En hoe gaat borstvoeding na de kraamweek?

Discussion in 'Borstvoeding' started by blauwespeen, May 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    De kraamhulp is weg, ik heb de eerste dagen alleen overleeft. Maar nu? Hoe gaat het verder? Ik geef nu acht voedingen op een dag. Blijft dit zo tot zes maanden , tot je gaat bijvoeden? Of hoe zit dat?
    Mijn voorbereiding gaat maar tot de kraamweek en houd daarna op. Dus geen idee wat ik nu kans verwachte als het om borstvoeding gaat. Wie helpt mij opweg?

2. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Dat weet alleen je baby!:) op verzoek is op verzoek...dus dat kan 7x, maar ook 12 keer per dag zijn. 1,5 uur tussen de voedingen, of 4 uur.

Regeldagen: vrijwel elk uur aan de borst.

Dat regelen ze zich allemaal zelf! Gewoon over je heen laten komen. Hier probeer ik altijd eerst de borst als ze huilt/onrustig is. Helpt dat niet, weet ik dat het iets anders is!

Bij krampjes: de laatste borst geven, weinig maar goed vette melk die krampjes verzacht:)

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Wat leuk dat je borstvoeding geeft!

Gewoon lekker je kindje volgen. Aantal voedingen scheelt inderdaad per dag als je voedt op verzoek..

Wellicht wel fijn om te weten da regeldagen kunnen komen (ieder uur willen drinken, gevoel va lege borsten, denken dat er geen einde aan komt ;)) allemaal normaal en duurt meestal zon 1-3 dagen max.

In de avond kunnen ze gaan clusteren, bij mij was dat de eerste paar weekjes van 18.00 tot dat ik naar bed ging bijna ieder uur willen drinken/sabbelen. Ook hier gewoon aan toegeven en je je er niet druk om maken, volkomen normaal.

Succes en geniet ervan!!

4. 2jees

2jees Niet meer actief

Regeldagen hoeven niet perse te komen, hier weleens iets vaker maar nooit elk uur. Oudste ook niet maar die clusterde juist veel.

maar als het zo is, voldoen aan de vraag.

Lees je anders goed in op borstvoeding.com

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Het kan alle kanten op als je voedt op verzoek :)

Hier met 8/10 dagen wel regeldagen gehad. En daarna perioden dat ze steeds een voeding lieten vallen en dus weer net een ander ritme kregen. Al vrij vlot (met een maand of 2/2,5) zaten mijn meiden op 5 voedingen per 24 uur (met steeds 4 uur ertussen en 's nachts wat langer, ongeveer rond 07:00 - 11:00 - 15:00 - 19:00 en 23:00).

Hier geen clusteren. Wel een speentje ivm grote zuigbehoefte.

Wat ik wel een fijne richtlijn vond (buiten regeldagen om wanneer je het best zoveel mogelijk kunt aanleggen): huilt ze binnen 2 uur na een voeding: eerst andere dingen proberen, zoals speentje en terug in bed. Huilt ze ná 2 uur, dan ging ik er sowieso vanuit dat het honger was en legde ik aan. Ik leerde toen heel snel de hongersignalen te onderscheiden van de slaapsignalen en andere.

6. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Oké bedankt!
    Wat ik er voor nu uithaal is dat het dus blijft zoals het nu is. Voeden om de drie uur ongeveer. En snachts misschien iets meer tijd er tussen. Clusteren doet hij in de avonden een beetje.
    En dat er regeldag zijn. We zien wel of die komen en hangen dan lekker op de bank.

Maar tot zes maanden ongeveer blijft het dus om de drie a vier uur voeden?

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,784
    18,940
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Bij ons nam het wel af, maar wij zijn begonnen met minstens 12 voedingen per etmaal. Met zes maanden zaten we zo rond de 6-8 voedingen.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Tot 12 weken kwam mijn dochter 8 a 9 keer op 24 uur. Toen ging ze klokjerond slapen en zaten we nog op 6 voedingen (om de 2 uur, maar alleen overdag). Dit bleef zo tot we met bijvoeding gestart waren en ze er goed van at (6,5 maand). Sindsdien had ze weer enkele nachtvoedingen nodig. Ik bleef overdag ook goed aanleggen, maar die nachtvoedingen had ze echt nodig.

Ze heeft tot 12 maanden elke nacht 1 of meerdere nachtvoedingen gehad. Nu is het opeens over en drinkt ze nog ongeveer 6 a 7 keer. Van bijvoeding eet ze ookheel goed, het is puur op haar verzoek.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,186
    35,868
    113
    Hier kwamen er juist meer voedingen bij, het kan echt alle kanten op. Zoontje begon met 6-8 voedingen en zit nu met bijna 11 maanden op 10 voedingen ongeveer haha. Het is in elk geval allemaal normaal.

10. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Ja, overdag wel. En de meeste kinderen gaan klokje rond slapen (van bijv 19:00 tot 07:00) tussen 4 en 6 maanden. borstvoedingen kindjes echter meestal veel later, als ze het al gaan doen. Met een week 8 voedingen is keurig hoor, zelfs een beetje weinig (voor je productie in elk geval).

Ik was vrij strict: borstvoeding is voeding only, daardoor gingen de hoeveelheid voedingen omlaag. Mijn zus daarentegen gebruikte de borst voor alles, maar gaf met 1,5 jaar nog 10 "voedingen"... Het is maar net waar jij je lekker bij voelt, maar je kunt het best een beetje sturen.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat kan, maar het hoeft niet. Je hebt kinderen van 6 maanden die 8 keer drinken en je hebt kinderen van 6 maanden die 4 keer drinken. En alles ertussenin kan ook. Hangt af van je borsten en je kind. Sommige vrouwen hebben borsten met een kleine opslagcapaciteit, die moeten vaker voeden, sommige vrouwen hebben borsten met een grote opslagcapaciteit, die hoeven minder vaak. Sommige baby's hebben een snel metabolisme, die moeten vaker drinken, sommige hebben een langzamere verbranding, die kunnen met minder vaak toe. Sommige kunnen veel tegelijk in hun maag hebben, andere kunnen beter toe met kleinere porties.

Met 8 voedingen nu zit je aan de lage kant, veel kinderen drinken op deze leeftijd mistens 12 keer.

Hou in elk geval rekening met regeldagen, die krijg je meestal in de week nadat de kraam weg is. Het ene kind doet het sterker dan het andere, maar als je op een moment denkt dat je echt niet genoeg melk hebt, en je kind de hele tijd maar blijft vragen, en ontevreden blijft...dan heb je regeldagen. Niets aan de hand, niet voor de verleiding van een fles zwichten...het is heel normaal, en het duurt hooguit een paar (erg vermoeiende, dat wel) dagen, en dan pakt je kind z' n eigen ritme weer op.

Share This Page