Borstvoeding en werken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Butterfly1109, 13 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Hallo dames,

Maandag is het weer zo ver, ik wordt weer op kantoor verwacht ! :)

Ik heb er gemengde gevoelens over.... fijn om weer mijn hersenen te laten kraken en meer ritme in mijn dagen maar niet fijn omdat dat ik graag bij mijn dochter ben.

De oma's hebben afentoe al opgepast en eigenlijk ging dat best goed, maar ja dat was natuurlijk geen hele dag. Ik ben dan ook bang dat DL hier niet zo goed op reageert en onrustig wordt.

Hoe waren jullie ervaringen hierin?

Verder vroeg ik me af hoe ik het het beste kan doen met kolven? Ook hier kijk ik tegen op, want het moet toch 3x onder werktijd gebeuren en dat ik een vrij grote gat uit de dag. Het zijn vooral van die rot tijden, om 10.00 uur, als je net op werk bent en de laaste keer om 16.00 net voor het weg gaan. Hoe ging dit bij jullie?

Als laatste weet ik niet wat het handigst is, ik weet natuurlijk niet hoeveel ze overdag gaat drinken, en dus niet hoeveel ik 'moet ' kolven. Wat hebben jullie gedaan?

- Bepaald aantal minuten kolven?
    - Voor een bepaald aantal CC's gaan?
    - Of juist de borsten helemaal leeg kolven?

DL drinkt overigens 1 borst per keer.

Ik heb al een hele vriezer la vol, dus wel al veel ervaring met kolven en DL heeft al regelmatig een flesje gehad, we zijn wel recentelijk overgestapt op de speen van Medela (calma?!)

Tips zijn welkom!

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Gek he, na al die tijd samen, dan opeens zo lang weg zijn van elkaar..
    het ene kind is het andere niet,maar het kan zo maar zijn dat je dochter de komende periode wat meer komt om te drinken. En de kans is ook aanwezig dat dit dan s'nachts gaat gebeuren (fijn als je weer aan het werk bent).
    Maar dat is gelukkig maar tijdelijk.
    Echt waar,voordat je het weet zit je in je nieuwe ritme, en gaat je kindje er in mee.
    Heel fijn om lekker aan de slag te gaan, en ook heeeel fijn om daarna weer naar huis te gaan en dan een hele dikke knuffel te krijgen en geven:)

Wat betreft het kolven, gewoon je borsten leeg kolven. Daarmee geef je het beste signaal.

3. Butterfly1109

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Bedankt voor je reactie Zoë! Ik hoop dat we snel in het nieuwe ritme zitten, ben echt heel erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen... Ik hou nooit zo van zulke onzekerheid :)

4. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het komt wel goed :)

Wacht het even rustig af hoe het gaat. Je kunt altijd nog bijsturen.

Ik kolf ongeveer vijftien minuten dubbelzijdig. Dan heb ik meestal wel genoeg.

5. 9876

9876 Lid

12 jul 2014
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook net aan het werk en dochter gaat naar (schoon)ouders.
    Die sturen foto's en filmpjes als ik app dat ik ga kolven, dat helpt mij ontspannen want ik zit in de vergaderruimte niet heel relaxed..
    Ik heb de kipkep pittenzak mee om me warm te houden en probeer even mn ogen dicht te doen voor ik begin.
    Ik kolf heel wisselend 20 cc of 150, maar doe altijd beide borsten tot ze leeg zijn en dan nogmaals wisselen, ookal drink dl live maar één. Ik heb in 3xkolven nooit de twee voedingen die ze krijgt dus ik kolf als ze slaapt rond 21:00 nogmaals, meestal heb ik dan genoeg voor de volgende dag.

Overigens kolf ik niet op vaste tijden, gewoon wanneer er plek en tijd is maar ik probeer wel 3x te doen dan ben ik 20-30 min per keer bezig (enkele kolf) en ga ik eerder weg om de laatste voeding van 17:30 live te geven. Ik probeer die nog op te schuiven tot nu toe zonder succes.

Op werk hebben ze het maar te accepteren, alles voor de gezondheid van mijn kind. Het is niet economisch maar ik vind het al heel wat dat we zo snel weer moeten werken terwijl de baby volledig afhankelijk is van mama.

Nu ik dit allemaal schrijf realiseer ik me hoe erg ik me hier over druk heb gemaakt, maar zoals alles met een kind, het gaat vanzelf want dat ritme komt wel. Succes!

6. Butterfly1109

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Bedankt nog voor jullie reacties!

Je hebt gelijk 9876, we moeten alweer zo snel aan het werk... Toch voel ik me nu al schuldig, ben leidinggevende, al lang weg geweest en het is super druk. Ben ik eindelijk terug moeten ze me nog steeds missen.... Nou ja, ik ga het maandag wel bespreken, zet de kolf tijden in de agenda en iedereen moet er maar omheen plannen.

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik legde mijn zoontje aan vlak voor ik ging werken, en direct daarna. Met 2x per dag gaan kolven ging dat prima. Daarvoor blokte ik de kolftijden in mijn agenda, van 10.00 tot 10.30 en van 14.00 tot 14.30. Met een dubbele elektrische kolf, kolfde ik mijn beide borsten helemaal leeg. Ik moest naar de kolfruimte toelopen (andere locatie), en natuurlijk alles weer schoonmaken. Daarvoor was ik 2x een half uurtje van mijn werkplek af.

In het begin voelde ik me wat opgelaten, maar al snel werd het een standaard ritme. Problemen heb ik er nooit mee gehad.

Overigens geef ik nog altijd borstvoeding, en mijn knulletje wordt over twee weken een jaar. Borstvoeding en werken gaat bij mij goed samen, al vraagt het wel wat voorbereiding en plannen.

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn ervaring is dat wanneer duidelijk is wanneer je kolft, het minder lastig is, dan wanneer je zoekt naar een moment"dat het kan". Uiteindelijk kan het namelijk nooit echt. Toen ik gewoon aangaf dat ik om 10.00u, 13.00u en 16.00u kolfde ging het heel makkelijk. Verder deed ik gewoon boekje/tijdschrift /yoitube erbij en ik vond het heerlijk ontspannend. Voor mij dus geen problemen mee.

Het vinden van een ritme is soms even zoeken, maar juist omdat de tijden vaststaan ging dat relatief makkelijk.

9. Butterfly1109

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    #9 Butterfly1109, 16 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2015
    Dames, nog bedankt voor jullie reacties!

De eerste werkdag zit er inmiddels op, en ik had nu al moeite met tijd vinden om te kolven - oeps!! Ik kom midden in een chaos terug op werk, dus moest meteen alle zeilen bijzetten.

Toen ik mijn dochter ophaalde bij mijn moeder gaf ze aan dat DL ongeveer 600 CC heeft gedronken, terwijl ik maar max 500 cc heb gekolft. Mijn moeder zei meteen dat ik dan moest gaan bij voeden (kunstvoeding), gelukkig heb ik nog een vriezer vol, dus dat is nog niet nodig. Maar ja, dat gaat niet eeuwig mee.

Of dan misschien gaan beginnen met een fruit/groente hapje? (DL is nu 4 maanden)

Hebben jullie ook ervaring mee?

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    600 cc op een werkdag is wel heel veel om te drinken. Heb je een hele lange werkdag, heeft je kindje zoveel gedronken? Het kan best dat ze aan 500 cc genoeg heeft, zeker als je haar aan het begin van de dag en eind van de dag aanlegt.

Wij zijn begonnen met 3x 150 ml, en dat was zelfs al veel. Al snel zijn we over gegaan op 2 grotere flessen en hoefde ik minder te kolven. Mijn zoontje dronk in het begin ook erg snel aan de fles. Daar moest hij even aan wennen en de juiste speen gebruiken.

Zuigbehoefte bevredigd? Even wennen aan een nieuw ritme. Ik zou zeker geen kunstvoeding bijgeven, en zoals ik al zei, 500 ml op een dag kolven is heel netjes. Zeker niet weinig.

11. Butterfly1109

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Okay, dank je wel! Dan kijk ik het even aan. MIjn moeder gaf aan dat ze het heel lastig vond; ze wist niet precies wanneer DL honger had en hoeveel ze wilde drinken.

Misschien inderdaad wel zuigbehoefte (sjonge de dingen waar je zelf niet op komt ;) )

Ik heb mijn dochter om half 8 weg gebracht (vertrokken van huis, hiervoor om 07.00 nog de borst) en rond 18.00 uur weer zelf aangelegd, dus ja , een vrij lange dag.

Ze heeft rond 09.00 / 11.00 / 13.30 / 16.30 (zo ongeveer) gedronken. Ze is inderdaad altijd snel klaar met de fles, maar aan de borst is ze ook snel klaar met het echte drinken.

Morgen past mijn schoonmoeder op, en dan vraag ik wel wat haar bevindingen zijn, het kan ook zijn dat mijn moeder haar signalen niet helemaal goed heeft opgepakt.

Nogmaals dank je wel :) Zie het meteen een stuk zonniger in!

12. 9876

9876 Lid

12 jul 2014
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Late reactie, maar als je gaat bij voeden dan vervang je feitelijk melk die jij niet hoeft te geven en dus kan je productie achteruit gaan.
    Je hebt dan kans dat ze niet direct wil drinken als je thuis komt terwijl je dan al 3 uur geleden hebt gekolfd. Dan zou je alsnog moeten kolven, dat is ook zonde.

Ik geef 2 flessen mee van 160cc en op elk adres ligt wat reserve in de vriezer. Ik voedt dan om 08:00 op het oppasadres (is echt extra want eerste voeding is om 6:30 ongeveer). En direct als ik daar weer aan kom om 17:30. Ik gebruik een uur van mijn kolftijd om eerder van werk weg te gaan.

Ik kolf dus op mijn vrije dagen ook elke avond een keer om het te kort voor de werkdagen aan te vullen. Zo blijft je productie lekker op peil en hoef je niet moeilijk te doen met afmeten van kunstvoeding. Ook gaat de vriezer voorraad dan niet zo snel, ik heb nu bijvoorbeeld maar 190cc in de vriezer, dus ik moet vandaag minstens 3x kolven voor morgen en een beetje uit de vriezer halen. Dan heb ik dus echt het weekend nodig om
    de vriezer weer aan te vullen.

13. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier alweer een tijdje aan het werk.
    Ik werk verschillende weken. De ene week begin ik om 7 uur. Dan voed ik zoon om half 6. Ook al is hij een uurtje daarvoor zelf nog gekomen, ik voed dan altijd rond half 6.
    Dan is mijn vriend thuis dus krijgt hij rond half tien een fles en rond half twee bij de opvang. Ik haal hem om vier uur op en kijk dan naar zijn signalen. Vaak wil hij dan snel bij mij liggen en ook eten.
    Ik kolf op deze dagen rond de tijden dat hij anders een fles krijgt.

Ik kolf soms wel en soms niet een volledige voeding per keer. Ik maak me niet zo druk. Er ligt nu genoeg in de vriezer. Ik dacht eerst ook dat ik te weinig zou hebben, maar hij is bijna zes maanden en hij heeft me nog niet ingehaald, haha.

De andere weken voed ik hem rond 7 uur, ook ongeacht de tijd dat hij daarvoor kwam. Dan rond half 11 en rond half drie een fles. Dit zijn dan ook mijn kolftijden. Ik pas me dus aan aan zijn tijden.

Het kolven kost me een 20-30 minuten per keer dus max een uur per dag.

Nu heb ik het voordeel dat mijn werk een kwartier rijden is.

We zijn hier nu wel langzaam begonnen met wat groente en fruit te geven. Dat vind hij erg lekker en hij is er ook wel aan toe.

Op mijn werk doen ze niet moeilijk en vind ik dat ze zich maar moeten schikken naar mijn kolfRECHT!

14. Happy2013

Happy2013 Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.162
    0
    0
    NULL
    NULL
    500cc is echt geweldig!
    Ik zat toen regelmatig te vechten om per keer kolven 50cc te krijgen uit 2 borsten... Frustratie alom zoals je kun begrijpen.
    Ik heb toen met pijn in mijn hart gekozen om dl bij te voeden met kv. Dit ging gelukkig heel goed.
    Maar in jou geval zo te lezen nog lang niet nodig!

15. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik lees even mee! Ik begin over een maandje weer en dan is zl 3,5 maand. Ik kolf ook het liefste bij zodat ik hem mijn melk kan blijven geven. Ben al een beetje begonnen maar het kost veel tijd elke keer dat apparaat schoonmaken en überhaupt tijd te vinden wanneer ik kan kolven omdat hij nog vaak drinkt en ook beide borsten. Ik haal zon 40-60 cc in totaal er uit tussen voedingen door. Zal dit veel meer zijn als ik aan het werk ben..? Ik hoop het hihi anders red ik het nooit voor de volgende dag.. Hoeveel moet ik ongeveer meegeven aan de oppas de eerste dagen?

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik kolfde altijd 2 keer op mijn werk en ging een uur eerder weg (je hebt recht op een kwart van je werktijd om te voeden/kolven) zodat ik Eva zelf kon voeden thuis.
    Als je van 8:30 tot 17:00 werkt kan je dan dus 2 keer kolven en om 16:00 naar huis :)

Eva kreeg flesjes van 150-160ml per keer en daar moest ze het maar mee doen (ging overigens prima ;)). Later werd het 180ml geloof ik. Ik kolfde rond de 400-500ml geloof ik (in 2 keer kolven, dubbelzijdig electrisch), dus had altijd over.

17. Butterfly1109

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ben inmiddels alweer een paar weken aan het werk, en we hebben een prima ritme nu ontwikkelt:

S morgen vroeg wordt DL wakker (verschilt van 04.00 - 06.30) en drinkt dan 1 borst, de andere borst kolf ik af, dat is zo'n 180 cc.

Om 10.00 - 13.00 - 16.00 kolf ik op werk, het duurt max 30 min. De opbrengst varieert van 120 - 180. De kolf beurt van 13.00 is altijd de laagste (aparte he?).

Overdag kolf ik dus zo'n 500 cc. S avonds voor slapen gaan kolf ik ook nog, dat is max 100 cc.

DL drinkt ca 480 cc per dag (zijn 2 volle avent potjes)

Mijn angst om te weinig kolven is nu weg, mijn vriezer is namelijk steeds voller, en ik heb ook het idee dat mijn borsten sneller vol zitten.

Mbt het kolven zelf; het is wel iets waar ik bewust tijd voor vrij moet maken, en andere mensen die houden er geen rekening mee (bijv geen begrip hebben als ik een vergadering verschuif). Het staat nu in mijn kalender en dat helpt mij wel om het niet te vergeten.

Deel Deze Pagina