Ja, juist laten vaccineren tijdens de borstvoedingsperiode. Dan krijgt je kindje via de moedermelk antistoffen binnen. Ideaal toch? Zou me om een dip geen zorgen maken, misschien wat vaker aanleggen, maar zou geen verschil moeten maken.
Klopt, vaccin techniek om de instructie af te geven is anders maar t idee met bv en afweer is exact hetzelfde als waarom de zwangeren nu aangeraden wordt om een griepprik te halen. Krijgt de kleine afweer binnen.
Die keuze ligt helemaal bij jezelf. Zelf ben ik geen voorstander van medicatie tijdens een zwangerschap of BV periode tenzij het op medische indicatie is en je het nodig hebt. 2G lijkt me geen medische indicatie Nee hoor gekkigheid, de keuze ligt bij jezelf. Als je twijfelt gewoon niet doen.
Je zou dus jaren geen medicatie nemen? Ik ben al bijna 8 jaar zwanger of voedend en heb nog wel een paar jaar voedend te gaan. Daarbij is er geen contraindicatie alleen maar voordelen in afweerstoffen. Ik neem dit jaar ook de griepprik, voor mijzelf maar ook om hopelijk mijn jongste die nog behoorlijk kwetsbaar is te kunnen beschermen.
Hier ook vaccinatie gehad tijdens de bv periode afgelopen juli en helemaal geen last gehad van een dip ofzo. Na de 2de prik voelde ik me niet helemaal ok en zelfs toen geen problemen met de borstvoeding.
Mijn zoon was 2 jaar toen ik de vaccins heb gehad (2x Pfizer) en dronk nog bij mij. De productie was het zelfde, wel zei hij een paar keer dat het "yucky" smaakte (dat zegt hij ook als ik verkouden ben overigens, maar dat was na 1 a 2 dagen voorbij en gebeurde alleen na de eerste dosis, dus kan ook toeval geweest zijn. Via de borstvoeding krijgt de baby trouwens antistoffen binnen van alles wat je doormaakt (verkoudheden, griep, etc) , en het lijkt erop dat dat na deze vaccinatie ook gebeurt. Dat is niet erg, dat is juist goed! Heeft de kleine vast wat immuniteit. Ik snap dat je druk voelt om nu te beslissen. Haal even diep adem en overweeg het goed, want het is belangrijk dat je erachter staat. Maar: Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het voor jou of voor de kleine onveilig zou zijn. Succes met het nemen van je beslissing!
Ik ben gevaccineerd en geef borstvoeding. Het gaat nog steeds goed en vindt het een fijne gedachte (en hoop) dat hij via mij antistoffen mee krijgt.
De huisarts heeft alleen 0 verstand van borstvoeding. Als je over vaccin/borstvoeding meer informatie wil is een lactatiekundige een betere en voor overige medische vragen de huisarts.
Ik heb mezelf laten vaccineren terwijl ik borstvoeding gaf. Mijn baby was toen bij de eerste prik twee maanden en bij de tweede drie maanden ongeveer. Ik heb niets gemerkt. Ik heb me er beperkt over ingelezen maar ik heb in het verleden 2 jaar als onderzoeker bij Jansen gewerkt en heb dus wel wat basiskennis over vaccins en natuurlijk mijn oren goed open gehouden bij de ontwikkeling van deze vaccins. Ik zou zelf niet snel vaccin bij mijn kinderen toedienen maar ik had geen zorgen wat betreft de borstvoeding. De drager stoffen die gebruikt worden in de vaccin zijn Voor zover mij bekend al langer gebruikte stoffen. Wat betreft het stuk dat specifiek voor coronavirus is ontwikkeld: Dit is een heel complex eiwit en die worden in het maagdarmkanaal afgebroken tot kleinere stukjes. Het zou dus in zijn geheel nooit de darm bloed barrière over kunnen gaan bij de baby. Ik vond dus zelf de stap om te vaccineren bij borstvoeding veel kleiner dan bij een zwangerschap. Succes met je keuze
Wat een onzin wordt hier weer verteld. De opleiding tot lactatiekundige is 22 dagen (!!) een huisarts heeft 12 jaar fulltime gestudeerd om daar te komen. Uiteraard gaat die opleiding over een stuk meer maar natuurlijk weten huisartsen ook op dit vlak wel wat
De opleiding tot lactatiekundige duurt 1 jaar en mag alleen gevolgd worden door mensen die al heel veel praktijkuren met moeders en baby's hebben doorgemaakt. Heb gelezen dat een huisarts 4 uur (!) les krijgen over bv. Mijn eigen huisarts verwees mij met vragen naar een lk.
Als je het zo bekijkt ben je huisarts in 3 jaar.. Als je het bekijkt zoals jij het doet ben je snel lactatiekundige. Dan tel je voorgaande opleidingen en verplichte jaren ervaring niet mee. Daar leer je natuurlijk ook helemaal niks van dus waarom zou je die meetellen. De basis studie geneeskunde telt voor een huisarts ook niet mee toch? Mijn God wat een domme opmerking.. Ik zou idd je borstvoedingsgerichte vragen aan de huisarts stellen. Deze heeft daar wellicht een uur of 6 les over gehad en aangezien dit zijn/haar dagelijkse bezigheid is heeft zal er ook veel ervaring zijn. Zo weet je zeker dat je de goede antwoorden krijgt!
Grappig hoe TS vraagt om ervaringen van vrouwen die zich tijdens de bv periode hebben laten vaccineren en vervolgens de (covid) anti-vaxxers van ZP alweer vooraan staan om te roepen en ruziën wat zij zouden doen. Hou je er gewoon eens buiten zeg..
Als je beter had gelezen dan schrijf ik toch tenzij het een medische indicatie is om iets te slikken. Ja heb je diabetes, ziekte van crohn oid dan neem je je medicatie maar ik zou zelf niets gebruiken waarvan het niet per definitie nodig is. Pcm ben ik ook altijd voorzichtig mee geweest en dat is voor iedereen persoonlijk.
Geen problemen gehad ermee! Met eerste vaccin was H 10 weken oud. Zodra ik de uitnodiging kreeg had ik gelijk een afspraak gemaakt.
Volgens mij lees ik vooral reacties van moeders die dit idd hebben gedaan? Of lees jij alleen de dingen die je graag wil lezen? De reacties zijn ook op een nette manier gegeven aan ts, jammer dat je dan weer even olie op het vuur moet komen gooien.
Ik snap dat jij dat ziet als olie gooien want je doet niets liever dan ruziën over vaccinaties. Ik geef met mijn post aan dat je niet op elk topic met een vraag over vaccinatie je mening hoeft te geven. Laat het woord aan de mensen waar de vraag aan is gericht.
Volgens mij werd de vraag in het algemeen gericht. Aan moeders zich hebben laten vaccineren, of niet. En als je mij als niet gevaccineerde dan aan wil vallen omdat ik hier mijn mening netjes geef, want dat doe je nu, dan vraag ik me toch weer af waarom je de pro vaxxers die in dezelfde situatie zitten maar toch hun mening geven niet aanvalt? Of zijn die opmerkingen netjes in jouw straatje waarom je dat niet nodig vind?
De eerste zin uit de OP: Tenzij je op dit moment bv geeft stelt ze de vraag dus niet aan jou. Verder heb ik totaal geen zin in je gezeur over ‘en zij dan?’ Grow up.