Luca slaapt vaak samen met Mama even in de middag. Ik ken alle adviezen enz. Maar ik vind het ook gewoon fijn! lekker dicht bij Mama, in de nacht staat er een wiegje bij ons bed, dan is hij ook lekker dichtbij.
Samen slapen gebeurt hier ook vaak hoor, de kleine ligt hier in een wiegje op de slaapkamer, maar als ze niet meer wil slapen 's nachts leg ik haar lekker naast mij. Vaak leg ik haar dan op het verschoonkussen tussen ons in aan het hoofdeind. Als mijn man er niet is ivm werk dan leg ik haar lekker naast mij neer en dan lig ik zoals jullie beschrijven. In de eerste weken vond ik het doodeng, nu minder, ik zorg wel dat ze dus niet het bed uit kan rollen. Zijn toch vaak ook wel gezellige / intieme uurtjes. Mijn man vind het ook wel gezellig tussen ons in haha 's middags doen we het vaak anders, dan ga ik in het midden van ons bed liggen en moet ik met haar oefen ivm haar nekje (met op haar buikje liggen en dan zelf steeds iets platter) dus komen we meestal zo uit dat ze bij mij op mijn buik ligt te pitten en ik pik dan zelf ook nog een uurtje doezelen mee. @Pugga knap hoor dat je volhoudt! Ik heb in de tweede week een blauwe plek gehad op mijn tepelhof (ja...fanatiekeling hier met drinken en niet de goede techniek) toen sprongen elke keer al de tranen in mijn ogen en kan me zo goed voorstellen dat je dan het bijltje er bij neer wilt gooien. Hopelijk gaat het vanaf nu steeds beter!
Hier de cosleeper aan de buitenkant dus bij voorkeur heb ik haar daar liggen. Hoef ik er ook niet zo om te denken dat manlief op haar kan komen, die draait meer en is erg breed/zwaar haha. Gebeurt hier ook wel dat de oudste bij mij ligt als die wakker wordt en papa naar de babykamer verhuisd. Dan ligt ik in het midden en een stuk van haar af. Hier sliep ze de eerste weken direct naast mij in de houding die genoemd is. Na een maandje kon ik haar wat makkelijker wegleggen en begint ze in de cosleeper en na de voeding slaapt ze bij mij verder. Hier leg ik het dekbed wat lager tot onze middel en kleed ik mezelf zonodig wat warmer. Als ze hier in het midden ligt, leg ik een arm over haar middel heen, zodra mijn man begint te draaien, word ik wakker. Maar ze ligt vrijwel altijd aan de buitenkant en door de cosleeper kan ze gewoon echt aan de zijkant liggen en als ik dieper wil slapen, kruip ik dichter tegen m'n man aan en heeft zij alle ruimte.
Hallo meiden, Ik lees al een tijdje met jullie maar vind het ook wel leuk mee te kletsen, mag dat? Ik heb mijn eerste zoontje 17 maanden gevoed, toen was ik zwanger van mijn jongste en door de misselijkheid aan het uitdrogen dus moesten we stoppen met de BV. Mijn zwakke lijf kon niet voor drie personen zorgen. Inmiddels al weer bijna 2 maanden bezig met mijn tweede zoontje, nadat op de tweede dag zijn tongriempje is gekliefd gaat het super.
Welkom Kounelli 17 maanden...wow ik blijf dat altijd heel bijzonder vinden, dat lang voeden, knap hoor. Hier ben ik daarstraks maar gaan checken of de babyfoon het wel doet, mw. ligt namelijk al vanaf 15.15 te slapen...ben ik helemaal niet gewend overdag. Was daarstraks met haar naar de winkel gelopen, echt zo grappig in de winkel is ze tegen alles en iedereen op haar manier aan het 'praten', en iedereen maar smelten rondom die kinderwagen (incl. moeders natuurlijk haha)
ach, mijn kindjes mochten ook wel es bij me slapen hoor..en man ligt toch helemaal ver weg, ik in het middne baby aan de buiten/binnekant...deed meestal voedingskussen naast hem in de lengte, en slaap op mn arm...of mijn arm onder het kussen..mijn gezicht is op zijn nek hoogte... dus geen dekbed dat in de buurt echt kan komen..deed em wel over zn beentjes,... en toevallig vanmorgen zo'n chagrijnig babietje hihi..6u gevoed...maar bleef jammeren...naats mij neergelegd...en weg was ie... (sinds 1 week slaapt baby in zn eigen kamertje...we zijn van kamers verhuisd en is er gehorig, andere zoon slaapt ernaast..en die had slaap trouble...en was bang dat ie de baby zou horen...maargoed baby slaapt goed daar en ik heb de babyfoon onder mn kussen hihihi...hoor hem ehct mega snel!) raratosk, lekker is dat heh...nu ligt oudste elke dag 1830 te slapen en jongste gaat vaak 2030... kan ik ook were kolven voor ik ga slapen @hier, kindjes zijn beter! koortsvrij, snotvrij ( oudste nog een btj) Mn productie is echt ka u tee, dus ik ga ff mn huisarts bellen voor info...want dit schiet niet op..
@ samen slapen: Mijn jongste heeft zeker de eerste zes weken naast mij geslapen. Heerlijk dat kleine worm zo dichtbij me. Het voeden was ook heel makkelijk, ik voelde dan ineens die ieniemini handjes aan me voelen en dan ging het van HAP! Twee seconden later sliep ik alweer . Maar na die zes weken merkte ik dat hij een beetje onrustiger werd in de avonden en meer ruimte nodig had. Ik ben hem toen tegelijk met mijn eigen bedtijd in zijn wieg gaan leggen en dat was prima. Nu leg ik hem zelfs al rond negen uur in zijn wieg en ga dan nog even naar beneden. Eén à twee keer per nacht hoor ik hem enthousiast in zijn matras graven en dan pak ik hem eruit om te voeden. Meestal kan ik hem dan weer gewoon terugleggen maar bijvoorbeeld vannacht was er niks mee aan te vangen. Hij hapte niet fatsoenlijk, dronk niet fatsoenlijk en liet steeds los, spuugde daarna best flink, bleh. En hij bleef erg onrustig dus heeft hij de rest van de nacht weer naast me gelegen. Zou dat misschien kunnen komen omdat ik gisterenavond te moe was om te kolven? Dat er misschien te veel melk was? Om het veilig te maken gebruik ik mijn voedingskussen (wat overigens bijna nooit dienst gedaan heeft als voedingskussen, wat een onding! Maar om te slapen is het een geweldig ding). Hij ligt meestal aan de buitenkant met het voedingskussen op de rand van het bed en dan de wieg ertegen aan. Ik lig in dezelfde houding als jullie. Ik leg hem wel onder mijn dekbed maar het is een heethoofdje en schopt het van hem af. Ikzelf wordt overigens ook veel geschopt de laatste tijd, als we samen in bed liggen. En hij heeft zweethanden en -voeten dus dat blijft aan me plakken, au! Vooral aan mijn tepels.. Hij weet me wel te raken . Wel fijn om te lezen dat er veel meer vrouwen zijn die hun baby bij zich in bed nemen. Mijn omgeving kijkt me met grote ogen aan toen ik vertelde dat onze kleine lekker bij ons in bed ligt, als ze aan me vroegen of hij al in zijn eigen ledikant sliep in plaats van de wieg. Ik merk zo vaak dat mensen het idee hebben dat een baby zo snel mogelijk zo ver mogelijk van mama verwijdert moet worden. Maar goed dat is een andere discussie.. @ Pugga, Ging het beter als je je tepel tegen zijn neusje hield of maakt het geen verschil? @ Kounelli Hoe gaat dat dan, het klieven van het tongriempje? Ik heb er vaker van gehoord en ik vind het vreselijk klinken! Die flesjes heb ik ook, zijn fijn hè? Maar ik wil ook nog wat vlees en groente in mijn vriezer kwijt . Ach ja eigenlijk kan het ook nog wel even, ik maak de bovenste la wel vrij en dan kijk ik wel hoe ver ik kom met de flesjes. Die zijn inderdaad wel veel fijner dan dat geklooi met ijsblokzakjes. Ik deed bij de oudste ook weleens de ijsblokjes over in een bakje. Dat vond ik dan altijd wel een beetje smerig, het voelde onhygiënisch aan.. Aiiii dat was zeker wel schrikken! Ah wat heerlijk. Mijn oudste wil niet meer . Vanochtend heb ik het toevallig nog eens geprobeerd maar hij breekt het bed af en sjokt in zijn slaapzak de kamer door.(de jongste was met papa mee naar beneden nadat ik hem had gesmeekt om een uurtje slaap , tien minuten later werd de oudste gillend wakker..) Toen zijn we toch maar opgestaan.. Fijn dat de kleintjes weer beter zijn! Bij de oudste heb ik domperidon gebruikt, in combinatie met enorm vaak kolven (ik kolfde fulltime) kreeg ik inderdaad meer melk. Ik kon er alleen niet meer mee stoppen want dan kelderde mijn productie weer. Ik hoorde toen wel van vrouwen die het gebruikten in combinatie met live voedingen dat zij nadat de productie weer op peil was langzaam konden stoppen met de pilletjes. Het spul is vrij te verkrijgen bij de apotheek. Wanneer het bij mij weer misgaat zou ik het zo weer gebruiken, nadat extra veel aanleggen, kolven, huid op huid contact, rust, goed eten en meer drinken niet helpen.
Rare vraag misschien in een borstvoedingstopic, maar zijn er dames die flesvoeding combineren met borstvoeding??? Ik ben nu een maand aan het werk en blijkbaar is de borstvoeding dusdanig terug gelopen dat ons ventje in 3 weken tijd geen grammetje is aangekomen. Hij woog gisteren exact even veel als 3 weken geleden. Niet goed dus! Ik wil heel graag borstvoeding blijven geven, maar onze man heeft er niet meer genoeg aan. Als er dames zijn die net als ik combineren: hoe doen jullie dat dan? Wanneer geef je flesvoeding, en wanneer mag je kindje bij jou drinken? Ik wil graag dat de productie die ik nu heb nog wel op gang blijft. Groetjes, Elmo
@ratatosk. De tip helpt wel iets maar denk dat ik hem te lang zn gang heb laten gaan dus vanaf nu gewoon flink oefenen en dan komt het hopelijk wel goed. @stoppen. Mensen vragen me nu al regelmatig wanneer ik ga stoppen hoe is dat bij jullie? Kword er btje moe van Ik moet mezelf wel echt aanleren om wat vaker te smeren denk ik of weten jullie iets wat beter helpt tegen kloven en paarse tepels? Wat betreft flesvoeding erbij. Mij werd het afgeraden om te combineren omdat je eigen productie alleen maar verder achteruit gaat. Maar ik heb nog de luxe dat ik nog in mn verlof zit
Elmo: ik combineer bv en kv. Ik kolf elke voeding en vul dat aan tot 150 cc met kv. Ik geef helemaal niet meer live aan de borst. (baby dronk te nrustig)
@Elmo, google maar eens op 4 maandendip, hebben veel bvmama's last van. Ik zou de kv laten staan! Probeer wat vaker aan te leggen, borstcompressie toepassen. Komt dan vanzelf weer goed. Kv bijgeven is vaak afbouwen. @pugga, lanoline werkt erg goed.
ratatosk, ja samen slapen zie ik ehct geen gevaar in als ze zo klein zijn..maargoed ik ben wel een type die het wel blijft stimuleren om van hun eigen bedje te houden, ik moet echt doodmoe zijn wil ik uit "luiheid hem bij me houden...maar zodra ik merk dat hij gewoon bij me wilt zijn, nou dan mag hij zeker! nou het rare is dus mn melk lijkt toch normaal, 1ijkt wel alsof zoon gewoon niet goed drinkt! mn tsr komt voor hem te langzaam ( voor mij ook hoor maar heb mn spray) Maar ook al heb ik de spray hij moet wel ff een paar x goed zuigen zegmaar...dan komt t vanzelf..maar lijtk wel alsof hij al weet als hij mn tepel in zn mond doet dat de tsr er nog niet is...en gelijk boos...dus hij zuigt niet eens maar wel als frustie gaan doen pfff hahah heethoofd.. dus rond 18u ging ie dan eindelijk ff doorzetten ( ik moet lopend hem aanleggen dan blijft ie wel "proberen ") maar dronk erg kort en leek alsof ik leeg was...is hij gaan slapen.. en om 20u dronk hij super veel!! wel weer tsr drama...nahja drama...hij doet zo ongeduldig en bijt mn tepel zo wat eraf! En snacht kwam hij wederom 2x ( dus en 20 en 23 en 2030 en 0630 pff....en erst nog zo heerlijk van 2030 tot 0630 ) Maar beide keren dronk hij genoeg en veel... ook lijkt het alsof er soms melkkliertjes niet goed worden gedronken..dan hoor ik heel weinig slikken en ineens weer hele grote teugen...dus ik kijk het nog ff aan, maar goeie tip, ik ga er zeker aan als ik weer een dip krijg...wnat ik vind het gewoon onpraktisch ...natuurlijk blijf ik zoveel mogelijk aanleggen..vandaag ook ik leg hem gewoon steeds aan...hij wilt toch altijd ...
Van de viermaandendip had ik nog nooit gehoord. Dus net even gegoogled (dank je voor de tip) Probleem hier is o.a. dat mijn toeschietreflex soms wel meer dan 15 minuten op zich laat wachten. Zelfs als ons ventje thuis is. Daar raak ik zelf lichtelijk gefrustreerd van! Als ons ventje bij mij drinkt is de toeschietreflex er vrij snel trouwens. Wat betreft de 4 maandendip.... Ik lees dat veel baby's even tijdelijk wat minder hard groeien. Maar kan het ook zijn dat baby's even NIET groeien??? Want ons ventje weegt precies even veel als 3 weken geleden. Ik wil echt zo veel mogelijk borstvoeding blijven geven. Maar wat betreft de kv. Al is het maar om mee te geven naar de gastouder, zodat ik niet meer in de stress hoef te zitten of ik genoeg kolf voor de volgende dag bij de gastouder. Thnx voor jullie meedenken!
@Kattekit: dat lang voeden was hier geen prestatie hoor, het liep allemaal gewoon super goed, geen borstontsteking gehad, geen spruw, geen kloven. Kolven op werk ging super (ik werk in een ziekenhuis en kan dus kolven met de kolf van het ziekenhuis). Ben toen mijn kolfrecht was afgelopen gestopt met kolven onder werktijd en na een jaar heb ik ook thuis niet meer gekolfd. Had wel een mega hoeveelheid melk in de vriezer, en blijkbaar bleef mijn productie prima in stand. @Ratatosk: klieven van het tongriempje is echt zo gebeurd. Met een schaartje knippen ze dat door, hier deed een VK het gewoon. Mijn mannetje vond het vervelender dat we aan zijn mondje zaten omdat hij die goed open moest doen, dan dat hij last had van het knippen. Zodra het was doorgeknipt viel hij in slaap Hier: heeft mijn mannetje vannacht voor het eerst tot bijna 5 uur geslapen! We hebben een mega onrustige tijd achter de rug met hem, ben blij dat het slapen weer wat bete gaat nu, kom ik ook een beetje aan mijn slaap toe.
Elmo83, ik combineer ook FV en KV. Hier helemaal geen afbouwen tot gevolg. Misschien als je consequent voedingen gaat vervangen, maar als je op je werkdagen KV geeft dan is dat echt niet aan de hand, mits je maar kolft . Het geeft mij ook veel rust mbt kolven ed. Overigens bied ik S ook altijd een flesje aan rond 17u, borst wil hij dan niet want hij wil rondkijken, maar aan de fles kan ie nog genoeg zien en net dat beetje drinken waardoor wij een enigzins prettige avondmaaltijd hebben met de twee oudsten. Hij drinkt dan max 100 ml en een uur later weer bij mij voor het slapen gaan. Als je kindje tijdelijk wat minder groeit is er niet zo veel aan de hand, als hij structureel niet groeit of afvalt dan wel. Maar zelfs met 3 weken verschil kan er sprake zijn van normale afwijkingen: misschien vorige keer gewogen na voeding, voor poepluier en deze keer andersom. Ik zou dus volgende week nog een keer wegen, of als je thuis een weegschaal hebt over een paar dagen.
Elmo: dat zorgt dat je bijna gelijk je TSR krijgt. Ik had het ook vaak nodig om te kolven en ik verwacht deze keer ook. Je kan recept krijgen bij huisarts en is ongevaarlijk voor jou en je baby. Het is het hormoon wat je zelf ook aanmaakt waarvan je TSR krijgt. 1 spraytje in je neus en kolf in de aanslag!
jaaa ik kan niet zonder spray kolven, heb ehct een baby nodig..maar tis ook handig in tijdens van dipjes wanneer je tsr altijd best laat is en je baby ongeduldig
Hey Meiden, Hoe is het hier? Hier gaat alles zijn gangetje, heerlijk! Productie is ook op volle toeren. Vooral als ik in de nacht voed stroomt het uit de andere borst, en dan bedoel ik niet een beetje.. Meiden nog een vraagje als je kolft hoe je dan de hoeveelheid aan die ze mogen drinken die b.v beschreven staat bij kv naar aanleiding van gewicht etc? Wij gaan er zo op uit, even een terrasje pikken met de kleine man. Fijne dag! Liefs!