Kan het kwaad om eerder met 'eten' te beginnen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Konijn, 28 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik ben druk bezig in het boek van Stefan Kleintjes, ondanks mijn voornemen om juist niet te gaan Rapleyen, maar ik kom er niet helemaal uit...

Judith wil echt héél erg graag met ons meeeten en drinken. 's Avonds geven we haar nu toch maar een gekookte wortel (ook al is ze nog net geen zes maanden) waar ze dan gelukzalig op zit te sabbelen en kauwen. Ik weet dat het eigenlijk nog een beetje te vroeg is, maar wil het zo graag en ze krijgt verder nog steeds ruim 7x borstvoeding.

Nu wil ze echter ook heel erg graag brood. Ze graait alles van je bord af en gaat huilen en zit heel zielig te kijken als wij eten en zij krijgt niets. Eten is voor haar wel duidelijk anders dan speelgoed, want daar reageert ze helemaal niet zo op (ik probeer haar al weken aan een speen te krijgen door er zelf constant een in mijn mond te hebben, maar dat werkt helemaal niet). Gisteren hebben we haar een oude broodkorst gegeven, waar ze heel blij mee was. Ze zit er op de kauwen en te sabbelen, wat ze nooit doet met bijvoorbeeld een bijtring.

Nu heb ik gelezen dat een broodkorst vanaf zes maanden mag, maar om te sabbelen. Echt brood eten mag pas vanaf 7.5 maand. Als we haar een snee (droog) brood geven, krijgt ze daar echter wel wat van binnen. Is dat dan erg?

Ik weet nooit zo goed hoe het nou precies zit met die vanaf leeftijden. Is het een indicatie voor wanneer het verstandig is om te beginnen (omdat eerder nog niet nodig is), of kan het echt kwaad om eerder met dingen te beginnen?

Het liefst laat ik haar gewoon af en toe proeven van wat we zelf eten, omdat ze daar zo nieuwsgierig naar is (dus als ik brood eet, haar een droog sneetje geven en als ik een mandarijn eet, haar ook een stukje geven en als wij worteltjes eten, haar ook een stukje geven en als ik rooiboosthee drink, haar ook een (koud) slokje laten proeven), maar ik wil niet iets doen wat schadelijk is voor haar.

Ze speelt vooral en kauwt en sabbelt... ze leeft verder nog steeds op melk en wat mij betreft mag dat nog heel lang zo blijven. Als het niet nodig is wil ik niet gaan pushen om voedingen helemaal te vervangen door vast eten. Maar aan de andere kant wil ik ook wel tegemoetkomen aan haar niewsgierigheid. Van het cb dacht ik te begrijpen dat ze nu al te kort kan hebben aan moedermelk en dat je daarom nu moet gaan vervangen, maar dat is dus niet zo? Ik lees tenminste regelmatig dat elk het eerste jaar genoeg is...

Het is een beetje een lang verhaal, maar ik vind het ook zo ingewikkeld... :( Ik zou haast willen dat ze altijd heel klein bleef en gewoon melk kon blijven drinken...

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik heb altijd begrepen dat je pas met 7 maanden kan beginnen met boterham of broodkorst, omdat er gluten in zitten. Ik zou dan eerder voor een liga of rijstewafeltje (soepstengel? weet niet zeker of die glutenvrij is) geven als je haar iets wil geven om aan te sabbelen. Je meisje is op een week na 6 maanden oud, dus als ze erg graag wil eten, dan zou ik je niet te schuldig voelen hoor.. :)

Vanaf een half jaar heeft je kind iets meer behoefte aan andere voedingsstoffen, maar melk blijft tot het eerste jaar het belangrijkste.

Ik vond het op het begin ook een gedoe al die bijvoeding.... zeker omdat mijn zoontje helemaal geen interesse toonde en ik dacht 'er moet toch wat in!'. Maar ja, hij is altijd flink doorvoed geweest door de bv, dus hij kwam op dat vlak helemaal niets tekort! :)

3. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Wat grappig dat je kindje alles wil mee eten. Volgens mij kan het geen kwaad hoor om haar af en toe van jullie eten te laten proeven. Lijkt me eigenlijk wel leuk dat ze er al zo vroeg aan toe is.
    Je kan via google eens zoeken welke ingrediënten je wel beter nog even aan de kant laat, maar volgens mij is dat niet zoveel.
    Hier een meisje dat al een vies gezichtje trekt als ze enkel nogmaar de lepel ziet aankomen :)

4. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Heel herkenbaar! Ik ben dus ook iets eerder begonnen met bijvoeding. Mijn meisje was even oud als jouw dochtertje nu is.
    Ik denk dat het geen kwaad kan hoor, ze is zo goed als 6 maanden oud! Zeker als ze zelf aangeeft eraan toe te zijn nou dan zou ik er gewoon voor gaan.

Ik gaf mijn meisje ook een broodkorst om op te sabbelen en ineens was zag ik heel die broodkorst nietmeer. En lekker dat ze het vond!
    Ik denk niet dat zo'n korstje echt heel erg veel kwaad kan zolang je maar niet hele boterhammen gaat geven ;) Je hebt speciale liga (1e stap) zonder gluten, die zijn speciaal voor baby's van 6 maanden dus daar kan je anders mee beginnen.

Veel succes en vooral heel veel plezier!

Deel Deze Pagina