Bijna krijgt mijn dochter de laatste fles moedermelk, ze is pas 2 maanden en ik heb er best moeite mee. Ik wil het 'borstvoedingsverhaal' even van me afschrijven. Ik wist het tijdens mijn zwangerschap zeker: ik ging borstvoeding geven. Na de bevalling meteen aangelegd: maar mijn dochter had vruchtwater gedronken en de hele dag geen dorst. Ook de dagen erna aangelegd, maar drinken lukte haar niet. Ze kreeg geen zuigreflex van mijn tepels. We zijn dus gaan vingervoeden en ik gaan kolven. Aanleggen deden we niet meer, aangezien mijn dochter dan krijsend en gefrustreerd aan de borst lag (hapte keurig, zoog niet en als er dus niks kwam ging ze huilen). Na een paar dagen is de lactatiekundige geweest. Ze constateerde dat mijn tepels erg vlak waren en de zuigreflex van mijn dochter te ver in haar mond lag. Ik ben toen een tepelhoedje gaan gebruiken en met veel trucs ging mijn dochter drinken. Wat was dat geweldig! Heb er enorm van genoten. Helaas deed ze dat 9 van de 10 keer niet, ze werd gefrustreerd. Omdat ze ging afvallen zijn we naast het aanleggen de breastflow gaan gebruiken. Maar ook dat lukte niet goed, het afvallen bleef. Toen maar een gewone fles: toen ging het goed. Drinken aan de borst verbeterde niet. Na nog een lactatiekundige te hebben geraadpleegd is het niet verbeterd. Na een maand heb ik het opgegeven. Ook het kolven ging helaas niet van een leien dakje. Met 8 keer per dag kolven had ik niet voldoende productie om mijn dochter te voeden. Om de twee uur kolven en clusterkolven hebben mijn productie niet weten te verbeteren. Het kolven ging me te veel energie kosten (vooral s nachts kolven. Ook slaapt mijn dochter overdag maar weinig en was t lastig de tijd te vinden). Met het opgeven van het aanleggen ben ik ook minder gaan kolven (eerst 7 keer en elke keer wat minder). Nu kolf ik nog 2 keer en heb ik bijna geen productie meer. Het komt aan zijn eind. Had haar zo graag aan de borst gehad. Het afscheid daarvan was erg lastig, het afscheid van het geven van moedermelk is dat nu ook weer. Hoop dat een volgende kindje wel aan de borst gaat komen!
Wat rot voor je dat de borstvoeding niet zo verloopt als dat je gehoopt had. Jouw verhaal lijkt op het mijne van 4 jaar geleden. Na 4 maanden fulltime kolven ben ik gestopt. Ik kon niet meer. Het geven van flesvoeding bracht een stuk rust in mijn leven, waardoor ik eindelijk van mijn dochter kon genieten. Met zo'n 8 keer kolven op een dag en de hele rompslomp eromheen, lukte me dat namelijk bijna niet. Wel heb ik lang met een schuldgevoel rondgelopen omdat m'n dochter nu niet meer het (in mijn ogen) beste kreeg. Vorig jaar februari is mijn zoontje geboren. Weer wilde ik voor de borstvoeding gaan. Nieuwe ronde nieuwe kansen, nietwaar?! Ik heb meteen een lactatiekundige ingeschakeld na de geboorte om me te helpen. Gelukkig pakte mijn zoontje de borst wél goed en, op een keer spruw na, verliep de hele borstvoeding van meet af aan veel beter. Inmiddels voed ik alweer bijna een jaar en het gaat als vanzelf. Ik wens je voor nu veel sterkte bij het afscheid nemen van het borstvoeden; ik weet dat het niet meevalt. En...ik hoop dat je bij een 2e kindje een positievere ervaring zult hebben.
Wat vervelend voor je dat het niet gelukt is. Maar je hebt hard gewerkt om het toch een kans te geven om het te laten slagen. Ik hoop van harte dat het bij een volgende kans goed gaat!
Wat vervelend dat de borstvoeding zo verlopen is. Maar je hebt je uiterste best gedaan als ik het zo lees! Je hebt er superveel voor gedaan. En je kindje heeft toch maar mooi een paar maanden moedermelk gekregen. Zoals ik ooit in een boek van Beatrijs Smulders las: "Nu ga je met liefde de fles geven". Geniet van je kindje! Misschien lukt het volgende keer wel!
Wat vervelend voor je dat het niet gelukt is, maar je hebt er heel veel voor gedaan. Respect daarvoor!
Bedankt voor alle opbeurende berichten! Mave, jouw bericht geeft me goede hoop voor een volgende. Als ik nog een kindje mag krijgen ben ik van plan tijdens de zwangerschap alvast een lactatiekundige te raadplegen om te kijken wat ik anders kan doen en of ik meteen edn tepelhoedje moet gasn gebruiken.
Jammer dat het niet lukte! Zo te lezen heb je er wel heel veel moeite voor gedaan! Bij ons is het ook begonnen met vingervoeden, omdat mijn dochter niet wist hoe ze moest zuigen/drinken. Gelukkig is het hier uiteindelijk wel gelukt en geef ik nog steeds bv! Lees anders mijn verhaal ook maar eens, ik had laatst ook de behoefte om mijn verhaal even te vertellen... Ik vind het heel mooi om te doen, maar het moet wel haalbaar blijven! En ik hoop voor je dat het bij een 2e wel gaat lukken!
Maar ze is pas 2 maanden! Toen had ik die van mij ook nog niet echt aan de borst. Was een heel pittige periode, kind dat de reflexen niet goed coordineerde, en daardoor niet wist wat ze met een tepel in de mond aan moest. Dankzij verkeerd voeden door verpleging had ze net als jouw kindje zuigverwarring, waardoor ze op de verkeerde plek in de mond met haar zuigreflex reageerde. Tussen de 6 en 12 weken zie je vaak dat kinderen die aanvankelijk de borst niet pakken dan wel een 'gevoelige periode' krijgen, en ze uiteindelijk toch nog aan de borst komen (mijn dochter was 10 weken toen dat gebeurde). Wat voor kolf heb je? Hoe kolf je? Als je minder kolft maak je natuurlijk ook minder melk, ik zat echt op 10x per dag hoor! Als je het mist, niet volledig stoppen. Probeer je kind gewoon af en toe aan de borst te leggen, dat kan even goed als je volledig kunstvoeding geeft, gewoon voor het gevoel, de druk van moeten produceren is er dan vanaf. En als je het niet aan je tepel wilt, geef dan af en toe de fles met ontbloot bovenlijf, kind lekker tegen je aan, dan heb je in elk geval dat gevoel nog.
Ik herken het helemaal! Ik zou het liefst voeden tot ze zelf niet meer wilde, kolven als ik aan t werk moest....ik weet dat ik alles uit de kast heb gehaald maar na 8wk ging het met mij niet meer ik storte zowat in. Nu 1,5 jaar na de geboorte ben ik nog weleens jaloers op mamas waar het wel is gelukt maar ik heb t n plekje kunnen geven, en ik weet zeker dat jij dit ook kan! Doe waar jij je goed bijvoelt! Knuffel
dirksmama, zuigverwarring had ze niet volgens de lactatiekundige . Het was met de eerste keren aanleggen al meteen het probleem dat mijn tepels gewoon te vlak zijn (ze bleef gewoon met haar mond open om de tepel heen liggen). We hebben een week met de vinger gevoed om zuigverwarring te voorkomen (op aanraden van de lactatiekundige) en zijn daarna overgegaan op de breastflow (ivm te grote hoeveelheid om te blijven spuiten, het ging te lang duren voor haar). Aangezien ze daarmee ging afvallen zijn we naar een gewone fles gegaan. Ik ben nu bijna gestopt met kolven. Ik heb met een dubbelzijdige elektrische kolf van medela gekolfd. Ik heb dat eerst 11 keer per dag en later 8 keer. Ook heb ik geclustert, ben weer teruggegaan naar 11 keer etc. Mijn productie bleef te laag om mijn dochter volledig te voeden. Op het laatst was ik per keer kolven een half uur kwijt (dan pas werd de stroom melk minder, maar had nog steeds maar weinig cc). Met voeden ernaast is dat gewoon niet te doen vind ik, ik kan dan totaal niet meer genieten van mijn doxhter. Ik heb het aanleggen bewust opgegeven. Mijn dochter wil helemaal niet meer naar de tepel happen (hoe vaker aanleggen hoe gefrustreerder ze werd, ook als ze net had gegeten) en raakt zwaar overstuur. Ik heb het vorige week nog een paar keer geprobeerd, met als gevolg een krijsende dochter, dat is het voor mij niet waard. Oh misschien nuttige info: haar tongriempje is gekliefd. Ze heeft veel moeite gehad om te begrijpen wat ze met haar tong moet doen.
Ik wil je even een hart onder de riem steken, want je hebt er hard voor gewerkt zo te lezen. Je hebt het duidelijk geprobeerd! Onze dochter heeft ook alleen gekolfde melk gedronken, ik had het geluk dat de productie goed bleef en hield het een jaar vol. Ze krijste ook altijd aan de borst, was er enorm onrustig, raakte compleet overstuur, etc. Oorzaak is nooit gevonden. Lactatiekundige en kinderarts zijn erbij geweest. We hebben zelfs twee weken met haar in het ziekenhuis gelegen omdat ze niet dronk. Niet uit de fles, niet uit de borst. Het doet pijn en verdriet als je kindje niet uit de borst wil drinken is mijn ervaring... En nu heb ik een 2e kindje dat wél uit de borst drinkt. Al meteen na de geboorte ging het goed. Hij groeit als kool, is tevreden, etc. Het ging nu 'vanzelf'. Weet dus dat het gewoon kan! De volgende keer gaat het je ongetwijfeld lukken! En voor nu heb je je best gedaan!
Bedankt Ago! En wat goed dat je het een jaar hebt volgehouden! Hoop dat het bij mij bij een tweede zo gaat als bij jouw tweede. Wil er hoe dan ook weer voor gaan. Flesvoeding is goed, maar borstvoeding is toch het beste.
Wauw, je hebt er echt super je best voor gedaan. Wees trots op jezelf! Je kleine heeft toch de eerste melk van mama gehad!!