vivian, ik geef gewoon wat ik kolf.. Maar gaf pas een flesje met 5 weken ( 1 maal per dag 50 cc ofzo, daarna live verder drinken, puur om te oefnene) Die periode kolfde ik zo'n 80/90 cc... Nu kolf ik bijv 100/110, ,maar maak flesjes van 120...dan weeet ik zeker dat ie genoeg heeft bij mn moeder, hij drinkt het ook altijd op, maar is daarna ook echt wel heel erg tevreden. rekensom van kv, klopt niet hoor Mn oudste dronk met 5 mnd nog steeds 120 ( althans daar nam hij genoegen mee)
Ik bemoei me er ook even mee als dat mag. Ik heb altijd 250/270 ml gekolfd! Dat gaf ik ook elke keer.....dat dronk ie ook gewoon op dus kolfde ik dat ook telkens. Wel met als gevolg dat ik in de tijd dat ik nog volledig bv gaf ik ook overliep van de melk. Ik was altijd blij als ik weer kon voeden haha. Maar achteraf denk ik: ik had beter minder kunnen kolven. Het is natuurlijk geweldig om een goede productie te hebben. Maar teveel is ook niet goed. En naarmate de tijd vorderde zag ik ook dat de bv wateriger werd (dat leek tenminste zo). Naar mijn idee is het dus wel een grote hoeveelheid maar met dezelfde inhoud als een voeding van bijvoorbeeld 100 cc. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. Dus mijn idee is dat je gewoon de normale hoeveelheid aan moet houden en dat je lichaam er zelf wel voor zorgt dat er de juiste hoeveelheid 'voeding' in zit.
Mag ik even tussendoor iets vragen? Een tijdje geleden ben ik begonnen om voor het naar bed gaan te kolven maar soms ben ik gewoon te moe en ga ik zonder te kolven naar bed. Is dat dan erg, als in productie remmend? Ik heb deze keer de luxe van een toereikende productie en wil dat niet om zeep helpen!
Ik vraag me dan wel nog even het volgende af: waarom kolf je op dat moment? Als je kindje dan nooit drinkt hoef je naar mijn idee ook niet te kolven. Zolang hij de andere voedingen wel gewoon drinkt. Toch? Hoe denken anderen hierover? Ik moet er wel bij zeggen. Ik liep over! Bij 6 maanden ben ik overgegaan op 2 voedingen en dat ging heel snel!! Maar gelukkig hield ik wel gewoon die 2 voedingen over die ik over wilde houden en sindsdien loop ik niet meer over.
Ik heb een beetje een trauma van mijn vorige lactatie periode, mijn jochie kreeg nooit genoeg. Ik heb destijds een half jaar fulltime moeten kolven om hem toch zoveel mogelijk melk te kunnen geven. De eerste drie maanden had hij honger, daarna kolfde ik en met negen maanden ben ik weer live gaan voeden ivm einde kolfrecht en toen liep het vrij snel terug. Het was een gedoe met kilo's donperidon en oxytocine. Geen zin meer in. Nu loopt de borstvoeding eigenlijk gewoon goed! Maar toch blijf ik kriebels houden en wil graag een voorraadje melk in de vriezer hebben. Die melk is reserve zodat ik het me nooit zorgen hoef te maken of ik wel genoeg gekolfd krijg en mocht ik het niet nodig hebben dan maak ik er straks pap van . Net voor ik naar bed ga is het beste tIjdstip voor mij om daarvoor te kolven en dat doe ik dan ook, maar soms ben ik zoooo moe.. Dan wil ik meteen slapen en vraag me af of het dan erg is om de ene keer wel en de andere keer niet savonds te kolven?
Ik heb bij mezelf gezien dat dat er niet goed voor is. Ik ben namelijk in 2 dagen van 4 naar 2 voedingen per dag gegaan (gewild) . Zo snel kan het dus gaan. Ik moet 1 keer per week kolven en als ik dat een keer oversloeg merkte ik dat echt wel. Dus als je extra voeding wil blijven maken moet je er denk ik wel consequent in zijn. Maar misschien dat dat ook per persoon verschilt!? Je gaf aan dat je het al eens hebt overgeslagen omdat je te moe was, wat was toen je eigen ervaring?
Hey Meiden, Bedankt voor de adviezen! Ik wil volgende week gaan oefenen met kolven en de fles geven. Dan is hij 3,5 week oud. Maar ja de 28e is hij een avond bij de oppas dus dan moet hij al wel enigsinds gewend zijn aan de fles.. @ MSI: Ik snap wat je bedoelt.
Ik geef ook wat ik kolf. Ze dronk hier eerst 80 cc, nu 100-120cc. Oudste dronk rond deze tijd ook 120cc en later als max. 160-180cc. @Ratatosk, ik zou het regelmatig blijven doen maar af en toe overslaan lijkt me geen ramp. Tenzij je vaak regeldagen hebt. Hier kolf ik af en toe s morgens als extra maar alleen als ik zin en tijd heb.
ratatosk, als hij op dat moment niet drinkt, nee natuurlijk, als je productie goed zit, maakt het ehct niets uit.. persoonlijk vind ik het vervelend om voorraad op te bouwen met kleine beetjes sprokkelen.. vandara dat ik wel graag de late avondvoeding blijf kolven. Heb ik bij de oudste ook gedaan, en toen ik ging afbouwen, had ik nog lang plezier van de laatste voeding zelf te geven.'' Ik zou zeggen, je bent moe, lekker slapen, je merkt toch wel als je proudtcie omlaag gaat, dan kun je altijd nog veel aanleggen @hoeveelheid 250ml is echt sper veel voor een baby dat maar een maag inhoud heeft van een notendop! Kolven in een periode dat je teveel melk hebt, is het gewoon handiger al sje kleine porties maakt van 100 of iets minder per bakje, zo kun je altijd nog meer geven.. uit een fles dirnkt een baby altij meer als nodig is...er is namelijk geen "natuurlijk signaal dat zegtd at het bijna op is" wat de borst wel heeft, namelijk eerst harde stroom door de toeschiet en vervolgens naarmate de baby dde borst bijna leeg heeft, gaat het druppelsgewijs. Daarom klokt een baby dat uit een fles drinkt, vaak genoeg maar door, tot dat het ineens leeg is. Daarom gaat ook vaak genoeg een babietje dan gelijk huilen, wnat voelt niet gelijk zn verzadigdheid. Daarom is het beter om gewoon kleien beetjes aan te bieden, rustig laten boeren tussendoor en dan kijken of het wel echt honger nog is, of puur zuigbehofte..want ook die wordt niet bevredigd bij drinken uit een flesje, en dus wel bij de borst!
Ik breek even in als dat mag. Ik heb een vraagje.. Mijn zoon is nu 3.5 week en ik wil eigenlijk over 2 weken beginnen met kolven en oefenen met een flesje.. Maar wanneer kolf ik dan zodat ik geen overproductie krijg? Kan dat ' s morgens want dan heb ik meestal 2 borsten die op ontploffen staan en omdat hij overdag nog bijna elke 2 uur drinkt zijn ze dan nooit echt vol.. En welke fles kun je het beste gebruiken? En hoeveel geef je?
Ik geef meestal flesjes van 150cc mee. Ben pas met 17 weken gaan werken, en toen dronk hij minder, 120 ofzo. Tijdens de eerste maanden ft gekolfd en volgens de ka moesten we de kv regels gebruiken, en om de 4 uur voeden... Dus niet... Ik heb ook een tijdje elke avond gekolfd voor het slapen gaan (in die heerlijke paar weken aan Hidde sliep 's nachts). Een keer overslaan kan geen kwaad, maar je hebt dan wel pijnlijke borsten! Oja, mijlpaal bereikt: Hidde drinkt nog maar 4x per dag (of hij moet nog erge trek hebben voor het avondeten). Dus nog maar 2 flessen mee naar de go! Mijn borsten moeten er nog wel wat aan wennen. Nog wel 1 nachtvoeding, maar zolang die om 11.00 uur is vind ik dat niet erg. Jammer genoeg is slapen daarna een drama
je kan gewoon de voeding kolven die je wilt geven, maar bijv eerst alleen 20cc ofzo...zoiets kan je elke dag doen, en dan steeds meer als het goed gaat Pas als je die voeding er niet kan zijn, kan je bijv na je ochtendvoeding kolven, zodat je restjes kan opsparen
Fijn Jeetje wat een domme ka!!! Tja die hoeveelheid heeft hij altijd goed volgehouden (niet spugen, niet ziek, niet dik ofzo) maar als er een volgende keer mag komen ga ik het toch anders doen (denk ik haha). Ik zou het ook niemand aanraden haha. Alhoewel ik gewoon echt niet wist wat ik met al die melk/productie aanmoest! Mja ik vind dat ik het toch allemaal goed gedaan heb voor iemand die er geen verstand van had Ik heb hem ook altijd aangelegd als hij daarom vroeg. Ik heb nooit gekeken naar aantal keer per dag of om het hoeveel uur en dat is bij ons super goed gegaan. Ik heb nooit 's nachts hoeven voeden dat is wel ideaal
Ik heb heel lang mezelf in bochten gewrongen als ik niet twee flesjes van 150ml had gekolfd. Daar heb ik echt 3 (of meer rondes kolven) voor nodig. Nu ze 8 maanden is ben ik zo ver dat ik haar geef wat er is. Twee keer 120 ml? Prima! Twee keer 170 ml? Ook goed! De komende 4 weken lekker alleen maar live voeden en niet kolven. Ohhhh wat héérlijk!! En daarna kijken of ik met één keer kolven per werkdag toekom.
ja ikd enk sowieos wnaneer je kindje al aan de bijvoeding zit, is het een ander verhaal, of niet? ik bedoel dan kun je desnoods een extra boterhammetje geven oid.. @hier, nou de jongste kwam vandaga vanaf 12 uur om de 2 uur, mygosh hahaha, en er komt ehct niet weinig melk uit me, dus ergens denk ik ...mss haalt hij wat in Hij was de vorige x maar 500 gram aangekomen in 4 weken Vind ik best weinig, als ik kijk mn oudste groeide 2x 1,5 kg per maand En de jongste ook de eerste maand 1,5 kg... maargoed hopelijk slaapt ie vannacht wel wat meer door...ik voel me in elk geval niet meer zo slap en moe, zit aan de floradix, helpt als een tierelier!
Moet j ff googlen maar een kruiden elixer voor j weerstand met name ijzer enz! Bijv van ijzertabletjes krijg ik obstipatie nou nee bedankt dus dit is een uitkomst ! Wel prijzig maar de moeite waard!
Even een vraagje, hoe lang mag mijn dochter doorslapen snachts. Overdag drinkt ze goed en tot nu toe altijd na 3 uur wakker gemaakt maar dat vind ze echt niet leuk en dan drinkt ze ook niet goed. Kan ik haar laten slapen en zo ja vooe hoe lang???