Misschien hebben jullie hier een antwoord op: Mijn dochter blijft spugen van yoghurt (mager, vol, griekse, kwark maakt niks) hoe ik het ook indik. Zelfs als het beton is, spuugd ze het nog uit. Het gekken is, dat als ik haar danootje geef (of eigen merk danoontje) ze niet spuugd. Wie weet hoe dit kan? Misschien omdat het meer bewerkt is of zo iets?
gek want een danoontje is eigenlijk gewoon kwark. Of het meer bewerkt is weet ik niet. Zit er in de "spuug" toetjes iets van een smaakje of geef je die puur? Misschien vind ze Danoontje lekkerder omdat het zoeter is en er meer smaak aan zit.
Nee de yoghurt geef ik gewoon puur, alleen ingedikt met nutriton (net zoals danoontje). Ze eet het ook gewoon op, en naar mijn idee maakt het haar niks uit of ze yohurt krijgt of danoontje.
Danoontje is zoet, gewone yoghurt zuur, maar zuur hoeft geen reden te zijn voor spugen, misschien dat een refluxkind daar wel meer last van heeft. Ikzelf krijg het zuur van suiker. Ik denk eerder dat het spugen komt doordat gewone yoghurt vetter is, griekse yoghurt is echt vet, danoontjekwark is mager en bovendien een kleine portie.
Maar het gaat toch om uitspugen vanuit de mond, niet vanuit de buik? Dan maakt vetgehalte niet uit, dan gaat het om mondgevoel of smaak. Overigens ben ik niet echt dol op danoontje achtige producten. Ik geef alleen maar volle zuivelproducten en sojayoghurt. In die laatste (naturel) zit geen suiker, maar is wel van zichzelf niet zo zuur. Meestal meng ik sojayoghurt met kwark of gewone volle yoghurt.
Het is me even niet duidelijk; gaat het om uitspugen of overgeven? Als het om uitspugen gaat, gaat het idd om mondgevoel of smaak. Mondgevoel kwark/yoghurt maakt niet uit, dus gaat het om een voorkeur van de zoete smaak. Ik snap ook niet waarom al die babyvoedingproducenten alles zoeten. Hier ook gewoon biologische volle yoghurt en griekse of bulgaarse yoghurt. Naturel, dat vinden wij lekker zat.
Het valt mij ook op dat Irem (ook een kindje met verborgen reflux) van de yoghurt die ik haar deze week geef (Turkse yoghurt, dus dik van zichzelf, gezoet met een beetje diksap of Zonnatura jam) elke keer een beetje spuugt (dus na het eten), terwijl ze vorige week van de Kwarkolino's met perziksmaak (zoet) niet hoefde te spugen. Heel raar.
Gaat echt om overgeven. Ze eet het met smaak op, maar komt er ook snel weer uit. De ene keer een mondje, de andere keer helemaal.
Dan had ik het toch goed begrepen. Danoontje is in tegenstelling tot gewone yoghurt net zo zuur, alleen smaakt het minder zuur, maar het is wel veel magerder dan volle yoghurt. Van vet krijgen sommige mensen/kinderen het zuur/moeten overgeven. Als ze het wel doorslikt, vind ze gewone yoghurt kennelijk wel lekker, want als ze het echt niet lekker zou vinden zou ze het niet doorslikken, dat doet mijn ventje iig niet.