Borstvoeding/flesvoeding (help)

Discussion in 'Borstvoeding' started by EdelHertje, May 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Sinds de geboorte van mijn zoontje, nu bijna 5 weken geleden, geef ik borstvoeding.

Na de bevalling heb ik hem meteen aangelegd en ging de borstvoeding ook goed en kwam hij regelmatig voor een voeding.
    4 dagen na zijn geboorte kreeg ik opeens hoge koorts en een rode pijnlijke borst, dit bleek een borstontsteking te zijn. Door hem veel aan te leggen aan die borst en te masseren en gebruik te maken van warme en koude compressen was deze ontsteking snel weg.

Vanaf zijn 8e levensdag leek hij wel niet verzadigd en ik ging uit van regeldagen. Op aanvraag heb ik hem aangelegd, dit betekende dat ik bijna elk uur aan het voeden was wat erg vermoeiend was.
    Op zijn 14e levensdag is hij gewogen en was hij binnen een week slechts 20gram gegroeid!
    Ik maakte mij al zorgen of de voeding wel goed ging omdat hij erg ontevreden was.

Hierop heb ik een lactatiekundige telefonisch gesproken welke aangaf dat ik na de borstvoeding hem moest "aftanken" met kunstvoeding zodat hij en ook ik weer rust zou krijgen.
    Dit werkte heel fijn omdat ik weer een tevreden mannetje terug zag en wij beide ook weer rust kregen.

Één van mijn borsten zit telkens zo vol dat er bijna de gehele dag melk uit "schiet". Doordat ik binnen 2 tijd al 3 borstontstekingen had heb ik de lactatiekundige thuis laten komen welke aangaf door te gaan zoals ik het deed.

Inmiddels is mijn zoontje bijna 5 weken oud en heb ik 4 borstontstekingen gehad waarbij de laatste pas na 1,5week weg was.
    Ik geef nu nogsteeds borstvoeding én kunstvoeding.

Het komt er op neer dat ik vaak 1uur bezig ben met borstvoeding en daarna vaak nog een fles moet geven van ongeveer 60cc voordat hij tevreden is en geen honger meer heeft.

Inmiddels is de laatste borstontsteking een aantal dagen weg en komt de productie uit de "ontstoken" borst goed op gang waar ik natuurlijk onwijs blij mee was.
    Nu krijg ik echter weer het gevoel dat hij gaat ontsteken, mijn andere borst ploft bijna van de melk en lekt dus meerdere keren op een dag door.

De handkolf die ik heb trok alleen mijn tepels kapot maar kreeg geen melk uit mijn borsten (met de hand spuit het er uit).
    Ik heb een electrische kolf besteld welke ik vrijdag binnen krijg maar ik begin nu te twijfelen.
    Blijf ik "aankloten" met borstvoeding en flesvoeding of ga ik over op alleen flesvoeding...

Ik hoop op advies en tips :).

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    #2 Zoe123, May 6, 2013
    Last edited: May 6, 2013
    Jeetje wat vervelend zeg, je hebt er al heel wat ellende op zitten als ik het zo lees!
    Mag ik nog een 3e optie aandragen? Volledige bv geven?

Wij zijn hier allemaal geen LK's, laat ik dat voorop stellen. Maar het advies om zo door te gaan met kv..ik zet daar dus mijn vraagtekens bij! (dames corrigeer mij als ik er naast zit)

Als jouw borsten op ploffen staan, dan heb je dus
    a. behoorlijk wat melk b. worden je borsten wellicht niet goed leeggedronken en is het dus logisch dat je kindje nog een fles er achter aan leeg klokt.

Maar als je flesvoeding blijft gebruiken, in combinatie met het niet goed leegdrinken van je borsten, gaat het niet lukken om je productie op een goed niveau te brengen. En zal je kindje om extra blijven vragen.
    Kortom dat is een cirkeltje en ik denk, als ik het zo lees, dat je daar echt wel uit kan komen!
    Is er gekeken naar de drinktechniek van je kleintje? En naar het tongriempje? Je zegt dat je 1 uur bezig bent met een voeding. Er zijn kindjes die nemen de tijd, maar in combinatie met het feit dat jouw kleintje aan het afvallen was, trek ik dan de conclusie dat hij echt niet effectief drinkt:( Zeker als jouw borsten ploffen. Hij is al 5 weken dus kan nu ook krachtiger drinken dan een paar weken geleden.

Ik weet dat je er al een over de vloer hebt gehad maar... ik adviseer je echt om toch een andere LK langs te laten komen. Ik vind het echt zo'n raar advies..:$ Je kan evt ook via het CB dit regelen. Dan is het volgens mij gratis.
    De beste manier om een borstonsteking-in-spe te voorkomen is toch je kindje de borst leeg te laten drinken. Ik heb zelf helaas meerdere gehad, tot een abces toe. Maar dit had ook te maken met slechte drinktechniek. Bij de volgende 2 kids heb ik er ook nooit meer last van gehad.
    Heel veel succes en neem van mij aan dat met echt goede hulp het je zeker kan lukken om de kleine man volledig aan de borst te krijgen!:p

3. EdelHertje

Zoe123 bedankt voor je reactie!

Ik geef eerst volledig borstvoeding totdat hij in slaap valt en maak hem dan vervolgens wakker door hem te verschonen of laten boeren en leg hem weer aan (nu laat ik hem eerst 1 borst leegdrinken totdat hij vervelend gaat doen aan de borst en geef dan de volgende) dit doe ik totdat hij in slaap valt.
    Hij heeft gelukkig ook niet altijd flesvoeding nodig achteraf maar nog wel te vaak in mijn ogen..

De lactatiekundige en kraamverzorgster hebben beide gekeken naar het aanleggen en drinken en dit ziet er goed uit.
    Ik begreep dat ik in ieder geval in 1 borst erg veel voormelk heb waardoor hij te weinig achtermelk binnen krijgt, ik probeer hem zo lang mogelijk te laten drinken uit die borst met als resultaat dat mijn borst nu dus continue lekt....wat echt niet fijn is!

Tijdens het drinken maak hij de bewegingen wel af en in zijn mondhoeken zie ik melk? Maar dit wil misschien niet alles zeggen?

Mijn idee was om met de electrische kolf mijn borsten leeg te kolfen (resetten?) en een frisse nieuwe start te maken? Is dit mogelijk?

Ik ben verzekerd voor de lacatiekundige en als ik daardoor borstvoeding kan blijven geven wil ik er ook wel voor betalen :).

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
    Het is de investering ook waard, want kv is niet goedkoop. Dus je hebt het er ook snel uit ;). Ik heb hier bij al mijn kids een LK moeten laten komen. Had ik dat niet gedaan dan was er al snel een eind gekomen aan het bv verhaal. Mijn jongste is bijna 2 en drinkt nog heerlijk bij mama :p

Wat je ook kan doen, dat is alleen een telefoontje, is met een contactpersoon van VBN bellen. Dat kan ook s'avonds op bepaalde tijden. Zij zijn geen LK maar weten (door een interne opleiding) wel ook heel veel!
    VBN: 0343-576626
    Zijn gewoon dames zoals jij en ik.

Tja, ik denk dat je op zich goed bezig bent, als je zelf aangeeft dat je zoontje niet altijd meer kv nodig heeft. Maar als je toch zo'n last hebt van je borsten...Dat is niet de bedoeling natuurlijk!
    Ik weet het echt niet en hoop dat je uiteindelijk de hulp kan vinden die je nodig hebt!

5. EdelHertje

Ik ga morgen de hulplijn maar eens bellen, niet geschoten is altijd mis!

Bedankt!

6. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Als je denkt dat je teveel voormelk hebt kan je ook even (hand)kolven voor het voeden. Een minuutje met kolf of je hand even wat voormelk afkolven zodat je kindje sneller de achtermelk binnenkrijgt.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Raar advies om bij te voeden met kv als je notabene overproductie aan eigen melk hebt!

Jouw idee van resetten is helemaal niet gek! Dat wordt vaak geadviseerd bij overproductie.
    Meestal pak je het zo aan:
    -voor je gaat slapen kolf je je borsten leeg, helemaal leeg tot je echt geen druppel meer ziet
    -vervolgens ga je volledig op verzoek, let goed op vroege hongersignalen, aanleggen
    -als je een 'moeilijke' borst hebt, dan pak je die als eerste
    De dag erop ga je blokvoeden, je verdeelt de dag ik blokken van drie uur. Aan het begin van een blok geef je twee borsten, daarna leg je bij elk hongersignaal aan, maar daarvoor gebruik je alleen de laatste borst. Bij het volgende blok is die laatste borst de eerste borst ens de andere borst drie uur aan de beurt als troostborst.

Share This Page