Borstvoeding en zuigbehoefte

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Julia88, Jan 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

Mar 22, 2014
    1,556
    0
    36
    Hallo lactatiekundige,

Mijn zoontje is 12 dagen oud, ik geef hem alleen borstvoeding. Dit gaat super! Alleen ik heb het idee dat hij meer zuigbehoefte heeft dan alleen bij de voeding.

Na het drinken valt hij aan de borst in slaap. Als ik hem optil, gaat hij weer zoeken en happen naar z'n handjes bijvoorbeeld. Dan leg ik hem weer aan, maar hij sabbelt wat en valt ondertussen in slaap. Dit laat ik wel toe, maar zit dan zo een uur met hem voor een 'voeding' wat het eigenlijk niet meer is. Uiteindelijk leg ik hem wakker in z'n bedje, dan blijft hij nog wat happen en valt uiteindelijk in slaap na een tijdje wakker zijn.

Ik heb mijn pink geprobeerd, maar die liet hij snel al krijsend weer los. Hebben jullie nog tips wat ik kan doen? Ik heb wel speentjes in huis, maar het is nog niet de bedoeling dat hij deze krijgt toch?

Alvast bedankt!

2. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

Mar 22, 2014
    1,556
    0
    36
    Ik heb ook het idee dat hij mijn borst als troost ' gebruikt'. Bijv bij darmkrampjes. Dan hapt hij erg naar z'n handjes, ook als hij net gegeten heeft. En als ik hem aanleg is hij wat tevredener en valt hij haast in slaap.

Of gewoon om in slaap te komen, hij hapt naar z'n handjes en sabbelt dan wat aan de borst als ik hem aanleg. En valt vervolgens vrijwel meteen in slaap. Als ik hem in z'n bedje leg is hij natuurlijk weer klaarwakker. Maar zou hij dan toch erg die zuigbehoefte hebben? Heb het idee dat hij nooit genoeg krijgt van de borst.

Ik weet dat hij dit allemaal nog niet bewust doet of kan doen. Maar is een speen dan toch een optie?

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Het kan inderdaad zijn dat je kindje zuigen nodig heeft om in slaap te komen. Hoe is de voeding geweest? Heb je een of beide borsten gevoed? Vaak vallen kindjes eerst in een lichtere slaap (REM slaap: je ziet oogjes bewegen, het ademen is oppervlakkig, mondje beweegt) Hier worden kindjes heel snel weer uit wakker. Dan is het handig om hem even bij je te houden tot het in de diepere slaap komt. Je voelt vaak wanneer je kindje dieper slaapt. Dan kun je hem makkelijker in zijn bedje leggen bijvoorbeeld.

Daarnaast biedt zuigen rust. En verlichting bij pijn. En maakt het dat kindjes zich veilig voelen als ze bij mama aan de borst liggen. In dat geval kan het fijn zijn je kindje na een voeding in een draagdoek bij je te dragen.

Kindjes brengen ook wel de handjes naar het mondje als ze moe zijn. Heb je moeite met interpretatie van signalen, dan kun je dit overleggen bij het consultatiebureau. Of bel eens met een vrijwilliger van VBN of LLL. Kijk op Borstvoeding.nl | Home voor informatie.

Succes, geniet van het voeden!

4. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

Mar 22, 2014
    1,556
    0
    36
    Bedankt voor je antwoord! Het is wisselend, de ene keer geef ik maar 1 borst en als ik denk dat hij nog niet genoeg heeft gehad leg ik hem ook nog aan de andere borst.

Het slapen klopt inderdaad, heb hem vanmiddag na het voeden wat langer op m'n borst gehouden en toen kon ik hem zo in z'n wiegje leggen.

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kindjes hebben wel meer de neiging eerst 1 borst en bij de volgende voeding beide borsten te drinken. Klinkt alsof het eigenlijk best goed gaat!

Geniet van hem!

6. Julia88

Julia88 Fanatiek lid

Mar 22, 2014
    1,556
    0
    36
    Klopt, het gaat super nu! Kan na je advies ook de signalen beter opvangen, omdat ik er meer op ben gaan letten. Of hij honger heeft of bijv alleen moe is. Bedankt!

Share This Page