Hallo, Ik ben 5 september bevallen middels een keizersnede. Helaas is mijn melkproductie niet goed op gang gekomen. Ik ben na een dag al begonnen met kolven, na een paar dagen kreeg ik er zo wel een beetje melk uit. Nu zijn we ca 2 en halve week verder, en kolf ik gemiddeld 40 cc uit mijn linkerborst en ca 5 cc uit mijn rechterborst per kolfbeurt. Ik zou graag willen weten wat ik kan doen om meer productie te krijgen? Of zou het echt door de keizersnede komen en wordt het echt niet meer dan dit? De baby aanleggen gaat trouwens niet, mijn tepels zijn daarvoor te klein/ plat... Tips zijn welkom! Groeten, Ampie
Hoi, Een keizersnee heeft daar zeker invloed op. De borstvoeding komt dan later op gang. Je kan je BV zeker wel verder op gang krijgen met vaak aanleggen en kolven. Met kolven krijg je over het algemeen minder uit de borst dan dat je kindje zou drinken en links geeft vaak meer melk dan rechts. Gezien je productie "probleem" en je vlakke en/of kleine tepels wil ik je adviseren om een lactatiekundige bij jou thuis langs te laten komen. Een vlakke en/of kleine tepel hoeft niet per definitie te betekenen dat je niet "live" kan voeden. Er zijn voldoende aanlegtechnieken waarbij het wel kan, of evt. met een tepelhoedje. Enkele korte tips die je alvast kan proberen voor je productie: - Leg regelmatig aan/kolf regelmatig (elke 3 uur, 's nachts met max. 6 uur ertussen) - Als je je kindje hebt aangelegd, kolf dan nog even 5 minuten na. - Masseer je borsten met een warme/natte doek voor je gaat voeden/kolven. - Voed/kolf in een aangenaam warme ruimte het liefste bij je kindje of met een foto of geurdoekje van je kindje erbij. - Medela heeft een kruidenthee die je productie positief kan beinvloeden. - Er zijn kruidencapsules met daarin gezegende distel en fenugriek die ook positief kunnen werken. - Als je toeschietreflex vertraagd is, kan je in overleg met je huisarts een neusspray krijgen om deze op te wekken. - Overleg met de lactatiekundige die bij jou thuis komt om evt. Domperidon te gaan gebruiken. (ook dit moet in overleg met de huisarts) Succes. Groetjes Saskia
Beste Saskia, Hartelijk bedankt voor je antwoord! Ik ga kijken of het bij mij gaat werken. Groeten, Ampie