Borstvoeding en zwanger.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Fruitmoes, 21 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    #1 Fruitmoes, 21 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2009
    Dames, ik vroeg me af.. wat is de kans dat je zwanger raakt terwijl je nog volledige borstvoeding geeft? De ene keer lees ik dat die kans superklein is en dan lees ik dat je enorm vruchtbaar bent na je bevalling. Wij willen namelijk over een tijdje nog een kleintje, maar ik wil ook nog wel een hele tijd borstvoeding geven. Dus, heeft iemand hier een idee van? Voorbeeld?

2. anomiem111

anomiem111 Actief lid

20 sep 2008
    330
    0
    0
    Hoi Mama Van Laura,

Ik ben zelf niet zwanger of heb ook geen kind maar ik heb wel hier zeg maar Les in gehad.

Wat ik hierover kan zeggen is dat borstvoeding en vooral de eerste 6 maanden er voor kan zorgen dat er geen eisprong plaats vindt. Dus dat het werkt als een soort anticonceptie...maar niet iedere vrouw is natuurlijk hetzelfde en dus kan het voorkomen dat je wel zwanger kan raken als je borstvoeding geeft..

Uit onderzoeken blijkt wel vaak dat je minder kans hebt om zwanger te raken als je consequent borstvoeding geeft en het WHO geeft ook aan dat het als anticonceptie middel kan werken.

Misschien kan je temperaturen en ovulatietesten gebruiken om te kijken of je wel of geen eisprong hebt?

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen :)

Groetjes en succes

3. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    #3 mama em, 21 aug 2009
    Laatst bewerkt: 21 aug 2009
    hoihoi,

ik kreeg van zowel de vk als de gyn een folder mee over anticonceptie na de bevalling en er werd letterlijk gezegd:

borstvoeding is GEEN anticonceptie!!!

Ze zeggen weleens dat als je minimaal 5x per dag voedt en 1x per nacht je onvruchtbaar bent. Of dat er maximaal 4 uur tussen voedingen in mag zitten om geen eisprong te krijgen. Maar er zijn vrouwen die bij volledig bv al na een aantal weken weer ongi worden en een eisprong hebben gehad.

Door het hormoon prolactine wat bij borstvoeding in je lijf is wordt een eisprong geremd. Maar eens krijg je als het goed is weer een eisprong en ben je dus vruchtbaar. Dit is dus al voor je 1e ongi. En wanneer dat bij jou is?? Elk lichaam is anders.
    Ik wacht ook nog op mijn 1e ongi en omdat we nog een kindje willen gebruiken we geen anticonceptie. Maar wanneer ik vruchtbaar ben??? Wou dat ik het wist!

4. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Zou als je liever nog niet zwanger raakt een condoom gebruiken (of vrouwencondoom,zaaddodend glijmiddel e.d.) anders loop je idd het risico op zwangerschap

5. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    @ emmalotte
    's nachts geef ik al geen voeding meer, maar overdag wel, zo plusminus om de drie uur, soms na 5 uur pas. Heb wel al een druppel bloed verloren, maar das zeker nog geen menstruatie, denk ik? Had namelijk de minipil, maar eigenlijk is dat zo'n gedoe. Bovendien willen we nog wel een kindje en met niet zo veel leeftijdsverschil. Dus gaan we er gewoon voor.
    Eigenlijk wel jammer dat je (normaal gesproken) twee leuke dingen, borstvoeding en zwanger zijn, niet tegelijk kunt hebben. Zou namelijk mijn kind wel tot een jaar of 1 borstvoeding willen geven, maar wil ondertussen ook nog wel een kleintje.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou gewoon zeggen, wacht het rustig af.

Misschien kan je idd met tempen gaan kijken of je kan zien wanneer er een eisprong is. Maar verder zou ik gewoon geen anticonceptie gebruiken en lekker borstvoeding blijven geven. En zo rustig afwachten wanneer je zwanger word.

Je kan ook wel zeggen ik stop volgende week met de borstvoeding omdat we nog een kindje willen, dan nog kan het een tijd duren voor je cyclus op gang is en ook dan kan het bijv nog wel een jaar duren voor jullie nog een wonder verwachten. Had je dus net zo goed die tijd kunnen blijven voeden vind ik ;).

7. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Wij doen precies wat Hanneke zegt: we wachten het wel af! We gebruiken geen anticonceptie, maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te stoppen met bv omdat wij nog een kindje willen. Als het komt super, als het nog niet zover is ook goed.

@ mamavanlaura: klinkt niet als een menstruatie. Je kunt trouwens best zwanger worden/zijn als je bv geeft!
    Ik heb bij zwangerworden een topic geopend waar nog meer meiden zijn die zwanger willen worden maar nog geen ongi hebben gehad na de bevalling (weet niet hoe je hier een link kunt zetten)

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Geen idee hoe groot de kans is, ik denk dat dat sowieso niet in bijv. een percentage uit te drukken is, maar ik weet wel dat er genoeg vrouwen zijn die gewoon zwanger raken terwijl ze volledige bv geven.

Ik gaf Milan nog zo'n 8 voedingen per dag toen ik zwanger raakte (en ik was ook nog eens aan de pil ;)). En er zijn ook genoeg vrouwen die tandemvoeden, die zijn dus ook tijdens de bv-periode zwanger geraakt.

9. Lana81

Lana81 Bekend lid

28 jun 2008
    518
    0
    0
    Hier ook een 'gelukkige' die al 2 maanden na de bevalling weer ongesteld werd, ondanks volledige borstvoeding! Dus heb na 1,5 mnd mijn eerste eisprong alweer gehad. Je weet het dus nooit...

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

In principe wordt er gezegd dat BV als anti-conceptie geldt als je overdag max 3 uur ertussen hebt zitten, 's nachts max 6 uur en binnen de eerste 56 dagen niet hebt gevloeid.
    Jij hebt er langer tussen zitten, wat kan betekenen dat je cyclus wel weer op gang kan komen. Maar dat hoeft dus niet. Verschilt uiteindelijk per vrouw.
    Ik zou er niet om stoppen met BV en het gewoon afwachten. Net wat Hanneke zegt :)

11. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Ik zou ook inderdaad afwachten. Wij zijn een jaar nadat Sven geboren is gestopt met het gebruik van condooms. Twee maanden later was ik zwanger. Sven was natuurlijk al een jaar dus at al aardig wat bijvoeding ook. Maar hij dronk nog zeker vier a vijf keer per dag. Let wel op. Tijdens de zwangerschap is de kans ontzettend groot dat je melkproductie terugloopt. Dat betekend dus als je kindje nog niet zo oud is dat je moet bijvoeden met kunstvoeding. Dit is bij ons de reden geweest dat we een jaar gewacht hebben.

Deel Deze Pagina