Borstvoeding en werken. Alvast afbouwen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lalalola, 30 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Mijn kleine man is nu bijna 1 maand en ik geef borstvoeding op verzoek. Dit zijn zo'n 8 tot 12 voedingen per dag. Soms wilt hij vaker een klein beetje en soms slaapt hij zo lekker dat er 4 uur tussen zit. Met de productie zit het wel goed en heb vaak ook last van stuwing. Zo nu en dan kolf ik mijn borsten helemaal leeg en bewaar ik het in de vriezer. Mijn man geeft heel af en toe een flesje afgekolfde melk aan hem als ik even wat slaap wil inhalen.

    Eind maart moet ik weer gaan werken. Het voordeel is dat mijn werk op 5 minuten fietsen van mijn huis is. Mijn ouders passen op de kleine bij mij thuis dus ik kan even heen en weer fietsen om borstvoeding te geven.

    Ik vraag me alleen af hoe ik dit moet gaan doen want hij zal dan toch op vaste tijden moeten gaan eten. Als hij overdag kunstvoeding krijgt vind ik ook niet erg maar ik wil dan heel graag savonds, snachts en sochtends nog wel borstvoeding geven. Ook ben ik bang dat ik onwijs veel stuwing op mijn werk zal krijgen omdat hij toch minder aangelegd word en ben ik bang voor een borstontsteking.

    Ik vraag me af of jullie tips hebben of je eigen ervaringen wilt delen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Tegen die tijd zit er waarschijnlijk al meer ritme in hoor, hij is nu nog maar zo klein..
    Verder kan je de boel ook een beetje gaan sturen. Bij mijn eerste liet ik het helemaal op haar verzoek aankomen maar toen haar zusje werd geboren...Die had toch vaak niet de keuze om gevoed te worden op het moment dat haar grote zus net naar school moest. Dus dan voedde ik gewoon ook regelmatig op mijn verzoek.
    Super dat je zo dichtbij werkt! Dan hoef je in principe niet te kolven.
    Ik zou wel een handkolfje aanschaffen. Mocht je toch erg last van stuwing hebben kan je even de druk er af halen.
    Afbouwen naar s’avonds s’nachts en s’ochtends is op deze termijn helaas meestal het eind van de borstvoeding. Daar zijn je borsten niet op berekend.
    Maar hoeft ook helemaal niet.
    Hahaha ik denk dat veel mama’s hier jaloers op je zijn.
    Je hoeft niet op je werk te kolven, de kleine drinkt goed een flesje
    Dat komt helemaal goed! :thumup:
     
    Lalalola vindt dit leuk.
  3. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Bedankt voor je antwoord. Ik ben benieuwd hoe het tegen die tijd gaat. Hoop inderdaad meer ritme. Misschien dat ik dan een paar weken voor ik moet gaan werken alvast mijn werkritme kan aanhouden met voeden en kijken hoe dat gaat. Ik bof ook inderdaad ontzettend met mijn werk dat ik in de middag even naar huis kan om te voeden. Daar moet ik dan ook maar gebruik van maken.
     
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ik heb in twee weken afgebouwd van alles naar niets. Het plan was overigens naar ochtend en avondvoeding maar na 10 weken liep de productie heel snel terug toen ik er eenmaal een voeding af had gehaald. Uit mijn ervaring zeg ik dus: je hoeft je er voorlopig nog niet druk over te maken.
     
  5. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik kolfde 2x op werk. Mijn dochter kreeg bij de gastouder 2x borstvoeding en 1xkunstvoeding.
    Ik maakte lange dagen en kreeg niet meer bij elkaar gekolfd. Bij de gastouder hanteerde ik minimaal 3 uur, maximaal 4 uur er tussen.

    Je zou kunnen afspreken dat je 2x of 3x live gaat voeden, maar mocht de kleine zich eerder melden dat er eventueel al een klein flesje 30-60cc wordt gegeven om de ergste honger te stillen.
    Ik zou zeker niet stoppen en het eerste half jaar borstvoeding blijven geven. En niet alleen s morgens en s avnds voeden, want je productie is daar nog niet stabiel genoeg voor. Dat is pas met 9-10 maanden.
    Je zou je vragen ook op de fb groep borstvoeding natuurlijk kunnen stellen.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    En lees nog even de afspraken omtrent kolf/voedrecht door.
    https://www.fnv.nl/themas/zwanger-en-ouderschap/terug-aan-het-werk/borstvoeding-of-kolven-op-het-werk

    Voor alle duidelijkheid, het is een recht, dat is vastgelegd in de wet, dus geen gunst vanuit de werkgever
     
  7. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Oh dat is echt balen als het dan zo snel terugloopt.

    Ik wil graag de 6 maanden halen en dacht dus misschien in de vorm van overdag kv en 's nachts bv. Maar dat kan ik dus beter pas proberen met 9 maanden. Mocht het lukken om zo lang nog te geven..
     
  8. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Bv combineren met kv zonder te kolven gaat idd niet lukken, dan loopt je bv op deze termijn nog terug.
    Ik zou ook lekker kiezen om paar keer naar huis te rijden en een flesje achter de hand te laten hebben. Vaak zie je wel dat ze met een week of 8een beetje ritme krijgen. Ons mannetje ging al heel snel 1x per 2,5-3u drinken.
    Als je een beetje een makkelijk kind hebt kun je dan ook op jou verzoek gaan voeden, dan bied je dus (in mijn geval) iedere 2,5u aan. Sommige kinderen pikken dat niet, maar dat is even uittesten in het begin.
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Wat fijn dat je ouders gaan oppassen en dat je zo dichtbij huis werkt! Er wordt hier nogal stellig beweert, dat je productie zal stoppen als je minder vaak gaat voeden, maar dat hoeft niet. Ik ken meerdere mensen, die gedurende een langere periode borst voeding en kunst voeding hebben gecombineerd. Echter in jouw geval zou ik gewoon blijven voeden en met je ouders afspreken dat je Elke paar uur langskomt om te voeden. Tegen die tijd zal er wel iets meer van een ritme in zitten en kan je waarschijnlijk ook wel om bepaalde activiteiten op werk heen werken. Ik zou zelf op een drietal momenten naar huis gaan, bijvoorbeeld 10 uur, 1 uur en vier uur. Mocht je kindje dan toch eerder al hard gaan huilen van de honger, dan kun je vragen aan je ouders om een keer Een (kleine kV) fles te geven. Dan kun je daarna toch de borst aanbieden en als hij dan niet zoveel drinkt, dan maakt dat ws tegen die tijd niet zoveel uit (zowel wat betreft stuwing als bang zijn voor inzakken van productie).
    Ik heb mijn eerste twee kinderen alleen maar kunst voeding gegeven en mijn derde tot nu toe alleen maar borstvoeding, dus ik sta er vrij neutaal in, maar ik denk echt dat bovenstaande aanpak uiteindelijk nog makkelijker voor je is dan sturen richting minder voedingen of helemaal stoppen.
     
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb toen 2 maanden volledig gegeven en ben daarna af gaan bouwen naar 2 voedingen (smorgens en savonds). Dat is prima gegaan en heb ik zo gedaan tot ze 6 maanden was en toen helemaal gestopt.
     
    Lalalola vindt dit leuk.
  11. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Dat is dus niet waar. Ik heb al die maanden genoeg gehad voor 2 voedingen.
     
  12. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Dit is inderdaad hoe ik er zelf nu ook over denk. Mocht de borstvoeding tegen die tijd nog zo goed gaan dan lijkt het me makkelijker om vol te houden dan af te bouwen. En een klein flesje kv tegen de ergste honger had ik eerder nog niet aan gedacht maar lijkt me ook wel slim mocht het echt nodig zijn.

    Ik denk als ik zelf over een paar maanden af wil bouwen vanwege wat voor reden dan ook dat ik het gewoon ga proberen en dan zie ik wel of het lukt of dat het helemaal terugloopt. Maar zoals het er nu voor staat denk ik dat ik gewoon ga proberen elke 3 uur te voeden en dan kijken hoe dat lukt en tijdens werktijden even heen en weer.
     
  13. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar dat is wel meer geluk dan wijsheid. Vaker lukt dit niet dan wel. En het is goed om vrouwen daarover te informeren. Want als je je daar niet bewust van bent en gaat afbouwen met het idee; die combi lukt wel en de hele borstvoeding mislukt vervolgens dan zou dat jammer zijn.

    Ik las overal dat je uit moet gaan van een week per voeding om af te bouwen. Dus ik dacht ik begin “ruim” op tijd. Dat was na een ruime 3 maanden borstvoeding. Binnen twee weken kwam er geen druppel meer uit. Vond ik erg jammer. Ik stond wel achter het afbouwen maar dat het zó snel ging viel me rauw op het dak. Ik had gehoopt de combi KV/BV te kunnen doen maar dat zat er bij mij dus absoluut niet in.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  14. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Net als dat de één overloopt van de voeding en de ander er alles aan moet doen om de productie op gang te brengen, zal dit idd heus niet bij iedereen zo gaan. Maar dat is andersom dus net zo.
    Ik heb nl ook maar 3 dagen per voeding gedaan om af te bouwen. Zodra ik dacht; nou deze voeding is prima afgebouwd, geen zere of overvolle borsten, dan ging ik de andere ook afbouwen.
    Maargoed, ik wilde dan ook niet kolven op mn werk.
    Wel zou ik aanraden of iig vast kunstvoeding te ontroduceren bij je kind, TS. Ander heb je straks misschien een probleem als het anders gaat dan je gehoopt had en ze misschien dan ook een flesweigeraar wordt.
     
  15. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Hij pakt al wel een flesje met borstmelk. heeft nog nooit kunstvoeding gehad. Kun je dat zomaar gaan geven of zou je dat ook langzaam moeten introduceren?
     
  16. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik heb het vanaf begin af aan gelijk gegeven. Ik zou gewoon eens een flesje proberen. Kijken wat hij doet. Het is nl echt niet fijn als hij de kv weigert, tenzij je echt zeker weet dat je volledig bv wil blijven geven, dan is het natuurlijk niet nodig.
     
  17. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Dat hij trouwens wel al een flesje bv pakt is al super!
     
  18. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Moet zijn maagje daar dan nog aan wennen? Of valt dat wel mee? Hij heeft waarschijnlijk ook verborgen reflux, weet niet of dat nog wat uitmaakt.
     
  19. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Dat kan wel ja. Hier hadden ze beide ook verborgen reflux en dat heeft qua voedingen geen problemen gegeven.
    Omdat hij het nu nog niet nodig heeft, kan je ook eens gewoon 30cc proberen en de daarna de rest bv geven. Het gaat er voornamelijk ook op dat het het namelijk lust/pakt.
     
    Lalalola vindt dit leuk.
  20. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Maar dan ben jij eerder de uitzondering dan de regel.
     

Deel Deze Pagina