Verzorging borsten na stop bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door frannie82, 6 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hoi eerder noodgedwongen moeten stoppen met bv maar wat nu.. Ik heb op advies van vk een strakke bh aan en doe daar koolbladeren in. Ik mocht 1 x per dag kolven 3 min om druk te verlichten. En kreeg het advies helemaal leeg te kolven (50cc in 15 min) en dan een nog strakkere bh. Dat gedaan maar nu weer veel spanning en het voelt rot. Wat moet ik doen..? Als ik blijf kolven hou ik dit! Ben vrijdag gestopt.

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ben je cold turkey gestopt?
    Naast koolbladeren werken ook broodzakjes met stroop uit de vriezer goed (wordt niet helemaal hard).
    Strakke bh zou ik niet doen persoonlijk, lijkt me dat de kans op een borstontsteking daarmee toeneemt?

Wellicht is het een idee om niet in een keer helemaal te stoppen maar echt af te bouwen, dat is wellicht rustiger voor je borsten?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.518
    36.483
    113
    Mag ik vragen waarom je noodgedwongen moet stoppen? Rustig afbouwen is toch echt beter voor jezelf en voor je kindje.

Je kunt ook wat vaker kolven dan steeds wat minder, zodat het allemaal rustiger gaat. De melk geef je gewoon aan je kindje.

4. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ja zomaar uit het niets stoppen lijkt mij doodeng. Ik weet niet waarom je moest stoppen maar als dat is omdat je je kindje de melk niet meer mag geven (medicijnen ofzo) is het alsnog wel mogelijk om met kolven rustig af te bouwen, toch?

[edit] Oh jij was die mama die dacht dat ze te weinig had toch? Is het niet gelukt met een lactatiekundige? Dan kun je zeker rustig afbouwen met kolf en/of kindje en aanvullen met kunstvoeding tot je helemaal gestopt bent....

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Zie mijn ondewerp van gisteren afscheid nemen van borstvoeding ik heb niet genoeg voeding gehad en het kwam ook niet op gang wel alles geprobeerd nu dus gestopt maar heb toch last van mijn borsten ook al is wat ik dan kolf minimaal.. Hoe bouw ik dan af toch beetjes blijven kolven? Mijn kleine meid heeft nooit genoeg voeding gehad en krijgt nu de fles en trekt zichtbaar bij gelukkig!

6. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik zou gewoon afbouwen zoals je normaal ook afbouwt, ik geloof elke drie dagen een voeding afbouwen. Maar daar staat genoeg over op dit forum, ik heb het zelf nooit gedaan.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oke ik ga ff kijken wat ik kan vinden... En ga maandag even bellen met een lactatiekundige in ieder geval bedankt. Tot dan kolf ik 2x pd om's de druk eraf te halen..

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je niet genoeg melk maakt kun je ookgewoon aanvullen met kunstvoeding i.p.v. helemaal overstappen. Dan profiteren zowel jij en je kind nog volledig van de voordelen van borstvoeding.

En ook als je weinig produceert moet je niet cold turkey stoppen, maar geleidelijk aan afbouwen. Ook met weinig productie kun je een borstontsteking krijgen, en geloof me, dat wil je niet!

Een strakke BH aan is trouwens een ERG SLECHT advies, dat knelt af en maakt de kans op een borstontsteking alleen maar erger!

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik gaf er al flesvoeding bij maar ze bleef afvallen! Die strakke bh zal ik meteen laten was ook niet fijn.. Ik had maar maximaal 30 cc totaal uit 2 borsten en dat na 8 dagen intensief kolven erbij. Ws toch doordat ik niet zonder tepelhoedjes kan.

10. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Ik heb in 1,5 week afgebouwd (hij kwam na een uur alweer voor een volledige voeding en er zat dus "niks in" bij mijn voeding - naast t feit dat ik ook maar 1 voeding per dag bij elkaar perste)

In het begin elke voeding die je zou geven, kolven. bijv. 15 minuten per borst en elke dag wat korter kolven. Je kan tegelijkertijd ook steeds iets meer tijd tussen de kolfbeurten laten zodat je om de dag/3 dagen een voeding laat vervallen.

Verder is het belangrijk om de harde plekken weg te blijven masseren. Dit deed ik onder de douche en op nog een paar momenten overdag. Masseer naar de tepel toe (soms komt er ook wat melk mee) zodat je de harde plekken er als het ware uit masseert.

Succes.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bedankt voor de tip ! Daar kan ik wat mee!

12. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Jammer zeg, was je lijf toch bezig lekker melk voor je kleintje te maken en heb je nou stuwing :( Nou ja dit kun je haar lekker nog geven :) Hopelijk heb je nog wat aan de lk en loopt het wat soepeler voor je verder allemaal.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #13 dirksmama, 7 aug 2011
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011
    En heeft je verloskundige je syntocinonspray gegeven? Aangezien je je nu gestuwd voelt lijkt het me dat je wel melk maakt, maar dat het er minder makkelijk uitkomt (wat heel normaal is bij kolven).
    Tepelhoedjes kunnen het opgang komen van de productie belemmeren. Daarom mogen ze eigenlijk alleen onder begeleiding van een lactatiekundige gebruikt worden. Helaas hebben de meeste verloskundigen en kraamverzorgsters niet voldoende kennis in huis om tepelhoedjes op een verantwoorde manier (lees: zonder borstvoeding of tepels om zeep te helpen) in te zetten.

Als een kind blijft afvallen, dan moet er gewoon actie ondernomen worden hoor! Jammer dat de bijvoeding na elke bv niet eerst gewoon opgevoerd is, en jammer dat je vk niet de tegenwoordigheid van geest had om een lactatiekundige in te schakelen. Dat had een heleboel gedoe kunnen voorkomen.

In elk geval, veel succes, bouw rustig af, en als je wilt, leg gewoon tussendoor aan. Dat kun je blijven doen hoor, ook als je kindje volledig op kunstvoeding zit. Gewoon voor het gevoel.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, en als je 'm nog niet had, en je bent gestuwd: bel HAP even voor syntocinonspray. Dan krijg je je borsten beter leeg, waardoor je je lekkerder zult voelen!

15. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik had stuwing ja maar als resutaat maar in totaal 50 uit beide borsten! Of was het dan geen stuwing? Ik had hele harde pijnlijke plekken in beide borsten. Deze onder de douche lang gemasseerd en toen gekolfd. En gelukkig daarna nergens last meer van. Heb inmiddels een site gevonden waar staat hoe ik af moet bouwen. Ik mag dus wel mijn borsten leeg kolven voor zover er wat in zit.. Maar dan proberen zo min mogelijk. Want ik las dat die harde plekken weer borstontsteking kunnen veroorzaken en daar heb ik echt geen zin in. Ik heb besloten niet meer aan te leggen, heb nu antibiotica had er ook nog eens blaasontsteking bij en ik mocht dat wel nemen bij borstvoeding had de apotheek gezegd maar mijn kleine kon daar wel suf van worden. En ze was al zo suf en dat risico wilde ik niet nemen..
    En ik wil haar regelmaat bieden ze heeft al zoveel in haar mondje gehad: tepelhoedje, speen (ivm die grote zuigbehoefte), lepeltje en nu een wattenstaafje omdat ze spruw heeft en zowat stikt als je de nystatine in haar mondje druppelt. Nu zuigt ze het van het wattenstaafje en ik kan een beetje over haar tong en in haar mondje. Ik ben nu op een punt dat ik het stoppen van de borstvoeding heb geaccepteerd, ik ben blij dat ik haar 8 dagen wat heb kunnen meegeven. Als je ziet dat ze nu bijna 100cc drinkt, dat had ik haar never nooit kunnen geven. Dan zou ik aan de gang moeten blijven met midden in de nacht kolven enzo.
    Ik wil het beste voor mijn kleine meid echt waar, maar we gingen er zelf aan onderdoor en dat moet toch ook niet de bedoeling zijn.. Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Oh ja de bijvoeding is toen steeds opgevoerd hoor ik moest op een gegeven moment het aantal cc's geven dat normaal is voor die dag min wat ik zelf gekolfd had. Maar toch bleef ze afvallen. De vraag is of ze ooit mijn achtermelk gekregen heeft als ik met kolven niet verder kwam dan 30cc uit 2 borsten..

Mocht ik ook nog een kleintje krijgen dan ga ik het weer proberen en schakel ik meteen een lactatiekundige in. Misschien dat ik dan een betere kan heb of beter gezegd mijn kindje!

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Frannie je hebt het super gedaan want je bent als moeder afhankelijk van de adviezen die je krijgt. Een goede lactatiedeskundige had je andere adviezen gegeven maar daar heb je nu niets aan.
    Je hebt nu een blije baby die goed eet en groeit, en dat is toch het belangrijkste. Het is balen voor de bv maar ze heeft 8 dagen het allerbeste binnengekregen en groeit nu lekker verder op kunstvoeding en jullie liefde. Helemaal niets mis mee en een volgende keer zie je dan wel weer!

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Dank je ik wilde eigenlijk even mijn ei kwijt maar had geen rekening gehouden met alle reacties.. Wat nogal logisch is op een forum natuurlijk... Maar ik heb er wel van geleerd!

Deel Deze Pagina