Hallo ik heb wat vragen over hoe ik borstvoeding en werk kan gaan combineren. ik geef mijn dochtertje nu ruim 7,5 maand borstvoeding. Sinds ze 6 maanden is, ben ik de bijvoeding aan het opbouwen. Fruit eet ze heel erg goed, groente gaat steeds beter. Ik werk 3 hele dagen in de week, waarbij ik telkens om de 3,5 uur naar haar toe ga om te voeden. Dat wil ik volhouden tot ze negen maanden is (half december), aangezien het tot dan mag onder werktijd. Vanaf half december tot 1 januari moet ik drie volledige dagen gaan werken, zonder dat ik naar haar toe kan om te gaan kolven. Ik ga dan proberen om mijn productie op peil te houden door overdag twee keer een half uur te gaan kolven ( ik werk tien uur per dag) Lukt dat denk je? Vanaf 1 januari ga ik dan 5 halve dagen van 5/5,5 uur werken, maar wil wel de borstvoeding nog even vol blijven houden. Als ik haar dan voor ik ga werken voed en dan als ik klaar ben met werken weer (ik heb dan geen pauze op zo'n halve dag, dus tussendoor kolven kan niet) kan ik er dan mee door blijven gaan? En voor mijn werk ben ik de hele dag onderweg en heb dus niet de beschikking over een koelkast, is het dan ook voldoende als ik de melk in een koeltas met koelelementen bewaar? De tas die bij de elektrische kolf (IQ)van Avent zit, is toch een koeltas? En dan spoel ik mijn kolf gewoon om met water en kan ik hem die tweede keer ook nog gebruiken? En de laatste vraag: ze drinkt niet heel veel uit de fles, meestal nog geen 100cc en daarna wil ze de rest bij mij drinken. Nu is dat nu geen probleem, maar straks als ik niet meer naar haar toe mag natuurlijk wel. Diepvriesmelk lust ze zoiezo eigenlijk niet, wat moet ik haar dan geven? Moet ik haar dan bij de oppas opvolgmelk geven? Of is het voldoende dat ze haar fruit geven en een boterham en dan die 100cc borstvoeding? Maar wat als ze dan honger krijgt, maar ze wil die fles niet drinken? Ze kan ook al een beetje water uit een gewone beker drinken. Sorry, het is een heel verhaal geworden, maar hoop dat het een beetje duidelijk is... Wil je me asjeblieft helpen, want ik weet het echt niet, maar wil zo graag nog doorgaan met de borstvoeding...
Hoi Toos, Ik zal je mijn ervaring vertellen met kolven/werken/voeden voor een oudere baby. Ik heb volledig gekolfd tot mijn baby 10 maanden was. Toen mijn kolfrecht ophield ben ik nog slechts 1 x daags gaan kolven (in mijn lunchpauze). Mijn zoontje kreeg vanaf 10 maanden op de creche 1 x een flesje moedermelk en voor de rest water en hapjes. Na 1 jaar ben ik helemaal gestopt met kolven. Mijn zoon kreeg dan op het kdv water of thee. Als ik thuis was kreeg hij gewoon de borst op verzoek. Als je al langer dan 7-8 maanden borstvoeding geeft, gaan je borsten steeds flexibeler melk maken. De ene dag niet kolven en de andere dag gewoon voeden is dan geen enkel probleem. 100 cc per keer drinken uit de fles lijkt me voor jouw dochter geen probleem. Wat ze te weinig krijgt haalt ze bij jou weer in. Als ze de fles niet wil kan de oppas ook proberen daar de melk uit een bekertje te geven. Ze kan ook stukjes brood in de melk weken en dat aan je dochter geven. Het is geen enkel probleem om de melk in een koeltas te bewaren. We gaan nu toch de winter in, dus in de auto zal het niet snel heel warm worden. Kun je hier wat mee? Het kan ook heel fijn zijn om een VBN-er of LLL-er te bellen met deze vraag. De meesten hebben hier zelf uitgebreide ervaring mee. Voor telefoonnummers kun je kijken op - Welkom op de site van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Als ik het goed begrijp kan ik het dus op de volgende manier doen: - rond 7u voeden voor ik naar mijn werk ga. - rond 13.30/14.00u voeden als ik klaar ben. - naar de opvang geef ik haar een flesje van 100cc mee, verder eet ze daar fruit, water en een boterham (ook al gaat ze daar nu nog telkens hevig van kokhalzen en zelfs overgeven) Kan ik het dan op deze manier nog een tijd volhouden? Vind het zo mooi en fijn om te doen en ze doet het zo goed!!!