Beste LC, In januari ben ik bevallen van een prachtige dochter. Inmiddels geef ik haar ook al bijna 9 maanden borstvoeding, en we genieten daar allebei nog van. Zo langzamerhand willen we echter ook wel weer aan een tweede kindje gaan denken, en helaas heb ik nog geen menstruatie gehad na de bevalling. Ik denk er dus over om uiterlijk op de eerste verjaardag van mijn dochter te stoppen met de borstvoeding, maar vraag me af of ze dat wel zal accepteren (ze is erg BV-minded, weigert de fles, als ik werk krijgt ze pap van BV en melk/water uit een beker). Ik heb dus eigenlijk twee vragen: a) Wanneer komt je menstruatie (gemiddeld) weer op gang als je borstvoeding geeft? En hoe lang na het stoppen met BV zou het weer op gang moeten komen? b) Zijn er misschien nog tips om ons meisje van de borst te krijgen? Is het bijvoorbeeld aan te raden om al voor haar 1e verjaardag te gaan afbouwen? Ik moet eerlijk zeggen dat het me zelf ook wel moeilijk valt om te stoppen: weiger een verdrietig meisje dat troost zoekt aan de borst maar eens... Bovendien vind ik het nog zo 'makkelijk'. Enfin, tips om dit zo geleidelijk mogelijk te doen zijn welkom...
Hallo Pinjo, Wat proef ik een dubbele boodschap uit je verhaal. enerzijds de wens naar een volgend kleintje, anderzijds het helemaal niet willen stoppen. Menstruatie kan bij BV vrouwen langer weg blijven. Het is per vrouw verschillend. Een termijn die ik veel hoor is rond 1 jaar. Maar ook daarin zijn uitzonderingen. 1 ding is zeker, het is niet zeker dat wanneer je stopt de menstruatie ook direct weer is teruggekeerd. Wanneer je steeds meer bijvoeding gaat geven en als ze rond 1 jaar eigenlijk volledig met de pot mee kan eten dan is BV nog wel belangrijk maar geen hoofdvoeding meer. Bj de meeste vrouwen is de voedingsfrequentie dan lager en komt de normale cyclus weer terug. Ik mail je prive nog even verder. Ilse