ivf na sterilisatie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door anoniempje33, 7 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniempje33

    7 aug 2019
    21
    14
    3
    Vrouw
    Allereerst sorry voor mijn lange verhaal.

    Ik ben een gezegende moeder van 3 kinderen.
    De jongste is nu 5 jaar. van hem ben ik bevallen middels een keizersnede op 27 jarige leeftijd. overigens ben ik van de andere 2 kinderen ook bevallen doormiddel van de keizersnede.

    Ik stond, i.v.m prematuur geboorte van onze 1e dochter onder strenge controle van de gynaecoloog. toen ik van de 3e zwanger was zei hij op een controle afspraak " hebt uw al eens nagedacht over sterilisatie, 3 kinderen middels een keizersnede is eigenlijk wel het maximale, daarna hoeft uw geen anticonceptie meer te slikken "

    Ondanks mijn gezin nog niet compleet voelde, heb ik me met zijn woorden laten overhalen. als het dan toch niet meer mocht, was geen anticonceptie meer slikken wel een heerlijk vooruitzicht.

    Mijn leven veranderde door dit besluit, niet alleen omdat die wens voor een 4e altijd is blijven knagen, maar ook om het feit dat de sterilisatie voor heel veel ongemak heeft gezorgd...extreme pijn tijdens de eisprong, nog erger is de pijn tijdens de menstruatie. als klap op de vuurpijl moet ik daarom toch weer terug aan de pil.

    Ik ben bij een andere gynaecoloog geweest omdat ik wilde kijken of ik in aanmerking kwam voor een refertillisatie, helaas werd me toen pijnlijk duidelijk gemaakt dat ik ben gesteriliseerd op een manier die niet meer is terug te draaien, namelijk de uchida methode.

    Ik heb hem toen huilend verteld dat ik al heel lang rond loop met de wens voor een 4e kindje, en begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm gezegend met mijn 3 kinderen. maar dat gevoel....het laat me niet los, eerst dacht ik dat het echt tussen mijn oren zat...maar het blijft !

    Bij een inwendige echo zagen de baarmoeder en eierstokken er goed uit, echter had de gynaecoloog bij de keizersnede van onze jongste vermeld dat ik veel verklevingen heb.
    Daarom leek het deze gynaecoloog niet aan te raden om voor een 4e zwangerschap te gaan, wel heeft hij gezegd dat als ik nog zwanger wil worden, dit enkel en alleen nog kan met IVF.

    Nu is mijn vraag, kunnen ze het weigeren op basis van een 4e keizersnede, of is dit een keuze die ik uiteindelijk zelf maak ?
    Natuurlijk ga ik niet mijn leven op het spel zetten, en als het medische echt onverantwoord is moet ik mij hier bij neerleggen. Maar ik wil het niet op voorhand opgeven.
    Achteraf gezien had ik me natuurlijk nooit moeten laten steriliseren, zijn er natuurlijk veel meer vrouwen die 3+ keizersnedes hebben ondergaan. ik had nooit verwacht dat de spijt zo hevig kon zijn, dat het me elke dag opnieuw bezig houdt.

    Zijn er hier meer moeders die na een sterrilisatie in aanmerking zijn gekomen voor IVF ?
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat naar voor je dat je dit overkomen is.

    Ik zou zeker een afspraak maken met de gynaecologen die je tijdens je laatste zwangerschap begeleid hebben. Zij moeten hier lering uit trekken en in het vervolg nog vele malen voorzichtiger zijn met een sterilisatie tijdens een keizersnede.

    Je kan na sterilisatie in aanmerking komen voor IVF, er zijn tenslotte ook mensen die er met een tweede partner achter komen dat ze opnieuw een kinderwens hebben en die worden ook geholpen.

    Maar wanneer een zwangerschap de gezondheid van een vrouw ernstige schade kan toebrengen, kan IVF wel geweigerd worden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan hartaandoeningen.

    Je zult dus echt voor je antwoord bij een gynaecoloog langs moeten.
     
  3. Janne1620

    Janne1620 Nieuw lid

    9 aug 2019
    1
    0
    1
    Vrouw
    Heey,

    Hier ook gesteriliseerd op mijn 27ste na 3 kinderen gekregen te mogen hebben.
    Mijn huidige partner (niet de vader van mijn kinderen) is in zijn vorige relatie ook gesteriliseerd na 3 kinderen. Nu dus samen 6 kinderen in een samengesteld gezin.

    Nu stak vorig jaar bij ons beide toch weer de kinderwens op, dus naar het ziekenhuis en zit nu in de Wacht weken van onze 1e icsi poging!
    Bij mijn 2de bevalling heb ik ook een spoedkeizersnee onder algehele narcose gehad en dat is dus geen mooi net sneetje. Daarna nog complicaties gehad met de genezing. Onze gynaecoloog vond dit geen probleem, maar staan wel strenger onder controle tijdens een eventuele zwangerschap.

    Ik zou zeker een afspraak maken en goed laten voorlichten over de risico's etc.
     

Deel Deze Pagina