg maar ik lig bijna de hele nacht met een kind aan de borst. Hoe ik dit moet doorbreken vind ik ook moeilijk. Wil eigenlijk niet stoppen maar dit is erg vermoeiend.
Deze nacht zijn we om 22u gaan slapen. Om 3u lag ik nog met haar ad borst! Slapen was geen optie want ze hapte aan, zoog wat, liet los, kwam heel onrustig en begon te wenen. Dan maar andere borst geprobeerd en na een tijdje weer van dat. Dus verse pamper aan. En herbeginnen. Man wou ze troosten maar na 15 min wenen had ik er ook genoeg van. Doordat ze steeds loste en boos werd en dus omrolde moest ik haar steeds weer aanleggen. Mijn man wilt dat ik stop met bv. Ik niet. Maar ik wil enkel wat slapen. Gedurende de dag slaapt zij niet echt. Soms eens een uurtje maar anders hangt zij ad borst of is wakker. Nog geprobeerd met een tutje maar die wil ze niet nemen. Ik heb verschillende geprobeerd. Is er daar een tactiek voor? Maandag is ze 4 weken. Mag ik dan afkolven? Hoeveel keer per dag en voor hoeveel ml doe ik dit dan? Hoe start ik dan het best met een flesje? Hoe leer ik haar om in haar wieg te slapen? Nu wil ze niet. Komt direct wakker en weent! Alle tips zijn welkom want ik ben doodop! Wanneer wijzigt dit? 3 mnd kan ik dit niet volhouden. Ook mijn tepels niet
Ik vraag me af of het echt opgelost is met afgekolfde melk... Of ze misschien alleen tegen je aan wil slapen, of veel krampjes heeft, of niet op de rug wil slapen. Wil ze je pink misschien ipv speentje? Dat ging hier de eerste weken goed, speentje pas met 6 weken dat ze goed wou pakken. Zie je onderscheid tussen honger en krampjes? Vaak ander huiltje en overstrekken, dan extra melk kan weer extra krampjes geven... Dat probleem had ik bij mijn zoon, had erg veel melk en hij wou door de krampjes veel zuigen maar kreeg dan nog meer krampjes... Groeide erg hard, veel spugen, veel huilen, kon hem niet wegleggen. Werd beter toen hij speentje pakte en zelf aan ging geven dat hij geen melk wou maar alleen zuigen. Maar hij heeft heel lang mijn vinger vast willen houden of tegen me aan liggen. Veel behoefte aan contact. Hij is eigenlijk pas een paar maanden geleden verhuisd van de cosleeper naar zijn eigen kamer, gaat prima, komt in de ochtend wel graag nog tijdje tegen mij slapen. Dochter heeft veel minder krampjes, maar wil erg graag tegen me aan slapen en niet op haar rug. Als ik haar op de rug weg leg is ze snel weer wakker... Dus overdag als ik er goed zicht op heb laat ik haar vaak op haar zij of buik slapen. Eerste weken heeft ze veel op me geslapen of naast me tegen me aan, op mijn arm. Er staat een cosleeper naast bed dus ze kan er niet uitvallen. Dat ik erop zou gaan liggen geloof ik echt niet... En zij heeft een eigen dekentje en mijn deken zit alleen tot mijn middel. Tja niet ideaal maar niet slapen vond ik ook geen optie. Sommige nachten kan ik haar nu in bednestje (voedingskussen in hoefijzer met aankleedkussenhoes erover) naast me leggen. Overdag slaapt ze ook goed in de draagdoek. Zij laat zich beter wegleggen overdag dan zoon, alleen niet echt op haar rug Is een lactatiekundige langs laten komen misschien een optie?
Kan je contact opnemen met een goede lactatiekundige of met een vrijwilligster van La Leche League? Ik denk dat je op dit moment zo gestrest bent dat je daar meer nuttige informatie gaat krijgen dan hier. Want ik denk dat het niet slapen overdag mogelijk ook het gevolg kan zijn van een fout borstvoedingsbeleid. Lijkt me beter om alles integraal eens te overlopen met een professional.