Ik kolf fulltime met de freestyle, maar de frustratie wordt langzamerhand steeds groter. Mijn zoon is nu 4 maanden en sinds dat hij 10 weken is kolf ik alle voedingen en krijgt hij die met de fles. Ik gebruik de kolf gemiddeld 10 keer per dag gemiddeld 15 minuten (eerste keer 's ochtends half uur, later op de dag paar keer 10 minuten). Het grote probleem wat ik met deze kolf heb is dat hij slecht zuigt. Probleem zit in de connectoren en dan met name in de membranen (slang, motor etc. zijn het probleem zeker weten niet). Ik zit inmiddels al aan de 3e set connectoren omdat de membranen brak zijn en je helaas bij de freestyle geen losse membranen kan kopen :x. Membraan doet het een tijdje goed en dan begint het gedonder, lucht lekken en niet helemaal goed meer passen. Hierdoor moet ik de kolf met de hand dicht gaan drukken om voldoende zuigkracht te behouden en soms werkt het gewoon helemaal niet. Ik zie echt op tegen de schoonmaakbeurten omdat het daarna iedere keer maar de vraag is of hij het meteen gaat doen, gaat doen als ik hem dicht druk of gewoon helemaal niet. Ik maakte eerst alles schoon volgens voorschrift van medela. Dus in een sopje, afspoelen, steriliseren in de magnetronzak, goed droog maken en in elkaar zetten. Dat werkte niet goed. Dus begonnen om pure dreft op de zuigonderdelen te smeren voor het schoonmaken zodat al het vet er zeker weten af was. Dit werkte al wat beter, maar nog niet afdoende. Laatste set connectoren heb ik ook niet meer gesteriliseerd, want de membranen kunnen daar duidelijk niet goed tegen. Maar na 3 weken gebruiken is dus ook deze set weer begonnen te lekken. Tot grote frustratie, zeker als je 's ochtends zulke volle borsten hebt dat het pijn doet en die *****set weer eens niet werkt en je dus eerst weer alles gaat proberen schoon te maken en in elkaar te zetten in de hoop dat het wel werkt. Eerste set is opgestuurd naar verkoper en toen naar medela om te testen, daar heb ik nog niets van gehoord. Tweede en derde set heb ik hier nog, maar daar ben ik dus al over aan het overleggen met de verkoper wat we eraan kunnen doen om het wel werkend te krijgen. Volgens hem zou je in principe met 1 set een hele borstvoedingsperiode kunnen doen en ik zit in 2,5 maand al aan de derde set a 40 euro per set . Zijn er hier mensen die dezelfde problemen hadden met de freestyle en hoe hebben jullie het opgelost? p.s. kind weer volledig aan de borst is helaas geen optie . Dat had ik heel erg graag gewild, maar kan echt niet.
Jeetje wat balen zeg. Is het een optie om de membranen alleen in een kopje doen en wat kokend water uit waterkoker erop gieten zodat ze niet te heet worden maar wel schoon? Of op het eind pas bij de rest in de pan met kokend water te doen? Suf dat ze die niet apart verkopen. Sterkte ermee.
Wellicht dat je uitkoken kunt proberen? Dat het vet er net niet genoeg af is? Ik heb zelf een maxi swing en tot dus ver geen problemen ondervonden maar ik gebruik hem lang niet zo intensief als jij je freestyle gebruikt. Slecht dat Medela ook zo lang niet van zich laat horen! Wellicht aanschrijven via Social Media (groepsdruk werkt altijd goed)? Vaak zijn ze dan ineens wel snel met reageren!
Wat naar! Ik herken je klachten helemaal niet, en heb de kolf toch ook maanden lang veel gebruikt. Wat ik wel merkte is dat de kolf sterker kolft als de schelp zo diep mogelijk in de connector zit. Problemen met de membranen heb ik gelukkig niet gehad, terwijl ze toch minimaal 5x per week gewassen werden (1x per dag op een werkdag, en soms nog een weekend dag erbij). Schoonmaken deed ik als volgt: alle onderdelen na ieder gebruik direct afspoelen met koud water - vervolgens warm water - vervolgens afdrogen. 1x per dag alles in een sopje + steriliseren. Later kregen we een vaatwasser, en ging alles 1x per dag in de vaatwasser in plaats van in het sopje. Ik heb de kolf een jaar lang gebruikt, en de membranen veelvuldig gewassen en gesteriliseerd, de kolf werkt nog als op dag 1. Je verwacht het ook niet bij het merk Medela, ik kan me voorstellen dat je er erg gefrustreerd van wordt.
CenturyChild en Ijsbeer, de mensen van medela adviseerden vooral om niet uit te koken en enkel in de zakken te steriliseren, met uitkoken kunnen de membranen eerder vervormen. Micera zoals jij het omschrijft zo ga ik er ook mee om, alleen steriliseren dus niet meer en reinigen gebeurt nog extra met pure dreft er op. Ik zal als ik na het weekend nog niets gehoord heb eens even medela aanschrijven via de social media.
Net weer contact gehad met de verkoper van de sets en eindelijk een mogelijke verklaring voor de problemen. Probleem lag inderdaad bij de membranen. Er zitten microscheurtjes in waardoor ze niet goed meer passen en dus lucht lekken. Die microscheurtjes komen door het wat wringen van de membranen als je de connector in elkaar zet op de verkeerde manier. In de gebruiksaanwijzing staat: klik het achterste schild vast middels de drie bevestigingsklemmetjes. Wat er niet staat is dat als je niet eerst het bovenste klemmetje en dan de twee onderste klemmetjes doet dat je dan dus de membraan gaat wringen. Bij loshalen moet eerst de onderste twee en dan pas de bovenste. Doe je dit niet dan ontstaat er dus microscheurtjes en gaan ze na verloop van tijd lekken. Hopelijk is dit nu de oplossing. Ik krijg weer een nieuwe connectorset toegestuurd en deze moet het dan hopelijk wel gaan doen.
Fijn dat het is opgelost! Goed om te weten ook, ik neem het mee bij het in elkaar zetten en uit elkaar halen! Maar suf dat je van medela de magnetronmethode moet gebruiken. In de boekjes staat ook uitkoken beschreven en ik heb zelf geen magnetron... Ik kijk het wel even aan hoe het gaat, mocht ik zelf problemen krijgen dan zal ik medela maar even benaderen
Jeetje balen zeg, ik hoop dat oplossing goed gaat werken. Was altijd zeer tevreden met mijn medela freestyle, heb hem gewoon kunnen gebruiken tot ik met 10 maanden stopte met kolven op werk. Nooit enig probleem gehad... Succes! (en sterkte met het fulltime kolven! Heb dat bij nr 1 en bij nr 2 ook langere periodes gedaan en weet hoe intensief dat is...)
Kache bedankt, fulltime kolven is zeker zwaar, maar als de kleine dan met een grote glimlach zijn flesje weer leegdrinkt en er goed op groeit maakt het dat het allemaal waard .
Ik klik de mijne ook niet vast zoals jij (de gebruiksaanwijzing) brschrijft. Toch nooit problemen. Ik kolf nu voor de derde keer en zit nog steeds aan mn eerste set. Ik denk eerder dat het misschien komt omdat je de membranen te lang steriliseert. Dan kunnen ze poreus worden. Ze mogen maar een minuutje meegekookt worden namelijk.
hi, hopelijk gaat het nu weer goed met je kolf? ik wilde alleen even zeggen hoe vervelend ik het voor je vind en je frustraties goed begrijp! zelf heb ik ook problemen gehad met mijn kolf.. kolven is al niet het leukste wat er is, laat staan als je (dure..) apparatuur niet mee werkt en je borsten willen! succes