Zo, ff spuien hoor!! Dit weekend was ik op een verjaardag. Één van de aanwezigen was kraamverzorgster en ik zat een poosje met haar te praten. Er luisterden best wat mensen mee en toen kwam het onderwerp BV, KV en bijvoeding aan de orde. Vond ze het te belachelijk voor woorden dat ik mn dochter nog 100% BV gaf. Ik had al lang met bijvoeding moeten beginnen. Ik weet dat kraamverzorgsters voornamelijk over de KRAAMperiode gaan. Maar om nou als 'babyprofesssional' zoiets stoms te gaan zeggen... Het stomme was ook nog: op 1 iemand na was iedereen het roerend met haar eens. Het was niet goed voor mn dochter dat ze nog niet aan ander eten gewent was.... Zucht... Zo ontzettend jammer dat er zoveel onnozelheid bestaat over BV. Dát moest ik ff met jullie delen
Ja, oh echt HEUL slecht van je hoor! Tsssss... Sommige mensen worden er niet wijzer op. Lekker proberen te negeren en je er niet over op te winden, gelukkig weet jij wél wat goed is voor je kindje.
Wat belachelijk zeg!! Ik ben ook kraamverzorgster maar 100% pro borstvoeding hoor! Moet ze toch maar eens beter opletten als ze scholing krijgt. Overigens ben ik benieuwd of de organisatie waar ze voor werkt een borstvoedingscertificaat heeft...
Wat jammer, zeker omdat zij dan zogenaamd 'geleerd' is zal iedereen zich daarbij aansluiten en daar zit jij dan lekker alleen... 6 maanden enkel BV is super (hier met 5,5mnd begonnen trouwens..)
Fijn hè al die zogenaamde deskundigen die het allemaal wel beter weten. Verschrikkelijk dat er meteen zoveel mensen een onjuist waardeoordeel klaar hebben over je. Ik kan me goed voortstellen hoe je je daar gevoeld hebt. Jij geeft je dochter het beste wat je als mama kan doen! Tssssk juist zij als kraamverzorgster zou toch beter moeten weten
Mensen die ergens veel van weten denken gelijk ook expert te zijn. Maar zijn zij moeder van JOUW kind? No Way!! Geniet lekker van de momenten met je kind en wat de rest zegt .... dat zeggen ze maar tegen dove mans oren!!!
Lekker zelf weten wat je doet! Volgens mij is er niet zoiets als goed of fout. De ene zegt met 4 maanden beginnen, de andere zegt echt wachten tot 6 maanden. Volgens mij kan je als moeder prima inschatten wanneer je kind toe is aan meer.
Nou als kraamverzorgster zou je achter de WHO moeten staan en die adviseerd 6 maanden volledige borstvoeding.
Al die mensen met die goedbedoelde adviezen .... Zucht... Ik snap je gevoel... Je eigen hart en gevoel,volgen!
Ik weet dat dat het beste is maar als ik naar mijn dochter kijk heeft we echt meer nodig dan melk hoor. Ze krijgt in de ochtend papje appel om 10 fruithapje om 14 melk om18 volledige maaltijd bijv wortel aardappel en rund. Vanaf 4 maanden uit duitsland en om 21.30 zeer een papje Alleen aan melk heeft zij dus niet meer genoeg maar als jou kleintje aangeeft nog genoeg te hebben aan melk is het goed toch. Laat ze lekker lullen. Jij weet als moeder het beste wat jou kindje nodig heeft. Xxxxxx
Borstvoeding is onbeperkt dus je zit niet aan een max. van een liter. Hier dronk ze geloof ik 5-6x per dag tot een maand of 6. Ze ging juist vaker drinken toen ze bijvoeding kreeg.
Zo, ik had mn hartje ook weer ff gelucht Idd zou die vrouw het WHO advies horen te steunen. Misschien doet ze dat tijdens haar werk wel, maar staat ze er niet achter??? En daarom dit soort ongein in haar vrije tijd verkondigen?? Hoe dan ook: mij krijgt ze niet aan het twijfelen. Het is trouwens wel een fabeltje dat kindjes 'er aan toe zouden zijn' met 4 maanden. Als jij een appel eet, wil je kind ook een appel. Maar als jij een oude stinksok in je mond stopt, wil je kind ook een vieze stinksok in haar mondje Een kindje wil je gewoon na doen, sommige mensen vatten dat op als toe zijn aan vast eten, maar aan BV hebben ze eerst echt genoeg hoor!! Mijn dochter zit nu echt in de ''ik kijk goed wat papa en mama doen en ik doe hun hartstikke na''-fase Zij zit als wij zitten te eten in het wippertje op de tafel. Zij krijgt dan wat speelgoed in haar handen en ze doet echt continue ons bestek volgen. En haar speelgoed, dat stopt ze dan nog vaker dan gewoonlijk in haar mond. Het lijkt me stiekem best leuk om straks in januari haar een stuk peer te geven!! Ben zo benieuwd hoe ze daar op gaat reageren. Maar eerst wachten we dus nog ff af. Over twee weken 'mag ze'.
Hier eigenlijk ook te vroeg begonnen wel met 6 maanden maar ze is prematuur geboren dus had nog eigenlijk 6 weken moeten wachten, Kreeg ook van het CB te horen met 4 maanden mag ze al fruit ik zo ik geef BV en er word dan aangeraden te wachten tot 6 maanden hun dat kan ook. Het is wel jammer dat er zo gedacht word door proffecionele mensen want het kan onzekere ouders of ouders die niet beter weten op het verkeerde been zetten. Zeg dan beide bijv Je geeft BV maar je mag al met 4 maanden bijvoeden maar beter is het om te wachten tot 6 maanden dan geef je ouders de keuze . En hier dronk DL geloof ik tot 9 maanden elke 2 uur want zolang duurde het voor ze echt genoeg fruit en groente at om minder te kunnen drinken. Ik gaf steeds ook kleine beetjes bijvoeding het ging meer om het proeven dan echt het eten ervan.
Huh? Ik ben ingeleid (38.1) en mijn dochter is dus bijna 2 week eerder geboren. De CB verpleegkundige leek mij wel oké (itt de artsen daar). Maar de verpleegkundige had gezegd dat ik haar leeftijd niet hoefde te corrigeren qua start bijvoeding. Ik heb hier specifiek naar gevraagd. Wat denk jij? Wat denken jullie? Of zou het corrigeren alleen 'nodig zijn' bij prematuur en niet bij twee week eerder kindjes? Als het advies wel twee weken wachten is doe ik dat nl liever.
volgens mij hoef je v.a 37 weken niet uit te stellen omdat de kindjes dan al geboren mogen worden. Mijn DL is met 34 weken geboren vandaar dat het wel moest.
Ik ben geen prematuren-deskundige, maar heb hier vaak gelezen dat je m.b.t. voeding niet moet corrigeren. De rijping van de darmen begint nl op het moment dat er voor het eerst voedsel doorheen gaat, normaal toch heel kort na geboorte. En voor die rijping hebben darmen zo'n 4 tot 6 mnd tijd nodig. Daarom moet je voor een premature baby niet corrigeren. Wat mij betreft is er niet veel mis mee om wat eerder te gaan bijvoeden dan 6 mnd, maar wel met het idee dat een kind bij 5 mnd bijgevoed MOET worden... Dat heeft niet eens met BV of niet-BV te maken; het geldt namelijk ook voor zuigelingen die worden grootgebracht op KV. Bijvoeden mág vanaf 4 mnd, en wordt sterk aangeraden vanaf 6 mnd (want moeten krijg ik sowieso m'n strot niet uit...). Suf dus, dat iedereen het zo met die kraamdame eens was, dat een kind van nog geen 6 mnd toch echt niet meer alleen op melk kan leven...
Ik vind het erg vreemd dat ze het op die manier brengt. Alsof het bijna misdadig is dat je je kindje nog geen bijvoeding geeft. Ieder z'n mening uiteraard (ik ga ook voor de 6 maanden uitsluitend borstvoeding), maar om een kersverse moeder nou een schuldgevoel aan te praten... echt belachelijk.
Wat zei je, "ja daarom ziet ze er ook zo uitgemergeld uit" ??? Dat zij nou vreemd advies wil geven is nog tot daar aan toe (al vind ik het belachelijk). Maar waar bemoeit ze zich mee!! Ik zou het niet eens durven zeggen uit respect voor de ouders. Ik sta er niet achter om met 4 mnd al te beginnen, maar als iemand in mijn omgeving helemaal trots daarover vertelt zeg ik "leuk hoor" en ga over op een ander onderwerp oid.....