Hallo, Ik ben trotse mama van mijn dochter van inmiddels ruim 4 maanden oud. Geef nog steeds volledige borstvoeding en alles gaat geheel op haar verzoek. Wanneer ze slaapt, wanneer ze drinkt en hoeveel ze wilt. Echter is er op deze manier geen ritme in te krijgen waardoor het me nu volledig opbreekt. Mijn partner is doordeweeks altijd weg waardoor ik van zondagavond tot en met vrijdagmiddag/avond er alleen voor sta. Ook slaapt ze slecht in de nachten en haar slaapjes overdag. Eerder kon ik goed voelen welke borst ze moest hebben voor de voeding omdat deze dan goed vol was, alleen nu lijkt het alsof ik te weinig heb? Ik kan niet meer voelen welke borst ze moet hebben en lijkt daarna niet helemaal te vrede. Met name snachts kan ik haar niet meer weer wegleggen terwijl dit voorheen wel kon. Ik voed met tepelhoedjes omdat mijn tepels te klein zijn om goed aan te kunnen happen en sinds een aantal dagen bijt ze met haar tandvlees in mijn tepel.. Kan dit met te weinig voeding te maken hebben? Consultatiebureau opperde direct flesvoeding en op vaste tijden voeden zodat er ritme inkomt, maar ik wil gewoon graag nog tot minimaal 6 maanden borstvoeding geven! Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil ook niet van oververmoeidheid en frustratie dan toch maar over stappen op fles, alhoewel dat ook geen garantie is dat ze dan wel een ritme heeft. Alvast bedankt! Groetjes Chanel
Hoi, Met zo'n vier maanden verandert er vaak veel: kindjes gaan ontwikkelen, de wereld ontdekken en hebben geen tijd meer om te drinken: de voedingen worden dan niet per se minder maar soms wel minder effectief: korter in duur. Waar je kindje eerst makkelijk 20 minuten kon drinken is het nu in 7 minuten klaar. Dit is niet ongewoon. Ook niet dat kindjes in de nacht inhalen dan. Daarnaast hoort nachtelijke onrust ook bij deze leeftijd. (en gaat ook weer over uiteindelijk) Soms gaan kindjes ook naar dagopvang of zo waardoor ze ook in de avond en nacht kunnen gaan inhalen. Bij jou kun je merken dat je niet meer stuwt naar een voeding toe: je borsten voelen slapper aan, leger. Dit is ook een normale ontwikkeling en hoeft dus zeker niet te betekenen dat je minder melk hebt. Wel goed om te kijken of je kindje mogelijk minder stimuleert doordat je alle voedingen met hoedje geeft. Ik zou 1 x daags een keer nakolven om dat te ondervangen. Verder als je kindje onrustig is aan d borst eerder van kant wisselen en dan ook een paar keer tijdens een voeding wisselen. Zo stimuleer je beide kanten tijdens 1 voedingsmoment. Veel succes!