Hallo dames, ik zit voor mijzelf even met een "dillemma", na een tijdje verder te zijn in deze zwangerschap had ik echt zoiets van: JA ik ga borstvoeding geven, dit wil ik graag voor mijn kindje doen.. Nou heb ik zelf de ziekte van Crohn en gebruik hiervoor een vrij heftig medicijn wat ik dan ook met 20 weken moest stoppen... Tot nu toe gaat het goed. Laatst was ik bij mijn MDL arts en het gesprek kwam uiteraard op borstvoeding. Nou is hij een groot voorstander van borstvoeding, maar kwam wel met enige kanttekeningen aangaande mijn eigen ziekte. Ik zou in principe gelijk na de bevalling (of iig zsm) weer moeten starten met dit medicijn. De kans op een verergering / uitbarsting van de ziekte is namelijk vrij groot enkele weken na de bevalling. Maar (jullie raden het vast al) dit medicijn is nog onvolkdoende getest met borstvoedinggevende vrouwen dus er is nog te weinig van bekend, waardoor mijn arts zegt: borstvoeding mag, maar niet icm dit medicijn! Dus nu sta ik in dubio... ga ik er gewoon voor en zie ik wel wat er met mijzelf gebeurd? (wat ik dus lastig vind, want als het opeens fiks opvlamt ben ik daar verder mee van huis en heeft mijn kindje helemaal niets aan me!) of kies ik ervoor om geen bv te gaan geven zodat alles stabiel blijft bij mijzelf en ik er voor mijn kindje kan zijn? Kijk het wil niet zeggen DAT er een uitbraak komt, maar ik moest er wel rekening mee houden dat dit eventueel kon gebeuren Was ik net zo positief gestemd aangaade de bv en het daarmee starten... krijg ik dit! Ik geloof dat ik dit daarom even wilde delen... Wat zouden jullie doen?
Ik zou even overleggen met een lactatiekundige, artsen weten vaak heel weinig over de combi medicijnen en bv en zijn vaak veel te terughoudend. Ik heb zelf reuma en ben sinds kort weer gestart met medicatie dus heb me er onlangs in verdiept. Als een medicijn onvoldoende getest is, betekent dit niet automatisch dat je het niet mag gebruiken bij borstvoeding. Mag ik vragen om welk medicijn het gaat? (ik weet dat bij Crohn soms dezelfde medicatie wordt voorgeschreven als bij reuma).
thanks voor de tip! vind ik een goede idd... Ik gebruik Humira, wat ze idd ook bij reuma wel geven! jij ook?
Kan je niet gewoon starten en meteen een voorrad bij elkaar kolven voor moest je Crohn uitbreken? Dat je dan meteen aan de pillen kan? En evt dan afgekolfd in combi met flesjes of zo? Mss kan je nadien toch terug de pillen laten en bv geven? Of niet? Ik ben natuurlijk geen arts noch lactatiekundige... Wel ben ik van mening dat je geen risico's hoeft te nemen, noch voor je kind, noch voor jezelf... Ik zou dan eerder voor de flesjes gaan... Volg je gevoel, zou 'k zeggen!
mijn arts gaf aan dat je meestal 1 a 2 weken na de bevalling een omslag qua darmen krijgt... dus ik weet niet of ik dan al een voorraadje kan kolven! hihi... kan wel andere medicatie krijgen, maar dat wordt dan icm prednison! weet ook niet of ik dat wel wil...
Humira heb ik voor de zwangerschap gebruikt, de reumatoloog heeft me nu Cimzia voorgeschreven omdat je hier sneller het effect van zou merken, maar het is een vergelijkbaar medicijn. En het goede nieuws is dat het volgens de info die ik heb wel gewoon kan met borstvoeding Volgens Thomas Hale, een arts die een naslagwerk heeft geschreven over welke medicatie bij borstvoeding, vallen deze medicijnen in categorie L3, wat wil zeggen dat het medicijn redelijk veilig is. Er wordt gezegd "redelijk" veilig, omdat er nog maar weinig onderzoek naar gedaan is. Inmiddels zijn er wel een paar studies gedaan en blijkt er een te verwaarlozen hoeveelheid in de melk terecht te komen. Bovendien zijn de moleculen van deze medicijnen zo groot, dat ze nooit zouden kunnen worden opgenomen door het maag-darm kanaal van je kindje. Dus ook theoretisch gezien kan het middel veilig gebruikt worden. Een lactatiekundige heeft me wat informatie per mail toegezonden hierover, als je het interessant vindt kun je me jouw mailadres even per pb sturen, dan stuur ik je dat door. Je kunt natuurlijk zelf ook altijd even bellen met een lk, kan me voorstellen dat het wel zo fijn is om het ook van een deskundige te horen en niet alleen van zo maar iemand op een forum Korte telefonische consulten zijn meestal gratis.
thanks voor je antwoord! Dit vind ik ook al heel waardevol hoor... je noemt ook precies de reden waarom mijn arts eigenlijk niet wil dat ik humira gebruik en bv ga geven: er is nog (te) weinig over bekend! ik ga je PBen... lijkt me erg nuttige info namelijk!