Borstvoeding en Vlees

Discussion in 'Voeding' started by Duchess, Dec 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik ben benieuwd wanneer de BV mama's met vlees zijn begonnen, en dan waarom en ook zeker hoe...

Ik wilde nog even wachten, maar zie net in mijn boekje van het consultatiebureau:

'Begin als je borstvoeding geeft snel met vlees, je kindje heeft behoefte aan ijzer. Dagelijks één a twee eetlepels vlees is voldoende. Je kunt ook kip, vis of een vleesvervanger geven, zoals ei, peulvruchten of sojaproducten.'

Maar wat is nou echt een goede leeftijd?
    Mijn dochter is nu 8 maanden en wilde nog wel even wachten met vlees. We zijn nu net begonnen met Yoghurt na de avondmaaltijd. Verde rkrijgt ze alleen nog fruit, smiddags 2 boterhammen en savonds eet ze zo goed als met de pot mee (zout en kruidloos uiteraard) Wilde eerst beginnen met ontbijten met een boterham en daarna pas beginnen aan vlees. Dus zeker wel met een maand of 10 minimaal dacht ik.
    Maa rnu lees ik weer dat je met BV snel moet beginnen met vlees??

Wanneer zijn jullie begonnen en waarmee en hoe/met wat?

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik heb Stefan Kleintjes gevraagd of het nodig was. Volgens hem niet. Wel kreeg ik het advies regelmatig vette vis te geven.
    Tot nu toe heeft ze al wel eens koolvis en kipfilet gehad, vond ze beide lekker.

Hier krijgt ze vanaf 8 maanden denk ik 's morgens een boterham. Ze krijgt bij wakker worden bv bij ons op bed, daarna gaat ze in de kleren en even in de box spelen, terwijl ik douche, dus meestal is het een uurtje later dat ze een boterham krijgt met wat thee.
    Hier eet ze meestal 's morgens 1 boterham en 's middags 1.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik lees even mee. Tegen mij zei het CB de vorige keer dat ik rond 7 maanden met vlees of vis zou moeten beginnen. Maar ik weet nog even niet hoe ik dat in moet bouwen, nou ja, bij het avondeten, maar ze krijgt nu geprakt eten en met vlees is dat niet zo handig lijkt me. Irem eet nog niet eens een halve boterham 's middags, dus ik wil eigenlijk eerst dat ze goed brood gaat eten, en ze krijgt sinds een paar dagen ook yoghurt na het avondeten. Dus ik wacht nog even tot dat allemaal goed gaat, en dan vlees of vis erbij denk ik maar. Maar hoe? nog even geen idee

4. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ik moet morgen naar het CB, ben benieuwd. Maar eigenlijk heb ik nooit voedseltips gehad dus het zal wel los lopen.

Ik geef af en toe gehakt, vind ze niks aan. Laatst een stukje filetlap, idem. Rookworst at ze wel op maar dat schijnt weer minder goed te zijn. Maak me er niet meer zo druk om, ze os al 11 maand. Vanaf 10 maand werd ik wat makkelijker..

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er is een flinke discussie over of je met bv nog voldoende ijzer geeft aan je kindje. Kleintjes vindt van wel en er zijn medici die dat weer betwijfelen. Het gaat dus niet om vlees maar om ijzer. Een boterham met appelstroop werkt dus ook prima. Het is vooral aan jou om te bepalen wat je prettig vindt en hou er dan rekening mee dat de natuurlijk ijzervoorraad van je kindje uitgeput is en dat het de vraag is of met borstvoeding hij / zij voldoende binnenkrijgt. Wil je het zeker voor het onzekere nemen kijk dan naar producten (ook niet vlees) die veel ijzer bevatten.

6. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Bedankt voor jullie antwoorden.

Ze krijgt regelmatig peulvruchten dus ze krijgt wel wat ijzer binnen.

Mijn vraag was eigenlijk vooral wanneer zijn jullie begonnen met vlees en dan waarmee? Gehakt? Kipfilet? En vis, gewoon gelijktijdig of beter eerder/later?

7. kiddie

kiddie Niet meer actief

Kipfilet idd en gehakt. En verder zijn we nog niet gekomen.. Volgens mij met 10 mnd, miss iets eerder.

8. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik ben zo ergens tegen het einde van het eerste jaar begonnen met vlees. Kleine stukjes kipfilet en gehakt.
    Om het ijzertekort aan te vullen gaf ik Lucas altijd volkorenproducten, vaak appelstroop op brood en altijd vitamine C bij de maaltijd. Sinds hij broodmaaltijden eet, krijgt hij dus ook altijd tegelijkertijd fruit. Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit je voedingsmiddelen.

Tis ook nog eens zo dat ijzer met name in rood vlees zit, dus kipfilet bevat bijna geen ijzer. Dan kom je toch eerder aan rundvlees bijv.

9. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

Nov 22, 2010
    114
    0
    0
    Stroop op brood geven kan ook. Ik vind vlees onder 1 jaar wel erg vroeg.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Duchess; het is zo dat je baby een ijzervoorraad mee heeft gekregen tot 6 maanden, daarna slinkt deze snel.

Maar om nou vlees te gaan geven om het ijzer aan te vullen is een ouderwetse gedachte. Alleen rood vlees bevat redelijk veel ijzer, maar als je veel volkorenproducten geeft en appelstroop, zuidvruchten en peulvruchten dan is dat meer dan voldoende. 1 volkorenboterham met appelstroop bevat meer ijzer dan een babyportie vlees. Fruit toe is idd goed wat MamaMarije zegt.

Kleintjes zegt niet dat bv na 6 maanden nog voldoende ijzer bevat, maar hij zegt wel dat je geen vlees hoeft te geven (hij is volgens mij vegetarier als ik zijn menu's bekijk).

11. zogelukkig

Vette vis is leuk voor de vetzuren en vitamine d, maar bevat weinig ijzer.

12. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Hmm bedankt! Dan zal ik binnenkort eens stroop gaan kopen. Kan dat gewone appelstroop zijn?
    Ze krijgt nu altijd volkoren boterham met boter. Hier eet ze er 1,5 tot 2 van op.
    Peulvruchten krijgt ze ook regelmatig. En wat zijn zuidvruchten? Heb je daar voorbeelden van? Fruit dat ze graag eet zijn peer, avocado, mango en pruimen. Dit krijgt ze dus ook vaak. (uiteraard soms ook andere soorten tussendoor)

13. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Kleintjes is idd vegetarier. Hier leert ze nu eindelijk een beetje appelstroop eten. Verder krijgt ze volkorenbrood en ze eet af en toe peulvruchten.
    Ik zal er hier ook even om gaan denken dat ze fruit bij haar eten krijgt.

14. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Volgens mij vallen abrikozen, pruimen, rozijnen, noten, dadels, vijgen e.d. onder zuidvruchten.

15. Eetfestijn

Eetfestijn Actief lid

Nov 22, 2010
    114
    0
    0
    Er is een verschil in hoeveelheden ijzer per soort. Je kunt het beste stroop nemen waar niet de ijzer aan is toegevoegd, maar waar het van nature in zit. Puur&eerlijk stroop van AH scoort goed op ijzergehalte.

En hier lees je welke producten nog meer ijzerrijk zijn.

16. zogelukkig

En gedroogd bevatten ze heel veel ijzer.;)

17. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Hmm gedroogd fruit is misschien wel wat als tussendoortje? Is daar geen suiker aan toegevoegd? (vind dat zelf altijd zo zoet namelijk? zal ook wel op de verpakking staan trouwens)

Zal van de week eens appelstroop gaan halen, ben benieuwd wat ze daar van vindt!

Eetfestijn, bedankt, ik ga even kijken in je link!

18. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    En helpt volgens Stefan voor een goede stoelgang ;) Maarre zit daar geen zwavel in?

19. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik heb hier appelstroop van zonnatura. Ze vond het eerst 3x niks. Ik geef haar nu steeds een halve met stroop en een halve met boter of olie. Dat gaat aardig goed. Volgens papa wil ze geen boter onder de stroop, hihi ik zou het niet weten. Eet zelf geen boter op brood maar hij is van mening dat dat ook niet lekker is.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik dacht dat Kleintjes zegt dat een bv gevoede baby voldoende ijzer binnen krijgt via de bv... heb ik dat verkeerd gelezen?

Share This Page