Veel aan de borst

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Michelle04, Sep 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    1,805
    0
    0
    Hallo,

Ik ben 25juni bevallen van mijn zoontje Mick. Hij heeft vanaf dag 1 bv en ik ben ook van plan dit te blijven geven tot minimaal 6 maanden. In het begin had Mick erg veel moeite om wakker te blijven tijdens de voeding en kreeg hij niet voldoende binnen en kwam hij onvoldoende aan. Op advies van het cb ben ik toen na een bv kv gaan geven zodat hij toch voldaan was. Achteraf baal ik flink van dit advies, had beter naar een lactatiekundige kunnen gaan maar goed het is nu eenmaal gebeurt en ik ging er vanuit dat dit een kundig advies was. Nu ben ik weer bijna volledig over op Bv, hij krijgt nu alleen nog bij de laatste voeding een flesje verdunde kv naast de bv zodat hij wat langer slaapt. Helaas komt mijn zoontje echt nog om de 2 uur voor een voeding en sinds 3 dagen ook 's nachts. Hij ziet mijn borst ook niet alleen als voedselbron maar het is ook het enige waar hij rustig van wordt als hij huilt en hij valt ook het liefst zo in slaap. Hij accepteerd geen speentje of pink en hem afleiden met bijvoorbeeld spelen of knuffelen is ook niet mogelijk. Als meneer zijn zinnen op mijn borst heeft gezet dan is niets anders goed :( Hij kan toch niet na een uur/1.5 uur weer honger hebben? Waar het nu op neerkomt is dat ik praktisch de hele dag en nacht bezig ben met BV. Mijn vraag is of dit normaal is en of ik hier eventueel iets aan kan doen. Ik twijfel erg aan mezelf en de voedingswaarde van mijn melk hierdoor. Ik begin namelijk 2 oktober weer met werken en ik kan mijn borsten helaas niet afschroeven en hier achterlaten. Hoe moeten mijn vriend en de oma's hiermee omgaan als ik er niet ben? Ik zie momenteel zelf even geen oplossing die niet met een hoop gehuil en gestress samengaat.. Alvast bedankt voor het advies en ik hoop niet dat het verhaal al te verwarrend is;)

Groetjes Michelle

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Michelle,

Meid wat een verhaal. Ik kan me je gevoel van onzekerheid, moeheid, doe ik het allemaal wel goed...etc. heel goed voorstellen.

Ik denk dat je heel goed hebt gehandeld. Je beslissingen hangen samen met de mensen en de adviezen die je op een bepaald moment krijgt. Op basis daarvan beslis je iets en lopen dingen zoals ze lopen. Soms lijkt dat achteraf niet de beste weg geweest te zijn. Toch denk ik dat je zelf heel goed bezig bent.

Gaat het met het gewicht nu wel goed?
    Je schrijft nu dat je vooral erg druk bezig bent met het voeden en vraagt je af of zo vaak voeden normaal is.

Ja en nee. Ik dnek zelf op basis van je verhaal dat er 2 dingen spelen. Enerzijds is hij rond de 3 maanden, een periode waarin veel kindje een regel periode hebben. Dat lost hij zelf op door heel vaak te vragen met als enige doel om mama meer melk te laten maken.

Nu kom ik direct op mijn tweede gedacht en tevens zorg. Wanneer bij de start de melkproductie niet in voldoende mate op gang is gekomen (dat maak ik uit jouw verhaal een beetje op omdat er werd bijgevoed) heeft je lichaam er meer moeite mee om rond 3 maanden aan de vermeerderde vraag te kunnen voldoen.

Over de samenstelling van de melk hoef je je geen zorgen te maken, allen kan de hoeveelheid misschien niet toereikend zijn.

Als het alleen om een regelperiode gaat dan zal ma een aantal dagen er meer melk worden aangemaakt zal er meer tijd tussen de voedingen gaan zitten. Je kan evt ook zelf eenhandje helpen de productie te verhogen. Je kan, maar je moet zelf kijken hoe ver je daarin gaat, na een aantal voedingen je borsten verder leegkolven. Dit levert extra vraag op waardoor je lijf eerder meer melk kan aanmaken. Die extra gekolfde melk zal in het begin overigens niet veel zijn.

Afijn, zo vast wat gedachten op een rijtje. Kijk ook eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Niet genoeg melk voor meer tips om de productie te verhogen.

Succes

Ilse

3. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    1,805
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ik ben niet zo heel vlot met reageren geweest maar ik wil je alsnog bedanken voor je advies. Ik kan momenteel zeggen dat de borstvoeding voor het eerst in 3 maanden super loopt! Ik ben weer volledig over op BV en mijn zoontje laat er nu zelfs 'snachts 4.5 uur tussen zitten. Af en toe wil hij 'savonds nog lekker klusteren en dan laat ik hem ook gewoon zijn gang gaan. Echt van de ene op de andere dag gaat het waanzinnig goed met de kleine man. Ik ben zo ontzettend blij dat ik al die tijd heb doorgezet. Mede dankzij de adviezen die ik hier op het forum heb gekregen heb ik er weer volledig vertrouwen in. Groetjes van een blije mama.

p.s met het gewicht gaat het ook goed, meneertje weegt momenteel ruim 7 kilo ;)

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Nou, Pluim voor jezelf meid! Die 7 kilo heb jij toch maar mooi voor elkaar gekregen. En wat ontzettend fijn dat het voeden nu leuk gaat worden. Ga er lekker van genieten! Je hebt het verdiend!

Mocht je nog vragen krijgen, dan weet je ons te vinden!

Ilse

Share This Page