Inmiddels bijna 6 weken geleden bevallen van onze zoon. Volgende week wil ik het sporten weer langzaam oppakken. Wat is wijsheid betreft het sporten en zwangerschapskilo's kwijtraken? Ik moet nog 2 kilo voor ik weer op m'n oude gewicht zit, maar daarnaast ben ik sowieso zo'n 15 a 20 kilo te zwaar. Dus om een begin te hebben, wil ik er graag 10 kilo afhebben. Hoeveel mag ik in de week afvallen? Hoevaak kan ik gaan sporten? Wat is verstandig qua eten? Hoeveel calorieën mag ik/ moet ik blijven eten? Kortom tips! ☺️
Als je graag borstvoeding wilt blijven geven, is het belangrijk dat het afvallen niet te hard gaat. Want anders kunnen er afvalstoffen in je bv terecht komen, en dat is niet goed voor je baby. Ikzelf zou het rustig aan doen. Probeer niet te snoepen maar gezond te eten. Ga elke dag een lekker stuk wandelen achter de kinderwagen, als je er de tijd voor kunt vinden lekker aan de slag in het huishouden, en als je daar blij van wordt kun je ook best een avondje in de week gaan sporten. Maar elke dag als een gek gaan sporten en bewust gaan lijnen, dat zou ik niet doen. Je hebt je energie nodig voor andere dingen, en vooral ook voor de borstvoeding! Ik weet het, het is niet leuk om je kleren niet te passen. Maar met bv verbrand je een hoop calorieën, en ongemerkt gaat het dan vaak best hard met die kilo's! Ik was de eerste keer 25 kilo aangekomen, en met 3,5e maand was dat er af. De tweede keer duurde het wat langer, toen was ik bijna 30 kilo aangekomen en na een half jaar was dat er weer af. En toen moest ik gaan eten om op gewicht te blijven, zo zie je maar Geniet van je baby!
Echt lijnen is geen optie met bv. Je wil juist voldoende vetten in je melk hebben om je kleintje goed te laten ontwikkelen. Zeker in t begin. Nu verbruik je met bv behoorlijk wat calorieën extra dus zorg ervoor dat als je eet je goede vetten binnenkrijgt (avocado, noten, peulvruchten,via) ipv andere vetten (koek, snoep). Wanneer je spieren verzuren van t sporten zal je dit merken in je melk. Ik zou dus nu voorlopig kiezen voor veel bewegen en goede voeding. Mogelijk kun je een diëtiste ter ondersteuning vragen?
Je mag bij bv max500 gr per week afvallen door sporten en gezind eten, maar lijnen mag niet. Je hebt voldoende calorieën nodig Op een dag. Een vrouw heeft 2000 calorieën nodig. BV kost je ong 500 per dag, dus gemiddeld 2500 heb je nodig.
Hier merkte ik dat de bv zelf het eerste half jaar zeker 20kgver af heeft gesnoept en ik ben niet gaan lijnen of dieten. Je kan best gaan sporten dat is gewoon gezond die beweging. Je moet je alleen wel realiseren dat als je afvalt ook de afvastoffen die in je vet opgeslagen liggen vrijkomen. Dit komt voor een deel in de bv. Dus langzaam afvallen heeft wel de voorkeur wat dat betreft.
Wat ik heb geleerd van mijn kraamverzorgster (tevens opgeleid door la leche league) is dat je voor of na elke voeding zelf ook iets moet eten. De grootste reden is om je bv op gang te houden. Veel mensen vallen met bv af juist omdat ze dus regelmatig iets eten.
als je wilt gaan sporten, begin dan heel rustig met bijvoorbeeld een mamafit-klasje ofzo. Zeker als je al overgewicht hebt en je geeft borstvoeding ben je heel gevoelig voor blessures. Voor je het weet sport je jezelf een verzakking als je te snel en te fanatiek gaat beginnen
Ik dacht dat ik met mijn 'niet makkelijk slankblijvende'-genen wel wat ruime kleding nodig had na mijn bevalling. Ik heb ze nooitgedragen. Ja, tijdens het poetsen en klussen . Ondanks dat ik goed at en alleen volle producten nam, at babylief al mijn zwangerschapsvetjes op en moest ik juist kleinere kleding kopen. Ik zou ookniet veel lijnen. Het zou toch jammer zijn als de kwaliteit van je voeding terugloopt. Meer bewegen en geen ongezonde dingen eten kan altijdnatuurlijk. Misschien niet precies het antwoord wat je zocht.
Wat de anderen ook al zeggen, ik zou heel voorzichtig gaan sporten en niets doen met je eten nog, of misschien zelfs wat meer gaan eten. Ik ben bij beide zwangerschappen 25 kilo aangekomen en zat/zit (baby is 7 maanden) binnen het half jaar onder het startgewicht, nu zo'n 5 kilo. En ik eet en snoep heel erg veel, anders loopt mijn productie terug. Volgens mij ben ik bij zoon wel weer wat aangekomen toen hij serieuze hoeveelheden bijvoeding at en de borstvoeding dus wat terugliep, maar toen mocht dat ook en had ik mijn voeding niet aangepast. Nu wil ik misschien wel iets meer daarop gaan letten, maar dus pas als de borstvoeding minder wordt (ik zit nu meer in maat 36 dan de 38 van voor de zwangerschap, vind het niet erg als dat zo blijft . Met zoon ging ik naar de 34 en dat ziet er niet zo mooi uit in mijn gezicht enzo). Aangezien je baby pas 6 weken is en de komende periode nog veel meer gaat drinken dan nu, zou ik zeker niet te weinig eten willen adviseren, veel vrouwen (niet allemaal) hebben moeite om op gewicht te blijven met de borstvoeding, dus als je nu al bijna op je startgewicht bent, schiet je daar misschien wel vanzelf ruim onder. Nogmaals, voorzichtig beginnen met sporten, als ik teveel doe, merk ik dat direct aan mijn productie. Je lijf is nog herstellende, dat duurt nog even.