Bv niet voedzaam genoeg?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by fairy2011, Nov 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Hallo,

Donderdag 27 oktober is onze dochter geboren. Zij woog 3640 gram.
    Momenteel weegt ze rond de 3450 gram.

Op dag 3 werd ze enorm slaperig en was ze moeilijk wakker te krijgen. Vermoedelijk kwam dit aan een tekort aan voeding. Onze kraamverzorgster heeft de vk gebeld en die adviseerde een kunstvoeding aan te bieden om haar op te peppen. Na 7 uur slaap en een kunstvoeding knapte ze zichtbaar op. Om te kijken of het aan de borstvoedingsproductie lag zijn we gaan kolven met de symphonie.

Op dag 5 kolfde ik 80 cc en vannacht zelfs 110 cc, aan de productie lijkt het niet te liggen.

Ik bied bij voedingen beide borsten aan zo lang als ze wil, ze laat soms na 10 minuten en soms na een kwartier los. Na uit beide borsten gedronken te hebben is ze niet tevreden. Als we haar niet 30 cc kunstvoeding erbij geven dan komt ze niet in slaap.

Ik weet niet of ik door moet gaan met borstvoeding. Ik wil dit wel heel graag, maar kennelijk is het niet voedzaam genoeg. Of zou er een andere reden kunnen zijn dan ze niet verzadigd raakt, terwijl ik kennelijk genoeg voeding heb.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.
    Allereerst, borstvoeding is altijd voedzaam genoeg. Ik heb nog nooit iemand gehoord die twijfelt aan de voedzaamheid van koemelk, waarom wel twijfelen aan onze eigen superieure moedermelk?

Je dochter is nog klein, ze is het borstvoeden ook nog aan het leren. Ik vermoed dat haar drinktechniek nog niet optimaal is en dat ze de kans moet krijgen om het te leren. Ze is nog maar 6 dagen oud. Heb je ook afgekolfde melk staan die je haar als bijvoeding kunt geven? Je kolfopbrengst klinkt goed.

Welke kraamzorgorganisatie heb je? Veel kraamzorgorganisaties hebben lactatiekundigen in dienst. Ik werk zelf bij TSN Kraamzorg als lactatiekundige. Ik zou zeker even informeren en vragen of de lactatiekundige langs kan komen. Zij kan beoordelen of je dochter effectief drinkt en voldoende melk uit de borst kan halen. Dit consult wordt vaak bekostigd uit evt. extra geïndiceerde kraamzorg uren. Vraag even na hoe dat bij jouw kraamzorg is.

Durf je de borstvoeding nog een kans te geven? Je hebt gewoon wat meer tijd nodig en met een beetje extra ondersteuning en wat extra vertrouwen in jouw lijf en je baby komen jullie er samen wel.

Na hoeveel weken zwangerschap is je dochter geboren?

3. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Ik kolf momenteel in overleg met de kraamverzorgster een hele dag om bij te kunnen houden hoeveel ze drinkt. Morgen wisselen we het weer af met aan de borst drinken. Ik ga even met haar overleven of er een lactatiekundige in dienst is. Heb gelukkig al extra kraamuren gekregen om samen met de voeding aan de slag te gaan.

Ik geef de borstvoeding zeker nog niet op! Wil haar de beste start geven. Ze is geboren met 39 + 2. Apgar 9/10/10. Volgens de vk een super start. Daar mag het dus allemaal niet aan liggen.

Heb nu al zo'n productie dat ik haar morgen weer aan de borst leg en bij kan voeden met bv melk. Het aanleggen verloopt nog niet helemaal lekker dus vermoed dat het probleem daar in zit. Ik ga hulp zoeken, zodat we de bv door kunnen zetten. Bedankt voor je antwoord!

4. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Na overigens voedingen van 110 gekolfd te hebben is het de laatste twee keer kolven terug gelopen naar 80 cc met wel pijn en moeite en daar moet ik dan echt lang voor kolven. Is het normaal dat dit zo snel terug loopt? Of kan het komen doordat ze nu niet meer tussendoor aan de borst gelegen heeft en mijn borsten daar op reageren?

5. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Wisselende kolfhoeveelheden is op zich wel normaal. Het zou je kunnen helpen om een kolfdagboek bij te gaan houden. Kijk dan naar de opbrengst aan het einde van de dag. Je zult betere en mindere dagen hebben. Een keertje extra kolven doet dan wonderen.

Succes.

Share This Page