Borstvoeding en borstverkleining

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lady Ice Shirr, 3 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lady Ice Shirr

Lady Ice Shirr Fanatiek lid

17 mei 2006
    2.104
    0
    0
    Nieuwegein
    Hoi Ilse,

Bij mijn eerste zoontje (nu anderhalf jaar) heb ik geprobeerd borstvoeding te geven en dit is ongeveer een maand gelukt. Maar ik was erg onzeker, en bovendien waren mijn tepels helemaal kapot waardoor ik elke keer tegen de voeding opzag. Ik heb in die maand ook gekolfd maar na een maand toch volledig op flesvoeding overgegaan. Ik heb overigens ook in de eerste maand bijgevoed.

Op 8 mei jl. is mijn 2e zoontje geboren. Ik ben vanaf het begin heel relaxt geweest over bv, als het lukt is het mooi, zo niet dan gewoon flesvoeding. Hoewel ik het wel erg mooi vond om toch bv te kunnen geven. Het is toch iets speciaals.

Nu lukt het hartstikke goed. Mede met hulp van mijn kraamzorg. De derde dag was Marijn wel 10% afgevallen, dus toen wilde de kraamzorg (zij kwam die dag voor de eerste keer) wel bijvoeden. Dat was niet zoveel (soms zomaar 10cc), maar hierdoor zat hij aan na 8 dagen weer op zijn geboortegewicht.

De bv gaat goed ('s nachts lek ik zelfs of als ik te lang wacht met voeden), maar ik heb het idee dat Marijn 's avonds echt alleen maar aan de borst wil. Overdag slaapt hij tussen de voedingen vaak toch wel 4 uur door. Ik laat er max. 4 uur tussen, omdat mijn borsten dan ook wel vol voelen. Ik heb geen idee hoeveel hij nu met bv binnenkrijgt en als hij na 30/40 minuten voeden nog steeds gaat huilen, ben ik geneigd om een nog wat bijvoeding te geven. Hoewel hij dus vaak met rechtop houden, stil wordt en als hij even lekker bij je blijft liggen, valt ie ook meestal wel weer in slaap.

Hij woog trouwens bij de geboorte 4040 gram en gister woog hij 4610.
    Gister heeft hij alleen om 23 uur 90 cc bijvoeding gehad, de rest van de dag alleen bv. Ik probeer het ook zo te doen, maar soms krijgt hij dus wat vaker bijvoeding.
    Zou het kunnen zijn dat ik 's avonds niet genoeg heb? Kan ik er iets aan doen om dit te stimuleren? Moet ik tussendoor nog een keer extra kolven?
    Of moet ik dan 30 minuten voeden (ik geef beide borsten) en dan na anderhalf uur weer?

Ik zou het zo fijn vinden om een tijdje bv te geven, want ik geniet er wel van (hoewel ik in het begin wel pijnlijke tepels heb gehad, en soms bij het aanleggen nu ook, maar daarna doet het geen pijn).

Beetje lang verhaal geworden, ik hoop dat je er wijs uit kunt!
    Alvast bedankt voor je antwoord.

Groetjes
    Lydia

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Lydia,

Wat fijn dat het nu veel beter gaat als bij je eerste kindje. Begrijp ik uit je titel dat je ook een borstverkleining hebt gehad?

Wat je beschrijft over het nu gaat klinkt het best goed.
    Wanneer je op verzoek voedt geef je de eerste periode minstens 8 voedingen per 24 uur. Daarbij mag je kindje 1 maal 6 uur slapen. Je biedt beide borsten per keer aan (als je inderdaad een borstverkleining hebt gehad dan zou ik dat zeker doen. Het is dan wellicht mogelijk dat je productie niet toereikend kan gaan worden in de loop van de tijd. Het is dan meegenomen om nu in de eerste weken maximaal te vragen.)

Het gedrag wat je beschrijft is typisch borstgevoede baby gedrag. Normaal slapen tussen de voedingen overdag. 's avonds is het bal. Dan wil hij elk uur wel een slokje. Ik noem dat vaak, snacken. veel kleine hapjes nemen verspreid over enkele uren. Bij elkaar wel 1 voeding maar niet zoals je overdag gewend bent.

Zijn gewicht is goed. Hij komt orond de 150 gram per week aan. Heel netjes.
    Realiseer je wel dat je af en toe een flesje kunstvoeding geeft. Dat zijn voedingsmomenten die niet bij jou worden gevraagd. Dat kan op termijn resulteren in een afnemende productie op dat voedingsmoment. Dus als je steeds in de avond een flesje kunstvoeding geeft. dan zal de productie op dat moment gaan afnemen. Als je de productie wilt verhogen kan je een extra kolfmoment inlassen (op een moment waarop het jou uitkomt, en dan een tijdje op hetzelfde moment volhouden) Je kan ook 2 keer per dag na de voeding nakolven. Net even wat meer vragen als dat Marijn doet.

Je kan ook een voeding meer inbouwen. Ik weet niet hoeveel voedingen hij nu krijgt maar met pauzes van 4 uur kunnen dat er niet veel meer dan 6 per 24 uur zijn. Hij mag er best 7 of 8 of zelfs meer hebben.

Het kan overigens goed zijn dat (er van uitgaande dat je inderdaad een borstverkleining hebt ondergaan)je productie niet volledig kan zijn. Dat is goed je te realiseren dat wat normaal werkt (meer vraag= meer aanbod) in jou geval misschien maar tot op bepaalde hoogte kan werken. Alleen weten we nooit wat de grens zal worden.

Probeer het aanleggen nog eens kritisch te bekijken. Voeden hoort geen pijn te doen. Doet het dat wel dan is vaak de oorzaak terug te vinden in het aanleggen.

Als het pijn doet, loskoppelen en opnieuw aanleggen.

Kan je hier al wat mee?

Anders hoor ik het wel weer.

Ilse

3. Lady Ice Shirr

Lady Ice Shirr Fanatiek lid

17 mei 2006
    2.104
    0
    0
    Nieuwegein
    Hoi Ilse,

Hartstikke bedankt voor je antwoord.
    En ja... vergeet ik nog een van de belangrijkste dingen te vermelden... dat ik dus 13 jaar geleden een borstverkleining heb gehad. Mag ik dat nog op de zwangerschapshormonen gooien ;)
    Ze hebben me destijds verteld dat ze niets konden zeggen of bv wel of niet zou gaan lukken. De tijd moest het leren.

Marijn komt de laatste 2 dagen toch wel netjes om de 3 uur. 's Avonds leg ik nu maar aan wanneer hij aangeeft dat hij honger heeft. Toch lijkt het in de avonden nog wel nodig dat hij even iets extra krijgt. Gister en eergisteravond was dat 60cc en dat lijkt toch ook prima te gaan. De laatste 2 nachten heeft hij zelfs ook 6 uur geslapen (tot 6 uur), dus dat vind ik ook prima.

Het is eigenlijk echt de avond dat ik denk dat ik net niet genoeg voor hem heb, hoe vaak ik hem ook aanleg. Dan is het toch geen probleem als ik een beetje bijvoeding geef?

Aanleggen gaat nu ook beter met pijn!
    Bedankt voor hulp!

Groetjes
    Lydia

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Heel veel succes verder. Je let goed op en dat is belangrijk. Zeker in jouw situatie dat het dus realisch is dat je niet voldoende productie kan hebben. Vergeet niet dat minder vraag minder aanbod oplevert. Dus als je twijfelt over de productie, leg dan vaker aan of kolf omde productie te verhogen. Het kan zijn dat je aan je grens zit maar als je niet extra vraagt zul je dat niet weten en zal de productie door het bijvoeden afnemen. (minder vraag=minder aanbod)

Ilse

Deel Deze Pagina