vraagje over mijn dochter

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door darcy, 25 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Dag meiden,

volgende week ga ik weer werken (nou ja, het staartje voor de zomervakantie volmaken als docent ;)) en ik ben al enkele weken bezig met het vullen van de vriezer. Ik ga op het werk kolven, maar zit met een vraag.

Mijn meisje is 2 maanden oud, drinkt 8, maar veel vaker nog 10 keer aan de borst. Ik voed op verzoek, dus als ze na 2 uur weer wil drinken, dat mag dat natuurlijk.

Een lastige als je een voorraadje moet kolven... ik maak Medela-zakjes van 150 ml, enkele van 120 ml - want ik weet gewoon niet wat ze drinkt uit de fles. De enkele keren dat ze een volle fles kreeg van mijn man, dronk ze 110 ml met gemak weg... maar als ze na 2 uur weer komt, hoe zit het dan :(

Ik wil wel porties van 50 ml maken, maar zag op een borstvoedingsforum dat ijsblokjeszakjes worden afgeraden i.v.m. restjes plastic die mee kunnen komen bij het uitdrukken van de voeding.
    En volle zakken van 150 ml zijn, als ze deze niet leegdrinkt, zonde...

Lang verhaal... hoeveel moet ik kolven en hoe moet ik het invriezen voor de opvang en voor mijn man, als ik weg ben?

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Herkenbaar probleem... ik bewaar melk in laboratoriumbuisjes van 50 ml. Maar ja, ik heb een man die daar heel makkelijk aan kan komen (die is microbioloog). Misschien dat je die toch online kan kopen ofzo, ik vind ze zelf echt ideaal! Ik vraag vanavond thuis even hoe die dingen heten (ze hebben een naam die niet logisch voor een leek is).

Het is misschien wel de moeite om zoiets te proberen, speciale zakjes zijn 1. duur en 2. niet duurzaam. Die buisjes steriliseer ik net als mijn kolf gewoon in een pan kokend water, en kan ik daarna opnieuw gebruiken.

Over hoeveel kolven: je kolft gewoon als je kindje zou drinken... in jouw geval is dat wel erg vaak, maar je borsten zijn daar wel aan gewend. Hoevaak jouw kindje drinkt kan namelijk ook te maken hebben met hoe jouw borsten produceren en opslaan. In het onderwijs is het misschien niet heel makkelijk om zomaar even te gaan kolven (hoewel je wel het recht hebt). Je zou ook kunnen proberen om per dagdeel een kolfmoment te nemen en dan beide borsten te kolven, aangenomen dat je om de borst voedt als ze elke 2 uur drinkt.

Renske drinkt 6 keer per dag, en ik kolf op werk 2 keer (11:00 en 15:00). Als ze op die dagen minder drinkt, komt ze 's avonds of 's nachts extra, en gaat mijn produktie overdag dus omhoog.

Je vindt er vanzelf een weg in!

3. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    jeeee moet je nu al weer aan het werk! tijd vliegt!

Ik heb eigenlijk altijd ijsblokzakjes gebruikt, nooit geen plastic in de melk, goede kwaliteit zakjes is wel belangrijk.

(zit nog thuis hihi mag 17 juni het laatste staartje doen)

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Hmm... zo makkelijk kom je er geloof ik niet aan, ik bedoel deze dingen, maar die bestel je dus echt met duizenden tegelijk :D

5. Siesje

Siesje Actief lid

24 jan 2007
    430
    0
    0
    Haha, wat we allemaal niet gebruiken! Ik heb van mijn werk massa's urinepotjes gebruikt. Daar kan max 100cc in en houden zich ook prima in de vriezer. De creche gebruikt ze daarna voor verf en knutselspul.

On topic: ons meisje krijgt ook op verzoek, maar mijn ervaring is dat het kdv toch toe werkt naar een bepaald schema. Voor ons was dat om de drie uur en zo nodig eerder of later. Jenne heeft nooit veel gedronken uit de fles, dus geef ik hoeveelheden van 80-100cc per bakje mee. Als je een eerste paar dagen voorraad hebt, zal je de voedingen voor de dag erna toch vers meegeven en dan kunnen ze het gewoon door elkaar gebruiken.

6. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik maakte verschillende zakjes en keek vervolgens wat ik ontdooide (als er lang tussen zat een grote zak, zat er maar kort tussen, een kleine) verschillende hoeveelheden tussen de 50 en de 180 cc... maar het blijft wel lastig hoor...

7. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    mssn zijn ze hier te vinden...

Buisjes - Mecan BV. Medische Groothandel

8. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Mijn man attendeerde me erop dat je vaak dan een heel grote partij moet kopen, en dat je ook gescreend kan worden. Zulke bedrijven verkopen namelijk ook dingen die in de onderwereld erg gewenst zijn ;) (denk aan drugslabs, mensen die weet ik veel wat voor wapens willen maken). Pfff. Het is dus het handigst als je iemand kent die aan dit soort dingen kan komen via werk :D

Hhahaha urinepotjes... :p Waar later uit geverfd wordt :D briljant!!

9. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Nah meiden, wat denken jullie lekker mee :$:)
    Echt super!

Natasja, welk merk zakjes gebruik je dan? Ook ervaring met die diepvrieszakken die je rechtop kunt zetten (voor in te vriezen fruit etc.)?

Die buisjes en potjes - briljant :D

Tja en dan qua hoeveelheden. Ik heb zo'n 15 voedingen al klaar in de vriezer, varierend tussen de 80 en 150 ml. Dit wordt dus uitproberen...
    Zeker als het kdv inderdaad naar een voedingsschema van elke 3 uur gaat. Ga ik vrijdag eens vragen.

Bedankt voor alle tips!

10. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Van de albert heijn zijn echt heel stevig. (die rechtop zakken ken ik niet)

11. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Super, die heb ik vanmiddag ook meegenomen, net als die andere zakken. Ik kan de komende twee jaar alles wat los en vast zit invriezen :D

Deel Deze Pagina