welke anticonceptie in combinatie met borstvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Daantje57, Jul 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Niet zozeer voor nu, want we willen over niet al te lange tijd gaan proberen voor nr. 2. ... maar meer voor na mijn volgende zwangerschap (mocht dat allemaal lukken natuurlijk), zou ik graag weten wat jullie voor anticonceptie hebben gebruikt tijdens de borstvoeding.

Wij gebruiken nu condooms, maar dat vinden we toch maar niks eigenlijk. Volgende keer zou ik dus graag iets anders hebben. Nu las ik dat je direct na je bevalling een spiraaltje kan laten inbrengen en dat dit kan in combinatie met borstvoeding. Zijn er mensen met ervaringen?

2. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik gebruik nu de mini pil. cozette oid.. weet even de naam niet helemaal. die is juist voor tijdens de borstvoeding.
    wij vonden condooms ook echt prut!

3. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Hier ook de cerazette, bevalt prima! Heb ook geen productiedip gehad.

4. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    daar ben ik inderdaad bang voor... omdat ik al nooit een overproductie heb gehad en in het begin 6 weken heb nagekolfd om mijn borstvoeding op pijl te krijgen....

5. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Je kan 6 weken na de bevalling een spiraaltje laten inbrengen. Je kan kiezen tussen een spiraaltje met hormonen (Mirena spiraal) of zonder hormonen (koperspiraal).
    Of inderdaad de Cerazette pil, of zo'n anticonceptie ring (nuvaring) mag volgens mij ook met borstvoeding.

6. Mirri

Mirri Fanatiek lid

Sep 25, 2009
    4,551
    1
    38
    N.Holland
    Spiraal heb ik persoonlijk slechte ervaring mee en niet eens in combinatie met borstvoeding.
    Cerazette gaat goed, vrij vroeg begonnen, geen dip en voed nog steeds

7. Pickle

Pickle Fanatiek lid

May 7, 2010
    1,293
    5
    38
    Hier een Mirena, bevalt prima en nooit productieproblemen gehad. Ik heb 'm een week of 8 na de bevalling laten plaatsen.

8. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik zit zelf te denken aan een hormoonstaafje in mijn arm..

9. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,533
    6
    38
    Na de eerste werd ik pas rond zes maanden ongesteld en wilden we toch snel nummer twee.
    Na nummer twee tijdens de borstvoeding Cerazette geslikt. Beviel op zich goed.
    Na het stoppen met de borstvoeding ben ik overgegaan op de Nuvaring.

10. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Lees je daar even goed over in. Dat het wel goed ingebracht wordt. Er is ooit een onderzoek over geweest, dat dit niet een heel betrouwbaar anticonceptie middel is.

11. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Na mijn 1e cerazette gehad, maar vond het helemaal niets, eindeloos gevloeid.

Na mijn 2e heb ik een koperspiraal gehad (ongeveer 8 wkn na bevalling laten plaatsen), was daar erg tevreden mee. Geen bijwerkingen (menstruatie dus ook niet heftiger). Helaas verzakt (voel je zelf niet) waardoor werking niet meer optimaal was en... ongepland zwanger (en miskraam niet lang daarna).

Nu heb ik een mirena laten plaatsen (gisteren ;), VK had geadviseerd om het, na 3 vaginale bevallingen, niet voor 12 weken te doen, ivm kans op uitzakken/kwijtraken, schijnt bij meeste vrouwen niets op productie te doen. Zal wel zien hoe het bevalt...

12. kuiken1985

kuiken1985 Actief lid

Sep 21, 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    voor zwangerschap mirena vond ik niet heel fijn en nubij de borstvoeding de minipil niks gemerkt aan productie was ik wel bang voor

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Alles wat hormonen bevat kan productie beinvloeden.
    Het hangt af van hoe betrouwbaar je het hebben wilt.
    Koperspiraaltje kan kort na bevalling al geplaatst worden, pessarium gebruik je alleen op momenten dat je het nodig het, maar kan niet meteen na bevalling aangemeten worde.

14. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    bedankt voor de reacties... ik heb gelukkig nog even tijd om er over na t denken ;) .... best lastig toch...

niemand hier met een koperspiraaltje?

15. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

Jul 2, 2010
    1,684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    Ik heb implanon (hormoonstaafje in mijn arm). Mag bij borstvoeding. Ik las hier ergens dat je je goed moet inlezen omtrent betrouwbaarheid.
    Geloof mij: als je hem in laat brengen (bij gyn), dan voel je hem na afloop goed zitten. Als hij in je arm te voelen is, dan mag je er vanuit gaan dat dit anticonceptiemiddel behoorlijk betrouwbaar is (een van de betrouwbaarste anticonceptie!).
    Bij de vrouwen die zwanger bleken te worden bleek dit staafje er helemaal niet in te zitten (ondeskundigheid van arts vaak). Het aantal zwangerschappen met zo'n staafje staat op 0%!

Maar goed, er zitten zeker nadelen aan: je weet niet wanneer en hoe lang je (doorbraak)bloedingen hebt. Ik was eerst 3 weken lang ongesteld, maar nu gelukkig helemaal niet meer.
    Je leest ook wel eens over allemaal nare bijwerkingen, maar dat kan met elke anticonceptie. Zal zeker niet teveel googlen maar info vragen bij je gyn.
    Als je het zou willen ;)

16. MoederK

MoederK Fanatiek lid

Jan 19, 2009
    1,833
    46
    48
    Ik slikte de cerazette en ben er pas achter gekomen weer zwanger te zijn...door de pil heen dus

17. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Ik heb de cerazette gebruikt op aanraden vk. Vond het 3x niks, geen last meter borstvoeding, maar wel met mijn humeur! Toen ik stopte voelde ik me snel weer beter. Na deze zwangerschap weet ik het nog niet, misschien is dat staafje wel iets, of die ring?

18. Ukkies

Ukkies Lid

Jun 13, 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    De Nuvaring werd me afgeraden omdat het invloed kan hebben op je productie.

19. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Huisarts raadde mij de implanon af omdat dit staafje nog weleens zou gaan 'wandelen' en later soms moeilijk terug te vinden is (= litteken en echo/scan om t ding op te sporen)
    Spiraaltje lijkt mijzelf niets, zitten soort draadjes aan ( voel zelf altijd soort irritatie als er van onder iets zit wat er niet hoort)
    Huisarts heeft me gewoon mn oude pil voorgeschreven...ehm lange naam, ook wel stediril genoemd. Maar moest er pas mee starten als borstvoeding goed op gang was,want kon de produktie beiinvloeden.

Share This Page