Doorslapen bij bv..Tips? Ervaring?

Discussion in 'Borstvoeding' started by 4juli2011, Apr 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 4juli2011

4juli2011 Lid

Jun 8, 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Ik heb een dochtertje van 9 maanden die tot nu toe nog geen nacht doorgeslapen heeft.
    Ze kwam tot 4 weken terug 1 keer in de nacht op een willekeurig tijdstip.
    De ene keer om 3 uur en de andere keer om half 6.
    Maar ineens sinds die 4 weken komt ze meerdere keren per nacht.
    De afgelopen 2 nachten zelfs iedere anderhalf uur wat maar liefst op 6 keer kwam.
    Ik ben helemaal gebroken, dat is niet normaal meer.
    Zelf functioneert ze goed overdag en ze groeit ook goed maar dit kan toch niet horen zo?
    Elke keer als ze wakker word dan denk ik niet weer he pfff.
    Ik heb al kindival geprobeerd maar dat werkt schijnbaar niet.
    Heb al geprobeerd wel/geen bad voor het slapen gaan maar maakt ook niets uit.
    Wel en niet bij mij in bed of op haar eigen kamer, bedje van haar naast mjn bed.
    Een dikke papfles met kv en pap erin "gestopt" werkte ook niet.
    Speentje erin als ze wakker werd maakte ook geen verschil want ze maar 1 ding....BORST!!
    Maar ze drinkt niet echt, de eerste keer drinkt ze wel goed maar de keren daarna dat ze wakker word sabbelt ze en valt weer in slaap.
    Kan iemand mij AUB helpen want echt mijn hele gezin lijd hier onder.
    1 keer in de nacht is te doen maar dit loopt de spuigaten uit en dit hou ik ook niet vol want heb nog een kindje van 6 rond lopen die ook haar aandacht wil.
    Alvast heel erg bedankt voor de ervaring of tips en het lezen van mijn verhaal.

2. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hier precies hetzelfde (alleen is mijn dochter 6 maanden oud). Het liefst leg ik haar in haar eigen bed, maar ik merk dat ze beter slaapt bij ons. Ik ben beter uitgerust. Toevallig gisteren een gesprek met mijn man gehad hierover.......hoelang gaan we zo door en wanneer laten wij haar in haar eigen bed (dan wel huilen).....we willen zo doorgaan tot haar 9de maand en dan heeft ze pech......dan maar huilen totdat ze het begrijpt. (Dat zeggen we nu, maar als het zover is, kan het toch anders lopen/gaan)

3. Anneka

Anneka Lid

Apr 9, 2011
    50
    6
    8
    NULL
    NULL
    Mijn knul is ook 6 maanden en slaapt ook nog steeds niet door. Er is weleens tegen mij gezegd dat het gewenning kan zijn, s' nachts voeden. Dat je dan even een paar nachten nachten door moet zetten met speentje geven ipv voeden en ze dan wennen zonder borst (voeding). Ik heb het nog niet zo lang/ intensief geprobeerd. Wat mij wel opvalt is dat meneer s' nachts heel goed drinkt en de eerste ochtendvoeding ineens alleen maar bezig is met geluidjes maken en spelen aan de borst, de kleine genieter!! Misschien is ie er dan toch aan toe om er een voeding geforceerd af te halen. Ik ben pas begonnen met vaste voeding en mijn hoop is dat meneer door gaat slapen als hij wat meer vaste voeding gaat krijgen (maar of dat zo is ????). Mocht dat niet lukken dan ga ik het toch ook maar forceren. Ook ik heb al weleens geprobeerd de speen te geven terwijl dat niet leek te werken maar misschien toch langere tijd doorzetten???
    Ook ik vind het erg vermoeiend en zou graag een keer een nacht doorslapen, lijkt me zooooooooooo lekker!! Ik hoop dat er nog tips komen.

4. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Wij hebben met 8 maanden een co-sleeper naast ons bed gezet. Bij de eerste keer huilen legden we onze dochter naast ons (meestal rond een uur of twee) en hoefden we ons bed niet meer uit.
    Je doet er echt niks aan, dus het enige wat helpt is wat vroeger naar bed gaan en niet al te veel op de klok kijken 's nachts, is mijn ervaring. Maar het niet uit bed hoeven stappen, scheelde voor mij al wel heel veel want ik sliep weer veel sneller in.

De co-sleeper hebben we gemaakt van een tweedehands Ikea-bedje; één zijkant vervang je dan door een lat/balkje voor de stevigheid en de lattenbodem boor je dan vast op de hoogte van je eigen matras.

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hier komt ze gemiddeld ook 2 x snachts (en dan heeft ze om 23:00 ook al gehad) Ik leg dr na de eerste x gewoon naast me, scheelt weer voor de 2e x en ik ben ook zeker niet van plan haar te dwingen iets anders te moeten doen... Het zal niet voor niks zijn denk ik dan.

6. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Pfoe jeetje, ik wordt al moe als ik jou verhaal alleen al hoor :$. Met BV schijnt het normaal te zijn dat het wat langer duurt voor ze van de nachtvoedingen af zijn dan bij KV maar hier heb ik het toch wel een beetje gestuurd...

Toen ze met 4 maanden een goede week tot 5 uur sliep heb ik dat als 'grens' gepakt voor de eerste voeding (uitzonderingen als ziekte daargelaten). Soms hadden we dan een rumoerig nachtje maar dan stuurde ik papa er uit tot ze weer sliep (als ik zelf ging werd het erger doordat ze mij met het eten koppelt) en de dag erna kon het ineens weer prima 5/6 uur zijn zonder problemen.

Met 6 maanden werd dit (door haar aangegeven) van 19.00 tot 6.00, ook dat hield ik na een poosje zelf voort aan als minimale tijd. Heel soms een nachtje dat ze spookte (vaak na ziekte waarbij ik haar wel nachtvoedingen gaf) maar na weer een nachtje papa-hulp was het weer als vanouds.

Ik ben hier mee begonnen toen ik net als jij merkte dat ze ipv 1 nachtvoeding weer meerdere voedingen wilde en dan nouwelijks dronk. Echt honger is prima, dan mag ze komen zo vaak ze wil, maar voor dat gelummel geef ik mijn nacht rust niet op, sorry ;)

Ik besef dat niet iedereen dit de manier vind maar hier werkt het perfect en zijn de nachten nu al maanden van 19.30 tot 7.00/8.00 uur. Uitgeruste mama is ook wat waard voor de rest van de dag ;)

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Sorry geen tips voor je. Behalve doorbijten en hopen dat het ooit over gaat. Elin wordt over een paar dagen 9 maanden en komt ook nog iedere nacht. De ene keer 1x, en vannacht kwam ze 3x.
    Baal er af en toe wel van hoor.Levi sliep met 2 maanden door dus dit was wel even omschakelen.

8. 4juli2011

4juli2011 Lid

Jun 8, 2011
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien moet ik het inderdaad eens wat langer volhouden met het speentje aanbieden.
    Maar ja die moet ze op den duur niet meer en dan wilt ze echt alleen nog maar de borst.
    Laten huilen heb ik ook al eens geprobeerd.
    5 minuten laten huilen en dan erheen maar dan was ze helemaal klaar wakker en kon ik vergeten dat ze weer ging slapen, en dat midden in de nacht sloopte me helemaal.

Ik hoor wel vaker dat het gewenning is.
    En omdat ze gewend is aan de borst wil ze met de borst in slaap vallen.
    En ja het is heel lullig ze koppelt mij gelijk met eten want ik ben haar grootste voedingsbron.
    Papa is vrachtwagenchauffeur dus heel de week van huis.
    Anders zou ik hem er graag uit sturen maar hij kan haar niet troosten, ze wil alleen maar mama sinds de 1 kennigheids fase.

Ik heb ook al geprobeerd niet op de klok te kijken de eerste keren maar als ze 5 keer wakker is geweest ben ik toch benieuwd hoelang die rot nacht nog duurt.
    Van ellende zou ik dan beneden gaan zitten maar ben te lui om uit bed te komen...
    Mijn oudste van 6 jaar die sliep al door met 6 weken.
    Die wou toen 12 uur achter elkaar slapen.
    Die moest ik altijd wakker maken voor een avond voeding.
    Dat maakt het allemaal extra pijnlijk.

Laten huilen dat durf ik niet.
    Dat heb ik namelijk al een keer gedaan, haar 5 minuutjes laten huilen maar daar raakte ze zo overstuur van dat het die nacht daarna nog erger was.
    Toen wou ze helemaal tegen me aanslapen en als ik dan onbewust van haar afdraaide begon ze heel hard te huilen :(

9. Janna

Janna Fanatiek lid

Het stomme is dat het er tocht op lijkt dat het meer een gewoonte is, aangezien ze niet eens effectief drinkt. Is ze op zulke momenten wel te troosten?

Mijn zus heeft met 6 maanden gezegd, nou doe ik het niet meer, de groeten. Ze heeft haar dochter twee nachten lang iedere keer als ze kwam getroost en daarna weer terug in bed gelegd. Dat waren geen twee leuke nachten. De derde nacht kwam ze al veel minder en binnen een week was ze er van af. Maar goed, haar dochter was dus wel te troosten. Ze heeft haar niet laten krijsen.

Wij hebben het dus ook zo aangepakt: toen onze dochter een paar keer uit zichzelf de hele nacht is doorgeslapen, hebben we haar ook geen nachtvoedingen meer aangeboden (tenzij ze ziek was, of het duidelijk was dat ze echt honger had). En ook hier sliep ze toen binnen een week door. Natuurlijk wordt ze nog regelmatig een keertje wakker, maar ook dan troosten we haar en meestal liggen we zelf binnen een minuut weer in ons bed en slaapt zij al weer. (We laten haar dan inderdaad niet huilen: als we haar maar even laten huilen raakt ze overstuur en dan is ze niet meer te troosten, behalve met een voeding.)

Edit: ik geef kv, dus dat werkt natuurlijk anders dan met bv, maar mijn zus gaf wel volledige bv.

10. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier liet ze zich ook niet op een andere manier troosten dus er gewoon aan toe gegeven.
    Het is weer overgegaan en inmiddels wil ze even bij ons liggen als ze s nachts wakker wordt en slaapt ze gelijk weer verder.
    Maar het heeft wel even geduurd ;) Voor mezelf hielp het gewoon door het te accepteren en proberen zelf op tijd in bed te gaan. Maar waren pittige maanden.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,063
    113
    Hier tot 2 jaar nachtvoedingen gegegeven. Ik vind het erbij horen als een kindje erom vraagt. Vermoeiend kan het wel zijn, dus dook ik lekker een avondje vroeg mijn bed in of mijn man liet mij lekker uitslapen in het weekend.

12. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Wij hadden hier rond 8/9 maanden een fase waar mijn zoontje wakkeer werd en alleen nast mij in bed (vaak vastgezogen aan de borst) verder sliep.Dat was 1 a 1,5 maand later opeens over en nu wil hij alleen in zijn eigen bedje slapen.
    Sterkte, ik kan me voorstellen dat het heel zwaar is. Het heeft duidelijk niet met voeding te maken maar met een stukje geborgenheid.

13. Pomm

Pomm Fanatiek lid

Nov 23, 2010
    4,554
    116
    63
    Maurits is nu 11 weken en slaapt nu bijna een maand door. Ik heb als tip gekregen om overdag regelmatig voeding aan te bieden (iedere 3uur) zodat je snachts zeker weet dat hij genoeg heeft gehad. Hij werd iedere nacht om 3.30uur wakker en ben toen een speentje aan blijven bieden en de voeding stellen. Langzaam aan werd het steeds later dat hij wakker werd en was een speentje geven bij het wakker worden genoeg.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    9 maanden is gewoon een lastige leeftijd als je aan de borst drinkt...je hebt ook kinderen die op deze leeftijd in zuigelingenstaking gaan (en dan ben je verder van huis denk ik) en je hebt kinderen die een tijdje lang fulltime milkbar willen.
    Niet alleen vanwege de melk, maar juist vanwege alle andere dingen die OOK borstvoeding zijn. De wereld wordt groter, je gaat steeds meer zien en merken, en dat verwerk je 's nachts. En de veiligst denkbare plek is aan mama's borst.

Meer rust overdag en vaker aanleggen overdag kunnen helpen. En kind naast je in de nacht, in cosleeper of bed, helpt om jezelf zo veel mogelijk rustbed geven.

Wat je nu beschrijft lijkt trouwens erg op regeldagen die heb je rond de 9 maanden weer. Even dag en nacht helemaal met jekind meegaan, en bij elke kik aanleggen, is dan het recept. Dan ben je er waarschijnlijk met een dag of twee weer door.

Share This Page