Hoi, Ik geef mijn derde zoontje van drie wekenborstvoeding. Van begin af aan hapt hij goed aan en heeft hij een enorme zuigkracht. Mijn tepels zijn echter gevoelig hiervoor en na 2,5weken kreeg ik enorm pijnlijke tepelkloven en spruw. Lactatiekundige erbij gehaald maar het lag niet aan het aanleggen. Toen 2dagen flesjes afgekolfde melk gegeven, maar dit kost ontzettend veel energie van mij en levert alsnog pijn op. De kloven zijn minder open maar nog wel pijnlijk. Vanacht toch weer live gevoed nu liggend. Het gaat iets beter, maar mijn borsten raken nu alweer geïrriteerd.ik draag geen compressie en een strak hemdje zonder bh op aanraden van de huisarts. Ook ben ik sinds gisteren erg verkouden, hoofdpijn, koorts e beroerd. zoontje drinkt ook erg onrustig steeds aanhappen en loslaten ook niet bevorderend voor mijn tepels natuurlijk. Kan dit onrustig drinken komen omdat ik ziek ben? En wat raden jullie aan live doorvoeden ondanks de gevoeligheid? Misschien dat mijn tepels moeten wennen aan zijn zuigkracht en wordt dit vanzelf beter.
Is het tongriempje van de kindje bekeken? Door voeden als je ziek bent kan prima, geef je gelijk anti stoffen door. Maar het is wel vreselijk zwaar. Ligt denk ik ook een beetje aan wat je zelf wil. In deze fase ben je nog erg aan het afstemmen met je kindje. Kolven is ook erg pittig want je doet dubbel werk. Dus een echt advies anders dan doen wat voor jou hoed voelt heb ik niet voor je helaas. Als je door gaat met voeden, pijn hoort er niet bij. Dan klopt er ergens iets niet. Hoe komt je tepel uit z'n mondje? Duurt de pijn de hele voeding? Nu je ziek bent kan het dat je even wat minder hebt, vaak voeden en evt borstcompressie. Maar dat trekt bij als je beter bent. Succes
Tongriempje is gecontroleerd en was goed. Mijn tepel komt rond 7it zijn mondje naar de voeding. En de pijn is een paar seconden bij het aanhappen en verdwijnt daarna vrij snel, maar aangezien hij erg onrustig drinkt en vaak opnieuw aanhapt is het vrij gevoelig. Misschien komt het doordat ik griep heb en wat minder productie dat hij onrustiger drinkt.
Dat zou goed kunnen. Misschien helpt het voor te masseren en compressie te geven? Wel fijn dat je tijdens het voeden geen pijn hebt. Bij het aanhappen is het vaak gevoelig. Dat heb ik na een jaar ook nog. Zeker als ze steeds happen en loslaten.
Gelukkig gaat het al een stuk beter. Nogmaals de huisarts gebeld om mezelf ook te laten behandelen voor de spruw. Ik heb hiervoor miconazol zalf gekregen. Zoontje nog een kuur nystatine. En vandaag kan ik lanoline halen voor de kloven.
Ik heb bij alle kids de eerste weken purelan gebruikt. Dat is een tepelzalf die je niet hoeft af te wassen. Die hielp bij mij heel goed om kloven te voorkomen of te genezen. Ik weet niet of je rondom kloven hebt of aan 1 kant. Probeer te voorkomen dat zijn kinnetje/onderkaak bij een kloof zit. Dan ontzie je de kloof en is het ook minder pijnlijk. Zolang de kloven niet helemaal genezen zijn kan het toehappen pijnlijk zijn. Dat je ziek bent geeft voor de baby niet, maar is voor jou extra zwaar. Probeer zoveel mogelijk te rusten. Veel sterkte en beterschap.